CS maar opheffen dan?

Voor alles wat niet in de onderstaande categorieën thuis hoort.

CS maar opheffen dan?

Berichtdoor iljitsch » 15 mei 2015 20:08

Er zijn deze dagen werkzaamheden tussen CS en station Voorburg en CS - HS. Er reden vanaf Den Haag CS dus alleen treinen richting Leiden. Je kon met de NS-bus naar HS en vanaf daar verder met de intercity Amsterdam - Vlissingen richting Rotterdam, of met de stoptrein. Er reed ook een extra stoptrein van HS naar Utrecht en een intercity van HS naar Amersfoort via Utrecht.

Ondanks dat het vandaag tweede hemelvaartdag dag is dacht ik dat het wel een circus zou zijn op Hollands Spoor, maar dat viel dus 100% mee. Doorgaande treinen stopten gewoon op sporen 4 en 6, terwijl op spoor 5 de treinen richting Utrecht vertrokken en op spoor 3 stoptreinen naar Rotterdam. Spoor 1 werd nieteens gebruikt.

Ofwel: we kunnen dat lelijke centraal station gewoon opheffen en nog wat extra kantoortorens bouwen op die plek, en dan gewoon de trein nemen vanaf Hollands Spoor.

Afbeelding

Van hemelvaartdag gesproken: gister reed randstadrail pas vanaf half negen??
iljitsch
 
Berichten: 1752
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: CS maar opheffen dan?

Berichtdoor MennoOV » 15 mei 2015 21:21

Lijn E reed tenminste volgens een zondagsdienstregeling (eerste rit naar Slinge is dan om 07:47).
MennoOV
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 22 sep 2013 16:15

Re: CS maar opheffen dan?

Berichtdoor iljitsch » 15 mei 2015 21:35

Ik moest de hele week om 9 uur in Amsterdam zijn. Gister was ik rond 7.30 u op Den Haag CS en stond er "55 minuten" voor 3 en 4 richting Zoetermeer op de borden. Gelukkig reed 2 wel normaal.

Ik had gister en vandaag ook aardig pech: beide dagen was ik wat vroeger wakker geworden en dus wat eerder de deur uit, maar gister reed de intercity niet en moest ik alsnog op de stoptrein wachten. Vandaag had ik ook de stoptrein om tien minuten eerder op Amsterdam Zuid te zijn maar op Hoofddorp moest de trein geherstart worden. Dat lukte blijkbaar niet, dus met twee extra overstappen was mijn tijdwinst ruim verdwenen.
iljitsch
 
Berichten: 1752
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: CS maar opheffen dan?

Berichtdoor Charles » 16 mei 2015 08:07

Den Haag hééft geen CS :lol: Dus hoe kun je die dan opheffen?
Wel is er een Den Haag Nieuw Centraal en wellicht bedoel je die :)

Maar na al die jaren weet ik het ondertussen wel, het OV betekend: Onbetrouwbaar Vervoer
Ik reis al heel wat jaren met het OV, maar nog nooit een bus/metro/tram/trein gehad die keurig en foutloos volgens dienstregeling reed :cry:
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 883
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: CS maar opheffen dan?

Berichtdoor willem » 16 mei 2015 08:34

Tijdens die werkzaamheden is de dienstregeling van de trein aangepast. Je kunt ook zeggen: kloppend gemaakt aan de situatie bij station HS. Dat spoor 1 niet gebruikt werd komt mede doordat je van daar moeilijk richting Leiden kunt komen (en niet op de verbindingsboog naar Zoetermeer, maar dat maakt niet uit).
Station HS is vrij klein. Uitgaande van de normale dienstregeling kun je daar nooit alle treinen kwijt die nu op CS komen, zelfs niet als je de treinen tussen CS en Leiden schrapt (die zijn niet meer nodig, want er rijden al treinen tussen HS en Leiden). Het keren van treinen kost vrij veel tijd en al die tijd staat een trein aan het perron (en dus kan daar geen andere trein komen).

Eventueel kun je bij de kruising tussen de beide spoorlijnen een nieuw CS bouwen (een "nog nieuwer nieuw Centraal" ;) ). Dat kost uiteraard miljarden en het is de vraag wat het uiteindelijk oplevert. Zo'n station komt verder van het centrum van de stad te liggen en uiteindelijk is het niet zo'n probleem dat er twee stations zijn. Je verdeelt de passagiersstromen en dat heeft voordelen.
Tegenwoordig zouden we het zo niet meer doen maar de situatie is historisch zo gegroeid en dat is lastig aan te passen. In Nederland is het uniek, maar in het buitenland is het vrij normaal dat grote (-re) steden meer stations hebben, uitgesplitst per richting.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: CS maar opheffen dan?

Berichtdoor Slagathor » 16 mei 2015 11:39

Vanochtend bracht ik familie naar HS voor de Intercity naar Enschede. Het was er godallemachtiggruwelijkdruk. Ik begon me af te vragen of er een evacuatieorder was uitgevaardigd. Vreselijk. En dat op zaterdagmorgen om half 10.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: CS maar opheffen dan?

Berichtdoor iljitsch » 16 mei 2015 13:59

Charles schreef:Den Haag hééft geen CS :lol: Dus hoe kun je die dan opheffen?
Wel is er een Den Haag Nieuw Centraal en wellicht bedoel je die :)

Ik erger me dood aan het feit dat de NS het woord "station" weglaat. Dat betekent dat je het niet meer af kan korten en ook geeft het problemen voor andere vervoerders die nu niet meer "Centraal station" kunnen zeggen maar de (meestal overbodige) naam van de stad erbij moeten zetten omdat het anders niet duidelijk is dat het om een station gaat.

En waarom zijn de C's beperkt tot de grote steden plus Leiden? Er zijn zat andere steden met meerdere stations waar CS een nuttige toevoeging is.

Wat betreft het gebruik van alleen HS in de gewone dienstregeling: uiteraard was mijn suggestie niet echt serieus bedoeld, en het station is ook niet groot genoeg om alle reizigers van CS op te vangen. Maar het viel me mee hoe goed het lukte om alles af te handelen met maar vier sporen.

De grap is dat alle CSen voornamelijk eindpunten zijn. Bij Utrecht en Rotterdam zijn een stuk of drie bestemmingen in één richting te bereiken en maar één in de andere. Alleen Amsterdam is in principe in staat om de meerderheid van de treinen door te laten rijden, maar toch functioneert het grotendeels als twee kopstations naast elkaar. Maar als je kan doorrijden dan kan je veel meer treinen aan. Zie bijvoorbeeld Delft, waar ook alle treinen die HS aandoen doorheen moeten, en nagenoeg alle stoppen er ook, en dat met maar twee perrons.

Je zou de stoptreinen van/naar het zuiden en van/naar het noorden gewoon door kunnen koppelen. En de treinen van/naar Venlo en Groningen. Ik geloof dat er dan nog wel iets richting noord overblijft, maar het voornaamste wat moet keren in Den Haag is richting Utrecht. Maar met spoor 1 erbij en het in twee perronfases splitsen van een paar perrons moet je een heel eind kunnen komen.
iljitsch
 
Berichten: 1752
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: CS maar opheffen dan?

Berichtdoor OVinDelft » 16 mei 2015 14:51

iljitsch schreef:En waarom zijn de C's beperkt tot de grote steden plus Leiden? Er zijn zat andere steden met meerdere stations waar CS een nuttige toevoeging is.

Een leuk voorbeeld is in Maastricht. Ze hebben daar officieel nooit een CS gehad, maar de bestemming Maastricht CS komt wel voor op de bestemmingsdisplays van sommige bussen omdat de bestemming "Station Maastricht" ook kan verwijzen naar twee andere stations.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: CS maar opheffen dan?

Berichtdoor Admin » 16 mei 2015 15:50

willem schreef:Dat spoor 1 niet gebruikt werd komt mede doordat je van daar moeilijk richting Leiden kunt komen (en niet op de verbindingsboog naar Zoetermeer, maar dat maakt niet uit).

Onzin. Spoor 1 op Gv is 'gewoon' te bereiken van/naar Laa/Ledn en de richting Bkh/Vb/Ztm/Gd. Dat het dienstregelingtechnisch niet eenvoudig is om de kruisende bewegingen in te passen doet aan de bereikbaarheid niet af. :roll:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 733
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: CS maar opheffen dan?

Berichtdoor Charles » 17 mei 2015 20:05

iljitsch schreef:Ik erger me dood aan het feit dat de NS het woord "station" weglaat.
Toch zit er logica in. Alleen in geval van een centraal station kwam het woord "station" in de stationsnaam voor. Nu niet meer en dat sluit aan bij alle andere NS-stationsnamen, daar kwam het woord "station" al nooit in voor.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 883
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: CS maar opheffen dan?

Berichtdoor avl » 18 mei 2015 23:29

iljitsch schreef:Ik erger me dood aan het feit dat de NS het woord "station" weglaat. Dat betekent dat je het niet meer af kan korten en ook geeft het problemen voor andere vervoerders die nu niet meer "Centraal station" kunnen zeggen maar de (meestal overbodige) naam van de stad erbij moeten zetten omdat het anders niet duidelijk is dat het om een station gaat.

Bij andere stations staat toch ook niet het woord station toegevoegd. Centraal is voor NS voldoende.

HTM heeft jaren lang als bestemming aangeven STATION Centraal. Net als STATION HS / STATION SS / STATION Mariahoeve / STATION Voorburg
avl
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 04 jul 2014 20:05

Re: CS maar opheffen dan?

Berichtdoor xCookiesolax » 31 mei 2015 20:39

Persoonlijk vond ik de omroep in de tram bij het GVB altijd wel heel leuk: Centraal Station, Central Station!
Zou om het Engelse compleet te maken ook handig zijn in Den Haag :mrgreen:

Wat betreft de locatie, het waren vroeger nou eenmaal twee gescheiden bedrijven (Staatsspoor - Utrecht & Amsterdam - Den Haag HS - Rotterdam). De stad bouw zichzelf als het ware altijd om stations heen.
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27


Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten