Stoomlocomotieven.

Voor alles wat niet in de onderstaande categorieën thuis hoort.

Stoomlocomotieven.

Berichtdoor Zoef de Haas. » 01 apr 2013 00:55

Op Nostalgienet zijn dit weekeinde een aantal spoorweg documentaires uitgezonden die ik erg interessant vond. Gelijk kwam er bij mij een vraag naar boven waar ik nog geen antwoord op heb kunnen vinden. Een prachtig gezicht was een goederentrein met ertswagons die door maar liefst 3 stoomloc's werd getrokken. Bij dieseltractie kan ik mij er wat bij voorstellen, evenals met E/loc's, daar kunnen de machines apart met remote via één cabine worden gestuurd, maar met stoom is het verhaal toch anders. In die tijd was er nog geen electronica besturing en de machinist kan vanwege de lengte ook niet even bij zijn voorganger in de cabine kijken wat hij aan het doen is, dus hoe werden de div. eenheden bestuurd? Lijkt mij toch een interessante vraag.

Groetjes Hans.
Een half ons geluk doet meer dan een kilo wijsheid!
Avatar gebruiker
Zoef de Haas.
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:38
Woonplaats: Den Haag.

Re: Stoomlocomotieven.

Berichtdoor Admin » 01 apr 2013 04:11

Heel simpel: elke lok had z'n eigen bemanning! Middels fluitsignalen werd de achterste lok opgedragen tractie te geven of juist af te sluiten. Remmen deed de voorste lok, de remkraan op de andere lok werd dan in de voorspanstand gezet. Daarmee werd de remkraan buiten dienst gesteld, maar het remwerk niet! De lok remde dan ook gewoon mee.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 733
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Stoomlocomotieven.

Berichtdoor wattman » 01 apr 2013 14:22

Heel wat jaren geleden, in het analoge plaatjes tijdperk, had ik op mijn verjaardag een LP gekregen (kwam uit een platenwinkeltje in de Papestraat) met opnames uit Engeland waarop dat onderling gefluit was vastgelegd. Geen idee of dat soort platen nog ooit op CD zijn verschenen.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1090
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06


Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten