Wie beschikt over een goede PCC tekening?

Voor alle schalen, behalve 1:1

Wie beschikt over een goede PCC tekening?

Berichtdoor scratchbuilder » 29 jan 2010 17:14

Hallo allemaal,

Laat ik dan de eerste post plaatsen in deze catagorie. Mijn naam is Paul en ik ben gek op Haagse trams, specifiek de PCC types. Nu heb ik het plan opgevat om 1 of meerdere modellen van een Haagse PCC te gaan bouwen uit messingplaat in spoor 0. Vrij ambitieus vanwege alle rondingen in het ontwerp, maar je moet toch wat met je vrije tijd.

Nu mijn vraag. Is er iemand hier die beschikt over een goede, bruikbare tekening van een type 1003 - 1024? Ik weet dat de NVBS deze in catalogus heeft, maar daar is tijdelijk niets te bestellen door her-organisatie. Het HOVM heeft ze ook niet makkelijk beschikbaar. Ik heb wel maatschetsen gevonden, maar dat is toch iets anders dan een schaal danwel detailtekening. Wie weet kan iemand mij helpen, ik hoor het graag.

Met vriendelijke groet,

Paul
scratchbuilder
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 29 jan 2010 16:08

Berichtdoor Charles » 29 jan 2010 19:10

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 15:21, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Wie beschikt over een goede PCC tekening?

Berichtdoor Admin » 29 jan 2010 19:48

Welkom Paul :)

Een PCC in 1:45 is zeker ambitieus. In het bekende boek van Blok staat een overzichtstekening v/d 1000-serie wagens, maar da's wel heel erg klein. In de tekst staat overigens nog wel het nodige aan maten, met name voor het draaistel. Deze pagina kan je daar ook bij helpen: link en verder op een wiki (neem dat met wat zout, ofwel: bevestig uit andere bronnen) link Daarnaast kun je zowel de 1022 (HOVM) als 1024 (RETM) nog nameten in hun museale onderkomens (wel op afspraak, lijkt me ;)) Je kunt ook nog contact opnemen met de bouwer van de modelbaan "Eiland Waan", die heeft in dezelfde schaal een Amerikaanse PCC gebouwd: link

Kortom: je bent weer even zoet ;)
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Wie beschikt over een goede PCC tekening?

Berichtdoor scratchbuilder » 30 jan 2010 19:56

Zeer bedankt voor de reacties en de links. Over de draaistellen is redelijk wat informatie te vinden en dat is ook het beste onderdeel om mee te beginnen. Een eerste stap van een (model) PCC wagenpark is het ontwerpen van een universeel bruikbaar draaistel. Van het BN draaistel heb ik ook nog een mooie maatschets gevonden in een Railhobby (er horen dan wel B3 trucks onder een 1000, maar een kniesoor die daar op let.

Ondertussen ga ik gewoon door met het opscharrelen van een bruikbare werktekening. Een goede tip om het origineel op te gaan meten. Uiteraard doe ik dat volgens afspraak. ;)

Vorderingen van dit project meld ik in deze rubriek op het forum.

Met vriendelijke groet,

Paul
scratchbuilder
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 29 jan 2010 16:08

Re: Wie beschikt over een goede PCC tekening?

Berichtdoor scratchbuilder » 16 feb 2010 13:21

Afbeelding

Ik ben druk aan het tekenen geslagen, mede dankzij een aantal zeer bruikbare schetsen/foto's van Rob Kieviet. Bij deze een tussenstand van de rechterzijkant. Ik neem de versie na revisie als uitgangspunt omdat ik mijn modelthema in de jaren zeventig dateer.

Bij deze ook de direkte link aangezien de afbeelding niet helemaal op het scherm lijkt te passen: http://s591.photobucket.com/albums/ss360/pauldegoede/?action=view&current=PCC100alsjpg.jpg
Met vriendelijke groet,

Paul
scratchbuilder
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 29 jan 2010 16:08

Re: Wie beschikt over een goede PCC tekening?

Berichtdoor Henk B » 28 maart 2011 20:41

Nog gevonden in de verzameling:
http://www.flickr.com/photos/zandman48/5569120822/
Misschien heb je er wat aan
Mocht je een grotere uitvoering willen van deze scan dan hoor ik het wel.

Henk
Henk B
 
Berichten: 130
Geregistreerd: 21 dec 2010 14:29
Woonplaats: Toulon sur Arroux, Frankrijk


Keer terug naar Modelbouw

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast