In China hebben ze een nieuwe trambus gelanceerd, zie dit artikel.
Voor een filmpje op YouTube, kun je hier klikken.
Meestal als ik gehypete nieuwe concepten tegenkom die alle problemen van huidige OV-systemen zouden oplossen, rol ik eens stevig met m'n ogen (zoals de hyperloop van Elon Musk), maar dit ding lijkt zowaar nog wel handig.
Deze vorm van Autonomous Rapid Transit (Autonoom Snel OV) zit ergens tussen bus en tram in. Kenmerken:
1) Het is een geleed voertuig dat uit meerdere delen bestaat.
2) De voertuigen rijden op elektrische batterijen.
3) Ze volgen geleidelijnen die met (speciale) verf op het wegdek zijn aangebracht.
4) Ze rijden met rubberen banden over asfalt.
Omdat het voertuig de geleidelijnen volgt, hoeft de bestuurder het aanwezige stuur in principe niet te gebruiken en heeft het voertuig de rij-eigenschappen van een tram (en dus niet die van een bus, die meestal meer zwalkt).
Ik denk dat je dit het beste kan omschrijven als de logische volgende stap na de Phileas in ons eigen Eindhoven. Die bussen zijn korter en rijden op LPG / Diesel, en ook het besturingssysteem is wat primitiever. Phileas was z'n tijd een beetje te ver vooruit, misschien dat deze wat meer kans maakt.
Het is natuurlijk vooral interessant voor ontwikkelingslanden waar ze inzetten op goedkoop OV zoals de TransMilenio in Bogotá, Colombia. Ik zou ook zeker (nog) geen tramlijnen in Den Haag door zoiets gaan vervangen.
Wat ik wél een heel groot voordeel vind, is dat je je als fietser geen zorgen meer hoeft te maken om tramrails. Dat is toch wel een dingetje.