Spoorverbetering tussen Rijswijk en Rotterdam

Voor alles wat niet in de onderstaande categorieën thuis hoort.

Spoorverbetering tussen Rijswijk en Rotterdam

Berichtdoor xCookiesolax » 06 jun 2018 11:05

De komende jaren gaat het dan eindelijk gebeuren: Een deel van het traject (Rijswijk - Delft Zuid) wordt uitgebreid naar vier sporen. Hierdoor kunnen er straks 28 treinen per uur over dit traject rijden. Het is de bedoeling dat er tussen Den Haag HS en Rotterdam Centraal per richting acht Intercity’s (Nu 6) en zes Sprinters (Nu 4) per uur gaan rijden. Eind dit jaar is bekend welke aannemer het grootste contract van het project gaat uitvoeren.

Video en toelichting: https://www.prorail.nl/inhoud/filmpje-meer-treinen-tussen-den-haag-en-rotterdam
Avatar gebruiker
xCookiesolax
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 09 jan 2014 22:27

Re: Spoorverbetering tussen Rijswijk en Rotterdam

Berichtdoor Tiktak » 06 jun 2018 12:19

Waarom niet van Delft Zuid naar Schiedam 4 sporig ???
Tiktak
 
Berichten: 473
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Spoorverbetering tussen Rijswijk en Rotterdam

Berichtdoor Admin » 06 jun 2018 12:28

(nog) Niet nodig. Treinen die rijden, doorgaans met dezelfde snelheid, hebben maar een minimale capaciteit nodig, pas als er verschillen in snelheid zijn vreet dat capaciteit en zijn die 4 sporen wel noodzakelijk. Concreet betekent het dat die 4 sporen naar Schiedam pas nodig zijn als er stations komen op dat stuk, er is al ruimte gereserveerd bij de 's Gravenlandseweg.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 490
Geregistreerd: 10 jan 2010 16:06

Re: Spoorverbetering tussen Rijswijk en Rotterdam

Berichtdoor iljitsch » 06 jun 2018 19:14

Als alle stations inderdaad ook viersporig worden dan kunnen treinen die niet stoppen altijd de treinen die wel stoppen inhalen. Enige wat je dan nog hebt is dat als een trein afremt om bijvoorbeeld in Schiedam te stoppen een trein daarachter niet op volle snelheid door kan rijden.
iljitsch
 
Berichten: 959
Geregistreerd: 27 mei 2014 17:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Spoorverbetering tussen Rijswijk en Rotterdam

Berichtdoor OVinDelft » 10 dec 2018 01:56

Op 4 december jongstleden is het contract getekend met Strukton voor de realisatie van de viersporigheid tussen Rijswijk en Delft Zuid. Het project zal gereed zijn in 2024. Zal helaas dus nog eventjes duren. :?

https://www.strukton.nl/nieuws/2018/pro ... -strukton/
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 864
Geregistreerd: 19 jan 2010 18:38
Woonplaats: Delft

Re: Spoorverbetering tussen Rijswijk en Rotterdam

Berichtdoor Brecht » 10 dec 2018 13:27

Delft-Schiedam moet ook 4-sporig worden om het zo mogelijk te maken dat Randstadrail/Metro over de 2 buitenste sporen kan gaan rijden. Randstadrail/Metro kan dan verder de steden in.
Brecht
 
Berichten: 35
Geregistreerd: 10 okt 2018 11:33

Re: Spoorverbetering tussen Rijswijk en Rotterdam

Berichtdoor iljitsch » 10 dec 2018 19:09

Laat ze liever sneller/vaker intercity's (en stoptreinen) laten rijden en dan op het station overstappen op tram/bus/metro.

Als ik trouwens zie hoe vaak er hogesnelheidstreinen door Den Haag komen dat zit er blijkbaar best nog wat ruimte in de dienstregeling.
iljitsch
 
Berichten: 959
Geregistreerd: 27 mei 2014 17:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Spoorverbetering tussen Rijswijk en Rotterdam

Berichtdoor Sjoerd » 11 dec 2018 16:51

Brecht schreef:Delft-Schiedam moet ook 4-sporig worden om het zo mogelijk te maken dat Randstadrail/Metro over de 2 buitenste sporen kan gaan rijden. Randstadrail/Metro kan dan verder de steden in.


Het is denk ik handiger om dan de twee westelijke sporen voor Randstadrail/Metro te reserveren, ipv de buitenste.
  • De meeste stations hebben eilandperrons. Als je de westelijke sporen voor de metro inricht, en de oostelijke sporen voor de trein, dan kun je per perron apart OV-chipkaart poortjes plaatsen. Reizigers hoeven dan niet zelf op te letten door welk poortje ze gaan als ze het station binnenkomen (wat bv het geval is op het gecombineerde trein/metrostation Amsterdam Amstel); als je door de metro-poortjes gaat, kom je alleen op het metro-perron uit. En als je overstapt, gaat het uitchecken en inchecken voor de andere vervoerder ook automatisch goed.
  • Bij nieuw te bouwen haltes, zoals Schiedam Kethel, hoef je dan maar één nieuw eilandperron te bouwen (de NS treinen zullen er toch niet stoppen); dus ook maar één lift, één set (rol)trappen, enz.
  • Bij Schiedam kun je direct aansluiten op het metronet, zonder eerst intercitysporen te hoeven oversteken.
  • Als je diensten bv op Den Haag HS wilt laten keren (of op andere stations/haltes), is een overloopwissel voldoende; je hoeft dan geen treinsporen over te steken.

Ik zie hier wel wat in, omdat bij metrosystemen wat makkelijker hoge frequenties worden gereden dan bij stoptrein verbindingen, en er ook makkelijker nieuwe haltes bij kunnen komen. Op de Zoetermeer Stadslijn en de Hofpleinlijn zie je dat ten slotte ook; nu dat tram en metrolijnen zijn, zijn er ineens veel meer reismogelijkheden per uur, en meer haltes, dan toen het nog NS lijnen waren. En omdat trams en metro's sneller optrekken en afremmen, ben je per halte ook minder tijd kwijt, waardoor je in dezelfde tijd dus meer haltes kunt aandoen (en dus betere bereikbaarheid).
Laat de NS dan de intercity's rijden, op aparte sporen, zodat het elkaar niet in de weg zit.
Sjoerd
 
Berichten: 60
Geregistreerd: 14 mei 2013 14:24

Re: Spoorverbetering tussen Rijswijk en Rotterdam

Berichtdoor Chris » 12 dec 2018 06:47

Laat het spoor met treinen rijden wat S-Bahn, Randstadrail achtig materieel heeft zodat je niet onzinnige uitgaven moet doen door hele emplacementen te moeten verbouwen voor het zogenaamde lightrail. Mocht er wat aan de hand zijn dan heb je tenminste nog enige bijsturings mogelijkheden.
En hoe ga je het zien Sjoerd? Den Haag HS splitsen in een lightrail/heavyrail station? En dat worden lekkere knooppunten bij de splitsingen in de oude lijn richting CS zowel vanaf HS als vanaf de Laan... Want men wilde dan toch door naar Leiden?
Laat men eerst maar 'ns de Hoekselijn maar 'ns betrouwbaar in dienst stellen....

En over de extra stations op Hofplein en Zoetermeerlijn vind ik het aantal dan ook nog wel tegenvallen. Dat had ook met 'heavyrail' gekund.
Chris
 
Berichten: 212
Geregistreerd: 23 jan 2010 18:04

Re: Spoorverbetering tussen Rijswijk en Rotterdam

Berichtdoor iljitsch » 12 dec 2018 10:11

Als je eenmaal bij HS bent kan je niet meer afbuigen de stad in. Dus dat moet gebeuren tussen Rijswijk en HS. Dan zou je via een tunnel naar het centrum kunnen en door naar scheveningen via CS. Dat worden wel diepe tunnels want er ligt al vanalles ondergronds daar.

Van CS naar Leiden lijkt me niet zinnig want dat wordt VEEL trager dan de trein, en wederom geen mogelijkheid om bestaand spoor te gebruiken of uit te breiden dus ook nog een tunnel onder bezuidenhout.

Maar je zou ook de bestaande randstadrail-verbinding uit Rotterdam via CS kunnen doortrekken naar Scheveningen, veel makkelijker/goedkoper. Als je dan een rechtstreekse metro centrum Rotterdam - centrum Den Haag wilt kan dat altijd nog door vanaf Rotterdam na LvNOI de tramroute te pakken. Maar die overstap is al zo goed dat het de moeite niet is.

Ik zou zeggen: kijk liever naar nieuwe tracé's om dingen die nu nog niet goed bediend worden beter aan te sluiten in plaats van alleen maar nog meer opties langs wat er al 150 jaar ligt.
iljitsch
 
Berichten: 959
Geregistreerd: 27 mei 2014 17:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Spoorverbetering tussen Rijswijk en Rotterdam

Berichtdoor Brecht » 12 dec 2018 10:20

iljitsch schreef:Als je eenmaal bij HS bent kan je niet meer afbuigen de stad in. Dus dat moet gebeuren tussen Rijswijk en HS. Dan zou je via een tunnel naar het centrum kunnen en door naar scheveningen via CS. Dat worden wel diepe tunnels want er ligt al vanalles ondergronds daar.

Van CS naar Leiden lijkt me niet zinnig want dat wordt VEEL trager dan de trein, en wederom geen mogelijkheid om bestaand spoor te gebruiken of uit te breiden dus ook nog een tunnel onder bezuidenhout.

Maar je zou ook de bestaande randstadrail-verbinding uit Rotterdam via CS kunnen doortrekken naar Scheveningen, veel makkelijker/goedkoper. Als je dan een rechtstreekse metro centrum Rotterdam - centrum Den Haag wilt kan dat altijd nog door vanaf Rotterdam na LvNOI de tramroute te pakken. Maar die overstap is al zo goed dat het de moeite niet is.

Ik zou zeggen: kijk liever naar nieuwe tracé's om dingen die nu nog niet goed bediend worden beter aan te sluiten in plaats van alleen maar nog meer opties langs wat er al 150 jaar ligt.


Heb jij de zomertijd nog? Bij mij is het pas 09:21 uur
Brecht
 
Berichten: 35
Geregistreerd: 10 okt 2018 11:33


Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron