Mega-Gewestelijke "Vervoers-Autoriteit" ??

Voor alles wat niet in de onderstaande categorieën thuis hoort.

Mega-Gewestelijke "Vervoers-Autoriteit" ??

Berichtdoor dAb » 11 maart 2014 15:13

Er is al genoeg ellende voortgekomen uit het (zogenaamde) "OV-bureau Randstad" met het gestoorde loodkleurige R-Net, mede onder leiding van de inmiddels vertrekkende Stadsgewest en Regiobestuurder Wethouder Drs. Peter Smit en consorten als de Siemens Lobbyïsten, en als resultaat komt nu (zoals een andere bekendere "kwartiermaker" voor HTM Beheer) een zekere Willem Benschop als Kwartiermaker Vervoersautoriteit Rotterdam Den Haag als Metropoolregio Rotterdam & Den Haag i.o. uit de koker van het Stadsgewest Haaglanden c.s. en genoemd **OV-bureau** Randstad, en wolliger kan het niet meer verpakt worden. En dit alles telkens weer uit het Haaglanden Gewest met de "tramtoestellen"-taal die steeds verder weg staat van de praktijk bijv. via http://haaglanden.nl/100-miljoen-euro-v ... haaglanden (sic)

Het artikel onder de Kop ""Vervoersautoriteit druk bezig met voorbereiding"" ::

DEN HAAG - De stadsregio Rotterdam en het Stadsgewest Haaglanden hebben in 2011 een intentieverklaring getekend voor de oprichting van één vervoersautoriteit (VA) voor de 24 gemeenten in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Inmiddels is een kwartiermaker, Willem Benschop, aangesteld en is het voorbereidingsproces vol op stoom gekomen.
Als Eerste en Tweede Kamer akkoord gaan met opheffing van de stadsregio’s en alle 24 gemeenten instemmen met de vorming van de MRDH, kan de VA echt van start gaan en krijgt deze jaarlijks de beschikking over circa 500 miljoen euro.

Waarom is de Vervoersautoriteit nodig?
Benschop: “Je kunt spreken van een ‘daily urban system’ voor de gehele Metropoolregio. Vroeger woonde je op het land en ging je een keer in de zoveel tijd naar de stad.
Nu zijn die bewegingen tussen de verschillende plaatsen veel intensiever. We wonen in Zoetermeer en werken in Rotterdam. Of gaan hier uit. Als je kijkt naar het openbaar vervoer is het simpelweg een noodzaak om naar het hele gebied te kijken en dit gezamenlijk op te pakken.”

Waarom kunnen de gemeenten dit na opheffing van de Wgr-plus niet zelf regelen?
“Als je kijkt naar de meest ideale schaalgrootte is samenwerking met meer gemeenten nodig. Je zou natuurlijk alles naar de provincie kunnen laten gaan, maar dan is de afstand weer te groot. Dan hebben de gemeenten hier ook geen zeggenschap meer over. Ook als je kijkt naar het apparaat aan deskundigheid dat je gezamenlijk kunt benutten, is samenwerken een voordeel. Zo wordt er nu gezamenlijk gewerkt aan de voorbereiding van de nieuwe railconcessie vanaf 2016. Die loopt dan zowel voor de HTM als de RET af.”

Wat wil de Vervoersautoriteit straks uitstralen?
“Professioneel opdrachtgeverschap richting OV-bedrijven. En een toegankelijk partner naar het bedrijfsleven en kennisinstellingen zijn. Ook willen we een gezaghebbende samenwerkingspartner zijn voor andere overheden op het gebied van het wegverkeer.”

Wat is na de intentieverklaring allemaal opgezet?
“We hebben een strategische bereikbaarheidsagenda van de MRDH opgesteld. De Vervoersautoriteit gaat die straks uitvoeren. Dit vormt de basis voor het verkeers- en vervoerbeleid van de 24 gemeenten en is gebaseerd op de plannen van de huidige stadsregio’s. Ook is een organisatierapport opgesteld ten behoeve van de ambtelijke organisatie waarin het aantal fte’s en de afdelingen vermeld staan.”

Wat is er straks anders aan de Vervoersautoriteit dan de afdelingen verkeer en vervoer van de huidige stadsregio’s?
“In de strategische bereikbaarheidsagenda is nog meer de nadruk gelegd op de relatie van verkeer en vervoer met het economische vestigingsklimaat, de ruimtelijke ambities en duurzaamheid. Om dit te verankeren worden straks ook de werkprocessen anders georganiseerd.”

Wanneer gaat de Vervoersautoriteit echt van start?
Na de behandeling in de Tweede Kamer van het wetsvoorstel tot opheffing van de Wgr-plus, dat nu gepland staat voor april, kan het selectieproces voor de ambtelijke organisatie van start gaan. Dit is overigens nog onderwerp van gesprek met de medezeggenschap.”

Zie : http://haaglanden.nl/regionieuws-11-maa ... rbereiding
-En : http://www.deltametropool.nl/v1/downloa ... al-pdf.pdf

Enfin :evil: D.A. BORGDORFF - e.i. (voorheen) HTM :shock:
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: Mega-Gewestelijke "Vervoers-Autoriteit" ??

Berichtdoor willem » 12 maart 2014 19:35

Op zich is dat samengaan niet verkeerd. Het verbetert in ieder geval het busvervoer in de grensgebieden tussen wat nu nog Haaglanden en Stadsregio Rotterdam is. Vanuit beide concessies wordt er niet bekommerd om "grensoverschrijdende" verbindingen of aansluitingen. In bv. Maassluis hebben ze daar de nadelen van. Een autoriteit kan veel beter de coordinatie op zich nemen.
En in Rotterdam gaan ze verstandiger met de bezuinigingen om dan Haaglanden. Dus daar kan nog wat positiefs (in de huidige tijden eerder iets minder slechts) uit komen.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Mega-Gewestelijke "Vervoers-Autoriteit" ??

Berichtdoor dAb » 28 maart 2014 12:52

willem schreef:Op zich is dat samengaan niet verkeerd. Het verbetert in ieder geval het busvervoer in de grensgebieden tussen wat nu nog Haaglanden en Stadsregio Rotterdam is. Vanuit beide concessies wordt er niet bekommerd om "grensoverschrijdende" verbindingen of aansluitingen. In bv. Maassluis hebben ze daar de nadelen van. Een autoriteit kan veel beter de coordinatie op zich nemen.
En in Rotterdam gaan ze verstandiger met de bezuinigingen om dan Haaglanden. Dus daar kan nog wat positiefs (in de huidige tijden eerder iets minder slechts) uit komen.

Waanzin of nonsense Willem ... het resultaat is nu al duidelijk na hun slag geslagen te hebben:
Merel van Vroonhoven vertrekt op 1 april als directeur van NS. Zij is benoemd als bestuursvoorzitter van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Vorige week werd al bekend dat Ingrid Thijssen haar post als directievoorzitter van NS Reizigers verruilt voor een aanstelling bij netwerkbedrijf Alliander.
De Haagse verkeerswethouder Peter Smit is na de gemeenteraadsverkiezingen gestopt als Wethouder, en wil Benk Korthals opvolgen als partijvoorzitter van de VVD. Hij is de eerste kandidaat voor het voorzitterschap, heeft de wethouder vandaag bevestigd. De in 1956 geboren Smit is nu zeven jaar wethouder in Den Haag. Hij wil zich als partijvoorzitter van de VVD onder meer inzetten voor een betere band tussen de landelijke top en de lokale afdelingen.

Is allemaal geslepen voorbereid door het OV-bureau Randstad http://ov-bureaurandstad.nl/
Waarvan de directeur Willem Benschop de nieuwe Vervoersautoriteit Metropoolregio op zal richten en "implementeren" en zijn plaats door de Amsterdamse René Meijer werd ingenomen, terwijl GS-gedeputeerde = Ingrid de Bondt, als bestuurlijk trekker, I&M en haar politici weer gaat masseren.!

En U pleit ook voor een fusie tussen de RET en de HTM die toch al half door NS is overgenomen :?: wel, dát zal de definitieve doosteek voor onze HTM betekenen, die daarmee vlak voor de viering van haar 1½ eeuw bestaan, voortijdig zal worden opgeheven, evenals de voormalige Hofpleinlijn met de verdringing door de onzalige RampstadRail een (ontijdige) nekslag moest ondergaan, nog voordat het geprojecteerde eeuwfeest zou kunnen worden gevierd.
Ook voor de HTM valt er op zo'n manier nog maar weinig *wezenlijk* te vieren, dan misschien het gezamenlijk jubileum van 175 jaar NS ...
:( D.A. Borgdorff 8-)
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: Mega-Gewestelijke "Vervoers-Autoriteit" ??

Berichtdoor willem » 28 maart 2014 21:49

Over een fusie tussen HTM en RET heb ik niets gezegd. Van mij hoeft zo'n fusie ook niet. Zoals Rotterdam een totaal andere stad is dan Den Haag, zo is de RET ook een totaal ander bedrijf dan de HTM. Elk heeft zo zijn eigen manier van doen en zijn eigen plus- en minpunten. Iedere stad heeft zo de vervoerder die daar het beste bij past.

Wel pleit ik voor een samenwerking tussen de opdrachtgevers van het OV. Er ligt ergens een grens en beide stadsgewesten kijken daar niet overheen, met alle gevolgen van dien. Daardoor kan iemand die van Maasland naar Maassluis wil maar beter gaan lopen, want lijn 38 eindigt op de concessiegrens. En de "Rotterdamse" lijn 126 sluit daar niet op aan, want er zijn andere aansluitingen binnen de concessie zelf.
Vroeger was er de goedlopende lijn 129 van Rotterdam naar Kijkduin. Dat kan nu niet meer, want er loopt ergens een concessiegrens. Als door het ontstaan van een mega OV-autoriteit dit soort lijnen weer mogelijk worden is dat winst.
In de toekomst kan dan al het busvervoer in een grote concessie worden aanbesteed. Dat kan veel voordelen opleveren, zowel voor de overheid (goedkoper) als voor de reiziger (beter lijnennet dat op zowel Rotterdam als Den Haag gericht is, in plaats van een van deze steden). En dat is dus winst.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Mega-Gewestelijke "Vervoers-Autoriteit" ??

Berichtdoor wattman » 29 maart 2014 09:27

De schaal van de vervoersautoriteit is voor de randstad inderdaad te klein. Vergelijk maar London, waar je op het metronet niets merkt van het feit dat het twee bedrijven zijn die de exploitatie doen. Ook bij de bussen zijn het alleen de stickers waaruit je iets zou kunnen afleiden. Voor de rest een heldere huisstijl, met beperkte ruimte voor afwijkingen per exploitant, die eenheid uitstraalt. Door 1 vervoersautoriteit een samenhangend netwerk, met 1 tariefstelling.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06


Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron