Charles schreef:David, waar het mij specifiek om gaat is dat Den Haag zich nadrukkelijk profileerd als een internationale stad vanwege de aanwezigheid van diverse instellingen en organisaties.
Maar straks dus geen enkele rechtstreekse spoorverbinding meer heeft met het buitenland
En dat men Den Haag links heeft laten liggen inzake de HSL is in dit opzicht onbegrijpelijk.
Admin schreef:David: er zijn flink meer mensen die nadelen hebben dan een beperkt groepje dat voordeel heeft bij de nieuwe opzet. Wie uit Zeeland wil gaan vliegen, moet altijd overstappen. Nu hoeft dat niet, mits je de juiste trein kiest (en het juiste station). Die reizigers pakken dus voortaan gewoon de auto... En gaan naar Brussel ipv A'dam (want da's dichterbij en vaak goedkoper!) Dat geldt natuurlijk ook voor dagjesmensen naar A'dam uit die contreien en belangrijker: dagjesmensen uit de Randstad naar Zeeland!
David schreef:Da's inderdaad erg jammer voor Zeeland. Maar ik vermoed dat er een prima overstap zal zijn op Leiden Centraal (maar inderdaad, met koffers is dat onhandig). En inderdaad, de verbeteringen zijn vooral voor de Randstad. Maar da's niet zo vreemd lijkt me, gezien de reizigersaantallen.
willem schreef:Voor Den Haag was het altijd de bedoeling dat er een speciale trein Den Haag-Brussel zou komen, die eens in de twee uur zou gaan rijden, als compensatie voor het verliezen van de Benelux-trein. Voor deze dienst zouden zelfs extra treinen besteld worden. Omdat deze trein ook in Breda zou gaan stoppen (en daar kop moet maken) is het nut van de verbinding twijfelachtig. Als je met de gewone trein naar Rotterdam reist en daar overstapt op de rechtstreekse HSL naar Brussel ben je immers veel sneller in Brussel dan met de speciale pendel via Breda. Wat dat betreft zijn er met de extra treinstellen misschien wel betere dingen te doen. Met een uurdienst Den Haag CS-HS-Rotterdam (zonder verdere stops) in aansluiting op de HSL ben je eigenlijk al waar je wezen wilt.
Wat de dienstregeling voor 2011 betreft: de peperdure en ietwat verlieslatende Fyra moet gevuld worden. Vandaar dat nu geprobeerd wordt om iedereen uit Zeeland in Rotterdam op de Fyra te laten overstappen. De toeslag is zo hoog en de aansluiting zo slecht dat de meeste Zeeuwen, voor zover ze niet op de auto overstappen, de 20 min. extra reistijd via de Oude Lijn voor lief nemen. Het zal in ieder geval lange-afstandreizigers gaan kosten. Ook dat past binnen het beleid van de NS: dat is vooral gericht op reizen van zeg 40 a 50 kilometer. Men lijkt ervan uit te gaan dat mensen die zeg 150 km. willen reizen toch wel de auto nemen, of in ieder geval is men niet geinteresseerd in snelle verbindingen voor lange afstandsreizigers (of ze moeten van Amsterdam naar Brussel, c.q. Parijs willen met de Thalys).
Midden jaren '80 moest ik eens van Firenze naar Rome, en na een tijdje wachten vroeg ik een perronchef-generaal-majoor wanneer hij verwachte dat die trein zou komen. Zijn antwoord?
"Vandaag nog..."
En hij was serieus.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten