Amsterdamse 15G

Voor alles wat niet in de onderstaande categorieën thuis hoort.

Amsterdamse 15G

Berichtdoor xCookiesolax » 18 mei 2016 07:15

Terwijl de Avenio in Den Haag steeds verder wordt uitgerold over verschillende tramlijnen en het onderzoek naar een opvolger van de GTL-8 II net is gestart, staat men in Amsterdam ook niet stil.

GVB Activa BV is met ondersteuning van de afdeling Metro en Tram op verzoek van de Stadsregio Amsterdam gestart met de voorbereidingen voor de bestelling van nieuw trammaterieel. De aanschaf van nieuwe trams is om meerdere redenen noodzakelijk, te weten:

- de ombouw van de Amstelveenlijn tot een hoogwaardige tramlijn;
- vervanging van 45 trams van de series 11G en 12G;
- de verwachte toename van het aantal reizigers op de IJtram en andere tramlijnen; De IJtram (lijn 26) wordt verlengd.
- herzieningen in het tramnetwerk na opening van de Noord/Zuidlijn; Minder tramlijnen over Damrak naar CS maar juist meer Oost-West verbindingen.
- herzieningen in het tramnetwerk na realisatie van projecten uit de Investeringsagenda OV; Er zijn plannen om een verbinding te realiseren naar Science Park en om buslijn 15 te vertrammen.

De nieuwe trams zullen rond 2020 instromen en tot 2052 dienst doen. Op de HTV-lijn (Huidige sneltram 51 tussen Amstelveen en Zuid) worden gekoppelde trams met een totale lengte van 60 meter ingezet; op lijn 5 enkel trams met een lengte van 30 meter. In de keuze naar materieel wordt er voor nu gekeken naar de voor- en nadelen van Combino achtige trams, 11G achtige trams of een combinatietram. De grootste beperking in Amsterdam is de aslast en de verticale boogstralen bij de bruggen.

http://docplayer.nl/9744008-Strategische-uitgangspunten-trammaterieel-15g.html
http://docplayer.nl/124769-Bestelomvang-15g-trams.html
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Amsterdamse 15G

Berichtdoor OVinDelft » 25 mei 2017 00:26

Ondertussen zijn we alweer een jaar verder, en heeft het GVB 63 trams van het type URBOS 100 bij de fabrikant CAF besteld, zijn er artist impressions van de trams in GVB-huisstijl gepubliceerd, en heeft het GVB zojuist bekend gemaakt dat in elk geval de deelvloot 15G trams voor de 'vernieuwde Amstelveenllijn' in R-NET kleurstelling wordt gebracht. Een opvallend 'detail' mijn inziens is toch wel dit niet de standaard R-NET kleurstelling betreft, maar dus de metrovariant van de kleurstelling.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Amsterdamse 15G

Berichtdoor Charles » 25 mei 2017 12:49

Wat mij verbaasd, is dat er nog altijd geen metroverbinding is voorzien met Schiphol.
Wanneer daar weer eens problemen zijn met de treinverbinding, is er geen enkel alternatief om naar/van Amsterdam te gaan.
Het busvervoer kan dergelijke reizigersaantallen simpelweg niet verwerken.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Amsterdamse 15G

Berichtdoor Admin » 25 mei 2017 13:47

De metro ook niet Charles. Er rijden 12 treinen per uur en richting door de tunnel (6 IC's en 6 stoptreinen) met plannen om dat nog eens te verdubbelen. Elke trein heeft gemiddeld zo'n 1000-1500 personen aan boord (spits, buiten de spits ook nog zo'n 700), bagage niet meegerekend! Dat zijn dus zo'n 12000-18000 extra reizigers die zich (relatief) plotseling bij het GVBA melden, elk uur weer. Hoe wil je die in de toch al volle metro proppen? De metro kan het wel makkelijker aan in vergelijking met de bus, da's waar, maar overschat de beschikbare reservecapaciteit niet: er rijden metro's juist vanwege de hoge vraag, en dus zitten de metro's redelijk/behoorlijk vol, zeker in de spits! En dan hebben we het nog niet eens gehad over capaciteit v/d metrolijn zelf (er kunnen maar zoveel metro's tegelijk rijden, zowel stroom- als beveiligingstechnisch), de stations (het duurt een tijd voordat iedereen van het perron af is voor je er weer een lading passagiers uitspuugt) en simpelweg het aantal metro's dat het GVBA beschikbaar heeft, laat staan het personeel (bestuurders, kaartcontrole, beveiliging, etc).
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Amsterdamse 15G

Berichtdoor willem » 26 mei 2017 08:27

Als alternatief voor sommige buslijnen en als snellere verbinding naar de stad kan een metro naar Schiphol, via een andere route dan de trein, wel zinvol zijn.
Op metrogebied loopt Amsterdam achter op Rotterdam. In Rotterdam is de metro echt de ruggengraat van het ov, in Amstrdam kun je dat (nog) niet zeggen. Maar met de opening van de Noord-Zuidlijn volgend jaar verandert dat.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Amsterdamse 15G

Berichtdoor iljitsch » 26 mei 2017 14:37

In Rotterdam gaat er ook geen metro naar het vliegveld...

In mijn tijd in Madrid heb ik vaak de metro en wat minder vaak de trein genomen van of naar het vliegveld. Geen van beiden ideaal. De trein: ruimer, minder stops en meer zitplaatsen, maar lage frequentie. De metro: veel gesleep door tunnels en (rol)trappen bij het overstappen (2 x!), druk, weinig kans op een zitplaats, geen plek voor bagage, relatief krap. Maar wel een lekker hoge frequentie.

Als er nog niks lag zou het mij wel logisch lijken naast de trein ook de Amsterdamse metro naar schiphol te laten rijden, maar gezien de investering en de minimale verbetering die het oplevert lijkt me zoiets op dit moment geldverspilling. Steek liever je geld in een betere treinverbinding vanuit het zuiden naar het centrum van Amsterdam. Via de noordwestkant CS binnenrijden schiet absoluut niet op, en tussen Sloterdijk en schiphol twee banen met alles van stoptrein tot HSL te moeten delen ook niet.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Amsterdamse 15G

Berichtdoor OVinDelft » 26 mei 2017 17:08

Er gaan de laatste tijd geruchten over de Noord-Zuidlijn doortrekken langs het spoor, of zelfs gebruikmakende van het spoor tussen station Zuid en Schiphol. Dit gaat echter natuurlijk niet gebeuren omdat de NS deze sporen simpelweg niet kwijt kan.

En wat realistischere verbinding is de huidige Oostlijn bij CS richting het zuidwesten door te trekken via Leidseplein, Lelylaan, Osdorp en Badhoevedorp naar Schiphol. Dit is eigenlijk de laatste drukke corridor in Amsterdam waar nog geen metro rijdt na opening van de Noord-Zuidlijn, en op deze manier verbind je dus ook het centrum van Amsterdam met Schiphol op een totaal andere manier dan nu. Er zijn serieuze plannen voor deze lijn, alleen gaat het zoals altijd in Amsterdam met metroprojecten erg traag.

Overigens hoort een groot deel van de huidige treinreizigers op Schiphol eigenlijk helemaal niet op Schiphol. Omdat Schiphol ook voor de treinen een belangrijk overstappunt is en in het midden van de drukke corridor Rotterdam/Den Haag/Leiden - Amsterdam Zuid/Flevoland/Zwolle en verder ligt.

@Rotterdam Airport
Dat vliegveld is natuurlijk veel en veel rustiger dan Schiphol. Als je ziet dat de huidige busjes daar naartoe niet eens vol te krijgen zijn dan weet je het wel. Een ander verhaal is het als Rotterdam Airport meer vluchten dan nu zou gaan krijgen.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft


Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten