HSL Zuid nieuws

Voor alles wat niet in de onderstaande categorieën thuis hoort.

HSL Zuid nieuws

Berichtdoor Tiktak » 13 maart 2012 21:25

Bron; Bn de Stem.

Nieuwe en snellere Fyra is een groeidiamant
maandag 13 februari 2012 | 07:30 | Laatst bijgewerkt op: maandag 13 februari 2012 | 10:19




.
Het nieuwe model Fyra heeft nu één van de laatste testritten verreden. De kinderziektes zijn er zo goed als uit. De trein wordt gebouwd door de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda en wordt dit jaar in dienst genomen.
De stoelen van de eerste klas in de testtrein zijn nog ingepakt. In de tweede klasse zijn er in de breedte vier stoelen.

op 1 maart 2012: De nieuwe Fyra-trein reed zaterdag enkele succesvolle testritten tussen Breda en Rotterdam. Nog even en dan ligt Amsterdam pas echt naast de deur.

Oké, het is even wennen aan het onflatteuze uiterlijk van de supersnelle Fyra. Holleeder mag dan een fikse neus hebben, die van de Fyra mag er ook wezen. De bijnaam ligt dan ook voor de hand: voortaan gaan we vanuit Brabant met De Neus naar de Randstad of Antwerpen. Straks rijden we in drie kwartier van Breda naar Schiphol en in minder dan een uur naar Amsterdam CS. Nu doe je over dat laatste traject met de gewone Intercity over Den Bosch een uur en drie kwartier en met de 'trage' Fyra nog altijd een uur en tien minuten.

De nieuwe Fyra V250 wordt gebouwd door het Italiaanse AnsaldoBreda. Dat Breda in de naam van de fabriek is gewoon stom toeval. De Fyra wordt geëxploiteerd door NS Hispeed en de Belgische NMBS. De hogesnelheidstrein deelt het traject met de Thalys die nu al naar Parijs rijdt. Voor de Nederlandse dienst worden zestien treinstellen aangekocht, de Belgen kopen er vooralsnog drie. Mogelijk komt daar later nog een vierde bij.

Technicus Lex Frunt van NS Hispeed is tevreden over de testritten. "We rijden de kinderziektes eruit. Dat kunnen we beter nu doen dan later als de Fyra in de dienstregeling is opgenomen. Ik heb een hele goede indruk van de trein gekregen. Hij ligt zeer stabiel op de rails. Dit is één van de laatste tests.We kunnen nu snel beginnen met de opleiding voor de machinisten en de trainmanagers (conducteurs, red.)."

Frunt moest ook even wennen aan het uiterlijk van de Fyra. "Maar hoe langer je naar hem kijkt, hoe mooier hij wordt. Dat doen die ontwerpers toch maar goed: op termijn denken."

Met zijn opvallende verschijning heeft de Fyra het inderdaad in zich om een echte klassieker te worden. Het zou weleens een groeidiamant kunnen zijn. Testmachinist Marcel van der Vaart is bovendien zeer te spreken over de techniek. "Ik let op het gedrag van de Fyra op het spoor, op de soft- en hardware. Het gaat perfect. Het is een machtig gevoel om deze trein te bedienen", zegt hij terwijl de Fyra met de maximale snelheid van 250 kilometer per uur langs Dordrecht raast.

De Fyra moet op het traject van Amsterdam naar de Belgische grens een aantal keer van voltage wisselen. Op het conventionele spoor, bij de steden, rijdt de trein op 1.500 volt gelijkstroom, op het echte HSL-spoor tussen de steden rijdt hij op 25.000 volt wisselstroom. De overgang verloopt in de richting van Rotterdam bij Zevenbergsche Hoek als de Fyra de fly over neemt om aan de juiste kant van het HSL-spoor uit te komen.

Op het HSL-spoor wordt immers, net als in België, links gereden. Als meerijder in de bestuurderscabine is het even wennen als rechts op het spoor, uit tegenovergestelde richting, de Thalys voorbij flitst. Gelukkig staan de wissels allemaal goed.

Fyra voor het snelle verkeer in de Benelux

De nieuwe Fyra wordt hoogstwaarschijnlijk dit jaar in gebruik genomen.

De trein rijdt elk half uur van Breda naar Amsterdam CS en vica versa.

Ook komt er een rechtstreekse verbinding tussen Breda en Antwerpen CS. Deze trein gaat om de twee uur rijden.

De geplande Fyra-verbinding tussen Den Haag CS en Breda komt er voorlopig niet. :evil: :twisted:

De nieuwe Fyra haalt een topsnelheid van 250 kilometer per uur.

De reistijd Breda - Amsterdam CS wordt dan bekort van ongeveer 70 minuten met de oude Fyra tot 55 minuten met de nieuwe. Naar Schiphol duurt de reis dan ongeveer 40 minuten.

In elke trein kunnen 546 passagiers.
Tiktak
 
Berichten: 690
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: HSL Zuid nieuws

Berichtdoor mibia » 14 maart 2012 20:51

Met alle respect voor de berichtgeving, maarre....

ik zie a; een hele lange tijd een groot aantal Fyra V250 stilstaan op emplacement Watergraafsmeer, (rijdt er immers dagelijks onderdoor en langsheen met de R.Net 320 [respect] )....en verschillende treinstellen zijn onderhand besmeurt met de benodigte graffity :evil: .

Ik vind dat het wel erg lang duurt voordat de NS met die "Vogelbekdieren/ Neuzen/ etc", de bediening naar Breda en verder gaat rijden.

Net zoals de HTM eind vorig jaar lijn 2 zou bedienen met Regiocitadissen :lol:

AnsaldoBreda leverde de treinstellen jaren telaat, nu staan ze stil voordat ze toegelaten worden op de railnetten etc....

En dan wil de DB in de toekomst een highspeedverbinding A'dam- London bedienen :oops:

Laat ze daar maar eens goed nog een nachtje over slapen.

Mogen wij zeer binnenkort de politek, incl bestuur NS/ Prorial, gaan "aanbesteden"?

Ik denk dat de Amsterdamse NoordZuidlijn nog eerder rijdt. :mrgreen:
mibia
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 08 sep 2011 12:48
Woonplaats: Zoetermeer

Re: HSL Zuid nieuws

Berichtdoor Tiktak » 03 dec 2012 23:59

Dus nu is het zeker, geen HSL van Den Haag naar Brussel, wel HSL medio 2013 van Breda naar Antwerpen.
Dit betekent als ik plotseling opeens naar Brussel moet (zonder te reseveren) met de gewone trein van Den haag CS
naar Breda, daar overstappen op de Fyra naar Antwerpen, daarna weer overstappen op de gewone trein naar Brussel.
De Fyra gaat 8x per dag naar Antwerpen rijden dus waarschijnlijk om de twee uur ( reistijd ruim een half uur)
Het had beter geweest ( als de minister beter had onderhandeld) de ene Fyra van Den Haag CS laten vetrekken en de andere
van Amsterdam CS en in Rotterdam CS als koppelstel naar Antwerpen laten rijden en dan is een eventuwele toeslag dan geen bezwaar.
Dit bied tevens ook de mogelijkheid om Breda niet als eindstation te gebruiken, maar laat de Fyra van Antwerpen via Breda naar Eindhoven
of Utrecht doorrijden vv.
Wat is julie mening hierover :?:
Tiktak
 
Berichten: 690
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor Charles » 04 dec 2012 10:13

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 17:02, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 883
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: HSL Zuid nieuws

Berichtdoor willem » 04 dec 2012 11:09

Het kan best dat de dienst Breda-Antwerpen pas later dan medio 2013 gaat rijden. Hoewel officieel aan die datum wordt vastgehouden lijkt december 2013 (ingang dienstregeling 2014) een realistischer scenario.

Op zich is het niet zo erg dat Den Haag geen rechtstreekse verbinding met Brussel heeft (de pendeldienst moest kopmaken in Breda en was daardoor niet zo vlug), mits er een snelle pendel naar Rotterdam is met daar een goede overstap. Maar de NS houdt niet van goede overstappen en snelle verbindingen. De huidige IC van Den Haag naar Rotterdam is bijna even lang onderweg als de stoptrein, ondanks het iets lagere aantal stops.

Even op vrijdagmiddag in een impulsieve bui besluiten om de volgende dag met de trein een dagje naar Belgie te gaan kun je na volgende week voortaan wel vergeten. Waarschijnlijk wordt het in de L-trein Antwerpen-Roosendaal een stukje drukker en rijden de Fyra's bijna leeg rond. Iedereen die de keuze heeft gaat voortaan met de auto naar Belgie. Als je een dagje naar Brussel wilt om bv. te winkelen, hoe moet je dan weten hoe laat je weer terug wilt gaan?
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: HSL Zuid nieuws

Berichtdoor Tiktak » 04 dec 2012 12:37

@ Charles,

Op de website van de Belgische spoorwegen staat de wagen indeling van de V250 stellen.
Deze gaan inderdaad ingezet worden vanaf 9 December 2012.
Tiktak
 
Berichten: 690
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: HSL Zuid nieuws

Berichtdoor wattman » 04 dec 2012 22:00

Charles schreef:Ik heb het al eens eerder geschreven: dat deze situatie praktijk zal worden is al lange tijd bekend. Er werd daarover weliswaar gemopperd, maar veel meer was het ook niet. En nu men daadwerkelijk geconfronteerd wordt met de realiteit gaat men op het laatste moment pas protesteren en roeptoeten hoe het uit te leggen is dat Den Haag (als internationale stad van vrede en recht, etc) geen fatsoenlijke treinverbinding meer heeft met Brussel.
De reizigersorganisaties hebben al die tijd gewoon liggen slapen :evil: Tijd die gebruikt had kunnen worden om goed onderbouwde protesten in te dienen bij de politiek. Misschien was er dan wel een acceptable oplossing gevonden.


Dat is wellicht je herinnering, maar de werkelijkheid is anders geweest. Zo blijkt bijv. uit een citaat uit een brief van Rover en TreinTramBus (de Vlaamse equivalent) van 6 november 2009.
a) Dat de totstandkoming van de Fyra Den Haag - Brussel doorlopend op de politieke agenda heeft gestaan.
b) Dat de reizigersorganisaties al minimaal drie jaar geleden een alternatief hebben bepleit, waarbij ook nog voor Den Haag een verbinding via Roosendaal wordt genoemd.

Ergo...

In 2005 hebben uw ambtsvoorgangers Peijs en Vande Lanotte met elkaar afgesproken dat er voor de bediening van de HSL-Zuid/Lijn 4 acht keer per dag een trein van Den Haag via Rotterdam, Breda en Antwerpen naar Brussel zou komen. Deze treinen zouden in de plaats komen van de oorspronkelijk geplande treinen Breda - Antwerpen - Brussel, die 16 keer per dag zouden rijden (waarvan 4 doorgetrokken naar Den Haag).
Onder andere uit de brieven van minister Eurlings aan de Tweede Kamer blijkt dat de totstandkoming van deze treindienst Den Haag - Brussel problematisch is. In de voortgangsrapportages over de HSL-Zuid aan de Tweede Kamer is dit een terugkerend thema. Weliswaar hebben Nederland en België een afspraak met elkaar gemaakt, maar helaas is daarbij geen rekening gehouden met de vraag of de afgesproken treindienst wel interessant is voor de spoorwegen en de reizigers.
De NMBS wil alleen deelnemen aan een dergelijke treindienst als er een financiële compensatie is. De NMBS verwacht dus een verliesgevende exploitatie. HSA is als concessiehouder verplicht om deze treindienst uit te voeren, aangezien dat in de concessie staat. Maar ook HSA zal in principe niet in een verliesgevende exploitatie geïnteresseerd zijn.
Ook de reizigers zien niets in deze verbinding. Vanuit het reizigersstandpunt willen ROVER en TreinTramBus daarom het volgende voorstellen:
1. Afzien van het akkoord uit 2005 over de treindienst Den Haag - Breda - Brussel.
2. Aansturen op een treindienst Breda - Brussel die minimaal ieder uur rijdt tegen normale tarieven, naar analogie van de intercity Brussel - Luik - Maastricht.
3. Aansturen op een rechtstreekse trein via Dordrecht en Roosendaal voor de relatie Den Haag - Brussel


Wat ik heb vernomen is dat er 5 V250 stellen voor de dienst beschikbaar zijn. Ben benieuwd hoe het in de praktijk gaat...

Nog ter aanvulling, de brief van de minister aan de Kamer
http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... elgie.html
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1090
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: HSL Zuid nieuws

Berichtdoor willem » 11 dec 2012 21:10

Gisteren hadden alle treinen naar en van Brussel vertraging.....
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: HSL Zuid nieuws

Berichtdoor willem » 17 jan 2013 15:04

De gemeente Den Haag gaat nu zelf een aanbesteding uitvoeren voor een Intercity tussen Den Haag en Brussel, met tussenstops in Delft, Rotterdam, Dordrecht, Roosendaal, Antwerpen en Mechelen. Het is te hopen dat daar een reeel bod naar voren komt en dat die dienst inderdaad gaat rijden. Het is in elk geval een sympathiek initiatief van Den Haag.

Als die trein inderdaad gaat rijden (gepland is vanaf december), dan kan die wel eens heel vol gaan worden met reizigers die wat minder content zijn over de Fyra.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Charles » 18 jan 2013 11:32

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 17:03, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 883
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: HSL Zuid nieuws

Berichtdoor Zoef de Haas. » 19 jan 2013 01:58

Waarom er niet meer een alternatief is met Thalys materieel via Den Haag, is mij een raadsel. Zou makkelijk kunnen en is nog goedkoper ook. Het heeft waarschijnlijk met geld te maken, dus wordt iedereen verplicht om met de Fyra te gaan, ook een manier om op de lijn voldoende bezetting te krijgen. En toch vind ik de Thalys mooier!

Groetjes Hans.
Een half ons geluk doet meer dan een kilo wijsheid!
Avatar gebruiker
Zoef de Haas.
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:38
Woonplaats: Den Haag.


Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten