Pagina 1 van 1

OV-netwerken

BerichtGeplaatst: 17 okt 2012 08:59
door Charles
...

Re: OV-netwerken

BerichtGeplaatst: 17 okt 2012 09:20
door Slagathor
Er kunnen wel voordelen aan zitten, juist voor de haltes en in mindere mate het materieel. Als het hele land hetzelfde ontwerp bushaltes aanhoudt (en die door één instantie worden aangekocht), kan er door de grootte van de markt een voordeliger prijs bedongen worden tijdens de onderhandelingen.

Tot zover volg ik de logica wel. Dat het blijkbaar ieder decennium een ander kleurtje moet zijn, slaat uiteraard nergens op.

Re: OV-netwerken

BerichtGeplaatst: 17 okt 2012 12:51
door rvo
De gedachte is een geintegreerd OV in de randstad. Maar de kleurstelling is gekoppeld aan de wijziging van concessies. Die wijzigen incidenteel over een lange reeks van jaren en niet allemaal tegelijk. Het gevolg is jarenlang een ondoorgrondelijke kleurenfestijn. Nu de "ontelbare" overheidslagen en individuele personen allemaal iets te zeggen hebben over ov maar samen niets te zeggen hebben wordt het een grote chaos in OV-kleurenland. Neem de HTM Randstadrail blijft blauw wit/grijs, de bus blijft wit?, de tram zwart met een rood streepje. De GTL laten we maar even buiten beschouwing. Hoezo eenheid en samenwerking? Dit verklaart ook dat de grafkleur van de nieuwe tram niet veranderd kan worden want wie gaat er over als de politiek dit een nononderwerp vindt. In feite geeft de kleur wel aan en onbedoeld hoe het met het geintegreerde ov incl chipcard is gesteld. Het tegendeel wat men voorhad.

BerichtGeplaatst: 18 okt 2012 16:18
door Charles
...

Re: OV-netwerken

BerichtGeplaatst: 21 okt 2012 11:22
door Roland
Van mij hadden ze allemaal grijs mogen zijn, dat hele RandstadRail is alleen maar politiek gebeuren geweest wat alleen maar geld kost. De RET heeft alleen nog maar op hun voertuigen RandstadRail staan, voor de rest gebruiken ze die term niet meer. Voor de normale dienst zijn er te weinige RandstadRail wagens en moeten de 'gewone' wagens invallen.

Een enkele keer gebeurt het omgekeerde ook, RandstadRail wagens op een andere lijn dan E: http://retmetro.nl/cms/index.php?option ... &Itemid=37

Re: OV-netwerken

BerichtGeplaatst: 26 okt 2012 21:15
door hharry
Roland schreef:Van mij hadden ze allemaal grijs mogen zijn, dat hele RandstadRail is alleen maar politiek gebeuren geweest wat alleen maar geld kost. De RET heeft alleen nog maar op hun voertuigen RandstadRail staan, voor de rest gebruiken ze die term niet meer. Voor de normale dienst zijn er te weinige RandstadRail wagens en moeten de 'gewone' wagens invallen.

Een enkele keer gebeurt het omgekeerde ook, RandstadRail wagens op een andere lijn dan E: http://retmetro.nl/cms/index.php?option ... &Itemid=37


In Rtd hebben ze het inderdaad over lijn E naar Den Haag.

Re: OV-netwerken

BerichtGeplaatst: 29 okt 2012 10:48
door robert55
Dat hele R-net gedoe is zo vaag als maar kan. ROA [de concessie houder in Amsterdam] heeft een hele andere opvatting over wat er bij hoort dan Rotterdam. Zo vallen daar alle bussen in de bundel Asd - Zaandam (het oude Enhabo gebied] er onder. Aan die lijnen is verder niks gedaan qua comfort en info voorziening op de haltes, alleen hebben de bussen nu een andere kleur. Maar de nieuwe metro's hebben een andere [betere] kleurstelling.
Als straks de Randstad formeel over twee provincies verdeeld is, gaat iedereen natuurlijk zijn eigen weg