Chemnitz: hybridetram met toilet!

Voor alles wat niet in de onderstaande categorieën thuis hoort.

Chemnitz: hybridetram met toilet!

Berichtdoor Bert » 07 dec 2015 00:53

In oktober was ik weer een paar dagen in Chemnitz (Duitsland).

In en om Chemnitz wordt al enkele jaren gewerkt aan het "Chemnitzer Modell", een langjarig projekt waarmee regionale, niet geëlectricifeerde, spoorlijnen worden verknoopt met de stadstram van Chemnitz.

Op deze verbindingen gaan hybride trams rijden: in Chemnitz rijden deze onder de draad, als een gewone, elektrische tram, op de niet geëlectrificeerde spoorlijnen naar bestemmingen in de regio als dieseltram.

Op 17 oktober was ik op het Hauptbahnhof van Chemnitz heel kort in de gelegenheid deze fraaie en indrukwekkende "voertuigen" te bekijken. De trams hebben een hoog comfort: visuele en akoestische halteafroep, een informatiesysteem voor blinden en slechtzienden, aircondition, luchtvering, bagageruimte, ruimte voor fietsen en rolstoelen en zelfs een toilet! Tijdens een materieelshow werden deze gepresenteerd, samen met de nieuwe treinen die gaan rijden op de lijnen naar Dresden en Leipzig. Helaas heb ik van de trams geen foto's kunnen maken: ik moest op tijd in Leipzig zijn, op de gereserveerde ICE richting Nederland te halen. :cry:

Voor wie meer wil weten: http://www.chemnitzer-modell.de/fileadmin/user_upload/fahrzeug/Prospekt_Citylink_Chemnitz_englisch_757_02.pdf

http://www.chemnitzer-modell.de

Aardig om te vermelden is nog, dat het Centraal Station van Chemnitz in 2010/2011/2012 een zeer ingrijpende verbouwing heeft ondergaan. Zo is ter plaatse van een aantal kopsporen een doorbraak geforceerd, waardoor ook de tram dóór het station geleid wordt en in het station halteert, op het zelfde niveau als de treinen.
Nieuw op dit forum; freqente gebruiker van tram 1 & 19, Metro E
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 06 maart 2012 01:09
Woonplaats: Delft

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten