Merkwaardige informatie PCC-car 1001 - 1002

Voor alles wat niet in de onderstaande categorieën thuis hoort.

Merkwaardige informatie PCC-car 1001 - 1002

Berichtdoor scratchbuilder » 05 feb 2010 13:44

Mijne heren,

Sinds een aantal jaren is de PCC-car 1329 gehuisvest in het National Capital trolley museum in Washington D.C. Bij de informatie over het voertuig is een merkwaardige passage opgenomen over de eerste twee Haagse PCC's de 1001 en 1002. Inderdaad zijn ze als bouwpakket verscheept door st. Louis Car co. en bij BN in Brugge in elkaar gezet. Maar dan komt het: dit waren twee-richtingswagens met twee koppen en ze zijn oorspronkelijk opgebouwd volgens de Amerikaanse breedte van 2,54 meter en in 1950 overlangs doormidden gezaagd :? en daarbij versmald tot 2,20 meter.

Wie zou die krankzinnige gegevens hebben aangeleverd? En wie kan een gedateerde foto aanleveren om het e.e.a. recht te zetten?

mvg, Paul
scratchbuilder
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 29 jan 2010 16:08

Re: Merkwaardige informatie PCC-car 1001 - 1002

Berichtdoor grizzler » 05 feb 2010 14:41

Geen idee waar die onzin vandaan komt, maar ik heb een jaar geleden al eens geprobeerd het rechtgezet te krijgen (mét verwijzingen naar foto's). Men is daar blijkbaar totaal niet in geïnteresseerd.
Avatar gebruiker
grizzler
 
Berichten: 149
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:20
Woonplaats: Scheveningen (Noord)

Re: Merkwaardige informatie PCC-car 1001 - 1002

Berichtdoor scratchbuilder » 05 feb 2010 17:12

Ik kan mij voorstellen dat het niet de hoogste prioriteit heeft, maar verder lijkt het me weinig moeite om het even aan te passen. Ach, ik neem aan dat wij de enige partij zijn die er last van heeft.

Groeten,

Paul
scratchbuilder
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 29 jan 2010 16:08

Re: Merkwaardige informatie PCC-car 1001 - 1002

Berichtdoor robert55 » 05 feb 2010 18:31

De tekst die ik vond is:
Two sample PCCs, HTM 1001 and 1002, were built in St. Louis by St. Louis Car Co. and shipped as bodies and parts, together with another unit, to La Brugeoise et Nivelles in Brugge, Belgium, for assembly. La Brugeoise became the principal Transit Research Corporation-licensed builder of PCCs in Europe while ACEC in Charleroi, Belgium, manufactured the electrical equipment.

Delivered to Den Haag in July 1949, HTM 1001-1002 were very much like American all-electric PCCs, save for having a rear set of doors on the back platform as these were two-man cars. Their 2.54 meter width proved a bit too wide for clearances and in 1950 were split down the middle and narrowed to 2.20 meter. In 1952 they were reconfigured for one-man operation. In 1974 they were completely rebuilt to resemble the new 1300s.


De derde wagen waar ze het over hebben is de voor de Buurtspoor gebouwde wagen die een paar jaar aan de kust heeft gereden en waaraan de 1006 in Knokke moet herinneren. Die wagen was 'full size American'. Ik lees hier niet dat de 1001/1002 ooit tweerichtingswagens waren, wel dat ze een conducteur hadden.

Waar ze in Washington fout zitten, is dat de wagens in 1950 verbouwd zouden zijn. Ze zijn altijd smal geweest. Ik heb wel gelezen dat er een lasnaad op het dak zou zijn, maar ik heb daar -afgezien van de knik in het dak boven de achterdeuren- nooit iets van gezien.

Er bestaan overigens wel Amerikaanse tweerichtings PCC's, er zijn er een paar die in San Francisco rijden, en die hadden inderdaad geen middendeuren.
robert55
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 20 jan 2010 18:35

Re: Merkwaardige informatie PCC-car 1001 - 1002

Berichtdoor Admin » 05 feb 2010 18:55

Realiseer je wel dat, voor de gemiddelde Amerikaan buiten de grote steden, de wereld ophoudt bij de grens... In de stad weten ze doorgaans nog wel Canada (Shania Twain country :mrgreen: ) en met een wat hogere opleiding ook nog Mexico en Aruba* aan te wijzen, maar andere delen v/d wereld gaan volledig aan hen voorbij... :roll:

*Aruba is voor veel jongeren de eerste vakantie zonder ouderlijk toezicht, dus veel drank, drugs en andere 18+ dingen :roll: ;)
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Merkwaardige informatie PCC-car 1001 - 1002

Berichtdoor dAb » 05 feb 2010 21:00

@ Robert & Scratchbuilder: zoals bij zoveel overleveringen zijn deze gebeurtenissen in de loop der tijd en ook door het insluipen :| van misverstanden wat vertekend opgetekend, met een ;) knipoog naar de gevraagde PCC-tekeningen, die nog gemakkelijker op het *Amerikaanse* internet te vinden zijn. De in het Engels geformuleerde bijsluiter bevat wel een kern van waarheid, nl. dat de eerste proefwagen in *z'n* geheel en originele staat naar Europa werd verscheept: een foto is o.a. bij PCC-truck beschrijving door Gerard Scheltens te vinden. De twee volgende PCC-'s zijn op grond van die te brede uitvoering na discussie toen in onderdelen, dus als bouwpakket per schip, naar de licentiehouders BN en ACEC voor assemblage verzonden. Alle elektrische onderdelen, de deurpartijen, wanddelen, de kop en achterpartijen, draaistellen, wielen, dakdelen, enz. werden in Brugge tot een PCC-car, met een standaardbreedte van 2,2 m en minus één moot voor reductie in de lengte, met een naar de achterzijde verplaatste deuropening, als een Haagsche Tram (nl. voor 2-manbedrijf) naar wens op/omgebouwd. - Van dit maatwerk is nog een Van Engelen-foto in PCC's door Kres & Muré te vinden van 25 augustus 1949 op blz. 15, terwijl het protorijtuig voor Brussel reeds eind 1947 à begin 1948 aldaar geleverd is. Dit kon er echter niet rijden, en moest dus grondig en óók met andere draaistellen geschikt gemaakt worden voor de (smalspoor) Kustlijn van de NMVB = tussen Knokke en Oostende, waar de infrastructuur breed genoeg was. :idea: . Voor een correcte tekening van de originele PCC ► zie o.a.: http://world.nycsubway.org/us/pcc/pcc-car.html
Ook in het boek van H.'t Hoogerhuijs: "Trammaterieel in Nederland en België", is e.e.a. verder nog na te lezen.
8-) D.A. Borgdorff :shock:
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: Merkwaardige informatie PCC-car 1001 - 1002

Berichtdoor scratchbuilder » 05 feb 2010 23:29

Beste heer Borgdorff,

Bedankt voor de aanvullende informatie. De tekening waar u naar verwijst heb ik inmiddels ook op een andere plaats van het net geplukt. Daar is deze echter in veel groter formaat beschikbaar dan op de site van nycsubway.org waardoor de ingetekende maten goed leesbaar zijn. De site in kwestie is volgens mij alleen in deeltijd on-line, want momenteel niet te traceren met google.

Met deze, en andere brontekeningen ben ik een behoorlijke werktekening aan het maken die ik tzt hier beschikbaar zal maken. Het bestand van de Amerikaanse PCC tekening in groot formaat stel ik graag ter beschikking aan belangstellenden via een persoonlijk bericht. Het direkt plaatsen op dit forum is vragen om moeilijkheden omdat het niet duidelijk is of er rechten aan de tekening verbonden zijn.

Met vriendelijke groet,

Paul
scratchbuilder
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 29 jan 2010 16:08

Re: Merkwaardige informatie PCC-car 1001 - 1002

Berichtdoor dAb » 05 feb 2010 23:59

Okay Paul, graag gedaan hoor, en de bedoelde *American PCC-car* foto van Albert G. Nymeijer staat (dan) op: http://www.pcc-cars.nl/index.php?id=7 als model uit Detroit en Johnstown, met die witte *V-vorm* van frontruiten naar de koplamp. :idea: - Die heeft daar inmiddels al een antieke schaarbeugel-stroomafnemer voor de kustride.! :shock: D.A. Borgdorff 8-)
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: Merkwaardige informatie PCC-car 1001 - 1002

Berichtdoor dAb » 15 nov 2010 19:39

Tijdens een belangrijke posting van mijn hand o.a. inzake de nummering 199 (+ 1001) van de eerste PCC-car op 19 Juli 1949 als het Prototype in Den Haag vanuit het Station Staatsspoor verder naar de "rangeerplaats" bij de Locloods aan de Delftselaan, betreffende foto's in de collectie van, resp. genomen door de collega J.C.T. (Hans) van Engelen en vergeleken met die van Wil Leebeek (die o.a. materiaal voor het boek van Ab van Donselaar bij "130 jaar tram in Den Haag" geleverd heeft) werd ik plots weer 'es' bij HTMfoto door Wim van Es versleuteld, welke informatie — over de inregeling van de vibrerende zilverschijf-contacten van het elektro-mechanisch begrenzingsrelais voor de pilotmotor-besturing van de PCC-Accelerator, aangesloten op de stuurstroom via thermische schakelaars — U hopelijk met verontschuldiging nog van mij tegoed wilt houden. :( ir. D.A. Borgdorff ...
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: Merkwaardige informatie PCC-car 1001 - 1002

Berichtdoor Adjo » 22 nov 2010 12:02

De tekst "two-men car" klopt wel maar het slaat niet op 2 cabines. De 1001 en 1002 werden oorspronkelijk ingericht met een vaste conducteurstoel en die was geplaatst bij de achterdeur.
Adjo
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 21 jan 2010 09:39


Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten

cron