Werkzaamheden treinspoor

Voor alles wat niet in de onderstaande categorie├źn thuis hoort.

Werkzaamheden treinspoor

Berichtdoor iljitsch » 14 aug 2019 13:22

Er zijn al een paar korte onderwerpen over specifieke werkzaamheden aan het treinspoor in onze regio, ik dacht laat ik dit algemeen houden dan kan het hergebruikt worden.

Maar specifiek wilde ik wat zeggen over de werkzaamheden "Leiden Centraal/Den Haag Centraal-Rotterdam Centraal" die morgen beginnen en de rest van de week duren. Om het ons makkelijk te maken kan je dit alleen als popup zien op de NS website dus linken is niet mogelijk, dus hier maar even de tekst:

Leiden Centraal/Den Haag Centraal-Rotterdam Centraal
Wanneer
donderdag 15 tot en met zondag 18 augustus

Oorzaak
werkzaamheden

Advies
U kunt gebruikmaken van de omreisroute, de aangepaste dienstregeling of de bussen

• reis tussen Amsterdam C/Schiphol Airport en Rotterdam Centraal via de HSL of via Utrecht Centraal
  • er rijden geen treinen tussen Den Haag Centraal en Den Haag HS; reis via Den Haag Laan van NOI
  • de dienstregeling is aangepast tussen Leiden Centraal en Den Haag Centraal; er rijden bussen tussen Den Haag Laan van NOI en Den Haag HS
  • Nachtnet: in de nachten van woensdag op donderdag en donderdag op vrijdag rijden Nachtnettreinen via Den Haag Centraal; er rijden bussen tussen Den Haag Centraal en Den Haag HS
  • Nachtnet: in de nachten van vrijdag op zaterdag, zaterdag op zondag en zondag op maandag rijden er bussen tussen Leiden Centraal en Den Haag HS
Extra reistijd
een kwartier tot een half uur

Mijn vraag: is voor een normaal mens te volgen waar er nu aan gewerkt gaat worden? Ik moest met de reisplanner in de weer een aantal reisopties plannen om te snappen tussen welke stations er wel en geen treinen rijden.
iljitsch

Re: Werkzaamheden treinspoor

Berichtdoor iljitsch » 14 aug 2019 16:36

Tot nu toe niemand...? ;)

Tenzij ik me zeer vergis gaat de hele noordkant van HS op de schop, dus geen treinverkeer van/naar CS en LvNOI.

Ik zou niet denken dat die twee bestemmingen zo verstrengeld zijn dat je dit niet apart kan doen. In de normale dienstregeling heb je natuurlijk wel dat er treinen van LvNOI op spoor 4 binnenkomen terwijl er treinen op spoor 5 naar CS afbuigen, dus die twee kruisen elkaar. Maar je zou die sporen en wissels onder handen kunnen nemen terwijl je treinen van/naar CS enkelspoors afhandelt via spoor 1. Dan vervolgens kunnen er werkzaamheden aan de sporen naar CS gebeuren terwijl sporen 5 en 6 van/naar LvNOI in gebruik zijn. Zo heb je in alle gevallen een niet al te slechte alternatieve route per trein.

Over die aankondiging: ik vind natuurlijk dat er gewoon allereerst genoemd moet worden waaraan er gewerkt wordt, maar zelfs als je de reiziger onderschat en die info overbodig vindt is de tekst over alternatieven opgeschreven op een manier waar nauwelijks kop of staart aan te vinden is.

Ook slecht dat de NS nooit de metro tussen Rotterdam en Den Haag als alternatief noemt bij storingen en werkzaamheden.

Ik vraag me ook af of een treinvervangende tramverbinding tussen LvNOI en HS niet handiger zou zijn dan een busverbinding. Tram moet iets omrijden en kan niet echt haltes overslaan, maar heeft wel veel meer capaciteit en kan op betere plekken halteren.
iljitsch

Berichtdoor Charles » 14 aug 2019 20:56

iljitsch schreef:Mijn vraag: is voor een normaal mens te volgen waar er nu aan gewerkt gaat worden? Ik moest met de reisplanner in de weer een aantal reisopties plannen om te snappen tussen welke stations er wel en geen treinen rijden.
Op de website van prorail staat gewoon te lezen wanneer en waar gewerkt gaat en wat de werkzaamheden inhouden.
Hier als service de link naar HS :)
Charles

Berichtdoor Admin » 14 aug 2019 20:58

Er wordt gewerkt aan een geluidsscherm tussen LvNOI en Mariahoeve. De aannemer werkt 24/7 door maar dat kan dus alleen als er geen treinen rijden. Blijkbaar vindt men dat scherm belangrijker dan de (doorgaande) reiziger :roll:

Overigens, er is voor de geintereseerde omwonende een schaarlift welke onder begeleiding te bezoeken is, maar om juridische/veiligheidsredenen alleen voor meerderjarigen (dus geen kinderen/jongeren!) en alleen op zaterdag.
Admin
Site Admin

Berichtdoor iljitsch » 14 aug 2019 21:07

Die site van Prorail is inderdaad een stuk duidelijker! 15 wissels bij HS dus. Die geluidsschermen lijken dus vooral bijkomend. Ik vroeg me al af of ze die een keer gingen afmaken.

Wel flauw dat er aan de Haagse kant geen geluidsscherm komt, want daar gaan de treinen (en trams/metro's) door een boog en maken ze aardig wat herrie.
iljitsch

Berichtdoor Charles » 16 aug 2019 10:04

En op de site van omroep west lees ik dat in november weer verder gewerkt wordt aan het spoor bij HS.
Charles

Berichtdoor HaagsePeter » 16 aug 2019 22:41

iljitsch schreef:Die site van Prorail is inderdaad een stuk duidelijker! 15 wissels bij HS dus. Die geluidsschermen lijken dus vooral bijkomend. Ik vroeg me al af of ze die een keer gingen afmaken.

Wel flauw dat er aan de Haagse kant geen geluidsscherm komt, want daar gaan de treinen (en trams/metro's) door een boog en maken ze aardig wat herrie.

Staan daar nu al woningen dan? Met alleen kantoorbestemming gelden er vast andere normen..
HaagsePeter

Berichtdoor iljitsch » 18 aug 2019 00:26

Ja, ik bedoel bij de nieuwe veenmolen. Aan de overkant van de IJsclubweg en Schenkkade staan voldoende woningen.
iljitsch

Keer terug naar Algemeen