Haagse PCC modeltrams

Voor alle schalen, behalve 1:1

Re: Haagse PCC modeltrams

Berichtdoor Charles » 20 dec 2021 18:55

Admin schreef:Alternatief is natuurlijk om er een ovaaltje spoor bij te kopen, met een transformator. Feitelijk een startsetje. Kies dan een systeem waarbij het ballastbed al is inbegrepen
Zie hier het resultaat :)

Afbeelding

En ik heb ook een videootje online gezet: KLIK
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Haagse PCC modeltrams

Berichtdoor Admin » 20 dec 2021 20:43

Video kan niet worden afgespeeld zonder in te loggen. Wat ik niet ga doen, want ik heb geen account aldaar.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Haagse PCC modeltrams

Berichtdoor Charles » 20 dec 2021 21:22

Oh, dat is shit happens.
Euh, hoe krijg ik dan een videootje hier op dit forum geplaatst? Of ben je daarvoor aangewezen op enkel youtube???
Het stelde overigens niet zo heel veel voor. Misschien een betere opname proberen te maken en die trachten op dit forum te posten.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Haagse PCC modeltrams

Berichtdoor Admin » 21 dec 2021 00:19

Wat ik begrijp is dat je de video een rating moet geven. Hoe en wat, dat zul je moeten opzoeken aldaar.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Haagse PCC modeltrams

Berichtdoor Charles » 21 dec 2021 19:04

Nieuw filmpje gemaakt en die staat nu op youtube
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Haagse PCC modeltrams

Berichtdoor Charles » 06 jan 2022 17:10

Als mensen mijn trammetje zien, dan is de reactie meestal: Goh wat leuk, een model van een echte haagse tram.
Best opmerkelijk, aangezien de GTL inmiddels al zo'n 40 jaar door Den Haag rijdt. En van de vooroorlogse trams hoort je ook nooit zeggen dat het echte haagse trams zouden zijn.
En dan te weten dat elders in de wereld nog PCC-trams rijden, of hebben gereden, in diverse varianten en uitvoeringen.

Wat maakt dan dat de haagse uitvoering van de PCC door velen gezien wordt als een echte haagse tram?
Voor mij zijn het herinneringen uit mijn jeugd :)
Maar dat lijkt me geen valide argument om te gaan beweren dat deze uitvoering van de PCC een echte haagse tram is.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Haagse PCC modeltrams

Berichtdoor iljitsch » 06 jan 2022 18:29

In NL hebben toch alleen in Den Haag PCCs rondgereden?

In Antwerpen (en/of Brussel?) zag ik ze een jaar of tien geleden ook wel maar toch net weer wat anders.

Alleen in San Francisco zag ik PCCs die er echt als (Haagse) PCCs uitzagen alleen dan "dikker" (breder).

Niks ten nadele van de GTLs, die in vele opzichten geweldig zijn, met name voor 40 jaar geleden, maar de PCC is toch wel de ultieme tram. Met de wenkbrauwen, "leeslampjes" boven het spoor en die ene grote koplamp in het midden...

Modernere trams zoals RC en AV zijn functioneel, maar niet heel cool.

En onderschat ook niet hoeveel Hagenezen in de loop der decennia de stad verlaten hebben en geen flauw idee hebben hoe het huidige tramnetwerk werkt. Bijvoorbeeld mijn zus die nu in Schiedam woont. (Ik weet het, hoe verzin je het. Maar toch.)
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Haagse PCC modeltrams

Berichtdoor Chris » 08 jan 2022 08:03

Ach, over de meeste oude dingen romantiseert men graag. GTL zal in de toekomst ook wel schattige uitspraken krijgen als ie voorbij komt als museumtram.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Haagse PCC modeltrams

Berichtdoor iljitsch » 08 jan 2022 09:58

Zeker de GTL-II in de oude staat met originele kleurstelling. Nouja, die éénbenige pantograaf mag blijven.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Haagse PCC modeltrams

Berichtdoor wattman » 08 jan 2022 17:34

De PCC-car, met name de Amerikaanse Post-War versie, en de daarvan afgeleide de Haagse uitvoering, heeft toch iets tijdloos. Die kan qua design (maar ook rijkwaliteit) nog prima mee in de moderne stad. De GTL-8 heeft een jaren '70 vormgeving. Nog op te merken dat een twee beens-panto op het schaalmodel stond waarmee de tram destijds gepresenteerd werd aan het publiek.
Maar wellicht dat jaren '30 en '40 ontwerpen gewoon veel langer meegaan. Kijk maar naar die imitatie jaren '30 nieuwbouw in de Vinex en latere nieuwbouwwijken. Dat spreekt mensen toch aan.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Haagse PCC modeltrams

Berichtdoor iljitsch » 08 jan 2022 18:14

Dat is wel een interessante gedachte.

Zelf woon ik in een jaren '30-woning. Die is niet echt mooi, maar heeft toch wel wat met glas-in-lood en dergelijke. De PCC is ook niet perfect maar heeft toch die gestroomlijnde lijnen en de zaken die ik eerder al noemde. De GTL erft daar wel wat van, maar is ook al een aardig stap richting RC of AV waar het dak vol ligt met prut. (Sorry, erg belangrijke zaken, maar het ziet er niet uit.)

Bij de NS zijn eigenlijk wel alle intercity's mooi gestroomlijnd en goede kleurstelling, en hondekop, koploper of VIRM hebben allemaal wel wat. De ongemakkelijke stoelen in de oude treinen en de onnodige krapte in een VIRM (waarom is dat ding onderaan zo smal?) zijn dan wel aanzienlijke nadelen, maar er lijkt in elk geval een klein beetje aandacht aan stijl besteed te zijn. Bij de RC en AV zou ik daar toch niet op durven wedden.

GTL eigenlijk ook niet, maar die erfde nog redelijk wat van de PCC en na al die jaren ga je toch wat zien in die jaren '80 bezuinigings-look. De GTL-II is in dat opzicht al wat beter: alles net wat gelikter, zeker ook mooiere stoelen...

Jaren 30: die posters van prachtig gestroomlijnde locs in Amerika uit de jaren '30 zijn natuurlijk geweldig. Moet er toch eens een paar bestellen.

En nu ik toch aan het typen ben laat ik maar doorgaan: bij het kijken naar oude films viel me op dat jaren '20-architectuur er qua lijnen en vlakken prachtig uitziet, maar het daadwerkelijke gebruik is een nogal ander verhaal. De materialen zijn niet kleurvast, allerlei zaken nodig om het leefbaar te maken die minder fraai zijn.

Ik heb zelf in de ZHB-hoven gewoond die in de jaren '80 gebouwd zijn en daar had je dat ook: het principe was best aardig, maar de CV-buizen liepen op de meest onhandige plekken en dergelijke, er daadwerkelijk in wonen was een heel ander verhaal.

Met moderne trams heb ik het idee dat er wel wat aandacht is voor oppervlakkige zaken, maar bijvoorbeeld plaatsing van de steunpalen en chiplezers is dan wat toevallig het best uitkomt en is dan qua gebruik en qua uitstraling verre van ideaal.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Haagse PCC modeltrams

Berichtdoor wattman » 09 jan 2022 10:48

Voor wie de verschillende modellen van de USA PCC-cars wil vergelijken: https://www.nycsubway.org/wiki/The_PCC_ ... o_Standard
Als we het hebben over de dakinstallatie, met die fraaie gestroomlijnde luchtinlaat, dat is typisch voor de "Post-War standard". De eerdere modellen zijn minder sierlijk.

Zelf zou ik de Haagse 1200, ook vanwege de klassieke HTM kleurstelling, als de allerfraaiste uitvoering van de PCC car willen aanmerken, slanker dan Amerikaanse bakbeesten, maar meer body dan de Haagse voorgangers. Vandaar dat ik het wel mooi vind dat straks de 1329 in die kleuren voor de Touristtram gaat rijden. Immers dezelfde wagenbak.

Ik zal nog in de (papieren) literatuur duiken om te kijken wat daar over het Amerikaanse design van de PCC wagenbak wordt opgemerkt.

De GTL8 is indirect geïnspireerd door de P8 van Frankfurt. Die P8 werd namelijk als voorbeeld genomen in de materieelstudie van ir. L.H. Haring en drs. A.C. Struyk (1974), en die leidde via de doodlopende weg van de Nederlandse standaardtram naar de GTL8. Inmiddels waren de ontwerpen in Duitsland ook hoekiger geworden en dat zal ook invloed hebben gehad.
De reconstructie op https://haagstramnieuws.org/gtl/geboorte.htm is destijds gemaakt mede op basis van input van Ing André Borgdorff die vanuit de elektrotechniek deel uitmaakte van het ontwerpteam. Maar wie al wat langer op het forum zit, zal daar alles van weten. 8-) .
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Haagse PCC modeltrams

Berichtdoor Admin » 09 jan 2022 11:27

À propos dhr Borgdorff, die heb ik al een tijd niet gezien hier. Weet iemand of de beste man nog actief is?
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Haagse PCC modeltrams

Berichtdoor wattman » 10 jan 2022 17:57

Zijn Facebook account is offline. Op wikipedia en wikisage heb ik ook geen activiteit kunnen terugvinden. Het enige levensteken dat ik kan ontdekken is dat zijn bibliografiepagina op wikipedia nog op 30 november 2021 is bewerkt.
https://nds-nl.wikipedia.org/w/index.ph ... bliografie
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Haagse PCC modeltrams

Berichtdoor Charles » 11 jan 2022 11:52

Charles schreef:Voor in de vitrinekast lijkt me deze combi wel passend:
Lijn 10 naar Voorburg en dat lijkt wel juist te zijn en dan dit stukje straatspoor waar ik 'm op plaats :)
Het resultaat:
Afbeelding
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Haagse PCC modeltrams

Berichtdoor Charles » 29 mei 2022 17:58

Admin schreef:Overigens adviseer ik je om ook eens over de grens te kijken, met name bij de Oosterburen kunnen modelbouw dingetjes nog wel eens goedkoper zijn. Zelf heb ik in het verleden al gekocht bij MSL en Lokshop, geen klachten over beide.
https://www.modellbahnshop-lippe.com
https://shop.lokshop.de/

Er zijn meer Duitse webshops, maar deze 2 hebben elk een groot marktaandeel en kunnen dus prijzen drukken bij leveranciers.

Afbeelding

Zullen meer webshops dit ook gaan doen? :roll:
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Haagse PCC modeltrams

Berichtdoor Chris » 30 mei 2022 07:21

Welke winkel wil zichzelf om zeep helpen?
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Haagse PCC modeltrams

Berichtdoor Admin » 30 mei 2022 15:56

Blijkbaar heeft men genoeg Duitse klanten. Voor een tijdje waren ze de goedkoopste, maar dat zijn ze dus allang niet meer. Heb er in het verleden wel gekocht, de laatste jaren niet. Dus zo'n aderlating vind ik het nou ook weer niet.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Haagse PCC modeltrams

Berichtdoor Chris » 31 mei 2022 04:29

Bedankt voor je antwoord maar om welke winkel gaat het nu?
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Haagse PCC modeltrams

Berichtdoor JoopS » 31 mei 2022 08:39

Het adres staat er boven: https//shop.lokshop.de
Probeer het maar, het is mij zelfs gelukt!
JoopS
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 16 okt 2013 12:16
Woonplaats: Zoetermeer

VorigeVolgende

Keer terug naar Modelbouw

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron