Haags OV plannen in het nieuws

Voor alles wat niet in de onderstaande categorieën thuis hoort.

Re: Haags OV plannen in het nieuws

Berichtdoor OVinDelft » 14 sep 2017 12:32

Dat is denken in problemen in plaats van in oplossingen. De HTM zou prima een aantal SG3-rijtuigen kunnen aanschaffen die vervolgens in de vloot van de RET worden ondergebracht en door een onderhoudscontract ook door laatstgenoemde partij wordt onderhouden. Vervolgens eventuele personeelswisseling laten plaatsvinden op de concessiegrens, of gewoon zowel HTM als RET bestuurders door laten rijden over elkaars net zodat daar ook evenwicht in geboden wordt.

En ondanks dat sommigen hier (wellicht vanwege emotionele redenen) de HTM en de RET liever niet samengevoegd zien worden, zie ik het zelf wel zitten eerlijk gezegd. Het biedt alleen maar meer mogelijkheid tot integratie van het openbaar vervoer tussen de grote steden, wat juist is wat we nu nodig hebben. Een andere oplossing daarvoor zou een overkoepelende Randstadelijke vervoersautoriteit zijn die concessies uitbesteed aan partijen, maar daarbij de touwtjes wel een stuk steviger in handen houdt dan wat nu het geval is in de Randstad. De Storstockholms Lokaltrafik en Transport for London zijn daar goede voorbeelden van.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Haags OV plannen in het nieuws

Berichtdoor Admin » 14 sep 2017 15:55

Dat HTM en RET nog niet zijn samengevoegd zegt iets over de noodzaak van zo'n exercitie. Niet alleen is het vervoerstechnisch niet nodig, de concessiegebieden vallen redelijk samen met de vervoersstromen in de regio, maar ook organisatorisch wordt dat nog een drama: wie komt op welk werkplekje en wat is de herkomst van dat poppetje, etc. Reken maar dat HTM-ers er niet op zitten te wachten om als R'dams gemeentepersoneel te moeten gaan werken onder een R'damse baas die de RET voortrekt en omgekeerd geldt dat natuurlijk ook voor RET-ers. Je kunt op je vingers natellen dat een "verkeerd" poppetje op een gevoelige plek de animositeit alleen maar zal versterken. En dat bestuurders persoonlijke voorkeuren hebben en die ook laten leiden in hun werk laat de recente discussie in A'dam zien (anti-radicaliseringsambtenaar, zoek maar op het web). Verder is er nog een hoop verschil in de techniek, die dan 'gehomogeniseerd' moet worden, ook dat kost bakken met geld. Maar dan nog zal een Haagse tram niet in R'dam kunnen rijden omdat het PVR verschilt. Niet heel veel, maar genoeg om onwerkbaar te zijn. Persoonlijk ben ik er wel voorstander van om de Avenio's naar de RET te sturen (die hebben al 2 grote series gekoppelde 2-assers in de vorm v/d Citadis) en voor het Haagse net fatsoenlijk rijdende trams aan te schaffen (NGT8, NGT12: draaisteltrams met lage vloer, rijden al in Dresden en Leipzig) ;)

Terug naar de OV plannen voor het Haagse. M.i. is hier een integrale visie op vervoer binnen de agglomeratie noodzakelijk, waarbij ook zaken als autoverkeer, parkeren, leefbaarheid en bereikbaarheid moeten worden meegenomen. Zoiets heb ik recent niet voorbij zien komen... :geek:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Haags OV plannen in het nieuws

Berichtdoor OVinDelft » 14 sep 2017 16:48

Dat zijn op zich inderdaad valide argumenten om de RET en HTM niet samen te voegen. Vandaar ook mijn andere voorstel van die vervoersautoriteit. Nou bestaat die natuurlijk al in de vorm van de MRDH, maar naar mijn mening mag het openbaar vervoer in de metropoolregio/Randstad best wel wat eenduidiger. Al het openbaar vervoer in dezelfde kleurstelling, één geïntegreerd tariefsysteem, enz. Zodat lokale expertise niet verloren gaat kan je de concessie regio Den Haag in zijn geheel gunnen aan HTM en de regio Rotterdam aan RET.

Wat is er overigens mis met de Haagse Avenio's? En in Rotterdam gaan die toch juist niet passen vanwege het verschil in profiel? :?

Welke agglomeratie bedoel je precies met het laatste? De Haagse agglomeratie, de regio Den Haag - Rotterdam, of de gehele Randstad? Agglomeratie is hier nogal relatief namelijk. ;)
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Haags OV plannen in het nieuws

Berichtdoor richard1074 » 14 sep 2017 18:02

Maarre, dan rijden er een paar RET bestuurders door naar Scheveningen. Nou en ? Is dat dan zo erg ? Ze rijden nu toch ook in Voorburg, Leidschendam, Bezuidenhout ?
richard1074
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:24

Re: Haags OV plannen in het nieuws

Berichtdoor OVinDelft » 14 sep 2017 18:13

Hoe ik het interpreteerde ging Admin's betoog vooral over het wel of niet samenvoegen van de RET en HTM en niet zozeer over het doorrijden van de Rotterdamse metro naar Scheveningen...

Verlengen van de metro naar Scheveningen zorgt mijn inziens sowieso voor (te)veel dubbeling met tram 9. Dan kan je uiteraard tram 9 een andere kant op sturen na Vrederust - CS en dat traject opheffen voor de tram, maar ik weet niet of doorgaande reizigers daarbij gebaat zijn en het is hoe dan ook kapitaalvernietiging. Tram 9 plus metro E naar Scheveningen lijkt me zwaar overdreven.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Haags OV plannen in het nieuws

Berichtdoor hharry » 15 sep 2017 18:54

Als je even over de grens kijkt. Naar Oberhausen (6 wagens) en Mülheim (4 wagens) die een gezamenlijke tramlijn 112 hebben.
Of naar de gezamenlijke lijn U18 van Essen en Mülheim.
hharry
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 20 jan 2010 22:38

Re: Haags OV plannen in het nieuws

Berichtdoor willem » 16 sep 2017 20:16

Inmiddels zijn de bedrijven van Essen en Mülheim met elkaar gefuseerd.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Haags OV plannen in het nieuws

Berichtdoor willem » 30 mei 2018 19:44

Het nieuw gevormde gemeentebestuur wil een metro aanleggen tussen Leidschenveen en Scheveningen.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Haags OV plannen in het nieuws

Berichtdoor iljitsch » 30 mei 2018 20:20

Ik neem aan dat ze bedoelen via Den Haag CS?

Als ze daar nu eens aan gedacht hadden voordat ze dat nieuwe metro-eindpunt gebouwd hadden...

Maar de Rotterdamse metro doortrekken via haltes malieveld-noord, bronovo, (ergens in de buurt van) kurhaus lijkt mij wel een goeie.

Ik denk alleen dat je ofwel een eind voor CS al ondergronds moet gaan ofwel het huidige eindpunt verlengen via een gat in stichthage en dan bij het malieveld ondergronds duiken. Zal allebei niet makkelijk zijn.

Of misschien een heel nieuw metrotraject vanaf Nootdorp langs de snelweg door de binkhorst. Alleen mis je dan de overstap Zoetermeer - Rotterdam.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Haags OV plannen in het nieuws

Berichtdoor Tiktak » 31 mei 2018 00:43

Aftakking Leidschenveen ( Zoetermeerserijweg) lijn 4 en lijn 3, langs het Sytwende Traject via de oude route Hofland Lijn naar Scheveningen.
Een groot voordeel is dat Zoetermeer en het nieuwe treinstation Zoetermeer Lansingerland ( parkeerterrein voor de auto's van de strandgangers)
rechtstreeks verbonden zijn met Scheveningen.
De gemeente Rotterdam heeft helemaal geen belang om de metro naar Scheveningen door te laten rijden, dat zou een concurrent zijn voor de Hoekse Lijn
en de horecaondernemers van Hoek van Holland (gemeente Rotterdam).
Hiermee houden we de metro ( RR en/of AV voertuigen) in eigen hand, dus HTM.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Haags OV plannen in het nieuws

Berichtdoor iljitsch » 31 mei 2018 06:56

Tiktak: ik zie die route niet voor me, maar een metro naar Scheveningen die niet in de buurt van het centrum van Den Haag komt lijkt mij enorme geldverspilling. Dat gaat alleen als het meer dan 30 graden is substantieel reizigers trekken terwijl 1 en 9 als vanouds overvol blijven.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Haags OV plannen in het nieuws

Berichtdoor willem » 31 mei 2018 08:00

Een route via de route van lijn 1 is langer maar daarmee trek je 's winters nog reizigers die ergens in het centrum willen zijn en dan de auto ergens langs de A12 bij Leidschenveen kunnen parkeren.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Haags OV plannen in het nieuws

Berichtdoor buschauffeur » 31 mei 2018 08:24

Een metro naar Schevening? Die gaat er niet komen. Het laatste stukje van lijn 9 (Madurodam - Scheveningen) is nou net het deel waar de minste trams rijden. Behoudens warme stranddagen in het weekend kan de tram het prima af.
De bulk van het vervoer is van station naar Benoordenhout. Geldt voor meer lijnen. Bus 23 idem dito. LvNOI naar Bronovo puilt uit in de spits, daarna heb je het wel gehad.
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Haags OV plannen in het nieuws

Berichtdoor Tiktak » 31 mei 2018 09:48

buschauffeur schreef:Een metro naar Schevening? Die gaat er niet komen. Het laatste stukje van lijn 9 (Madurodam - Scheveningen) is nou net het deel waar de minste trams rijden. Behoudens warme stranddagen in het weekend kan de tram het prima af.
De bulk van het vervoer is van station naar Benoordenhout. Geldt voor meer lijnen. Bus 23 idem dito. LvNOI naar Bronovo puilt uit in de spits, daarna heb je het wel gehad.


Dus in feiten moeten er in de spits meer bussen worden ingezet, als extra's buiten de dienst regeling ( invoegen vanaf station LvNOI )
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Haags OV plannen in het nieuws

Berichtdoor Lange_Dre » 31 mei 2018 13:20

Een volwaardige metro zal het waarschijnlijk inderdaad niet gaan worden (tot nu toe heb ik alleen het AD kunnen betrappen op het woord "metro"). Het zal waarschijnlijk gewoon een sneltram worden welke vanaf (Zoetermeer?) Leidschenveen, via het ADO stadion via een tunnel onder de binckhorst door richting CS door gaat. Vanaf de lekstraat kan er via bestaandspoor tijdens warme zomerse dagen en/of evenementen naar Scheveningen gereden worden en daarbuiten tot de keerlus/kopspoor bij Madurodam. Eventueel kan er bij station Voorburg een nieuwe halte komen zodat van en naar station Voorburg en naar het busstation aantrekkelijker wordt. Voordeel: de drukke RandstadRail lijnen worden wat verlicht, de binckhorst krijgt een volwaardige snelle ov verbinding en lijn 1 kan voorlopig via Rijswijk en HS blijven rijden. :P
Lange_Dre
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Haags OV plannen in het nieuws

Berichtdoor wattman » 31 mei 2018 19:18

Ik ben zeer benieuwd of bij zo'n ondergronds tram traject, naar model van de pré-metro van Brussel, voorzieningen worden getroffen om t.z.t. om te bouwen naar 'zware metro'. Immers zo'n verbinding zou in de toekomst wel eens een belangrijke functie gaan vervullen als het vervoer vanuit de randgemeenten / Vinex locaties gaat toenemen. De spoorverbinding Ypenburg - Den Haag is, gelet op de situatie bij Voorburg nauwelijks meer op vier sporen te brengen. Dan mis je toch de mogelijkheid om een hoog frequente (d.w.z. meer dan de huidige 15 minuten dienst) RER / S-Bahn te realiseren.
Ondergronds passeren bij Den Haag Centraal is, als ik hoe goed zie, zeer lastig geworden door de Koningstunnel en de nieuwbouw op het KJ-plein.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Haags OV plannen in het nieuws

Berichtdoor Chris » 31 mei 2018 22:14

Ik zou zeggen, lees 'OV Schaalsprong' eens van de Gemeente. Daar staat onder andere dit idee al in. Net zoals een metrotunnel vanaf Leyenburg richting centrum en daar aantakkend op de TramTunnel Grote Marktstraat.
https://denhaagfm.nl/wp-content/uploads ... nitief.pdf
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Haags OV plannen in het nieuws

Berichtdoor wattman » 31 mei 2018 23:53

Eh, je doelt op
wattman schreef:https://denhaag.raadsinformatie.nl/modules/13/Overige%20bestuurlijke%20stukken/436295
die ik maart postte? :P
Alle gekheid op een stokje:
- de verlengde TTGM is zo oud als het semi-metroplan (jaren '60 dus), en duikt telkens weer op sinds de tramtunnel in aanbouw is. Als je het semi-metro plan volgt, dan betekent dit ook het einde van de tram door de Hobbemastraat.
- de perspectieven over de railverbinding Leidsenveen - Binckhorst - Scheveningen zijn op een hoog abstractie niveau.

Herinner ik mij nu goed dat de tak van lijn 4 richting Javalaan wel voorbereid was op zware metro?
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Vorige

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten