OV-chipcard

Voor alles wat niet in de onderstaande categorieën thuis hoort.

Re: OV-chipcard

Berichtdoor wattman » 15 sep 2013 15:33

Interessante ervaring met mijn Oystercard in Londen.
a) Er bestaat een 'price cap', d.w.z. je betaalt een maximum bedrag per dag, simpel gezegd de prijs van een dagkaart, welke prijs afhangt van in welke zones die die dag reist. Dit kan dus allemaal met een groot aantal vervoerders (bus, metro en trein; em vergis je niet zelfde huisstijl voor de bussen en metro, maar dat zijn dus een heleboel verschillende bedrijven). Maar men werkt natuurlijk wel met één tarief (zone) systeem binnen de aggelomeratie.
b) Uitgerekend bij mijn laatste trip ging het mis. Het poortje opende niet bij het verlaten van metrostation Barbican. Aangezien het loketje dicht was werd ik vriendelijk gevraagd om de volgende dag terug te komen. Enfin, de volgende ochtend, voordat ik mijn verhaal volledig had gedaan lag er al een uitdraai met mijn reisgeschiedenis van de 8 laatste ritten. Dertig seconden later had ik dus mijn teveel betaalde "instaptarief" terug. Zo kan het dus ook.
Kan men in Nederland iets van leren. ;)
Oh, ja, wil je je Oystercard niet meer, dan lever je die gewoon in bij een loketje en heb je je 5 Pond "borg" voor de kaart ook weer terug.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1090
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: OV-chipcard

Berichtdoor willem » 15 sep 2013 21:13

Verschil is dat ze in Londen een overkoepelende OV-autoriteit hebben. In Nederland zijn het er iets van 19 ofzo, dus dat maakt het al een stuk lastiger omdat ze allemaal hun eigen gedachten hebben.
Plus nog eens TLS dat in handen van de vervoerders is, in plaats van een OV-autoriteit (zoals zou moeten).
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Vorige

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron