Haags OV plannen in het nieuws

Voor alles wat niet in de onderstaande categorieën thuis hoort.

Haags OV plannen in het nieuws

Berichtdoor xCookiesolax » 07 sep 2017 21:10

Gisteren was er een artikel te vinden op Omroep West over het verlengen van de tramtunnel.
Er worden wel vaker ambitieuze projecten genoemd in de media. Denk aan de lightrail naar Scheveningen.
Iemand een mening hierover? De gedachte dat Den Haag meer pre-metro (a la Antwerpen?) stukken krijgt lijkt me op bepaalde drukke stukken van het net niet verkeerd.

Bron: http://www.omroepwest.nl/nieuws/3515121/Gemeente-Den-Haag-onderzoekt-verlengen-tramtunnel
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Haags OV plannen in het nieuws

Berichtdoor Tiktak » 07 sep 2017 23:06

Ik had al eerder geschreven in één van de topic's toen het ging over de zevensprong met de tram drukte.

Ik zelf vind het een goed idee om een tramtunnel onder de Loosduinseweg/kade te maken. Beginnend op de Prinsegracht (bij het overloopwissel) en eindigd voor lijn 2 op de Loosduinsekade na de Zuiderparklaan. Voor lijn 4 eindigd het op de Apeldoornselaan en lijn 3 Noord West Buitensingel. Onder de Zevensprong een tramstation met twee perron eilanden, waarbij één perron bestemd is voor lijn 4 en het andere perron voor lijn 2. Het samenloop gedeelte eindigd voor de perrons gezien tunnel uit, hierdoor krijgt men bij de splitsing geen kruisende voertuigen maar spit zich voor de perrons waardoor de bestuurders 100% zicht op elkaar hebben. Hetzelfde kan men toepassen bij het ziekenhuis. op de splitsing Noord West Buitensingel / Loosduinseweg kan onder de grond ook een calamiteitenboog worden aangelegd.
Boven de tunnel kan een siergracht worden aangelegd.
Maar ja dat kost natuurlijk heel veel geld, wat er natuurlijk niet is, dus zou het maar voor mij wel een droom blijven.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Haags OV plannen in het nieuws

Berichtdoor OVinDelft » 08 sep 2017 00:35

Een tramtunnel onder de Loosduinseweg/kade lijkt in eerste instantie logisch omdat het er op dit moment erg druk is. Naar mijn mening is het echter veel logischer om een de huidige TTGM door te trekken onder de Prinsegracht, 's-Gravenzandelaan en Steijnlaan door naar de Dierenselaan. Dan creëer je pas echt een directe, snelle, kruisingsvrije verbinding tussen het centrum en het westen van Den Haag. Drukke wegen als de Lijnbaan, Monstersestraat en de La Reyweg kan je zo allen vermijden.

Lijn 4 en 6 kunnen hierbij gecombineerd worden tot één hoogfrequente lijn met vanaf Leyenburg uitlopers in verschillende richtingen. Uiteraard richting De Uithof, maar bijvoorbeeld ook richting Wateringen en eventueel via een nieuw aan te leggen verbindingsspoor naar Kraayenstein en/of Loosduinen. De oprit Brouwersgracht blijft intact en kan gewoon gebruikt blijven worden door lijn 3.

Aangezien de tracés over de Loosduinseweg en door de Schildersbuurt erg parallel liggen is het logisch om deze niet aan te sluiten op de 'tunneldiensten' en in plaats daarvan ergens af te buigen in een alternatieve richting. Dat zijn echter details die ik hier nu even niet uitwerk.

Misschien moeten we maar een topic aanmaken over de wat wildere ideeën als deze.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Haags OV plannen in het nieuws

Berichtdoor wattman » 08 sep 2017 17:52

OVinDelft schreef:Naar mijn mening is het echter veel logischer om een de huidige TTGM door te trekken onder de Prinsegracht, 's-Gravenzandelaan en Steijnlaan door naar de Dierenselaan. Dan creëer je pas echt een directe, snelle, kruisingsvrije verbinding tussen het centrum en het westen van Den Haag. Drukke wegen als de Lijnbaan, Monstersestraat en de La Reyweg kan je zo allen vermijden.

Laat dit nu het oorspronkelijke plan van het Semi-metro net uit de jaren '60 zijn geweest. Oftewel railvervoer weg uit de Hobbemastraat. Gelet op de discussies over breed/smal materieel, waarbij ik de kans dat de volgende bestelling lage vloertrams een smalle variant wordt zeer klein inschat, zou vertunneling van lijn 6 een zeer logische stap zijn. Alleen lijn 12 nog opheffen, of omleggen via lijn 11 + 3, en het vraagstuk van trams in smalle straten is uit de wereld.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Haags OV plannen in het nieuws

Berichtdoor iljitsch » 08 sep 2017 20:09

Je vergeet lijn 16.

Maar alle smalletramproblemen zijn op te lossen door voldoende parkeerplaatsen op te offeren.

Lijn 4 via een tunnel rechtdoor richting Dierenselaan lijn mij een goede. Onder de Loosduinseweg minder, hoewel ik vaak heb staan vloeken bij de zevensprong vanwege de enorme wachttijden. (Oplossing: naar bezuidenhout verhuizen. :D )

Je zou dan aan het eind van de Prinsegracht een ondergrondse halte kunnen maken en daarvoor de haltes Brouwersgracht en MCH Westeinde opheffen. Brouwersgracht wordt door lijn 6 bediend en de extra afstand naar het ziekenhuis zou je op kunnen lossen met een ondergrondse rolbaan die onder het ziekenhuis uitkomt. 2 en 3 kunnen dan op de Lijnbaan bovengronds komen voor ze over de brug moeten. Ondergronds door voor 2 en dan na de kruising bovengronds zou interssant zijn maar 3 moet toch aftakken dus dat is waarschijnlijk niet echt doenlijk.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Haags OV plannen in het nieuws

Berichtdoor OVinDelft » 08 sep 2017 23:25

Lijn 1 heffen we dan ook maar op? ;)

Het traject van lijn 16 in Moerwijk en het traject op de Statenlaan, maar ook het traject van lijn 6 door Mariahoeve zijn voornamelijk vrijliggende tracés dus vrij makkelijk aan te passen voor breder materieel. De tracés door o.a. de Zoutmanstraat en de Paul Krugerlaal/Beeklaan zijn vrij krap, maar zijn met verlegging van routes of opheffing van parkeerplaatsen vrij makkelijk geschikt te maken. Ik meet echter wel ongeveer 15 kilometer aan spoor van lijn 1 dat nog niet geschikt is gemaakt voor breed materieel, wat wel behoorlijk kan gaan knagen in de kosten. Echter heeft ook deze lijn veel ruime vrijliggende tracés en door te combineren met overige werkzaamheden (Spoorzone Delft, vernieuwing sporen Scheveningseweg, enz.) zullen de kosten enigszins te drukken moeten zijn.

In elk geval lijkt mij een verlengde TTGM echt de eerste prioriteit in Den Haag wat betreft daadwerkelijke verbetering van het tramnet. Beide drukke lijnen 4 en 6 krijgen dan een snellere route naar hun eindbestemming en het geeft ook de nodige ruimte voor andere uitbreidingen of aanpassingen in het net. Bijvoorbeeld, als er bij het Hobbemaplein geen aansluiting meer hoeft te worden gemaakt op het spoor uit de Hobbemastraat en ook niet meer op de Delftselaan, wordt het een stuk makkelijker om delen van lijn 11 verdiept (of eventueel ondertunneld) aan te leggen, waarvoor laatst ergens in de media geopperd werd en wat eigenlijk ook helemaal geen verkeerd plan is.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Haags OV plannen in het nieuws

Berichtdoor iljitsch » 09 sep 2017 08:55

Als we dan toch bezig zijn wil ik ook een lijn van het vliegveld naar het congrescentrum hebben en een tram naar kijkduin.

Van ondergronds gesproken: je zou de haltes centrum en kalvermarkt kunnen vervangen door één grote halte voor het stadhuis en die halte dan met CS verbinden via een rolbaan. Dan hoeven meerdere tramlijnen niet meer die rare kronkel te maken om zowel in het centrum als bij CS te stoppen en wordt alles een stuk sneller.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Haags OV plannen in het nieuws

Berichtdoor Lange_Dre » 09 sep 2017 14:35

Om de druk in de tramtunnel te verlagen zou men lijn 6 ook bovengronds kunnen laten rijden. Via CS hoog- Kalvermarkt- halte Centrum- Graverstraat- Kerkplein- Jan Hendrikstraat - prinsegracht- Brouwersgracht. Hierdoor komt er in de tramtunnel meer ruimte voor de lijnen 2,3 en 4. Lijkt mij een relatief goedkope oplossing, dan doel ik op de extra kosten die dan niet gemaakt hoeven worden om de tunnel aan te passen. Ik heb alleen geen idee of deze mogelijke route meer trams vraagt en wat de eventuele nadelen daarvan kunnen zijn. Voordeel is wel dat mensen gemakkelijker aan de andere kant van het centrum kunnen komen.

En men heeft het er over dat de trams sneller zouden moeten rijden en dat dit door het opgeven van haltes gehaald kan worden. Volgens mij is dat niet het eerste waar je aan zou moeten denken. Er zou al aardig wat reistijd winst behaald kunnen worden om de kruispunten aan te pakken zodat de tram lijnen een zogenoemde "doorrijdgolf" krijgen. Dit kan inderdaad gevolgen hebben voor het auto verkeer. Maar daardoor worden mensen misschien wel weer eerder verlijd tot de tram.

In Berlijn is te ervaren dat het bovenstaande een goede oplossing kan zijn. De trams rijden daar netzoals in Den Haag grote deels op een vrijebaan en hoeven minder lang voor een kruispunt te blijven wachten. Daardoor is de reisnelheid sneller en reizen er redelijk veel mensen met de tram. Hierdoor heeft men ook besloten dat de trams in een hoge frequentie zijn gaan rijden.

Waneer men in Den Haag echt veel wil en kan gaan invensteren dan zou het verlengen van de tramtunnel een goed plan kunnen zijn. Zeker waneer men tergerlijkertijd ook de grachten wilt heropenen. Ook een tramtunnel onder de zevensprong zou een optie kunnen zijn. Maar dan wel een kortere tunnel, zodat de kosten gedrukt kunnen worden en het kruispunt verlicht kan worden. Ingang van de tunnel zou dan op de Loosduinsekade moeten zijn en aan de andere kant voor lijn 4 op de Apeldoornselaan en voor lijn 2 op de loosduinseweg. De halte "de la Reyweg noord zo dan ingericht moeten worden met 2 halte eilanden waarbij lijn 2 en 4 allebei een eigen halte eiland krijgt. Aan de tunnelmond op de loosduinsekade zouden de 2 lijnen pas weer het spoor moeten gaan delen. Volgens mij is dat met de huidige technieken veilig regelbaar lijkt mij.

Ook zouden geleden bussen weer terug naar Den Haag kunnen komen. Zeker voor de lijnen 24 en 25 wellicht ook voor lijnen 23 en 26? Gelede bussen zijn duurder in onderhoud, maar vereisen wel minder chauffeurs terwijl er meer reizigers meekunnen. Deze zijn inmiddels ook gewoon als elektrische bussen verkrijgbaar (bij Arriva op de eilanden en bij Hermes in Eindhoven rijden deze bijvoorbeeld al).

Twee tramlijnen over de binckhorst zie ik nu men daar veel woningen wil gaan bouwen ook wel zitten. Mogelijke route: lijn 10 |Centraal station Laag (waarbij er naast de tunnelmond van de Koningstunnel een kopspoor kan worden aangelegd)-lekstraat- Binckhorstlaan -pr. Mariannelaan (oude route lijn 10) naar Voorburg station. Eventueel doortrekken richting Leiden om zo de druk bezette bussen van Connexxion te vertrammen.

En lijn 11 | doortrekken vanaf station Hollands spoor -Weteringkade - Binckhorstlaan -pr. Mariannelaan (oude route lijn 10) naar Voorburg station.

Deze twee lijnen zouden om te beginnen samen een 10 minuten dienstregeling kunnen hebben. Waarbij de huidige lijn 11 drie keer per uur vanaf station HS doorrijd naar station Voorburg. Mocht er genoeg vraag zijn kan dit als er de financiële middelen voor zij altijd verhoogd worden. Lijn 10 rijd dan ook drie keer per uur. Wanneer die tram via de busritten naar leiden word doorgetrokken zou dit bijvoorbeeld één of twee keer per uur naar Leiden kunnen en één of twee keer tot Voorburg kunnen (hangt af hoevaak de tram door zou moeten rijden naar Leiden, ik zou zelf voor twee keer per uur kiezen om die lijn dan aantrekkelijker te maken. In Voorburg zou de lijn dan voor een groot deel over een vrijebaan moeten gaan rijden.

Tot zo ver mogelijke toekomst dromen.. :roll:
Lange_Dre
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Haags OV plannen in het nieuws

Berichtdoor OVinDelft » 10 sep 2017 18:30

iljitsch schreef:Als we dan toch bezig zijn wil ik ook een lijn van het vliegveld naar het congrescentrum hebben en een tram naar kijkduin.

Om eerlijk te zijn snap ik niet de obsessie van veel mensen voor een rechtstreekse verbinding van Den Haag naar het vliegveld. Rotterdam The Hague Airport is maar een klein vliegveld met niet zoveel vluchten en evenmin weinig passagiers. De passagiers die er wel zijn betreffen voornamelijk zakelijke reizigers die zich toch niet met een tram zullen laten vervoeren en gewoon een taxi nemen, zo ook veel mensen met bestemming World Forum. Op dit moment kan je vanaf het centrum van Den Haag met één overstap op de bus bij Meijersplein op het vliegveld zijn, wat helemaal niet slecht is.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Haags OV plannen in het nieuws

Berichtdoor willem » 10 sep 2017 18:59

En als je dan toch perse een railverbinding met het vliegveld wil is een aftakking van de metro het goedkoopst. Lijn D kan dan van Rotterdam Centraal naar het vliegveld doorgetrokken worden zodat de Rotterdammers mede profijt hebben van zo'n verbinding. Reizigers naar Den Haag kunnen dan op Meijersplein overstappen, dat zijn toch geen grote aantallen.

Overigens valt het op dat deze discussie in Rotterdam niet speelt. Typisch een poging van Den Haag, excuus The Hague, om net te doen alsof ze een vliegveld hebben. Zeker sinds Den Haag aan de naam van het vliegveld is toegevoegd. Eigenlijk een non-discussie voor een stad die een half uur treinen van Schiphol (in de toekomst Amsterdam-Utrecht Airport?) af ligt.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Haags OV plannen in het nieuws

Berichtdoor buschauffeur » 11 sep 2017 14:51

Twee tramlijnen nar Voorburg Station lees ik hier. Sjongejonge. En wie gaan daar dan in zitten?
De huidige bussen kunnen het makkelijk aan.
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Haags OV plannen in het nieuws

Berichtdoor Lange_Dre » 11 sep 2017 15:23

buschauffeur schreef:Twee tramlijnen nar Voorburg Station lees ik hier. Sjongejonge. En wie gaan daar dan in zitten?
De huidige bussen kunnen het makkelijk aan.


Momenteel wel inderdaad. Ik doelde ook meer op de toekomst, aangezien men daar in de toekomst veel woningbouw en mogelijk studentenhuisvesting wil gaan realiseren. Zelf zou ik er voor kiezen om de buslijn Den Haag - Leiden te vertrammen tegen die tijd. Dat zou dan bijvoorbeeld een nieuwe 10 kunnen worden. ;)
Lange_Dre
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Haags OV plannen in het nieuws

Berichtdoor buschauffeur » 11 sep 2017 19:00

Lange_Dre schreef:
buschauffeur schreef:Twee tramlijnen nar Voorburg Station lees ik hier. Sjongejonge. En wie gaan daar dan in zitten?
De huidige bussen kunnen het makkelijk aan.


Momenteel wel inderdaad. Ik doelde ook meer op de toekomst, aangezien men daar in de toekomst veel woningbouw en mogelijk studentenhuisvesting wil gaan realiseren. Zelf zou ik er voor kiezen om de buslijn Den Haag - Leiden te vertrammen tegen die tijd. Dat zou dan bijvoorbeeld een nieuwe 10 kunnen worden. ;)

Ook nu weer, ik denk dat de stroom streekbussen tussen Den Haag en Leiden die stroom makkelijk aankunnen. Sterker nog, ik kan me voorstellen dat inwoners van Wassenaar niet blij zouden zijn met een tram die niet meer in de buurt rijdt.
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Haags OV plannen in het nieuws

Berichtdoor Lange_Dre » 11 sep 2017 20:09

buschauffeur schreef:
Lange_Dre schreef:
buschauffeur schreef:Twee tramlijnen nar Voorburg Station lees ik hier. Sjongejonge. En wie gaan daar dan in zitten?
De huidige bussen kunnen het makkelijk aan.


Momenteel wel inderdaad. Ik doelde ook meer op de toekomst, aangezien men daar in de toekomst veel woningbouw en mogelijk studentenhuisvesting wil gaan realiseren. Zelf zou ik er voor kiezen om de buslijn Den Haag - Leiden te vertrammen tegen die tijd. Dat zou dan bijvoorbeeld een nieuwe 10 kunnen worden. ;)

Ook nu weer, ik denk dat de stroom streekbussen tussen Den Haag en Leiden die stroom makkelijk aankunnen. Sterker nog, ik kan me voorstellen dat inwoners van Wassenaar niet blij zouden zijn met een tram die niet meer in de buurt rijdt.


Dat kan ik mij best voorstellen daarom had ik het specifiek over de buslijn Den Haag - Leiden welke nu via Voorburg NS rijd. ;)
Lange_Dre
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Haags OV plannen in het nieuws

Berichtdoor iljitsch » 12 sep 2017 07:56

Overstappen, zeker met bagage, is ontzettend irritant en een extra bron van onzekerheid. Dat is bijvoorbeeld ook een groot probleem met de TGV. Tuurlijk, in ruim een kwartier ben je op Rotterdam CS. Maar om je in te dekken tegen gemiste aansluitingen moet je zeker 20 minuten extra speling inbouwen. Als dat ding gewoon in Den Haag zou stoppen zou je dat dus een half uur, waarvan 20 minuten op een tochtig perron, schelen.

Mijn plan voor het vliegveld is dat er een aftakking van de metrolijn komt en dat er een metro vanaf Rotterdam doorgetrokken wordt en een nieuwe tramlijn vanaf Den Haag over de route van metro E daar naartoe rijdt. Gezien het feit dat de ene helft van Rotterdam CS - Den Haag CS nu door de afgetakte metro en de andere helft door de nieuwe tram bediend wordt kan de frequentie van lijn E dan wat omlaag.

Tuurlijk, in een half uur ben je op schiphol maar die twee vliegvelden zijn niet met elkaar te vergelijken. Rotterdam is alleen al 20 minuten minder lopen naar de gate.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Haags OV plannen in het nieuws

Berichtdoor Tiktak » 12 sep 2017 08:55

iljitsch schreef:
Tuurlijk, in een half uur ben je op schiphol maar die twee vliegvelden zijn niet met elkaar te vergelijken. Rotterdam is alleen al 20 minuten minder lopen naar de gate.


Vergeet niet dat de vakantiereizen vanaf Schiphol verplaatst gaan worden naar Lelystad Airport.
Hierdoor krijgt het vliegveld Rotterdam The Hague Airport veel meer reizigers te verwerken, dus een goed en snel OV rechtstreeks uit Den Haag zou dan zeer wenselijk zijn.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Haags OV plannen in het nieuws

Berichtdoor richard1074 » 13 sep 2017 17:54

Zou het ooit nog een mogelijkheid zijn om de metro vanaf CS door te trekken naar Scheveningen ? Of gaat dat nooit meer gebeuren nu het nieuwe eindpunt boven de grond is ipv onder de stationshal ?
richard1074
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:24

Re: Haags OV plannen in het nieuws

Berichtdoor Stadsbus » 14 sep 2017 09:02

Dan krijg je weer zo van, wie gaat die lijn dan rijden? je krijgt anders RET voertuigen in hartje Den Haag, HTM voertuigen onder Rotterdam of je zou de HTM voertuigen moeten doorlaten rijden tot Pijnacker (of iets eerder/later), en dan de RET voertuigen tot Gvc, het nadeel daarvan is weer, dat het voor de reizigers moeilijk is, met in/uitchecken.
Avatar gebruiker
Stadsbus
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 22 mei 2017 16:59

Re: Haags OV plannen in het nieuws

Berichtdoor iljitsch » 14 sep 2017 09:37

Goeie reden om geen metro te laten rijden...
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Haags OV plannen in het nieuws

Berichtdoor HansW » 14 sep 2017 10:54

Totdat de MRDH besluit de HTM en RET samen te voegen.
Ik moet er niet aan denken......
HansW
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:41

Volgende

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron