Boetes voor niet tonen ID

Voor alles wat niet in de onderstaande categorieën thuis hoort.

Boetes voor niet tonen ID

Berichtdoor Charles » 11 dec 2015 13:21

De politie en vervoersbedrijven delen steeds meer boetes uit voor het niet tonen van een identiteitsbewijs.
Sinds 2005 is elke Nederlander ouder dan 14 jaar verplicht een identiteitsbewijs te tonen als de politie of andere toezichthouders daar om vragen.
BRON

Ik snap 'm niet.
Volgens mij staat nergens in de wet dat je verplicht bent om een identiteitsbewijs bij je te hebben.
En dan krijg je dus toch gewoon een boete :shock:
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Boetes voor niet tonen ID

Berichtdoor willem » 11 dec 2015 13:46

In de wet is dat een aantal jaar geleden veranderd.

Uit de wet identificatieplicht:

Hoofdstuk II. Toonplicht

Artikel 2

Een ieder die de leeftijd van veertien jaar heeft bereikt, is verplicht op de eerste vordering van een ambtenaar als bedoeld in artikel 8 van de Politiewet 2012 of artikel 6a van de Wet op de bijzondere opsporingsdiensten, een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 ter inzage aan te bieden. Deze verplichting geldt ook indien de vordering wordt gedaan door een toezichthouder.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Boetes voor niet tonen ID

Berichtdoor PAV » 11 dec 2015 14:05

Je moet natuurlijk ergens een grens trekken, maar als je net geen 14 bent en dus niet onder de legitimatieplicht valt, hoe controleer je dat dan? ;)
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Boetes voor niet tonen ID

Berichtdoor Charles » 11 dec 2015 14:39

willem schreef:Uit de wet identificatieplicht:

Hoofdstuk II. Toonplicht

Artikel 2

is verplicht op de eerste vordering [..............] een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 ter inzage aan te bieden. Deze verplichting geldt ook indien de vordering wordt gedaan door een toezichthouder.
Ja, dat staat al in het artikel waar ik naar verwees. Maar ik kan geen wet vinden waarin staat dat je hem ook bij je moet hebben, altijd en overal.
Ze mógen er wel om vragen, maar ik ben niet verplicht om 'm bij me te hebben. Dus hebben ze mooi pech, maar desondanks krijg je dan toch een boete :?
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Boetes voor niet tonen ID

Berichtdoor PAV » 11 dec 2015 14:42

Ik ben geen jurist, maar als je verplicht bent je ID direct te kunnen tonen, impliceert dit dat je hem altijd bij je moet hebben. Anders kun je niet aan dat artikel voldoen, en krijg je dus een boete. En dan ben jij degene met pech, niet de bekeurende ambtenaar.

Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Identificatieplicht schreef:Daarnaast worden burgers verplicht om ook tegenover buitengewoon opsporingsambtenaren en toezichthouders desgevorderd hun identiteitsbewijs te tonen. Indien niet wordt voldaan aan de vordering, is er op grond van artikel 447e van het Wetboek van Strafrecht sprake van een strafbaar feit. Uitgangspunt van de wet is dat de opsporingsambtenaren bevoegdheden slechts uitoefenen voor zover dat redelijkerwijs voor de vervulling van hun taak noodzakelijk is. De opsporingsambtenaar moet het gebruik van zijn bevoegdheid dan ook altijd (schriftelijk) kunnen motiveren. In de wet is slechts een toonplicht opgenomen en geen draagplicht. Dit betekent dat er geen losse identiteitscontroles gehouden mogen worden.

Het mag dus volgens deze lezing niet gaan over ID-controle om de ID-controle, maar wel om ID-controle bij bijvoorbeeld zwartrijden. Kun je bij gebrek aan legitimatie dus extra voor beboet worden. Heb je netjes ingecheckt, hebben ze ook geen reden je te beboeten als je geen ID bij je hebt, als ik het goed begrijp.
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag


Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron