OV-chipcard

Voor alles wat niet in de onderstaande categorieën thuis hoort.

Re: OV-chipcard

Berichtdoor trammetje » 31 mei 2011 17:28

In en uitchecken is inderdaad wagengebonden. Stel je check in op halte Spui in wagen 3001 en stapt op halte CS uit en je checkt niet uit en je checkt vervolgens weer in op CS in wagen 3002 ben je je 4 euro kwijt. Als je lang genoeg wacht dat je wagen 3001 weer hebt dan kan je wel gewoon weer uitchecken.

Met de trein check je in op CS, reist naar weet ik veel waar en checkt vervolgens weer op CS uit. Kan, maar als je controle krijgt opweg naar de thuisbasis ziet de conducteur "Ingecheckt op: Den Haag CS" staan en kan je daarvoor dus beboeten.
Mvg,

Mathijs
trammetje
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 19 jan 2010 15:55
Woonplaats: Den Haag

Re: OV-chipcard

Berichtdoor Jeronimo117 » 02 jun 2011 00:49

In en uitchecken op de zelfde NS station kan, maar moet dan wel binnen 15 minuten gebeuren volgens mijn, anders ook 20 euro kwijt.
Jeronimo117
 
Berichten: 171
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:39

Berichtdoor Charles » 16 jun 2011 21:19

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 19:00, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: OV-chipcard

Berichtdoor Admin » 16 jun 2011 22:02

Uitdraai v/d betreffende transacties (extra gemarkeerd) wil nog wel eens helpen. Geen garantie overigens!!
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Berichtdoor Charles » 07 jul 2011 13:48

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 19:01, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Berichtdoor Charles » 06 feb 2012 16:15

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 19:01, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: OV-chipcard

Berichtdoor TrambestuurderAdam » 13 feb 2012 21:20

Nee. Het is nu een doorlopend abonnement. Je hoeft niet meer elk jaar het product opnieuw op te halen. Dus krijg je een product dat voorlopig toch wel geldig is. Hetzelfde is bijv. met de Studentenproducten. Die zijn ook tot 2030 geldig.
TrambestuurderAdam
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 24 aug 2011 18:19

Re: OV-chipcard

Berichtdoor Zoef de Haas. » 20 feb 2013 01:02

Vandaag iets vreemds met mijn chipcard, ging even een boodschap doen in Rijswijk. In de bus 18 op de heenweg ging alles nog goed, maar terug werd mijn card geweigerd. Aangezien ik een doorlopende kaart heb op naam, kan ik dat niet helemaal volgen. Wat kan er fout gegaan zijn? Bij de heenrit heb ik normaal in en uit gecheckt.

Groetjes Hans.
Een half ons geluk doet meer dan een kilo wijsheid!
Avatar gebruiker
Zoef de Haas.
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:38
Woonplaats: Den Haag.

Re: OV-chipcard

Berichtdoor tetje » 20 feb 2013 20:43

Hans,

ik heb ook af en toe dat mijn kaart het niet doet bij de HTM. Onlangs nog in Delft, eerst met de bus naar een locatie en erna met de HTM tram naar het station. In de Veoliabus geen probleem en bij de HTM reageerde de kaart niet. Op het station gecheckt bij de NS automaat en alles deed het..
tetje
 
Berichten: 118
Geregistreerd: 18 jan 2010 19:20

Re: OV-chipcard

Berichtdoor willem » 20 feb 2013 21:00

Pas had ik dat ook met mijn abonnement, evenals de mevrouw die tegelijkertijd in de tram stapte.
Het probleem zit waarschijnlijk in de apparatuur zelf. Alhoewel de HTM dezelfde apparaten gebruikt als enkele andere vervoerbedrijven (zoals de RET) en daar gaat het wel altijd goed.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: OV-chipcard

Berichtdoor wattman » 21 feb 2013 09:15

Ik kom steeds vaker tegen dat in de tram een kaartlezer het helemaal niet doet (niet alleen bij mijn kaart), of zeer traag is.
Een paar maanden zat ik in een tram waarbij beide kaartlezers achterin in de B-bak waren uitgevallen (geen rood lampje). De rest deed het wel.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Berichtdoor Charles » 22 aug 2013 16:06

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 19:02, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: OV-chipcard

Berichtdoor Bert » 22 aug 2013 21:43

Het idiote gedoe met het woud van en dagelijkse gang naar incheckpalen, uitcheckpalen, oplaadpalen en ophaalpalen wordt door de vervoerders en de OV-Chipkaartorganisatie Trans Links Systems nog steeds verkocht als een zegen voor de reiziger. Logisch: zij spinnen er garen bij, ten kostte van de gebruiker.

Het mag dan voor de vervoerders en de OV-Chiporganisatie een zegen zijn, het belang en het gemak voor de reiziger is totaal uit het oog verloren en hoewel de politiek af en toe ook moord en brand schreeuwt, blijft het vooralsnog maar voortmodderen met de OV-Chipkaart. Typerend is, dat het advies van de Commissie Neijdam met applaus is ontvangen maar toen vervoerders, TLS en andere belanghebbenden in actie moesten komen om de hele keten van de OV-Chipkaart zo in te richten waarin de reiziger centraal staat, niet met elkaar tot overeenstemming kwamen en het rapport ergens in een bureaulade verdwijnt ... Wie de rekening daarvan betaald heeft, mag duidelijk zijn: u en ik, die gedwongen zijn de OV-Chipkaart te gebruiken.

Wat vervoerders ook beweren: in deze tijd van technologie móét het mogelijk zijn, een elektronisch betaalsysteem voor het openbaar vervoer te ontwikkelen, waarbij men incheckt bij vertrek en uitcheckt bij aankomst: simpel, doeltreffend en makkelijk te onthouden. Nu is van een eenvoudig en eenduidig systeem absoluut geen sprake: bij een overstap van tram op tram is het uit- en weer inchecken, bij een overstap van NS-trein op NS-trein hoeft tussentijds niet uit- en ingecheckt te worden, maar bij overstap van NS-trein op Veolia-trein moet wél uit- en weer ingecheckt worden en dan ook nog eens bij verschillende palen. Ik vraag me echt af, of degene die dit achter een bureau bedacht heeft, wel helemaal spoort ...

Het is nu nodig de politiek de regie naar zich toetrekt, want zolang vervoerders, vervoersregio's, stadsgewesten, vervoersautoriteiten zich er allemaal mee bemoeien en elkaar wantrouwen in plaats van samenwerken, en bij problemen de reiziger van het kastje naar de muur stuurt, blijft het bij moeizaam voortmodderen. Uiteindelijk is het politiek geweest die de reiziger een elektronisch betaalbewijs heeft opgedrongen maar vergeten is, het belang van de reiziger centraal te stellen.
Nieuw op dit forum; freqente gebruiker van tram 1 & 19, Metro E
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 06 maart 2012 01:09
Woonplaats: Delft

Re: OV-chipcard

Berichtdoor willem » 22 aug 2013 22:28

Probleem bij het systeem van alleen in- en uitchecken bij begin en einde van de reis is dat je niet in alle gevallen kunt zien via welke route de reis verlopen is. Als er maar een vervoerder op dat traject is maakt het niet uit, maar als er meerdere vervoerders bij betrokken zijn krijg je een heel getouwtrek tussen de vervoerders wie welk deel van de opbrengsten moet krijgen. Dat was vroeger bij de strippenkaart eveneens een heikel punt. Daarom houden vervoerders het tegen dat je alleen aan het begin en einde van de reis moet in- en uitchecken.

Om een voorbeeld te geven: iemand checkt bij het Kurhaus in en in Rotterdam bij de halte Beurs weer uit. Dat die persoon tussen Scheveningen en het CS met de HTM (lijn 9) heeft gereisd ligt voor de hand. Maar daarna kan die persoon met de trein naar Rotterdam CS gegaan zijn en vervolgens met de metro naar Beurs. De persoon kan echter ook met lijn E naar Rotterdam gegaan zijn. Dan hebben we het nog niet over de meer "creatieve" varianten (zoals met lijn 1 naar Delft en dan lijn 40).
Wie moet dan de opbrengsten van het deel tussen Den Haag en Rotterdam krijgen? Zowel de NS als de RET kunnen de opbrengsten claimen. Zo'n discussie is lastig, want je kunt niet bewijzen hoe die persoon gereisd heeft.

Bij tussentijds in- en uitchecken is het duidelijk: de persoon checkt op CS bij de HTM uit en bij de RET in, waarna hij bij Beurs voor de 2e maal uitcheckt. Nu is er geen discussie tussen de NS en de RET, want uit zijn chipkaartgegevens is af te leiden dat de persoon met Randstadrail is gegaan en dat de opbrengsten dus aan de RET toekomen (en uiteraard de HTM voor het deel tussen Scheveningen en CS).
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: OV-chipcard

Berichtdoor Bert » 23 aug 2013 00:04

De vraag is dus of je dit soort uitvoeringsproblemen bij de reiziger moet parkeren.

Ons is altijd voorgehouden dat reizen met de OV-Chip kaart makkelijk en eenvoudig zou zijn. inchecken bij vertrek - uitchecken bij aankomst: makkelijker en eenvoudiger kan niet en hoe en welk vervoersbedrijf krijgt afgerekend, daar hoeft bij een makkelijk en eenvoudig systeem de reiziger geen bemoeienis mee te hebben.

Het grote probleem met het alsmaar in- en uitchecken is dat in geval van problemen - bijvoorbeeld niet kunnen uitchecken bij defecte apparatuur - in een bureaucratische molen terecht komt, waarbij vervoerbedrijven de klant totaal uit het oog verliezen en alleen hun toko centraal stellen.

Ik ken iemand die een tijdje betrokken is geweest bij de invoering van de OV-Chipkaart. Er was sprake van dat er één claimloket zou worden ingericht, waar OV-Chipkaartgebruikers in geval van een gemiste uitcheck of onjuiste afrekening hun claim konden deponeren: makkelijk en eenvoudig. Maar, omdat vervoersbedrijven elkaar wantrouwen is dat er dus nooit van gekomen.

Ik zeg overigens niet, dat de OV-Chip een slecht product is maar veel zaken kunnen (en moeten) beter, makkelijker en eenvoudiger
Nieuw op dit forum; freqente gebruiker van tram 1 & 19, Metro E
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 06 maart 2012 01:09
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Charles » 23 aug 2013 14:51

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 19:03, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: OV-chipcard

Berichtdoor Bert » 23 aug 2013 18:48

Als je bij meerdere vervoerders recht heb op korting, dan moet je noodgedwongen van elke vervoerder hun eigen ov-chipcard bij je hebben omdat het kennelijk nog steeds niet mogelijk is om meerdere reisprodukten van verschillende vervoersmaatschappijen op één card te zetten.


Klopt! Ik heb dit zelf een tijdje ondervonden.

Ik had op mijn OV-Chipkaart een voordeelurenabonnement van NS en een jaarabonnement (gekocht bij HTM) om dagelijks van Delft naar Den Haag te trammen: in Rotterdam maakte ik vaak gebruik van de metro en tot mijn stomme verbazing bleek het onmogelijk een kortingsproduct van de RET op m'n OV-Chipkaart te laden, omdat er al een ster abonnement op de kaart stond.

Dus: een tweede OV-Chipkaart (á € 7.50) met het kortingsproduct van RET en voldoende saldo en zo was het mogelijk met korting door de metrotunnels te sporen: als ik tenminste met de juiste OV-Chip incheckte, want wat in theorie makkelijk lijkt, is in de praktijk toch anders. Maar: het kan nog gekker!

Op zeker moment was het tijd om het jaarabonnement van HTM te vernieuwen. Bij het HTM loket aangekomen, bleek het niet mogelijk een jaarabonnement op die OV-Chipkaart te zetten, waarop reeds het voordeelurenabonnement van NS stond, omdat de geldigheidsduur van die OV-Chipkaart eerder verstreken was dan de looptijd van het jaarabonnement.

En hier openbaarde zich een bureaucratie van jewelste. De meest voor de hand oplossing zou zijn, een nieuwe OV-Chipkaart bij HTM aan te schaffen en daar ook het voordeelurenabonnement van de NS daarop te zetten, want om met drie kaarten te reizen...

Dat bleek volgens NS niet mogelijk: het abonnement van NS kan niet op een elders gekochte kaart worden gezet. De geldigheidsduur van de kaart kon ook niet worden verlengd en alvast een nieuwe kaart aanvragen was ook niet mogelijk. Hoewel dus de OV-Chipkaart aan de man wordt gebracht als zijnde één kaart voor ál het openbaar vervoer, heb ik dus noodgedwongen drie maanden met drie OV-Chipkaarten rondgereisd, en voor aanvang van de reis goed opletten met de juiste kaart in te checken en met dezelfde uit te checken, om vervolgens met kaart B of C de reis voort te zetten.

Dat dit niet altijd vlekkeloos ging behoeft geen nader betoog, om maar te zwijgen over het maken van declaraties voor de werkgever: om horendol van te worden!

En nu? Voor het woon-werkverkeer gebruik ik de fiets of auto: makkelijk en eenvoudig En: ook nog eens goedkoper dan het gegoochel met OV-Chipkaarten. :lol:
Nieuw op dit forum; freqente gebruiker van tram 1 & 19, Metro E
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 06 maart 2012 01:09
Woonplaats: Delft

Re: OV-chipcard

Berichtdoor dAb » 24 aug 2013 11:01

Bert schreef:Het idiote gedoe met het woud van en dagelijkse gang naar incheckpalen, uitcheckpalen, oplaadpalen en ophaalpalen wordt door de vervoerders en de OV-Chipkaartorganisatie Trans Links Systems nog steeds verkocht als een zegen voor de reiziger. Logisch: zij spinnen er garen bij, ten kostte van de gebruiker.

Het mag dan voor de vervoerders en de OV-Chiporganisatie een zegen zijn, het belang en het gemak voor de reiziger is totaal uit het oog verloren en hoewel de politiek af en toe ook moord en brand schreeuwt, blijft het vooralsnog maar voortmodderen met de OV-Chipkaart. Typerend is, dat het advies van de Commissie Neijdam met applaus is ontvangen maar toen vervoerders, TLS en andere belanghebbenden in actie moesten komen om de hele keten van de OV-Chipkaart zo in te richten waarin de reiziger centraal staat, niet met elkaar tot overeenstemming kwamen en het rapport ergens in een bureaulade verdwijnt ... Wie de rekening daarvan betaald heeft, mag duidelijk zijn: u en ik, die gedwongen zijn de OV-Chipkaart te gebruiken.

Wat vervoerders ook beweren: in deze tijd van technologie móét het mogelijk zijn, een elektronisch betaalsysteem voor het openbaar vervoer te ontwikkelen, waarbij men incheckt bij vertrek en uitcheckt bij aankomst: simpel, doeltreffend en makkelijk te onthouden. Nu is van een eenvoudig en eenduidig systeem absoluut geen sprake: bij een overstap van tram op tram is het uit- en weer inchecken, bij een overstap van NS-trein op NS-trein hoeft tussentijds niet uit- en ingecheckt te worden, maar bij overstap van NS-trein op Veolia-trein moet wél uit- en weer ingecheckt worden en dan ook nog eens bij verschillende palen. Ik vraag me echt af, of degene die dit achter een bureau bedacht heeft, wel helemaal spoort ...

Het is nu nodig de politiek de regie naar zich toetrekt, want zolang vervoerders, vervoersregio's, stadsgewesten, vervoersautoriteiten zich er allemaal mee bemoeien en elkaar wantrouwen in plaats van samenwerken, en bij problemen de reiziger van het kastje naar de muur stuurt, blijft het bij moeizaam voortmodderen. Uiteindelijk is het politiek geweest die de reiziger een elektronisch betaalbewijs heeft opgedrongen maar vergeten is, het belang van de reiziger centraal te stellen.

Ook ik heb er vroegtijdig, feitelijk al sinds de 1e Siemens ontwikkelingen begin 80-er jaren (toen nog met magneet-strip en tel-apparatuur, etc.) negatief over geadviseerd, over dit inherent elektronisch wanproduct, dus geef Bert hier dan ook volkomen gelijk. :!:
Zie bijvoorbeeld : http://nl.wikipedia.org/wiki/Magneetkaart_(Siemens)
Onbegrijpelijk, dat men -- misschien ook door de huidige onwetendheid en laksheid van de reizigers -- dit zowel publiek als in de politiek nog steeds allemaal tolereert : dat allemaal maar voor zoete koek accepteert, in plaats van als miljoenen passagiers totaal in verzet te komen, geleid door publiek-private organisaties zoals Rover en dergelijke. Als niemand meer een OV-chipkaart wil, dan is het snel met die arrogant gestoorde rotzooi afgelopen.!
8-) D.A. Borgdorff - e.i. :shock:
Laatst bijgewerkt door dAb op 26 aug 2013 15:51, in totaal 1 keer bewerkt
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: OV-chipcard

Berichtdoor grizzler » 24 aug 2013 19:05

Zie maar eens een flink percentage van de reizigers zover te krijgen. En dan bedoel ik zestig, zeventig procent, niet een paar roependen in de woestijn.

Dat is het grote probleem in dit land. Iedereen slikt alles maar. Grote volksstammen op de been krijgen om iets de nek om te draaien lukt gewoon niet.
Avatar gebruiker
grizzler
 
Berichten: 149
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:20
Woonplaats: Scheveningen (Noord)

Re: OV-chipcard

Berichtdoor willem » 24 aug 2013 19:55

Probleem is dat het project te ambitieus is opgezet. Bij een metrosysteem (zoals in Hong Kong; waar al een aantal jaar een chipkaart werkt) is zo'n systeem veel eenvoudiger: de poortjes staan op een vaste plek (geen koppeling met GPS-systemen) en de netwerken zijn kleiner en in de hand van een vervoerder. Veel van de problemen de chipkaart nu tegenaan loopt bestaan daar niet.
Eigenlijk is de chipkaart te vroeg uitgerold: het systeem had verder doorontwikkeld moeten worden aan de hand van proeven en dergelijke alvorens het grootschalig uitgerold ging worden.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

VorigeVolgende

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten