Remlichten?

Voor alles wat niet in de onderstaande categorieën thuis hoort.

Remlichten?

Berichtdoor iljitsch » 23 apr 2024 18:56

Ik was eerder deze week op expeditie naar Voorburg en zag daar twee stuks tram 2 AV en een bus 23.

En geen van deze hadden remlichten. Vreemd genoeg rijden de trams overdag met een rood achterlicht. De bus zelfs met twee links en twee rechts. Dus als je daar even snel naar kijkt lijkt het of ze aan het remmen zijn. Maar nee, bij remmen worden de linker/rechter tramlichten helderder, hetzelfde met de vier achterlichten van de bus. En bij loslaten van de rem natuurlijk weer iets donkerder.

Zou een auto met dit soort nonsens wegkomen?

Zo weet iemand die achter zo'n tram of bus rijdt toch nooit of die aan het remmen is tenzij ze de hele tijd naar die rode lichten lopen te staren?
iljitsch
 
Berichten: 1759
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Remlichten?

Berichtdoor Admin » 23 apr 2024 20:32

Het gaat niet om de felheid v/d verlichting, maar de verandering van lichtsterkte. Ons oog is daar bijzonder gevoelig voor en dat valt dus op.

En ja, auto's uit met name de VS hebben voor ons vreemde verlichting. Helaas :roll:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 742
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Remlichten?

Berichtdoor Tiktak » 24 apr 2024 07:14

Je heb het ook bij de rode seinlichten van Pro rail langs het spoorwegnet.
Als ze op rood staan dan gaan ze even uit en langzaam gaan ze weer helderbranden
Tiktak
 
Berichten: 693
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Remlichten?

Berichtdoor buschauffeur » 24 apr 2024 18:33

De MAN-bussen hebben zelfs een derde remlicht.
buschauffeur
 
Berichten: 297
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Remlichten?

Berichtdoor iljitsch » 27 apr 2024 13:22

Vandaag door een erg rustige stad fietsend (viel me wel op dat de treinen allemaal maximaal lang zijn!) zat ik even achter zo’n MAN bus. Die heeft twee rode lichten rechts en links, plus nog een klein rood licht rechts en links boven. Zes totaal. DIE ALLEMAAL AAN ZIJN OVERDAG. WTF? Auto’s hebben dagrijlicht voor, maar niet achter. Moet een bus er dan zes achter hebben??

Bij het remmen wordt het bovenste licht onder aan beide kanten helderder. Dat is wel vrij duidelijk. Maar dus geen derde remlicht, terwijl die twee lichten bovenaan heel mooi die functie hadden kunnen vervullen, zeker ook omdat je die vaak over tussenliggende auto’s heen kan zien.

Dan een GTL. Die heeft ook geen derde remlicht, maar wel de eerste en de tweede. Die zitten net boven de rode dagrijlichten. Dus twee rode lichten = rijden, vier rode lichten = remmen.

Ik snap twee dingen niet: waarom is hier überhaupt voor gekozen, en waarom laten de verkeersregels zulke enorme afwijkingen van wat gebruikelijk/vereist is voor de overige 99% van het verkeer toe?

(Ik zit al een tijdje te denken over hoe ik een remlicht op mijn fiets kan implementeren. Ik heb duidelijk teveel tijd omhanden.)
iljitsch
 
Berichten: 1759
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Remlichten?

Berichtdoor Admin » 27 apr 2024 15:02

iljitsch schreef:(Ik zit al een tijdje te denken over hoe ik een remlicht op mijn fiets kan implementeren. Ik heb duidelijk teveel tijd omhanden.)

Ab-so-luut! ;) Maar als antwoord op je dilemma: een kwik-schakelaar is simpel, maar kwetsbaar (want glas) en vrijwel zeker verboden (kwik is een uit-er-mate giftig goedje dat je echt niet onder handbereik wil hebben!). Alternatief een versnellingsmeter, met wat electronica die meet wanneer een grote vertraging in korte tijd ontstaat. Electronische versnellingsmeters zijn best klein, maar een microcontroller om de uitgangssignalen te interpreteren is noodzakelijk, wat je dus moet programmeren. Een magneetschakelaar in je zadel om te weten wanneer je op de fiets zit kan gelijk meegenomen worden in de code.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 742
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Remlichten?

Berichtdoor Brecht » 27 apr 2024 15:31

Brecht
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 10 okt 2018 10:33

Re: Remlichten?

Berichtdoor Charles » 27 apr 2024 17:54

Brecht schreef:Misschien heb je hier wat aan?:

https://www.fietsersbond.nl/nieuws/reml ... -de-fiets/
Het mot niet gekker worden, remlicht op je fiets...
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 895
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Remlichten?

Berichtdoor iljitsch » 28 apr 2024 12:06

Charles schreef:Het mot niet gekker worden, remlicht op je fiets...

Toch niet zo'n raar idee? In de auto kijk je altijd even in de spiegel om te zien of er iemand vlak achter je zit wanneer je gaat remmen, maar bij het fietsen is achterom kijken voor het remmen lastiger en minder gebruikelijk. Dan kan een remlicht toch nuttig zijn voor mensen achter je.

Ik zou zelf denken aan reed-schakelaars en magneetjes bij de remhendels of de remmen zelf. Wellicht met een arduino ofzo om het allemaal aan te sturen.
iljitsch
 
Berichten: 1759
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Remlichten?

Berichtdoor Charles » 30 apr 2024 12:52

Afbeelding
Waar zullen hier de remlichten zitten?
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 895
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Berichtdoor Tiktak » 30 apr 2024 13:14

Charles schreef:Afbeelding
Waar zullen hier de remlichten zitten?


Van boven naar beneden.
gele richtingwijzer - gele richtingwijzer - rood remlicht - rode achter lamp - links rood mistlamp en rechts witte achteruit rij lamp
Tiktak
 
Berichten: 693
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Remlichten?

Berichtdoor buschauffeur » 30 apr 2024 16:45

iljitsch schreef:Vandaag door een erg rustige stad fietsend (viel me wel op dat de treinen allemaal maximaal lang zijn!) zat ik even achter zo’n MAN bus. Die heeft twee rode lichten rechts en links, plus nog een klein rood licht rechts en links boven. Zes totaal. DIE ALLEMAAL AAN ZIJN OVERDAG. WTF? Auto’s hebben dagrijlicht voor, maar niet achter. Moet een bus er dan zes achter hebben??

Bij het remmen wordt het bovenste licht onder aan beide kanten helderder. Dat is wel vrij duidelijk. Maar dus geen derde remlicht, terwijl die twee lichten bovenaan heel mooi die functie hadden kunnen vervullen, zeker ook omdat je die vaak over tussenliggende auto’s heen kan zien.

Dan een GTL. Die heeft ook geen derde remlicht, maar wel de eerste en de tweede. Die zitten net boven de rode dagrijlichten. Dus twee rode lichten = rijden, vier rode lichten = remmen.

Ik snap twee dingen niet: waarom is hier überhaupt voor gekozen, en waarom laten de verkeersregels zulke enorme afwijkingen van wat gebruikelijk/vereist is voor de overige 99% van het verkeer toe?

(Ik zit al een tijdje te denken over hoe ik een remlicht op mijn fiets kan implementeren. Ik heb duidelijk teveel tijd omhanden.)



Ik plak hier even een foto van internet. HTM MAN met derde remlicht. Zoals ze dus allemaal hebben.

https://www.flickr.com/photos/harry_nl/14091316121
buschauffeur
 
Berichten: 297
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49


Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten