Lijn 81

Voor alles wat niet in de onderstaande categorieën thuis hoort.

Lijn 81

Berichtdoor willem » 30 dec 2013 22:02

Al enkele dagen rijden aardgasbussen op lijn 81 in Delft, in plaats van dieselbussen. Het gevolg is dat de bus niet door het centrum rijdt, maar via de Zuidpoort.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 81

Berichtdoor OVinDelft » 30 dec 2013 23:49

Merkwaardig.... ik heb nog geen CNG bus met lijnnummer 81 zien rijden maar ook geen dieselbus langs zien komen de afgelopen dagen, heb hem gemist dus. De reden waarom lijn 81 met dieselbussen reed was omdat dit viaduct te laag is voor de CNG-tanks: http://goo.gl/maps/cTRlp Dus niet vanwege de hobbels en scherpe bochten in het centrum zoals velen denken.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 81

Berichtdoor willem » 31 dec 2013 10:49

Dat klopt, maar in plaats na de Koepoortbrug van om te rijden via de Stalpaert van de Wieleweg (en nog door het centrum te rijden) wordt kennelijk de hele route tussen het station en IKEA gelijk getrokken aan die van lijn 80. Of de bus moet nog via de Kruisstraat rijden, dat zou ook nog kunnen.
Er is niets over bekend gemaakt, dus het is nogal een verrassing als je met lijn 81 mee moet.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 81

Berichtdoor OVinDelft » 31 dec 2013 11:50

Er staat inderdaad helemaal niets vermeld op de Veolia website. De dienstregeling is ongewijzigd: http://www.veolia-transport.nl/haagland ... ft_web.pdf
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 81

Berichtdoor willem » 31 dec 2013 13:46

Vanmorgen kwam een dieselbus buiten dienst voorbij gereden. Geen grijze, maar dit keer in het rood-wit van Veolia. Aan de stoelen was te zien dat deze niet van Qbuzz, maar van Connexxion is geweest. Kennelijk moesten de diesels van lijn 81 voor de zoveelste keer vervangen worden.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 81

Berichtdoor OVinDelft » 31 dec 2013 15:02

Volgens de berichten waren de Van Hool's buiten dienst genomen omdat hun economische levensduur voorbij was. (onzin want die dingen deden het prima) De Van Hool's deden dienst samen met de mini-Ambassadors. Toen Veolia MAN bussen van Qbuzz overnam zijn de Van Hool's dus buiten dienst gegaan en de Ambassadors als reserve in de openluchtgarage aan de Schieweg gezet, waar ik ze een paar dagen geleden nog gewoon heb zien staan.
Hier wat foto's (niet van mij):
Van Hool: http://www.flickr.com/photos/rogierp/5396487864/
Ambassador: http://www.flickr.com/photos/rogierp/5564429944/
MAN: http://www.flickr.com/photos/rogierp/9761392156/
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 81

Berichtdoor wsm » 01 jan 2014 15:03

Oorspronkelijk is lijn 81 bij Veolia begonnen met de van Hools (net als de lijnen 80 en 82 overigens).
Deze zijn afgelost door de korte Amba's (ex-Syntus) met van Hools als reserve.
Die zijn weer afgelost door de ex-Qbuzz MAN's.

En volgens ovradar vandaag op dienst: de 300 en de 301, zijnde de ex-TCR wagens zoals eerder gespot.
wsm
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 31 dec 2013 19:07

Re: Lijn 81

Berichtdoor OVinDelft » 02 jan 2014 12:50

wsm schreef:Oorspronkelijk is lijn 81 bij Veolia begonnen met de van Hools (net als de lijnen 80 en 82 overigens).
En volgens ovradar vandaag op dienst: de 300 en de 301, zijnde de ex-TCR wagens zoals eerder gespot.

Dat is dan nieuw voor mij. Weet je welk type het is? Ik probeer vandaag of morgen te kijken of ik ze tegenkom.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 81

Berichtdoor wsm » 02 jan 2014 18:21

Dit zijn gewoon Lion's City dieselbussen, zie http://pvopdelftsewielen.nl/ en dan iets naar beneden scrollen.
wsm
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 31 dec 2013 19:07

Re: Lijn 81

Berichtdoor OVinDelft » 03 jan 2014 13:40

Bedankt voor de info! Zag ze net op station Delft. Zien er niet slecht uit in deze kleuren. Van buiten valt al wel op dat dit duidelijk nog een Connexxion bus is aan de binnenkant. Ook opmerkelijk dat er nog TCR staat op de bus; weet je of de bus nog eigendom is van TCR?
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 81

Berichtdoor willem » 03 jan 2014 14:43

TCR reed met dit soort bussen voor Connexxion op o.a. lijn 140 (Uithoorn - Haarlem) en nog enkele andere lijnen in die regio. Dat doen ze nog steeds, maar inmiddels met nieuw materieel. De Delftse bussen zullen daar vandaan komen.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 81

Berichtdoor OVinDelft » 03 jan 2014 18:01

Wat ik eigenlijk niet begrijp is waarom men nu weer met een nieuw bustype aan komt zetten.
Dit is volgens mij al het zesde bustype op lijn 81 in 4 jaar. Lijn 80/81/82 begonnen volgens mij met een allegaartje waaronder een oud model Volvo 7700 met blauwe belijning kan ik me herinneren. Daarna Van Hool A330's, Berkhof Ambassadors, ex-Qbuzz MAN Lion's City, een paar dagen geleden zoals willem zag MAN Lion's City CNG, en nu dus ex-Connexxion/TCR MAN Lion's City.
Waarom zo veel vervanging? Waarom die Ambassadors die op de Schieweg staan niet gewoon gebruiken en waarom de ex-Qbuzz'en nu ineens weer eruit gooien? Ik vind het maar een groot mysterie...
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 81

Berichtdoor PAV » 05 jan 2014 18:38

OVinDelft schreef:Merkwaardig.... ik heb nog geen CNG bus met lijnnummer 81 zien rijden maar ook geen dieselbus langs zien komen de afgelopen dagen, heb hem gemist dus. De reden waarom lijn 81 met dieselbussen reed was omdat dit viaduct te laag is voor de CNG-tanks: http://goo.gl/maps/cTRlp Dus niet vanwege de hobbels en scherpe bochten in het centrum zoals velen denken.

Van een chauffeur heb ik begrepen dat ook de bruggetjes (bijv. deze) in het centrum een probleem zijn voor de CNG Lion's City's. Een lege CNG-bus die iets omhoog is gezet, kan er net met een slakkengangetje overheen. Een standaard CNG Lion's City met passagiers komt er dus helemaal niet overheen, en lopen dus vast op de bruggetjes. Vandaar dat via de Zuidpoort wordt gereden als er om wat voor reden dan ook geen dieselbussen beschikbaar zijn.

OVinDelft schreef:Wat ik eigenlijk niet begrijp is waarom men nu weer met een nieuw bustype aan komt zetten.
Dit is volgens mij al het zesde bustype op lijn 81 in 4 jaar. Lijn 80/81/82 begonnen volgens mij met een allegaartje waaronder een oud model Volvo 7700 met blauwe belijning kan ik me herinneren. Daarna Van Hool A330's, Berkhof Ambassadors, ex-Qbuzz MAN Lion's City, een paar dagen geleden zoals willem zag MAN Lion's City CNG, en nu dus ex-Connexxion/TCR MAN Lion's City.
Waarom zo veel vervanging? Waarom die Ambassadors die op de Schieweg staan niet gewoon gebruiken en waarom de ex-Qbuzz'en nu ineens weer eruit gooien? Ik vind het maar een groot mysterie...

Wederom van een chauffeur: de Van Hools kwamen uit Tilburg en waren al redelijk oud, versleten en verroest. De Volvo's waren sowieso maar tijdelijk vanuit Roosendaal ter beschikking gesteld. De ex-Syntus Ambassadors hadden vaker storingen dan dat ze konden rijden en als ze reden kwamen ze soms ook maar met moeite vooruit. Bij Veolia Haaglanden was er vanaf het begin weinig geld beschikbaar voor fatsoenlijke dieselbussen voor lijn 81, dus dan worden het kwalitatief niet zo beste bussen die om de haverklap moeten worden vervangen... :|
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 81

Berichtdoor OVinDelft » 05 jan 2014 20:29

Bedankt voor de opheldering! :D
Er was dus eigenlijk niets mis met de ex-Qbuzz'en? Ben benieuwd of ze nu alsnog in het wagenpark van de RET zijn terechtgekomen...
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 81

Berichtdoor willem » 05 jan 2014 21:39

PAV schreef: en als ze reden kwamen ze soms ook maar met moeite vooruit.

Van dat euvel hebben tevens de aardgasbussen last. Al diverse malen in een bus gezeten die dat probleem had, alle keren een was dat met een aardgasbus.

Overigens doet de richtingfilm van de nieuwe diesels het nog niet goed. Vandaag reed er een met een zwarte (dus lege) film voorbij.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 81

Berichtdoor OVinDelft » 05 jan 2014 23:09

Klopt, toen ik ze vrijdag zag stond er ook alleen het lijnnummer.

Een paar maanden geleden heb ik een CNG weg gesleept zien worden nadat hij er plotseling mee op hield.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft


Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten