Verbeteringen omgang met winterse omstandigheden

Voor alles wat niet in de onderstaande categorieën thuis hoort.

Verbeteringen omgang met winterse omstandigheden

Berichtdoor David » 04 dec 2010 23:46

Beste forumleden,

We hebben vandaag weer kunnen zien, dat er erg veel misgaat in het Haags OV als er sneeuw valt. Wat ik mij afvraag, is wat nu echt de grote problemen zijn. Of is er op grote lijnen niks aan te doen, en moeten we accepteren dat we Moeder Natuur niet helemaal in de hand kunnen houden? Is het normaal dat het tramnet zo'n 10 uur verstoord was nadat de laatste sneeuw gevallen was?

Ik zal beginnen:
- De informatievoorziening. Dat een website overbelast raakt, is makkelijk op te lossen en zeer onnodig.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
David
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:20

Re: Verbeteringen omgang met winterse omstandigheden

Berichtdoor Lange_Dre » 05 dec 2010 00:16

Informatie gebrek op de haltes. Zodra je in de tram zat was het goed te doen je kreeg te horen wat er bekend was ookal was dat in 2 minuten 4 verschilende verhalen over de zelfde lijn...

Op CS stonden toen ik daar aan het wachten was geen OV personeel die de mensen kon vertellen hoe en wat voor zo ver dat mogelijk was.

Geen pekel tram op straat gezien de HTM vertelde dat ze een extra/ nieuwe pekel wagen of tram hadden aangeschaft? Niets van gemerkt of bedoelde men de gas branders en scheppen?

Een slechte verdeling van het tramnetwerk dat bleef rijden, als dit het Nood netwerk is wat de HTM voortaan gaat gebruiken is dat ver onder de maat. Den Haag Zuid west was goed te berijken... Den Haag Oost ( ypenburg, nootdorp leidseveen) was zwaar onder de maat!

Trambestuurders en natuurlijk buschaufeurs, Bedankt voor julie inzet, het rijdend personeel kon niets anders doen dan wat ze te horen kregen, alleen alles wat ze tegen kwamen door geven aan de CVL en de mensen vertellen wat ze wisten en natuurlijk rijden zover ze konden... [love2]
Lange_Dre
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Verbeteringen omgang met winterse omstandigheden

Berichtdoor Jeronimo117 » 05 dec 2010 11:11

De NS reed volgens mijn nog wel langs Ypenburg/Leidschenveen dus helemaal zonder OV hebben ze daar niet gezeten ;)
Jeronimo117
 
Berichten: 171
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:39

Re: Verbeteringen omgang met winterse omstandigheden

Berichtdoor dAb » 05 dec 2010 22:52

@ David: ik kan hier nog slechts herhalen wat ik al bij "HTM winterklaar?" schreef @ tetje:
tetje schreef:En kijk eens naar beelden op SBS 6 over Amsterdam, ook daar liep het vast. Dus is het alleen hier of overal?
Mag er soms gewoon zoveel sneeuw vallen dat het tramnet dit niet aankan? In de jaren 70/80 kwam dit ook voor en op een veel kleiner net dan 2010.

dAb schreef:In de (soms) zeer stenge winters van de jaren 60-70-80 is het (toenmalige) HTM-net met buitenlijnen bij mijn weten nog nooit uitgevallen, ook niet bij die gedenkwaardige uit begin 1961 en in 1963, en die met een halve meter hoge stuifsneeuw in dacht ik 1979 en zeker evenmin tijdens dagenlange sneeuwstormen in de laatste weken van Jan. 1984.!.
Maar toen had je ook zeker géén last van allerhande overbodige en onbetrouwbare computerapparatuur, want die was toen (echt nog) niet nodig. ... Dus ? :? DA Borgdorff 8-)

Dat melden van overmacht etc. door het napapegaaien van NS-voorlichting c.s. over het onvoorspelbare weer, geeft zeker geen pas, en is ook niet aan de orde: dat geeft echt een vertekening van zaken. In Amsterdam zijn bijvoorbeeld de oude sneeuwvegers met schuin roterende borstels ten onrechte buiten dienst genomen en hier is toch nauwelijks gepekeld, zo te zien. Ook in dank voor ieders inzet: voortaan dus nog beter voorbereiden ...
:idea: DA Borgdorff :shock:
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: Verbeteringen omgang met winterse omstandigheden

Berichtdoor tetje » 06 dec 2010 21:08

Ach ja DAB, het zijn "jouw" geledevrinden die stranden in de sneeuw.....
tetje
 
Berichten: 118
Geregistreerd: 18 jan 2010 19:20

Re: Verbeteringen omgang met winterse omstandigheden

Berichtdoor dAb » 06 dec 2010 23:03

tetje schreef:Ach ja DAB, het zijn "jouw" geledevrinden die stranden in de sneeuw.....

Wel Ted, vóór het millennium -- toen er zoals altijd nog volop pekelwagens reden -- is er in die twintig jaar nog nooit een GTL8 *met het vangraam * vastgelopen in de sneeuw, daarvoor vanaf 1950 bij de PCC-cars evenmin, en ook niet bij de handgeschakelde wagens. .-.-.-.
De elders genoemde, door HTM pioniers vanaf begin 70-er jaren ontwikkelde, Thyristorschakelingen werken geheel zonder moderne computersoftware bij temperaturen van lager dan — 20 ºC tot boven + 50 ºC. Duidelijk, lijkt me toch ?? -> Groet :? D.A. Borgdorff :mrgreen:
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: Verbeteringen omgang met winterse omstandigheden

Berichtdoor dAb » 20 dec 2010 10:33

dAb schreef:19 dec 2010 om 20:27 uur:
Vroeger was er geen noodnet en reden in elk geval alle tramlijnen gewoon door. Echter nu hoorde ik enigszins verbijsterd (althans vandaag, op RTV-West) dat de (oudere?) mensen in deze winterse omstandigheden niet zoveel moe(s)ten zeuren ... :?: dAb :( +>

Volgens Nota Bene de Telegraaf: ma 20 dec 2010, 08:36 | lees voor

Bussen Amsterdam rijden weer gewoon AMSTERDAM - De bussen, trams en metro's in Amsterdam zijn maandagochtend uitgereden volgens de normale dienstregeling, zonder noemenswaardige vertragingen. Dat heeft het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB bekendgemaakt.
... zo kan het dus óók ..;( dAb +>
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Berichtdoor Charles » 20 dec 2010 10:56

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 14:52, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 885
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Verbeteringen omgang met winterse omstandigheden

Berichtdoor dAb » 20 dec 2010 11:20

Charles schreef:Wat mij opvalt is dat nog maar een paar jaar geleden veel mensen zich afvroegen of we nog wel een echte winter zouden krijgen; verhalen over opwarming v. d. aarde enzo.
Welnu, we hèbben een echte winter :P ..[..]..
Het probleem is volgens mij niet zozeer het tekort aan onderhoudsmaterieel specifiek voor de winter, maar veel meer aan de veeleisendheid van de hedendaagse reiziger... Het lijkt erop dat de hedendaagse reiziger geen of onvoldoende begrip kan/wil opbrengen dat er minder OV is ...

Charles: er had domweg = gewoon gepekeld moeten en kunnen (moeten) worden.! Dus met pekelwater (= zout water) op de rails door pekelwagens met en uit hun pekeltank en railborstels, juist óók op wissels. Heel simpel en dus eenvoudigweg uitvoeren met de H1 t/m H10 en de (voormalige) PCC-pekel-instructie-werkwagen 1315 via TK: Ed Hazebroek, gebouwd door Jaap Heyne en Cor van Eck van de CW-HTM.
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: Verbeteringen omgang met winterse omstandigheden

Berichtdoor wattman » 20 dec 2010 14:15

De analyse van dAb lijkt mij de juiste. En dat was -laten we het even niet vergeten - ook een van de lessen door de HTM zelf getrokken uit de ervaringen van de winter 2009/2010. Helaas blijkt men na een jaar de aangekondigde twee pekeltrams nog niet op de baan te hebben gekregen. Ik kan mij niet voorstellen dat het weer aan de praat krijgen van techniek uit de vorige eeuw het probleem is. Wat er nu gebeurd wekt de indruk dat men gokte op het feit dat het wel allemaal zou gaan meevallen. Helaas, klimaatverandering brengt ook - zo is ook al jaren geleden aangegeven - winters met meer neerslag. En dat is dus geen regen...
Bij de afschaffing (liever gezegd het niet vervangen) van de versleten pekelvloot was trouwens het publieke argument dat ze niet meer nodig waren omdat verreweg het grootste deel van het HTM net op vrije baan ligt. Helaas met die ene unimog en wat wisselspuitwagens redt men het niet. Beelden op internet van HTM'ers die met scheppen ijs uit het spoor verwijderen, laten wel de inzet van het personeel op straat zien (dank!), maar het is wel triest om te moeten bedenken dat dit dus in het verleden het werk was van de H1-H10. Ik kan mij ook niet voorstellen dat de betreffende HTM'ers zo weinig betaald worden dat - vergelijk 3e wereld landen - handarbeid goedkoper is dan het investeren in apparatuur.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1090
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Verbeteringen omgang met winterse omstandigheden

Berichtdoor Roland » 20 dec 2010 15:05

handarbeid goedkoper is dan het investeren in apparatuur.


Dat lijkt wel de gedachte, zo kan je nu her en der kantoorpersoneel vinden dat perrons ijsvrij aan het maken is.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Verbeteringen omgang met winterse omstandigheden

Berichtdoor richard1074 » 20 dec 2010 20:17

Roland schreef:
handarbeid goedkoper is dan het investeren in apparatuur.

Dat lijkt wel de gedachte, zo kan je nu her en der kantoorpersoneel vinden dat perrons ijsvrij aan het maken is.

Echt waar ? Hebben ze nog nooit van een uitzendbureau gehoord dan ? Studenten zat die dat willen doen denk ik. Of hebben ze echt zo weinig geld ?
richard1074
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:24

Re: Verbeteringen omgang met winterse omstandigheden

Berichtdoor Lange_Dre » 20 dec 2010 22:00

Waarom heeft Den Haag niet meer verwarmde wissels op drukke ov punten zoals HS eo, CS, in het centrum??
Lange_Dre
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Verbeteringen omgang met winterse omstandigheden

Berichtdoor wattman » 20 dec 2010 22:15

Stuur een berichtje aan de HTM... Met het risico dat je een mail terug krijgt dat je een verschrikkelijke zeikert bent.. ;)
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1090
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Verbeteringen omgang met winterse omstandigheden

Berichtdoor Lange_Dre » 20 dec 2010 23:09

Haha de kans is groter dat ik een bericht krijg dat ik niet zo moet "zeiken"zoals die man van de HTM het noemt, i.p.v een reactie van bedankt voor de positieve kritiek verbeter punt ;)

Dus of ik het moet doen? Haha de vorige keren kreeg ik ook helemaal geen bericht terug..
Lange_Dre
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Verbeteringen omgang met winterse omstandigheden

Berichtdoor Tiktak » 21 dec 2010 09:24

Ze kunnen toch ook "mensen" die een taakstraf opgelegd krijgen die de rails en wissels schoonhouden, dan weten ze gelijk wat werken is.
Tiktak
 
Berichten: 690
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Verbeteringen omgang met winterse omstandigheden

Berichtdoor grizzler » 21 dec 2010 11:31

Lange_Dre schreef:Waarom heeft Den Haag niet meer verwarmde wissels op drukke ov punten zoals HS eo, CS, in het centrum??

Wat dacht je van de wissels bij het Gevers Deynootplein? Nummer 202 ligt muurvast, dus vanaf het Noorderstrand de remise in kan niet (de sporen zijn niet eens te zien). Een bestuurder van lijn 1 wiens dienst een uurtje geleden was afgelopen, was nadat hij in een kolonne van zes wagens (4x lijn 1 en 2x lijn 9) bij het Noorderstrand was aangekomen, uiteindelijk maar weer de route opgegaan. Om vast te lopen bij wissel 199 (bij de halte Kurhaus van bus 23). Daar zijn hij en een collega een kwartiertje heel druk in de weer geweest om dat wissel om te krijgen. Een emmertje warm water van een van de restaurants voor het Kurhaus, nota bene opgehaald door een passagier van diezelfde lijn 1, bood uiteindelijk uitkomst. Toen ik daar wegging, stond een net gearriveerde 'chef' nog te bellen om de schoonmaakploeg.
Met veel kunst en vliegwerk blijft de boel dus min of meer op gang. Maar als je erover nadenkt hoe bezopen dit eigenlijk is...
Avatar gebruiker
grizzler
 
Berichten: 149
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:20
Woonplaats: Scheveningen (Noord)

Re: Verbeteringen omgang met winterse omstandigheden

Berichtdoor wattman » 21 dec 2010 12:29

Dank voor dit verslag.

Om nog wat ervaringen te delen. Vanochtend met lijn 1 naar het HS. Na ca 20 minuten wachten kwamen om 8.37 uur twee trams achter elkaar aan de Duinstraat. Tot de Goekooplaan ging het met matige snelheid vanwege de sneeuw. Bij de Javastraat viel het vangraam en de helling van de brug bij het Zieken bleek lastig, maar niet onoverkomelijk :) . Voor de rest een soepele rit en het wegverkeer deed het niet beter, integendeel. :D Richting Noorderstand was al enige tijd geen tram meer gekomen en zag ik onderweg ook niets, maar eindelijk op het Zieken passeerden ons een 4-tal trams uit de richting Delft.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1090
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Berichtdoor Charles » 22 dec 2010 14:32

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 14:53, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 885
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Verbeteringen omgang met winterse omstandigheden

Berichtdoor joostvansurksum » 22 dec 2010 16:17

Charles schreef:Sneeuwschuivers en -borstels is niet de oplossing. Daarmee krijg je de sneeuw/ijs niet uit de groefrails, want dat is nu juist het grootste probleem. Daar heb je toch echt pekeltrams voor nodig...

Wat doet een pekeltram precies als ik vragen mag, pekel of een vloeibare oplossing in de groefrails deponeren, of nog meer (leegkrabben groeven o.i.d.)?

Edit: Heb al wat informatie gevonden op http://www.haagstramnieuws.org/pekel/index.htm
joostvansurksum
 
Berichten: 281
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47


Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron