NS dienstregeling 2011-2012

Voor alles wat niet in de onderstaande categorieën thuis hoort.

NS dienstregeling 2011-2012

Berichtdoor Charles » 29 okt 2011 22:02

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 06 dec 2023 09:29, in totaal 2 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 886
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: NS dienstregeling 2011-2012

Berichtdoor Tiktak » 29 okt 2011 22:32

@Charles
Of de trein naar Roosendaal en daar overstappen op de trein naar Antwerpen.
Of met de gewone trein naar Breda, en als deze Schutteltrein eens gaat rijden van Breda naar Antwerpen,
deze trein rijd nog steeds van Antwerpen via de Hsl naar Brecht (be) en is nog steeds niet doorgetrokken
naar Breda.
Laatst bijgewerkt door Tiktak op 01 nov 2011 01:00, in totaal 1 keer bewerkt
Tiktak
 
Berichten: 690
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: NS dienstregeling 2011-2012

Berichtdoor Admin » 30 okt 2011 04:00

Geloof me Charles, de nieuwe drgl van NS gaan een heleboel mensen niet vrolijk van worden... Het wordt allemaal wel gebracht als "verbetering voor de klant" maar wat men echt bedoeld is "verbetering voor onze kasboeken" :roll: De directie zegt (vrij letterlijk): "de Oude Lijn wordt voor de doorgaande langeafstandsreiziger minder belangrijk" maar er had moeten staan: "de Oude Lijn wordt voor de doorgaande langeafstandsreiziger door ons minder belangrijk gemaakt" :evil: Heus, wij als personeel zitten er ook niet op te wachten!
Admin
Site Admin
 
Berichten: 734
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: NS dienstregeling 2011-2012

Berichtdoor wattman » 30 okt 2011 11:34

Zie ik iets over het hoofd? In mijn foldertje lees ik dat de Intercity Brussel via HS rijdt en daar ook stopt.
M.b.t. de "Oude Lijn", de Vlissinger gaat nu weer via Haarlem (waar ik zelf niet zo gelukkig mee ben) i.p.v. de Schiphollijn.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1090
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: NS dienstregeling 2011-2012

Berichtdoor richard1074 » 31 okt 2011 01:14

Zolang het nieuwe italiaanse materieel er nog niet is, zal de intercity Brussel gewoon over HS blijven rijden. Ook komt er 1 keer per uur een extra intercity Rotterdam - Amsterdam via Schiphol. De vlissingen trein gaat inderdaad via Haarlem rijden.

Dus het valt nog wel mee, maar zal later wel merkbaarder worden.
richard1074
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:24

Re: NS dienstregeling 2011-2012

Berichtdoor David » 31 okt 2011 17:11

Uiteraard zal deze nieuwe dienstregeling een hoop geklaag opleveren (zoals altijd bij de NS), maar kijk ook eens naar de verbeteringen:
*elk kwartier een Intercity tussen Den Haag Centraal, Leiden en Schiphol
*elk kwartier een Sprinter tussen Den Haag Centraal en Leiden
*elk kwartier een Sprinter tussen Den Haag Centraal, Rotterdam en Dordrecht

Dat zijn toch zeker ook flinke verbeteringen, lijkt me!
David
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:20

Berichtdoor Charles » 31 okt 2011 17:27

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 16:39, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 886
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: NS dienstregeling 2011-2012

Berichtdoor wattman » 31 okt 2011 18:26

Er is vanuit de gemeente (eind jaren 80/begin jaren 90) nog wel actie ondernomen. Daar kwam - vage herinnering, kan het mis hebben - een toezegging uit om bepaalde ritten naar Parijs vanuit Den Haag te rijden (met combineren in Rotterdam). Dacht dat er in dit verband ooit een lijnbus (model "zontomaat) van de HTM heeft rondgereden met teksten.

Maar we hebben natuurlijk wel Rotterdam-The Hague Airport. 8-)
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1090
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: NS dienstregeling 2011-2012

Berichtdoor David » 31 okt 2011 21:37

Charles schreef:David, waar het mij specifiek om gaat is dat Den Haag zich nadrukkelijk profileerd als een internationale stad vanwege de aanwezigheid van diverse instellingen en organisaties.
Maar straks dus geen enkele rechtstreekse spoorverbinding meer heeft met het buitenland :(
En dat men Den Haag links heeft laten liggen inzake de HSL is in dit opzicht onbegrijpelijk.

Dat ben ik helemaal met je eens. Reageerde ook op het bericht van de Admin. Voor zover ik weet komt er op termijn nog wel een directe HSL-verbinding Den Haag, Breda, Brussel, maar dat duurt nog wel even.
David
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:20

Re: NS dienstregeling 2011-2012

Berichtdoor Admin » 01 nov 2011 07:38

David: er zijn flink meer mensen die nadelen hebben dan een beperkt groepje dat voordeel heeft bij de nieuwe opzet. Wie uit Zeeland wil gaan vliegen, moet altijd overstappen. Nu hoeft dat niet, mits je de juiste trein kiest (en het juiste station). Die reizigers pakken dus voortaan gewoon de auto... En gaan naar Brussel ipv A'dam (want da's dichterbij en vaak goedkoper!) Dat geldt natuurlijk ook voor dagjesmensen naar A'dam uit die contreien en belangrijker: dagjesmensen uit de Randstad naar Zeeland!
Admin
Site Admin
 
Berichten: 734
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: NS dienstregeling 2011-2012

Berichtdoor Slagathor » 01 nov 2011 11:50

Admin schreef:David: er zijn flink meer mensen die nadelen hebben dan een beperkt groepje dat voordeel heeft bij de nieuwe opzet. Wie uit Zeeland wil gaan vliegen, moet altijd overstappen. Nu hoeft dat niet, mits je de juiste trein kiest (en het juiste station). Die reizigers pakken dus voortaan gewoon de auto... En gaan naar Brussel ipv A'dam (want da's dichterbij en vaak goedkoper!) Dat geldt natuurlijk ook voor dagjesmensen naar A'dam uit die contreien en belangrijker: dagjesmensen uit de Randstad naar Zeeland!


Ik kan dat beamen na zo'n 20 jaar in Zeeland te hebben gewoond. Voor wat betreft de HSL is ook niet alleen Den Haag buitenspel gezet. Zeeland en West-Brabant (Bergen op Zoom, Roosendaal) nemen zo dadelijk niet meer de trein naar Antwerpen, want dan moeten ze via Breda en dat is een aanzienlijke omweg.

Ik heb in gesprek met een beleidsmedewerker van de NS enkele jaren geleden met m'n oren staan klapperen toen hij doodleuk vertelde dat station Rotterdam de HSL-hub bij uitstek voor heel Zuidwest Nederland zou zijn. M.a.w. dat Zeeuwen via Rotterdam naar Parijs zouden gaan reizen. Toen ik hem vertelde dat een Zeeuw uit Middelburg binnen ongeveer 3 uur in Londen kan staan als 'ie met de auto door de Westerscheldetunnel naar HSL station Lille rijdt en dan de Eurostar neemt, stond 'ie raar te kijken. De NS heeft erg last van een Randstad-centrische visie en zelfs daarin maken ze fouten (zie de gebrekkige aansluiting van Den Haag op het HSL net, er komt waarschijnlijk niet eens een shuttle naar Rotterdam om cross-platform te kunnen overstappen op de Thalys).
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: NS dienstregeling 2011-2012

Berichtdoor David » 04 nov 2011 18:58

Da's inderdaad erg jammer voor Zeeland. Maar ik vermoed dat er een prima overstap zal zijn op Leiden Centraal (maar inderdaad, met koffers is dat onhandig). En inderdaad, de verbeteringen zijn vooral voor de Randstad. Maar da's niet zo vreemd lijkt me, gezien de reizigersaantallen.
David
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:20

Re: NS dienstregeling 2011-2012

Berichtdoor willem » 04 nov 2011 22:30

Voor Den Haag was het altijd de bedoeling dat er een speciale trein Den Haag-Brussel zou komen, die eens in de twee uur zou gaan rijden, als compensatie voor het verliezen van de Benelux-trein. Voor deze dienst zouden zelfs extra treinen besteld worden. Omdat deze trein ook in Breda zou gaan stoppen (en daar kop moet maken) is het nut van de verbinding twijfelachtig. Als je met de gewone trein naar Rotterdam reist en daar overstapt op de rechtstreekse HSL naar Brussel ben je immers veel sneller in Brussel dan met de speciale pendel via Breda. Wat dat betreft zijn er met de extra treinstellen misschien wel betere dingen te doen. Met een uurdienst Den Haag CS-HS-Rotterdam (zonder verdere stops) in aansluiting op de HSL ben je eigenlijk al waar je wezen wilt.

Wat de dienstregeling voor 2011 betreft: de peperdure en ietwat verlieslatende Fyra moet gevuld worden. Vandaar dat nu geprobeerd wordt om iedereen uit Zeeland in Rotterdam op de Fyra te laten overstappen. De toeslag is zo hoog en de aansluiting zo slecht dat de meeste Zeeuwen, voor zover ze niet op de auto overstappen, de 20 min. extra reistijd via de Oude Lijn voor lief nemen. Het zal in ieder geval lange-afstandreizigers gaan kosten. Ook dat past binnen het beleid van de NS: dat is vooral gericht op reizen van zeg 40 a 50 kilometer. Men lijkt ervan uit te gaan dat mensen die zeg 150 km. willen reizen toch wel de auto nemen, of in ieder geval is men niet geinteresseerd in snelle verbindingen voor lange afstandsreizigers (of ze moeten van Amsterdam naar Brussel, c.q. Parijs willen met de Thalys).
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: NS dienstregeling 2011-2012

Berichtdoor Slagathor » 05 nov 2011 17:04

David schreef:Da's inderdaad erg jammer voor Zeeland. Maar ik vermoed dat er een prima overstap zal zijn op Leiden Centraal (maar inderdaad, met koffers is dat onhandig). En inderdaad, de verbeteringen zijn vooral voor de Randstad. Maar da's niet zo vreemd lijkt me, gezien de reizigersaantallen.


Het valt uiteraard wel te begrijpen want het is een verhaal met twee kanten. We hebben in ons land een aantal buitenregio's waar Koning Auto gewoon heer en meester is. Zeeland is zo'n regio, maar ook in Twente en Zuid-Limburg worden veel autokilometers gemaakt (dat heeft ook deels te maken met de slechte grensoverschrijdende verbindingen voor het OV. Welke zot reist er nog met de trein van Maastricht naar Hasselt of Luik?).

Het is voor de NS niet rendabel veel te investeren in treinverbindingen met de buitenprovincies. Tegelijkertijd kun je ook zeggen dat gebrek aan zulke investeringen juist weer autobezit aanmoedigt. De kip en het ei... Dat is allemaal verdomd lastig.

willem schreef:Voor Den Haag was het altijd de bedoeling dat er een speciale trein Den Haag-Brussel zou komen, die eens in de twee uur zou gaan rijden, als compensatie voor het verliezen van de Benelux-trein. Voor deze dienst zouden zelfs extra treinen besteld worden. Omdat deze trein ook in Breda zou gaan stoppen (en daar kop moet maken) is het nut van de verbinding twijfelachtig. Als je met de gewone trein naar Rotterdam reist en daar overstapt op de rechtstreekse HSL naar Brussel ben je immers veel sneller in Brussel dan met de speciale pendel via Breda. Wat dat betreft zijn er met de extra treinstellen misschien wel betere dingen te doen. Met een uurdienst Den Haag CS-HS-Rotterdam (zonder verdere stops) in aansluiting op de HSL ben je eigenlijk al waar je wezen wilt.


Die pendel had inderdaad weinig weg van een hogesnelheidstrein met haltes in Breda (kopmaken) en metropolen als Noorderkempen. Ik geloof dat er was afgesproken dat de NMBS een extra treinstel voor deze dienst zou aanschaffen, maar op een gegeven moment is die onderdeel geworden van een politiek spel wat ook de verdieping van de Westerschelde en ontpoldering betrof. Ondertussen ontbreekt nog altijd ieder spoor van die extra trein, ik geloof niet dat die er komt. Dat is vooral erg zuur voor Breda dat daarmee z'n enige grensoverschrijdende HST verliest. Voor Den Haag maakt het niet zo gek veel uit.

Wat de dienstregeling voor 2011 betreft: de peperdure en ietwat verlieslatende Fyra moet gevuld worden. Vandaar dat nu geprobeerd wordt om iedereen uit Zeeland in Rotterdam op de Fyra te laten overstappen. De toeslag is zo hoog en de aansluiting zo slecht dat de meeste Zeeuwen, voor zover ze niet op de auto overstappen, de 20 min. extra reistijd via de Oude Lijn voor lief nemen. Het zal in ieder geval lange-afstandreizigers gaan kosten. Ook dat past binnen het beleid van de NS: dat is vooral gericht op reizen van zeg 40 a 50 kilometer. Men lijkt ervan uit te gaan dat mensen die zeg 150 km. willen reizen toch wel de auto nemen, of in ieder geval is men niet geinteresseerd in snelle verbindingen voor lange afstandsreizigers (of ze moeten van Amsterdam naar Brussel, c.q. Parijs willen met de Thalys).


Onze afstanden zijn natuurlijk sowieso niet zo groot. Misschien hadden we de miljarden van de HSL Zuid beter in opwaardering van de bestaande spoorlijnen naar de buitenprovincies kunnen steken. Dat je op alle belangrijke aders naar provinciehoofdsteden en andere grote plaatsen met intercitytreinen 200km/u kan halen. Dan had het autoverkeer een serieuze concurrent erbij gehad. Nu is de HSL vooral een concurrent voor vluchten naar het nabije buitenland.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Berichtdoor Charles » 19 jan 2012 10:51

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 16:39, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 886
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: NS dienstregeling 2011-2012

Berichtdoor YC52000 » 25 jan 2012 02:32

word nou eens hoog tijd dat deze krengen gaan rijden :P

Afbeelding
YC52000
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: NS dienstregeling 2011-2012

Berichtdoor Zoef de Haas. » 25 jan 2012 03:19

Midden jaren '80 moest ik eens van Firenze naar Rome, en na een tijdje wachten vroeg ik een perronchef-generaal-majoor wanneer hij verwachte dat die trein zou komen. Zijn antwoord?
"Vandaag nog..."
En hij was serieus.


In België zou men gezegd hebben, kan nooit lang meer duren, want de rails liggen er al....! :D
Een half ons geluk doet meer dan een kilo wijsheid!
Avatar gebruiker
Zoef de Haas.
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:38
Woonplaats: Den Haag.

Re: NS dienstregeling 2011-2012

Berichtdoor mibia » 25 jan 2012 22:19

Ik zie dagelijks meer dan 5 stuks staan op emplacemant Watergraafsmeer, met of zonder creatieve graffitie-outfit :mrgreen:
Zijn alle bestelde treinen al "binnen"?
Waarom gaan ze inu dd niet rijden met die dure kwaakbekken?
Ze staan maar te staan daar, alsof ze in een vijver gezamelijk wachten to ze met brood gevoerd worden. [respect]
mibia
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 08 sep 2011 12:48
Woonplaats: Zoetermeer

Re: NS dienstregeling 2011-2012

Berichtdoor tetje » 26 jan 2012 20:56

Zag er vandaag op Utrecht CS een richting Arnhem, de stoelen vol in plastic. Gevalletje retour afzender?
tetje
 
Berichten: 118
Geregistreerd: 18 jan 2010 19:20

Re: NS dienstregeling 2011-2012

Berichtdoor wattman » 26 jan 2012 21:27

Ach een ander voorbeeld van succes bij dit bedrijf: Nancy bestelde 7 trolleybussen bij AnsaldoBreda, af te leveren tussen april 2001 en april 2002. De eerste werd afgeleverd in juli 2002. Vervolgens volgden allerlei juridische procedures wegens groot succes, waarna Ansaldo vervolgens in 2010 er 6 weer terug nam. Nummer 7 is niet teruggegaan en staat stof te happen in een depot in Nancy.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1090
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Volgende

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten