inchecken, uitchecken..

Voor alles wat niet in de onderstaande categorieën thuis hoort.

inchecken, uitchecken..

Berichtdoor Charles » 03 dec 2015 17:01

Vandaag met meerdere lijnen gereisd door de stad om mijn bestemming te bereiken. Dus een paar keer overstappen. Wat mij opviel was het feit dat de chiplezers voertuiggebonden zijn. Dus bij elke overstap was het wederom uitchecken en even later weer inchecken. Zowel heen als op de terugreis. Waarom zijn chiplezers voertuiggebonden?
Bij het Nationale Spoor zijn chiplezers haltegebonden en dus is het gewoon inchecken bij aanvang reis en uitchecken bij bereiken bestemming. Ook al is er onderweg overgestapt op een andere trein. Waarom dit verschil?

Overigens werd er tijdens mijn reis door de stad ook controle gedaan op zwartrijders. Op de betreffende tramhalte stond een groep controleurs en ieder die de tram wilde verlaten werd gecontroleerd. Daar was niet iedereen blij mee, geloof ik aan de reacties te horen. Een aantal mensen had te vroeg uitgecheckt, ongetwijfeld bij de vorige halte, en gingen dus op de bon. De tram bleef gedurende deze tijd aan de halte staan en liep daardoor vertraging op.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: inchecken, uitchecken..

Berichtdoor iljitsch » 03 dec 2015 18:22

Bij de NS en de Amsterdamse/Rotterdamse metro staan de paaltjes/poortjes vast op de haltes en hebben die een verbinding met een centraal systeem.

In trams en bussen werken de chipkaartsystemen autonoom, ze maken niet voor iedere actie contact met een centraal systeem. In plaats daarvan worden in de remise/garage de chipkaarttransacties uitgelezen.

Ook: hoe ziet zo'n systeem het verschil tussen een rit met lijn 2 naar CS waar ik een half uur ga zitten niksen en met 4 weer naar huis vs een rit naar Voorburg 't Loo waar ik gelijk weer terugga? In het eerste geval zijn de ritten heen/terug aanzienlijk korter en dus goedkoper dan in het tweede geval, maar als ik alleen incheck in de eerste tram en uitcheck in de tweede ziet het systeem het verschil niet.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: inchecken, uitchecken..

Berichtdoor wattman » 04 dec 2015 07:49

Die 100% acties met controle op uitstappers beginnen mij ernstig te vervelen. Minder aardig voorbeeldje, uitstappen bij CS, twee controleurs - uitstraling macho - blokkeren de deur. Man - die overigens wel uitgecheckt heeft - duwt hardhandig mijn vrouw weg en loopt door. Mijn vrouw eindigt met een pijnlijke rug. Drie controleurs gaan direct achter die kerel aan, met gevolg dat de rest van de uitstappers bij twee deurpartijen niet meer gecontroleerd wordt. U zei, bevorderen van de sociale veiligheid?
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: inchecken, uitchecken..

Berichtdoor WeKra » 04 dec 2015 18:04

Tsja, ik stond vorige week met lijn 6 bij Essesteijn met 1 min vertraging waarna de collega's van IC instapten met het verzoek of ik even wilde blijven staan. Gevolg: 3 minuten extra vertraagd maar wel 4 zwartrijders te pakken à boete 37 eu. Overigens zijn de IC'ers er niet voor de sociale veiligheid lijkt me, daar hebben we de beveiligers voor...
WeKra
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 26 okt 2014 22:01
Woonplaats: Rijswijk

Re: inchecken, uitchecken..

Berichtdoor wattman » 04 dec 2015 21:42

"Sociale veiligheid" is natuurlijk een container begrip, en ik ga hier geen collecties teksten bijhalen, maar bijgaande tekst was bijv. dus te lezen in het Meerjarenplan Sociale Veiligheid Openbaar Vervoer 2008-2011. Dus kaartcontrole is in deze visie niet kaartcontrole sec.
Kwam vandaag trouwens een zeer prettig team beveiligers tegen op lijn 11 die de gehele rit meereden en zeer actief controleerden. Zoals de RET conducteurs dus. Dat is pas 100% controle. [perfect]

Boosheid van die @#$% die mijn vrouw hardhandig weg duwde kwam trouwens doordat hij net daarvoor in de wagen gecontroleerd was door een beveiligers. Wat ik bij dit incident het meest onaangenaam is dat de betreffende IC'ers als een speer achter die kerel aanhollen, en geen seconde zich bekommeren over een passagier die overduidelijk een stoot in de rug krijgt. Kun je wel lekker stoer gaan doen, maar ik schiet hier als passagiers niets mee op.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: inchecken, uitchecken..

Berichtdoor Charles » 04 dec 2015 22:24

Over controle valt genoeg te zeggen en dat wordt dan ook vaak gedaan. In mijn startpost had ik het inderdaad ook daarover.
Maar het ging -gaat- eigenlijk over het waarom OV-chipcard lezers in bus en tram voertuig-gebonden zijn. Dit in tegenstelling met metro en trein waar de OV-chipcard lezers op de halteperrons staan, of in de vorm van een toegangspoortje bij de in-/uitgang van het station.
Dat verschil (het waarom dus tussen metro/trein versus bus/tram) is mij volstrekt niet duidelijk.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: inchecken, uitchecken..

Berichtdoor iljitsch » 05 dec 2015 00:34

Zoals ik al schreef, het systeem werkt in beide gevallen heel anders, je kan dus niet zomaar soms de apparatuur op de halte zetten en soms in het voertuig.

De reden dat het bij bus en tram niet op de halte is is neem ik aan omdat de haltes niet afgesloten zijn en dus vergeten of "vergeten" in te checken nogal makkelijk is. Dit geldt overigens ook voor de meeste / alle haltes van de voormalige hofpleinlijn waar metro E over rijdt, maar verder moet je in Rotterdam voor zover mij bekend overal door poortjes.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: inchecken, uitchecken..

Berichtdoor willem » 05 dec 2015 20:13

En paaltjes op de haltes zijn kwetsbaarder voor vandalisme. Bij haltes die nog gewoon in de straat liggen is het daarnaast lastig om een paaltje te plaatsen.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft


Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten