Nieuwe trambus uit China

Voor alles wat niet in de onderstaande categorieën thuis hoort.

Nieuwe trambus uit China

Berichtdoor Slagathor » 03 jun 2017 15:03

In China hebben ze een nieuwe trambus gelanceerd, zie dit artikel.

Voor een filmpje op YouTube, kun je hier klikken.

Meestal als ik gehypete nieuwe concepten tegenkom die alle problemen van huidige OV-systemen zouden oplossen, rol ik eens stevig met m'n ogen (zoals de hyperloop van Elon Musk), maar dit ding lijkt zowaar nog wel handig.

Deze vorm van Autonomous Rapid Transit (Autonoom Snel OV) zit ergens tussen bus en tram in. Kenmerken:

1) Het is een geleed voertuig dat uit meerdere delen bestaat.
2) De voertuigen rijden op elektrische batterijen.
3) Ze volgen geleidelijnen die met (speciale) verf op het wegdek zijn aangebracht.
4) Ze rijden met rubberen banden over asfalt.

Omdat het voertuig de geleidelijnen volgt, hoeft de bestuurder het aanwezige stuur in principe niet te gebruiken en heeft het voertuig de rij-eigenschappen van een tram (en dus niet die van een bus, die meestal meer zwalkt).

Ik denk dat je dit het beste kan omschrijven als de logische volgende stap na de Phileas in ons eigen Eindhoven. Die bussen zijn korter en rijden op LPG / Diesel, en ook het besturingssysteem is wat primitiever. Phileas was z'n tijd een beetje te ver vooruit, misschien dat deze wat meer kans maakt.

Het is natuurlijk vooral interessant voor ontwikkelingslanden waar ze inzetten op goedkoop OV zoals de TransMilenio in Bogotá, Colombia. Ik zou ook zeker (nog) geen tramlijnen in Den Haag door zoiets gaan vervangen.

Wat ik wél een heel groot voordeel vind, is dat je je als fietser geen zorgen meer hoeft te maken om tramrails. Dat is toch wel een dingetje.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Nieuwe trambus uit China

Berichtdoor Admin » 03 jun 2017 19:45

Eerste vraag, zonder ook maar iets gelezen te hebben: hoe slijtvast is die verf? En hoe vandalismebestendig is het systeem? Hoe moeilijk is het zo'n voertuig van z'n geprojecteerde baan af te brengen (terrorist-proof dus). Verflijntje veranderen en hoppa, daar gaat zo'n volle bus een ravijn in, of een drukke supermarkt binnen denderen :roll:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Nieuwe trambus uit China

Berichtdoor Charles » 03 jun 2017 20:17

Ik vermoed dat die verflijn niets anders is dan een optisch iets, voor de zichtbaarheid.
Waarschijnlijk gebruikt men een systeem wat al gebruikt wordt in de logistiek, inductielijnen met een electromagnetisch veld.
Zie onderstaande foto.

Afbeelding

Net als detectielussen bij verkeerslichten zitten deze inductielijnen vlak onder het wegdek.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Nieuwe trambus uit China

Berichtdoor Sjoerd » 03 jun 2017 23:48

Wacht verdere berichtgeving maar gewoon af. China komt wel vaker met rare tram/bus constructies die naderhand niet levensvatbaar blijken te zijn; http://www.economist.com/blogs/gulliver ... tall-tales
Sjoerd
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 14 mei 2013 13:24
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Re: Nieuwe trambus uit China

Berichtdoor OVinDelft » 04 jun 2017 14:44

In Rotterdam heb je de ParkShuttle, een automatisch rijdende bus. Aangezien men die binnenkort zelfs gaat uitbreiden over de openbare weg, lijkt dit me een technologie die dus in elk geval goed werkt.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft


Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron