OV-chipcard

Voor alles wat niet in de onderstaande categorieën thuis hoort.

Re: OV-chipcard

Berichtdoor Tiktak » 29 maart 2010 14:23

Ik denk dat Charles bedoelt dat de overheid (belastingdienst) kan mee kijken waar je bent geweest.
de Chipkaart zijn allemaal voorzien van een nummer, het gebruikt wordt opgeslagen in de data base.
De belastingdienst kijkt (kan) mee op je betaalpas, als je ov chipkaart op laad dan wordt deze opgeslagen
als afschrijving van je betaal rekening, waarschijnlijk met het kaartnummer en vermelding OV chipkaart.
Type men bij de belastingdienst dit nummer in van de OV chipkaart dan kan men zien dat je van punt A naar
punt B heeeft gereden.
Dus je bewegingsvrijheid kan worden gecontroleerd worden.
Het zou wel niet zo vaart lopen, maar toch.
Ik denk dat Charles dit probeerde te vertellen (schrijven).
Tiktak
 
Berichten: 691
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: OV-chipcard

Berichtdoor Roland » 29 maart 2010 15:29

Heb je gelijk in, maar de vraag is inderdaad in hoeverre die informatie opgevraagd kan worden. Maar dan nog kan niet bewezen worden dat jij ook werkelijk met die kaart hebt gereisd, dat jij hem opgeladen hebt is zeker, maar wat je er vanaf dat moment mee doet niet...
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: OV-chipcard

Berichtdoor robert55 » 29 maart 2010 18:51

Allereerst vraag ik me af of de Belastingdienst op transactieniveau in of mijn rekening of die van AH of NS [waar ik mijn OV-chipkaart oplaad] kan kijken. Als dat zo zou zijn is de hele discussie trouwens zinloos, want dan weten ze toch alles al.

Op mijn overzicht van de bank staat bij een afschrijving t.g.v. NS alleen het nummer van de automaat, van de pinpas en het oplaadbedrag. Vroeger toen ik nog papier reisde, stond daar ook een bedrag en daar was de waarschijnlijke reis ook redelijk uit af te leiden als je toegang tot die gegevens zou hebben.

Tiktak schreef:...
De belastingdienst kijkt (kan) mee op je betaalpas, als je ov chipkaart op laad dan wordt deze opgeslagen
als afschrijving van je betaal rekening, waarschijnlijk met het kaartnummer en vermelding OV chipkaart.
Type men bij de belastingdienst dit nummer in van de OV chipkaart dan kan men zien dat je van punt A naar
punt B heeft gereden.
Dus je bewegingsvrijheid kan worden gecontroleerd worden.
Het zou wel niet zo vaart lopen, maar toch.
Ik denk dat Charles dit probeerde te vertellen (schrijven).


En om maar 'ns een paar voordelen van de OV-chip te noemen:
- afgelopen vrijdag stonden er rijen bij alle kaartautomaten op Utrecht C. Inpiepen was zoals gewoonlijk zo gepiept.
- en zondag de trein naar Zandvoort net gemist. Maar die naar Santpoort kwam niet veel later. Dus: gewoon een andere wandeling gemaakt :D
robert55
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 20 jan 2010 18:35

Re: OV-chipcard

Berichtdoor YC52000 » 29 maart 2010 18:57

ik heb net net net ((5 minuten geleden)) een persoonlijk ov-chipkaart besteld en betaald,, al zal ik hem weinig gebruiken aangezien het van mij huis (naaldwijk) naar den haag 33% duurder is dan strippenkaart !!!
YC52000
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: OV-chipcard

Berichtdoor David » 29 maart 2010 19:10

Overigens, kan je je voorstellen wat er gebeurt als de OV-chipkaart het enige geldige vervoersbewijs is, ook bij de NS, en bijvoorbeeld een volle intercity uit Amsterdam leegloopt op CS...
300 mensen langs vier (of iets in die richting) kaartlezers!
David
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:20

Re: OV-chipcard

Berichtdoor tetje » 29 maart 2010 19:10

@Tiktak/Charles..

Als bewegingsvrijheid (niet gevolgd kunnen worden) een issue is, zet dan je mobieltje uit. Want KPN/Vodaphone/T-mobile/ect weet waar je loopt....
Nog strakker dan de banken je zouden kunnen volgen van Pin naar Pin betaling.
tetje
 
Berichten: 118
Geregistreerd: 18 jan 2010 19:20

Berichtdoor Charles » 29 maart 2010 22:35

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 18:53, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 891
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: OV-chipcard

Berichtdoor robert55 » 30 maart 2010 06:49

Sorry Charles, dat is geen artikel, maar ook gewoon een forum postje
robert55
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 20 jan 2010 18:35

Re: OV-chipcard

Berichtdoor richard1074 » 02 apr 2010 17:48

Ik zit wel eens in een tram waar alle chipkaartlezers buiten dienst zijn. Het valt me dan op dat dit best soms een lange tijd zo is. Een week ofzo.
Komt er soms 1 x per week een onderhoudsmonteur van het aanleverbedrijf langs of iets dergelijks ?
Of verbeeld ik me nu iets wat er niet is ? :(

Groet
richard1074
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:24

Berichtdoor Charles » 03 apr 2010 10:46

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 18:54, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 891
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: OV-chipcard

Berichtdoor Zoef de Haas. » 04 apr 2010 02:14

Al die problemen met privacy zie ik duidelijk niet zitten. Iedereen mag weten waar ik ben geweest of waar ik naar toe ga. Gelukkig heb ik deze problemen niet of ik maak er geen probleem van. Kan zelfs soms ook nuttig zijn, mijn kinderen hadden altijd dingen gedaan die niet correct waren. Eens is er brand gesticht in een kelder bij mij aan de overkant en iedereen zei dat mijn jongste zoon dat had gedaan. Daarop heb ik alleen maar hard gelachen, want op het moment dat dit gebeurde zat ik met hem in de trein naar Utrecht en dat kon ik op 2 manieren bewijzen, ten eerste aan het vervoerbewijs en ten tweede met een video opname die ik met datum en tijd op dat moment had gemaakt.
Laten we er geen drukte over maken, alles wat nieuw is geeft stof tot discussie en in de praktijk zal het allemaal wel meevallen. De eerste electrische tram was ook slecht voor de gezondheid, zo´n vonken makend vervoermiddel was een aanslag op je gezondheid en wat zien we 100 jaar later, de meest betrouwbare en efficiënte vorm van vervoer.

Groetjes Hans.
Een half ons geluk doet meer dan een kilo wijsheid!
Avatar gebruiker
Zoef de Haas.
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:38
Woonplaats: Den Haag.

Re: OV-chipcard

Berichtdoor grizzler » 04 apr 2010 09:10

Zoef de Haas. schreef:Al die problemen met privacy zie ik duidelijk niet zitten.

Dan zou ik me nog maar eens goed verdiepen in waar het echt om gaat.

Het 'ik heb niets te verbergen'-argument is het beste bewijs dat iemand in de verste verte niet snapt wat het werkelijke gevaar is: niet zozeer de registratie als zodanig - al zou ik niet weten waarom ook maar iemand zou moeten weten waar ik op enig moment van de dag uithang - maar veel meer de beveiliging van de geregistreerde gegevens. Niemand kan garanderen dat die absoluut veilig zijn en dus nooit door kwaadwilligen kunnen worden gemanipuleerd. Je hoeft alleen het nieuws maar een beetje te volgen om te zien hoe vaak het her en der misgaat.
En dan heb ik het nog niet eens over het blinde vertrouwen in de overheid dat eruit spreekt. Misschien is dat nu gerechtvaardigd (heb ik ook mijn twijfels over...), maar is dat over tien, twintig jaar ook nog zo?

Ik wens je veel succes met bewijzen dat jij niet op moment X op plaats Y was, als 'de reisdatabase' dat beweert. Zeker als volgens 'de vingerafdrukkendatabase' ook nog eens jouw vingerafdrukken daar worden aangetroffen.
Avatar gebruiker
grizzler
 
Berichten: 149
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:20
Woonplaats: Scheveningen (Noord)

Berichtdoor Charles » 08 mei 2010 11:09

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 18:55, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 891
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: OV-chipcard

Berichtdoor YC52000 » 08 mei 2010 14:18

in en uit checken moet gebeuren bij de desbetreffende Vervoerder bla bla bla


bij NS check je in bij je ''instap station'' en check je uit op je bestemmig


Bijvoorbeeld: je moet van Den haag HS naar breda en overstappen in Rotterdam,,,, je checkt dan in op den haag HS en check uit in Breda !!
YC52000
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: OV-chipcard

Berichtdoor richard1074 » 08 mei 2010 22:57

Ja, dat snapt Charles wel volgens mij. Hij doet alleen zijn beklag denk ik. ;)

Weet iemand al wat de plannen zijn voor sterabonnementen ? Blijven dat gewoon papieren kaarten de komende jaren ?
richard1074
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:24

Re: OV-chipcard

Berichtdoor trammetje » 09 mei 2010 07:37

Ik had eens iets gehoord over verchipte abbonementen. Ik denk dat als de chipkaart gehaal is ingevoerd dat er dan niks meer iets van papier te krijgen is.
Mvg,

Mathijs
trammetje
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 19 jan 2010 15:55
Woonplaats: Den Haag

Re: OV-chipcard

Berichtdoor wattman » 09 mei 2010 15:48

Officieel is daar meen ik niets over bekend gemaakt. Ergens heb ik gelezen dat abo's verdwijnen, en er evt. voor regelmatige reizigers de mogelijkheid van een korting voor terugkomt.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1091
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Berichtdoor Charles » 12 mei 2010 11:04

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 18:55, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 891
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: OV-chipcard

Berichtdoor dAb » 12 mei 2010 14:18

Charles schreef: ... Dat niet alleen, maar het zit verdomd ingewikkeld in elkaar terwijl er steeds gezegd is dat het reizen met het OV aanmerkelijk gemakkelijker zou zijn met de OV-chipcard :shock: ... Dus hoe moet dan een gewone reiziger dit systeem dan begrijpen :?
Je moet zowat HBS gehad hebben om het op de juiste wijze gebruiken van de OV-chipcard te snappen.

Ach Charles: het is net zoals - of evenals - de telapparatuur e.d., die ook op verpakkingen tellen = productie registreren is gebaseerd, gedoemd te mislukken, want de :geek: mensch :mrgreen: is geen artikel, nietwaar, terwijl dat soort chips ook parapluus en kinderwagens toch als een mens *waarnemen* - ook al, daar ze als *robots* nooit (géén) onderscheid kunnen maken met al die kunstoogen. [2/10]
Dus maakt U zich geen zorgen, daar deze allang gegarandeerd ter mislukking hernieuwde wielen uit en aan of uit trachten te vinden door al zo lang(s) (aan) de weg te timmeren :lol: !
Groet uit het hart wat zij/het {= die chips} niet bezitten: 8-) D.A. Borgdorff :shock:
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Berichtdoor Charles » 19 jun 2010 21:29

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 18:56, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 891
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

VorigeVolgende

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten