Pagina 1 van 2

Haags OV plannen in het nieuws

BerichtGeplaatst: 07 sep 2017 21:10
door xCookiesolax
Gisteren was er een artikel te vinden op Omroep West over het verlengen van de tramtunnel.
Er worden wel vaker ambitieuze projecten genoemd in de media. Denk aan de lightrail naar Scheveningen.
Iemand een mening hierover? De gedachte dat Den Haag meer pre-metro (a la Antwerpen?) stukken krijgt lijkt me op bepaalde drukke stukken van het net niet verkeerd.

Bron: http://www.omroepwest.nl/nieuws/3515121/Gemeente-Den-Haag-onderzoekt-verlengen-tramtunnel

Re: Haags OV plannen in het nieuws

BerichtGeplaatst: 07 sep 2017 23:06
door Tiktak
Ik had al eerder geschreven in één van de topic's toen het ging over de zevensprong met de tram drukte.

Ik zelf vind het een goed idee om een tramtunnel onder de Loosduinseweg/kade te maken. Beginnend op de Prinsegracht (bij het overloopwissel) en eindigd voor lijn 2 op de Loosduinsekade na de Zuiderparklaan. Voor lijn 4 eindigd het op de Apeldoornselaan en lijn 3 Noord West Buitensingel. Onder de Zevensprong een tramstation met twee perron eilanden, waarbij één perron bestemd is voor lijn 4 en het andere perron voor lijn 2. Het samenloop gedeelte eindigd voor de perrons gezien tunnel uit, hierdoor krijgt men bij de splitsing geen kruisende voertuigen maar spit zich voor de perrons waardoor de bestuurders 100% zicht op elkaar hebben. Hetzelfde kan men toepassen bij het ziekenhuis. op de splitsing Noord West Buitensingel / Loosduinseweg kan onder de grond ook een calamiteitenboog worden aangelegd.
Boven de tunnel kan een siergracht worden aangelegd.
Maar ja dat kost natuurlijk heel veel geld, wat er natuurlijk niet is, dus zou het maar voor mij wel een droom blijven.

Re: Haags OV plannen in het nieuws

BerichtGeplaatst: 08 sep 2017 00:35
door OVinDelft
Een tramtunnel onder de Loosduinseweg/kade lijkt in eerste instantie logisch omdat het er op dit moment erg druk is. Naar mijn mening is het echter veel logischer om een de huidige TTGM door te trekken onder de Prinsegracht, 's-Gravenzandelaan en Steijnlaan door naar de Dierenselaan. Dan creëer je pas echt een directe, snelle, kruisingsvrije verbinding tussen het centrum en het westen van Den Haag. Drukke wegen als de Lijnbaan, Monstersestraat en de La Reyweg kan je zo allen vermijden.

Lijn 4 en 6 kunnen hierbij gecombineerd worden tot één hoogfrequente lijn met vanaf Leyenburg uitlopers in verschillende richtingen. Uiteraard richting De Uithof, maar bijvoorbeeld ook richting Wateringen en eventueel via een nieuw aan te leggen verbindingsspoor naar Kraayenstein en/of Loosduinen. De oprit Brouwersgracht blijft intact en kan gewoon gebruikt blijven worden door lijn 3.

Aangezien de tracés over de Loosduinseweg en door de Schildersbuurt erg parallel liggen is het logisch om deze niet aan te sluiten op de 'tunneldiensten' en in plaats daarvan ergens af te buigen in een alternatieve richting. Dat zijn echter details die ik hier nu even niet uitwerk.

Misschien moeten we maar een topic aanmaken over de wat wildere ideeën als deze.

Re: Haags OV plannen in het nieuws

BerichtGeplaatst: 08 sep 2017 17:52
door wattman
OVinDelft schreef:Naar mijn mening is het echter veel logischer om een de huidige TTGM door te trekken onder de Prinsegracht, 's-Gravenzandelaan en Steijnlaan door naar de Dierenselaan. Dan creëer je pas echt een directe, snelle, kruisingsvrije verbinding tussen het centrum en het westen van Den Haag. Drukke wegen als de Lijnbaan, Monstersestraat en de La Reyweg kan je zo allen vermijden.

Laat dit nu het oorspronkelijke plan van het Semi-metro net uit de jaren '60 zijn geweest. Oftewel railvervoer weg uit de Hobbemastraat. Gelet op de discussies over breed/smal materieel, waarbij ik de kans dat de volgende bestelling lage vloertrams een smalle variant wordt zeer klein inschat, zou vertunneling van lijn 6 een zeer logische stap zijn. Alleen lijn 12 nog opheffen, of omleggen via lijn 11 + 3, en het vraagstuk van trams in smalle straten is uit de wereld.

Re: Haags OV plannen in het nieuws

BerichtGeplaatst: 08 sep 2017 20:09
door iljitsch
Je vergeet lijn 16.

Maar alle smalletramproblemen zijn op te lossen door voldoende parkeerplaatsen op te offeren.

Lijn 4 via een tunnel rechtdoor richting Dierenselaan lijn mij een goede. Onder de Loosduinseweg minder, hoewel ik vaak heb staan vloeken bij de zevensprong vanwege de enorme wachttijden. (Oplossing: naar bezuidenhout verhuizen. :D )

Je zou dan aan het eind van de Prinsegracht een ondergrondse halte kunnen maken en daarvoor de haltes Brouwersgracht en MCH Westeinde opheffen. Brouwersgracht wordt door lijn 6 bediend en de extra afstand naar het ziekenhuis zou je op kunnen lossen met een ondergrondse rolbaan die onder het ziekenhuis uitkomt. 2 en 3 kunnen dan op de Lijnbaan bovengronds komen voor ze over de brug moeten. Ondergronds door voor 2 en dan na de kruising bovengronds zou interssant zijn maar 3 moet toch aftakken dus dat is waarschijnlijk niet echt doenlijk.

Re: Haags OV plannen in het nieuws

BerichtGeplaatst: 08 sep 2017 23:25
door OVinDelft
Lijn 1 heffen we dan ook maar op? ;)

Het traject van lijn 16 in Moerwijk en het traject op de Statenlaan, maar ook het traject van lijn 6 door Mariahoeve zijn voornamelijk vrijliggende tracés dus vrij makkelijk aan te passen voor breder materieel. De tracés door o.a. de Zoutmanstraat en de Paul Krugerlaal/Beeklaan zijn vrij krap, maar zijn met verlegging van routes of opheffing van parkeerplaatsen vrij makkelijk geschikt te maken. Ik meet echter wel ongeveer 15 kilometer aan spoor van lijn 1 dat nog niet geschikt is gemaakt voor breed materieel, wat wel behoorlijk kan gaan knagen in de kosten. Echter heeft ook deze lijn veel ruime vrijliggende tracés en door te combineren met overige werkzaamheden (Spoorzone Delft, vernieuwing sporen Scheveningseweg, enz.) zullen de kosten enigszins te drukken moeten zijn.

In elk geval lijkt mij een verlengde TTGM echt de eerste prioriteit in Den Haag wat betreft daadwerkelijke verbetering van het tramnet. Beide drukke lijnen 4 en 6 krijgen dan een snellere route naar hun eindbestemming en het geeft ook de nodige ruimte voor andere uitbreidingen of aanpassingen in het net. Bijvoorbeeld, als er bij het Hobbemaplein geen aansluiting meer hoeft te worden gemaakt op het spoor uit de Hobbemastraat en ook niet meer op de Delftselaan, wordt het een stuk makkelijker om delen van lijn 11 verdiept (of eventueel ondertunneld) aan te leggen, waarvoor laatst ergens in de media geopperd werd en wat eigenlijk ook helemaal geen verkeerd plan is.

Re: Haags OV plannen in het nieuws

BerichtGeplaatst: 09 sep 2017 08:55
door iljitsch
Als we dan toch bezig zijn wil ik ook een lijn van het vliegveld naar het congrescentrum hebben en een tram naar kijkduin.

Van ondergronds gesproken: je zou de haltes centrum en kalvermarkt kunnen vervangen door één grote halte voor het stadhuis en die halte dan met CS verbinden via een rolbaan. Dan hoeven meerdere tramlijnen niet meer die rare kronkel te maken om zowel in het centrum als bij CS te stoppen en wordt alles een stuk sneller.

Re: Haags OV plannen in het nieuws

BerichtGeplaatst: 09 sep 2017 14:35
door Lange_Dre
Om de druk in de tramtunnel te verlagen zou men lijn 6 ook bovengronds kunnen laten rijden. Via CS hoog- Kalvermarkt- halte Centrum- Graverstraat- Kerkplein- Jan Hendrikstraat - prinsegracht- Brouwersgracht. Hierdoor komt er in de tramtunnel meer ruimte voor de lijnen 2,3 en 4. Lijkt mij een relatief goedkope oplossing, dan doel ik op de extra kosten die dan niet gemaakt hoeven worden om de tunnel aan te passen. Ik heb alleen geen idee of deze mogelijke route meer trams vraagt en wat de eventuele nadelen daarvan kunnen zijn. Voordeel is wel dat mensen gemakkelijker aan de andere kant van het centrum kunnen komen.

En men heeft het er over dat de trams sneller zouden moeten rijden en dat dit door het opgeven van haltes gehaald kan worden. Volgens mij is dat niet het eerste waar je aan zou moeten denken. Er zou al aardig wat reistijd winst behaald kunnen worden om de kruispunten aan te pakken zodat de tram lijnen een zogenoemde "doorrijdgolf" krijgen. Dit kan inderdaad gevolgen hebben voor het auto verkeer. Maar daardoor worden mensen misschien wel weer eerder verlijd tot de tram.

In Berlijn is te ervaren dat het bovenstaande een goede oplossing kan zijn. De trams rijden daar netzoals in Den Haag grote deels op een vrijebaan en hoeven minder lang voor een kruispunt te blijven wachten. Daardoor is de reisnelheid sneller en reizen er redelijk veel mensen met de tram. Hierdoor heeft men ook besloten dat de trams in een hoge frequentie zijn gaan rijden.

Waneer men in Den Haag echt veel wil en kan gaan invensteren dan zou het verlengen van de tramtunnel een goed plan kunnen zijn. Zeker waneer men tergerlijkertijd ook de grachten wilt heropenen. Ook een tramtunnel onder de zevensprong zou een optie kunnen zijn. Maar dan wel een kortere tunnel, zodat de kosten gedrukt kunnen worden en het kruispunt verlicht kan worden. Ingang van de tunnel zou dan op de Loosduinsekade moeten zijn en aan de andere kant voor lijn 4 op de Apeldoornselaan en voor lijn 2 op de loosduinseweg. De halte "de la Reyweg noord zo dan ingericht moeten worden met 2 halte eilanden waarbij lijn 2 en 4 allebei een eigen halte eiland krijgt. Aan de tunnelmond op de loosduinsekade zouden de 2 lijnen pas weer het spoor moeten gaan delen. Volgens mij is dat met de huidige technieken veilig regelbaar lijkt mij.

Ook zouden geleden bussen weer terug naar Den Haag kunnen komen. Zeker voor de lijnen 24 en 25 wellicht ook voor lijnen 23 en 26? Gelede bussen zijn duurder in onderhoud, maar vereisen wel minder chauffeurs terwijl er meer reizigers meekunnen. Deze zijn inmiddels ook gewoon als elektrische bussen verkrijgbaar (bij Arriva op de eilanden en bij Hermes in Eindhoven rijden deze bijvoorbeeld al).

Twee tramlijnen over de binckhorst zie ik nu men daar veel woningen wil gaan bouwen ook wel zitten. Mogelijke route: lijn 10 |Centraal station Laag (waarbij er naast de tunnelmond van de Koningstunnel een kopspoor kan worden aangelegd)-lekstraat- Binckhorstlaan -pr. Mariannelaan (oude route lijn 10) naar Voorburg station. Eventueel doortrekken richting Leiden om zo de druk bezette bussen van Connexxion te vertrammen.

En lijn 11 | doortrekken vanaf station Hollands spoor -Weteringkade - Binckhorstlaan -pr. Mariannelaan (oude route lijn 10) naar Voorburg station.

Deze twee lijnen zouden om te beginnen samen een 10 minuten dienstregeling kunnen hebben. Waarbij de huidige lijn 11 drie keer per uur vanaf station HS doorrijd naar station Voorburg. Mocht er genoeg vraag zijn kan dit als er de financiële middelen voor zij altijd verhoogd worden. Lijn 10 rijd dan ook drie keer per uur. Wanneer die tram via de busritten naar leiden word doorgetrokken zou dit bijvoorbeeld één of twee keer per uur naar Leiden kunnen en één of twee keer tot Voorburg kunnen (hangt af hoevaak de tram door zou moeten rijden naar Leiden, ik zou zelf voor twee keer per uur kiezen om die lijn dan aantrekkelijker te maken. In Voorburg zou de lijn dan voor een groot deel over een vrijebaan moeten gaan rijden.

Tot zo ver mogelijke toekomst dromen.. :roll:

Re: Haags OV plannen in het nieuws

BerichtGeplaatst: 10 sep 2017 18:30
door OVinDelft
iljitsch schreef:Als we dan toch bezig zijn wil ik ook een lijn van het vliegveld naar het congrescentrum hebben en een tram naar kijkduin.

Om eerlijk te zijn snap ik niet de obsessie van veel mensen voor een rechtstreekse verbinding van Den Haag naar het vliegveld. Rotterdam The Hague Airport is maar een klein vliegveld met niet zoveel vluchten en evenmin weinig passagiers. De passagiers die er wel zijn betreffen voornamelijk zakelijke reizigers die zich toch niet met een tram zullen laten vervoeren en gewoon een taxi nemen, zo ook veel mensen met bestemming World Forum. Op dit moment kan je vanaf het centrum van Den Haag met één overstap op de bus bij Meijersplein op het vliegveld zijn, wat helemaal niet slecht is.

Re: Haags OV plannen in het nieuws

BerichtGeplaatst: 10 sep 2017 18:59
door willem
En als je dan toch perse een railverbinding met het vliegveld wil is een aftakking van de metro het goedkoopst. Lijn D kan dan van Rotterdam Centraal naar het vliegveld doorgetrokken worden zodat de Rotterdammers mede profijt hebben van zo'n verbinding. Reizigers naar Den Haag kunnen dan op Meijersplein overstappen, dat zijn toch geen grote aantallen.

Overigens valt het op dat deze discussie in Rotterdam niet speelt. Typisch een poging van Den Haag, excuus The Hague, om net te doen alsof ze een vliegveld hebben. Zeker sinds Den Haag aan de naam van het vliegveld is toegevoegd. Eigenlijk een non-discussie voor een stad die een half uur treinen van Schiphol (in de toekomst Amsterdam-Utrecht Airport?) af ligt.

Re: Haags OV plannen in het nieuws

BerichtGeplaatst: 11 sep 2017 14:51
door buschauffeur
Twee tramlijnen nar Voorburg Station lees ik hier. Sjongejonge. En wie gaan daar dan in zitten?
De huidige bussen kunnen het makkelijk aan.

Re: Haags OV plannen in het nieuws

BerichtGeplaatst: 11 sep 2017 15:23
door Lange_Dre
buschauffeur schreef:Twee tramlijnen nar Voorburg Station lees ik hier. Sjongejonge. En wie gaan daar dan in zitten?
De huidige bussen kunnen het makkelijk aan.


Momenteel wel inderdaad. Ik doelde ook meer op de toekomst, aangezien men daar in de toekomst veel woningbouw en mogelijk studentenhuisvesting wil gaan realiseren. Zelf zou ik er voor kiezen om de buslijn Den Haag - Leiden te vertrammen tegen die tijd. Dat zou dan bijvoorbeeld een nieuwe 10 kunnen worden. ;)

Re: Haags OV plannen in het nieuws

BerichtGeplaatst: 11 sep 2017 19:00
door buschauffeur
Lange_Dre schreef:
buschauffeur schreef:Twee tramlijnen nar Voorburg Station lees ik hier. Sjongejonge. En wie gaan daar dan in zitten?
De huidige bussen kunnen het makkelijk aan.


Momenteel wel inderdaad. Ik doelde ook meer op de toekomst, aangezien men daar in de toekomst veel woningbouw en mogelijk studentenhuisvesting wil gaan realiseren. Zelf zou ik er voor kiezen om de buslijn Den Haag - Leiden te vertrammen tegen die tijd. Dat zou dan bijvoorbeeld een nieuwe 10 kunnen worden. ;)

Ook nu weer, ik denk dat de stroom streekbussen tussen Den Haag en Leiden die stroom makkelijk aankunnen. Sterker nog, ik kan me voorstellen dat inwoners van Wassenaar niet blij zouden zijn met een tram die niet meer in de buurt rijdt.

Re: Haags OV plannen in het nieuws

BerichtGeplaatst: 11 sep 2017 20:09
door Lange_Dre
buschauffeur schreef:
Lange_Dre schreef:
buschauffeur schreef:Twee tramlijnen nar Voorburg Station lees ik hier. Sjongejonge. En wie gaan daar dan in zitten?
De huidige bussen kunnen het makkelijk aan.


Momenteel wel inderdaad. Ik doelde ook meer op de toekomst, aangezien men daar in de toekomst veel woningbouw en mogelijk studentenhuisvesting wil gaan realiseren. Zelf zou ik er voor kiezen om de buslijn Den Haag - Leiden te vertrammen tegen die tijd. Dat zou dan bijvoorbeeld een nieuwe 10 kunnen worden. ;)

Ook nu weer, ik denk dat de stroom streekbussen tussen Den Haag en Leiden die stroom makkelijk aankunnen. Sterker nog, ik kan me voorstellen dat inwoners van Wassenaar niet blij zouden zijn met een tram die niet meer in de buurt rijdt.


Dat kan ik mij best voorstellen daarom had ik het specifiek over de buslijn Den Haag - Leiden welke nu via Voorburg NS rijd. ;)

Re: Haags OV plannen in het nieuws

BerichtGeplaatst: 12 sep 2017 07:56
door iljitsch
Overstappen, zeker met bagage, is ontzettend irritant en een extra bron van onzekerheid. Dat is bijvoorbeeld ook een groot probleem met de TGV. Tuurlijk, in ruim een kwartier ben je op Rotterdam CS. Maar om je in te dekken tegen gemiste aansluitingen moet je zeker 20 minuten extra speling inbouwen. Als dat ding gewoon in Den Haag zou stoppen zou je dat dus een half uur, waarvan 20 minuten op een tochtig perron, schelen.

Mijn plan voor het vliegveld is dat er een aftakking van de metrolijn komt en dat er een metro vanaf Rotterdam doorgetrokken wordt en een nieuwe tramlijn vanaf Den Haag over de route van metro E daar naartoe rijdt. Gezien het feit dat de ene helft van Rotterdam CS - Den Haag CS nu door de afgetakte metro en de andere helft door de nieuwe tram bediend wordt kan de frequentie van lijn E dan wat omlaag.

Tuurlijk, in een half uur ben je op schiphol maar die twee vliegvelden zijn niet met elkaar te vergelijken. Rotterdam is alleen al 20 minuten minder lopen naar de gate.

Re: Haags OV plannen in het nieuws

BerichtGeplaatst: 12 sep 2017 08:55
door Tiktak
iljitsch schreef:
Tuurlijk, in een half uur ben je op schiphol maar die twee vliegvelden zijn niet met elkaar te vergelijken. Rotterdam is alleen al 20 minuten minder lopen naar de gate.


Vergeet niet dat de vakantiereizen vanaf Schiphol verplaatst gaan worden naar Lelystad Airport.
Hierdoor krijgt het vliegveld Rotterdam The Hague Airport veel meer reizigers te verwerken, dus een goed en snel OV rechtstreeks uit Den Haag zou dan zeer wenselijk zijn.

Re: Haags OV plannen in het nieuws

BerichtGeplaatst: 13 sep 2017 17:54
door richard1074
Zou het ooit nog een mogelijkheid zijn om de metro vanaf CS door te trekken naar Scheveningen ? Of gaat dat nooit meer gebeuren nu het nieuwe eindpunt boven de grond is ipv onder de stationshal ?

Re: Haags OV plannen in het nieuws

BerichtGeplaatst: 14 sep 2017 09:02
door Stadsbus
Dan krijg je weer zo van, wie gaat die lijn dan rijden? je krijgt anders RET voertuigen in hartje Den Haag, HTM voertuigen onder Rotterdam of je zou de HTM voertuigen moeten doorlaten rijden tot Pijnacker (of iets eerder/later), en dan de RET voertuigen tot Gvc, het nadeel daarvan is weer, dat het voor de reizigers moeilijk is, met in/uitchecken.

Re: Haags OV plannen in het nieuws

BerichtGeplaatst: 14 sep 2017 09:37
door iljitsch
Goeie reden om geen metro te laten rijden...

Re: Haags OV plannen in het nieuws

BerichtGeplaatst: 14 sep 2017 10:54
door HansW
Totdat de MRDH besluit de HTM en RET samen te voegen.
Ik moet er niet aan denken......