GTLs in andere steden?

Voor alles wat niet in de onderstaande categorieën thuis hoort.

GTLs in andere steden?

Berichtdoor iljitsch » 11 okt 2015 23:15

Voor zover mij bekend zijn/waren GTLs alleen in dienst in Den Haag.

Ik begrijp dat rond de tijd dat ze ontworpen werden, het ministerie eigenlijk wilde dat de drie grote steden gezamelijk trams zouden bestellen, maar dat dit niet lukte vanwege verschillen in het profiel. Toch meen ik me te herinneren dat er wel eens GTLs naar Amsterdam en/of Rotterdam op stap geweest zijn voor tests.

De GTL is in veel opzichten gebaseerd op de PCC. Ook in België reden en rijden heel wat PCCs rond, en de GTL werd ook in België gebouwd. Zou dus voor de hand liggen dat er ook GTLs in Belgische steden ingezet zouden worden, maar blijkbaar niet.

Er wordt ook nogal gehandeld in oude trams, die vinden vaak een tweede leven elders. Maar wederom, voor zover mij bekend, niet de GTL.

Wat is het dat wij er hier in Den Haag tientallen jaren toch grotendeels tevreden gebruik van maken maar dat andere tramsteden er blijkbaar hun neus voor ophalen?
iljitsch
 
Berichten: 1752
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: GTLs in andere steden?

Berichtdoor Roland » 12 okt 2015 07:59

Naar mijn weten zijn ze ook nooit aangeboden voor verkoop. Wat er reeds aan de kant staat is niet meer te verkopen. De GTL wordt ook behoorlijk opgereden, er vallen er steeds meer af. Als de HTM morgen de hele 3100 serie in de verkoop doet dan zullen er genoeg steden geïnteresseerd zijn. Het ligt niet aan de bruikbaarheid of dat men het beige-rood gewoon niet aanstaat.

Je wordt er als OV-bedrijf ook niet echt heel rijk van. Het scheelt sloopkosten, maar je moet wel zorgen dat wat je verkoopt rijvaardig is.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: GTLs in andere steden?

Berichtdoor wattman » 12 okt 2015 19:25

De Amsterdamse 11G en 12G zijn afgeleid van de GTL8 en ook door BN gebouwd. https://nl.wikipedia.org/wiki/Amsterdam ... 11G_en_12G Helaas kozen ze wel voor een andere aandrijving: draaistroommotoren.

Dat er geen Belgische variant van de GTL8 bestaat, is wellicht te verklaren uit het feit dat de MIVB (Brussel) net voor de 7900 had gekozen, welke het meest is te vergelijken met een Haags 1300+2100 koppelstel (doe je ogen dicht als je in een 7900 zit, en je waant je in Den Haag). Daarna kwam België in een diepe crisis terecht en werd er nauwelijks meer geïnvesteerd in OV (dat waren ook de jaren dat het Brusselse tramnet geplaagd werd door snelheidsbeperkingen wegens de slechte staat van de sporen en de lijnen 22, 93 en 102 werden opgegeven.
Voor Gent en Antwerpen is geen nieuw materieel meer besteld, tot de Hermelijn lage vloer tram in 1999. Brussel bestelde vanaf 1979 ook geen nieuw materieel meer tot 1993, en ging toen over op de lage vloer wagens van de serie 2000. In de tussentijd heeft men alleen geïnvesteerd in de bestaande PCC-cars.
Onze 3100'en waren denk ik ook de laatste "100% hoge vloer trams" die nog zijn geproduceerd.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1090
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: GTLs in andere steden?

Berichtdoor willem » 12 okt 2015 20:59

Hebben de trams van de Kustlijn en Charleroi, hoewel uiterlijk heel anders, onderhuids nog overeenkomsten met de GTL? Die dingen zijn in ongeveer dezelfde periode bij BN gebouwd.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: GTLs in andere steden?

Berichtdoor wattman » 13 okt 2015 19:17

Over de thyristor installatie van de BN's en de GTL's durf ik niets te zeggen, maar verder lijkt me alles anders te zijn aan die gelede trams.
Zo hebben de GTL's vier gemotoriseerde draaistellen, de BN heeft er twee en een loopdraaistel.
De GTL heeft acht motoren (1 voor elke as) type ACEC type 1432R / 1432J, de BN heeft twee motoren (1 per draaistel) type ACEC ME 0845S.
Verder heeft de BN schijfremmen (bediend met luchtdruk). De GTL heeft trommelremmen.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1090
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: GTLs in andere steden?

Berichtdoor Chris » 14 okt 2015 20:39

Als proef heeft de 3069 nog in Amsterdam gereden. Was leuk om dat mee te maken. Ding reed alleen op lijn 3!
Chris
 
Berichten: 499
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: GTLs in andere steden?

Berichtdoor willem » 15 okt 2015 11:57

Op internet staan daar nog wat foto's van (bronvermelding staat bij de foto):

Afbeelding

Afbeelding
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft


Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten