Bert schreef:De Intercity uit Nijmegen vanaf Roosendaal via Antwerpen en Gent naar Oostende/Kortrijk door te trekken is alleen mogelijk zijn als die met getrokken treinen gaat rijden. Het Nederlandse materieel kan vanwege de afwijkende spanning daar niet rijden. Dat geldt ook voor de Intercity uit Vlissingen om die vanaf Rotterdam over de HSL naar Amsterdam te laten rijden.
Om de Benelux met 200 km/h over de HSL te laten razen, is ander materieel nodig. De huidige locomotieven die de Intercity Direct over de HSL trekken, kunnen "maar" 160 km/h.
Bert schreef:Ik heb ergens gelezen, dat er voor Benelux dezelfde locomotieven zijn of worden besteld, als die nu ook de Intercity Direct over de HSL trekt. Deze kunnen dus "maar" 160 km/h. Maar je kunt ook afvragen, hoeveel tijdwinst met materieel dat 200 km/h over de relatief korte afstand tussen Antwerpen/Breda en Schiphol te behalen valt en of die de extra investering in duurder materieel rechtvaardigt.
Zo bekeken, is het eigenlijk niet zo handig, de HSL van een voor Nederland een afwijkende spanning te voorzien. Als deze met de gebruikelijke 1500 volt was uitgerust , dan was de HSL veel makkelijker in het binnenlandse intercitynetwerk op te nemen.
iljitsch schreef:"Heeft toch geen zin", als het spoor ooit begraven wordt komt dat op de steen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten