Winter 2014/2015

Voor alles wat niet in de onderstaande categorieën thuis hoort.

Winter 2014/2015

Berichtdoor willem » 27 dec 2014 18:07

In afwachting van het weer de komende maanden nog gaat doen.....

In ieder geval is vandaag de eerste wat meer serieuze sneeuw gevallen, gedurende het grootste deel van de dag. Langs de route van lijn 19 zijn al in de herfst stickers van een vervangende lijn 79 geplaatst in het geval van winterse omstandigheden. Omdat de NS wel een uitgedunde dienstregeling is gaan rijden dacht ik dat de HTM dat ook wel met de tram zou doen. Gelukkig gebeurde dat niet en is lijn 19, en de rest, gewoon blijven rijden.
Ten opzichte van enkele jaren geleden lijken de genomen maatregelen dus effectief te zijn. Het verkeer is vandaag niet in de soep gelopen. Het scheelt wel dat het zaterdag is en bovendien Kerstvakantie.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Winter 2014/2015

Berichtdoor iljitsch » 27 dec 2014 19:24

Ja, maar vandaag was alleen wat natte sneeuw met temperaturen boven nul. (Wel nog mooi onderuit gegaan onderweg naar de tramhalte!)

Morgen vriest het waarschijnlijk de hele dag, kijken wat er dan gebeurt.
iljitsch
 
Berichten: 1754
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Winter 2014/2015

Berichtdoor Lijn 999 » 28 dec 2014 00:20

-----
Laatst bijgewerkt door Lijn 999 op 13 sep 2018 12:32, in totaal 1 keer bewerkt
Lijn 999
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 01 maart 2014 08:19

Re: Winter 2014/2015

Berichtdoor iljitsch » 28 dec 2014 00:36

Ik heb het nieuws niet echt gevolgd, waren er veel problemen?

In elk geval hebben ze terecht de dienstregeling aangepast...
iljitsch
 
Berichten: 1754
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Winter 2014/2015

Berichtdoor OVinDelft » 28 dec 2014 00:41

Hier wordt juist een vergelijking gemaakt met het buitenland waar je kan zien dat het ook daar niet altijd even soepeltjes verloopt: http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... euw-146704
Het punt is echter, en dat wordt ook in bovenstaande link geschreven, dat men in landen als Zwitserland veel geld besteed aan winterbestendige treinen en infrastructuur. In Nederland wordt dat dus nauwelijks gedaan en dan krijg je de bekende gevolgen. De politiek en de NS/ProRail hebben dus de afweging gemaakt: 1. (Heel) veel geld uitgeven aan winterbestendig spul voor die paar weken of minder per jaar dat er sneeuw ligt. 2. Nauwelijks geld uitgeven aan winterbestendigheid en het die paar weken met sneeuw de chaos maar voor lief nemen. Welke keuze is gemaakt is natuurlijk overduidelijk.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Winter 2014/2015

Berichtdoor iljitsch » 28 dec 2014 01:07

Als ze nu eens zorgen dat er meer dan een handvol treinen tegelijk bijgestuurd kunnen worden hoeft een probleem niet gelijk tot een ramp uit te groeien.
iljitsch
 
Berichten: 1754
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Winter 2014/2015

Berichtdoor willem » 28 dec 2014 08:48

Door alle zachte winters van het vorige decennium is de ervaring met winterweer weggezakt. Bovendien werd voorspeld dat door de klimaatverandering elke winter zo zou worden als die van vorig jaar. Wintermateriaal zoals pekelwagens zijn dan niet meer nodig.

Bij het spoor is alles heel stroperig geworden door de opsplitsing van NS en Prorail. Dingen die vroeger snel geregeld waren kosten nu opeens heel veel tijd. Daarnaast wordt er zo strak in corridors gedacht dat het omleiden van treinen via een andere spoorlijn vloeken in de kerk is.
Het contract van de NS zit zo in elkaar dat uitgevallen treinen niet meetellen in de punctualiteitscijfers, waarop de NS wordt afgerekend. Dan is makkelijk om treinen op te heffen. Je voldoet aan de eisen en er ontstaat meer ruimte voor het inhalen en bijsturen van vertragingen . Het trucje wordt alleen steeds vaker toegepast, ook al bij storm etc. Het ministerie moet er wel opletten dat dit een uitzondering blijft.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Winter 2014/2015

Berichtdoor Chris » 29 dec 2014 00:35

Het grote probleem bij de NS is dat al het personeel zo'n beetje door heel het land mag rijden. Dus bij verstoringen, die bijvoorbeeld sneeuwval kan veroorzaken, krijg je een niet bij te sturen brei met overal treinen en personeel maar bijna niks meer wat kan rijden. Ik heb dan ook 'ns voorgesteld in een NS personeels groep om tbv Winterse maatregelen niet te snijden in de dienstverlening maar juist het personeel niet door heel het land te laten rijden. Dus als je standplaatsen maar op één traject laat pendelen heb je je vaste groepje personeel en treinen zodat ook sneller op een deeltraject kan worden doorgependeld bij verstoringen.
Okay, het is ff saai voor de machinisten en conducteurs maar die paar dagen per jaar moet dit toch kunnen lijkt me? M'n ex collega's dachten er anders over...
Chris
 
Berichten: 499
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Winter 2014/2015

Berichtdoor iljitsch » 29 dec 2014 14:29

Afbeelding
iljitsch
 
Berichten: 1754
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag


Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten