Om de druk in de tramtunnel te verlagen zou men lijn 6 ook bovengronds kunnen laten rijden. Via CS hoog- Kalvermarkt- halte Centrum- Graverstraat- Kerkplein- Jan Hendrikstraat - prinsegracht- Brouwersgracht. Hierdoor komt er in de tramtunnel meer ruimte voor de lijnen 2,3 en 4. Lijkt mij een relatief goedkope oplossing, dan doel ik op de extra kosten die dan niet gemaakt hoeven worden om de tunnel aan te passen. Ik heb alleen geen idee of deze mogelijke route meer trams vraagt en wat de eventuele nadelen daarvan kunnen zijn. Voordeel is wel dat mensen gemakkelijker aan de andere kant van het centrum kunnen komen.
En men heeft het er over dat de trams sneller zouden moeten rijden en dat dit door het opgeven van haltes gehaald kan worden. Volgens mij is dat niet het eerste waar je aan zou moeten denken. Er zou al aardig wat reistijd winst behaald kunnen worden om de kruispunten aan te pakken zodat de tram lijnen een zogenoemde "doorrijdgolf" krijgen. Dit kan inderdaad gevolgen hebben voor het auto verkeer. Maar daardoor worden mensen misschien wel weer eerder verlijd tot de tram.
In Berlijn is te ervaren dat het bovenstaande een goede oplossing kan zijn. De trams rijden daar netzoals in Den Haag grote deels op een vrijebaan en hoeven minder lang voor een kruispunt te blijven wachten. Daardoor is de reisnelheid sneller en reizen er redelijk veel mensen met de tram. Hierdoor heeft men ook besloten dat de trams in een hoge frequentie zijn gaan rijden.
Waneer men in Den Haag echt veel wil en kan gaan invensteren dan zou het verlengen van de tramtunnel een goed plan kunnen zijn. Zeker waneer men tergerlijkertijd ook de grachten wilt heropenen. Ook een tramtunnel onder de zevensprong zou een optie kunnen zijn. Maar dan wel een kortere tunnel, zodat de kosten gedrukt kunnen worden en het kruispunt verlicht kan worden. Ingang van de tunnel zou dan op de Loosduinsekade moeten zijn en aan de andere kant voor lijn 4 op de Apeldoornselaan en voor lijn 2 op de loosduinseweg. De halte "de la Reyweg noord zo dan ingericht moeten worden met 2 halte eilanden waarbij lijn 2 en 4 allebei een eigen halte eiland krijgt. Aan de tunnelmond op de loosduinsekade zouden de 2 lijnen pas weer het spoor moeten gaan delen. Volgens mij is dat met de huidige technieken veilig regelbaar lijkt mij.
Ook zouden geleden bussen weer terug naar Den Haag kunnen komen. Zeker voor de lijnen 24 en 25 wellicht ook voor lijnen 23 en 26? Gelede bussen zijn duurder in onderhoud, maar vereisen wel minder chauffeurs terwijl er meer reizigers meekunnen. Deze zijn inmiddels ook gewoon als elektrische bussen verkrijgbaar (bij Arriva op de eilanden en bij Hermes in Eindhoven rijden deze bijvoorbeeld al).
Twee tramlijnen over de binckhorst zie ik nu men daar veel woningen wil gaan bouwen ook wel zitten. Mogelijke route: lijn 10 |Centraal station Laag (waarbij er naast de tunnelmond van de Koningstunnel een kopspoor kan worden aangelegd)-lekstraat- Binckhorstlaan -pr. Mariannelaan (oude route lijn 10) naar Voorburg station. Eventueel doortrekken richting Leiden om zo de druk bezette bussen van Connexxion te vertrammen.
En lijn 11 | doortrekken vanaf station Hollands spoor -Weteringkade - Binckhorstlaan -pr. Mariannelaan (oude route lijn 10) naar Voorburg station.
Deze twee lijnen zouden om te beginnen samen een 10 minuten dienstregeling kunnen hebben. Waarbij de huidige lijn 11 drie keer per uur vanaf station HS doorrijd naar station Voorburg. Mocht er genoeg vraag zijn kan dit als er de financiële middelen voor zij altijd verhoogd worden. Lijn 10 rijd dan ook drie keer per uur. Wanneer die tram via de busritten naar leiden word doorgetrokken zou dit bijvoorbeeld één of twee keer per uur naar Leiden kunnen en één of twee keer tot Voorburg kunnen (hangt af hoevaak de tram door zou moeten rijden naar Leiden, ik zou zelf voor twee keer per uur kiezen om die lijn dan aantrekkelijker te maken. In Voorburg zou de lijn dan voor een groot deel over een vrijebaan moeten gaan rijden.
Tot zo ver mogelijke toekomst dromen..