Pagina 1 van 1

instaptarief

BerichtGeplaatst: 10 mei 2016 13:33
door Charles
Als ik kijk op de site van de OV-chipkaart dan staat helder en duidelijk dat de hoogte van het instaptarief voor bus, metro en tram €4,- is.
Maar in werkelijkheid bedroeg het instaptarief bus maar liefst €8,- :shock: Ja, ik kijk altijd wat het display meld bij in- en uitchecken.
Dus vroeg ik om een reactie van de buschauffeur hierop.
Zijn antwoord was dat dit het nieuwe instaptarief is voor streeklijnen, maar op de site van de OV-chipkaart is daarover niets te vinden.
Dan hebben we blijkbaar nu dus te maken met maar liefst drie verschillende instaptarieven, hoezo makkelijk en duidelijk?

Ik ben uitgegaan van instaptarieven voor niet-abonnementhouders, die betalen immers het volle bedrag.
NS: €20
streeklijnen: €8
bus; tram; metro: €4

Re: instaptarief

BerichtGeplaatst: 10 mei 2016 16:13
door avl
Op welke lijn was die 8 euro het instaptarief? Dat bedrag is voor mij onbekend. Voor de meeste buslijnen is het gewoon 4 euro; maar een aantal lijnen is het 10 euro; dit zijn de (meeste) Q-liners en mogelijk enkele lange streeklijnen. Dat is ingevoerd omdat daar de ritprijs vaak veel hoger is dan het instaptarief en daarom te vaak niet werd uitgecheckt.

Tabel klopt niet helemaal want zo heeft CXX zeker in het ZH-eilanden gebied en in Zeeland ook de 10 euro als instaptarief.
Verder mist de tabel de spoorlijn van CXX.

Re: instaptarief

BerichtGeplaatst: 10 mei 2016 19:54
door Charles
avl schreef:Op welke lijn was die 8 euro het instaptarief?
Van 's-Hertogenbosch naar Rosmalen. Arriva lijn 158.
De bushalte ligt vrijwel om de hoek van mijn bestemming. Vanaf het NS-station Rosmalen is het een kolere eind lopen omdat er daar vandaan geen busverbinding is naar mijn bestemming.

En bij het inchecken zag ik dus die €8 instaptarief staan. Het staat er niet zo helder, maar ik houd mijn reiskosten nauwgezet bij :)

Re: instaptarief

BerichtGeplaatst: 14 mei 2016 22:11
door avl
Wel apart dan want het is een normale streeklijn. En in het Brabantse hoef je niet meer te betalen dan € 3,50 voor een kaartje; dus is een hoger instaptarief niet nodig om te voorkomen dat je niet uitcheckt.

Re: instaptarief

BerichtGeplaatst: 14 mei 2016 22:44
door iljitsch
De NS doet dit ook anders: ik was ooit van Den Haag naar Haren met korting, dan is het instaptarief 10 euro maar de rit iets meer dan 13 als ik het me goed herinner. Kon ik niet uitchecken voordat ik saldo bijgeladen had... Nogal bizar, want dit zet alleen maar aan tot niet uitchecken. Ze kunnen beter gewoon een paar euro negatief saldo op je kaart zetten, zolang je boven de -7,50 blijft is het immers goedkoper om het tekort aan te vullen dan om een nieuwe kaart aan te schaffen.

Re: instaptarief

BerichtGeplaatst: 15 mei 2016 09:55
door wattman
Die EUR 7,5 kaart + EUR 20 opstaptarief zou je bij lange ritten 1e klasse er gemakkelijk uithalen. Beetje extreem wellicht,maar Den Haag - Groningen is 1e klasse vol tarief € 44,70. Bij de spoorwegen kun je bij gesloten poortjes bij een negatief saldo het station niet verlaten. Vandaar ook die oplaadautomaten binnen het afgesloten gebied. Er wordt ook nog - sporadisch - aan uitgangscontrole gedaan bij niet afgesloten stations.

Re: instaptarief

BerichtGeplaatst: 15 mei 2016 14:24
door willem
Als je een aantal keer niet uitcheckt schijnt de kaart te blokkeren, maar of dat in de praktijk daadwerkelijk zo gebeurd is een andere vraag.