Werkzaamheden treinspoor

Voor alles wat niet in de onderstaande categorieën thuis hoort.

Re: Werkzaamheden treinspoor

Berichtdoor Chris » 17 dec 2021 08:22

iljitsch schreef:Ik zou juist zeggen maak ze een stuk lichter en accepteer dan dat er dan bij die ene botsing per 10 jaar er meer mensen gewond raken. Al die minuten dat enorme aantallen mensen extra moeten wachten en al die extra uitstoot voor extra stroom tellen ook op tot mensenlevens, alleen je ziet het niet.
Soms ben ik toch heel blij dat mensen zoals jij het gelukkig niet voor het zeggen hebben...

In een tijd van 'Veiligheid is alles' kom jij even met een degradatie er van! Knap. Ben benieuwd wanneer je dit argument bij mensen die gewond zijn geraakt, of een geliefde hebben verloren bij een ongeval, brengt je dan héél snel moet wegrennen.....
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Werkzaamheden treinspoor

Berichtdoor iljitsch » 17 dec 2021 11:15

Zoals ik al zei, we hebben hier misschien eens per tien jaar een echt treinongeluk, afgezien van botsingen op spoorwegovergangen.

Als je je treinen twee keer zo zwaar maakt om in geval van zo'n botsing veiliger te zijn dan kost dat heel veel meer energie. En energieopwekking levert op dit moment in elk geval nog flink wat vervuiling op, die ook levens en kwaliteit van leven kost.

Als dan vervolgens de treinen minder snel of minder frequent kunnen rijden dan zijn mensen meer tijd aan hun reis kwijt. Dus kost ook "mensenlevens", zij het een paar minuten hier en een paar minuten daar in plaats van een heel leven in één keer.

Misschien vind jij dit geen leuke discussie, maar praktisch gezien is dat een afweging die wij in ons achterhoofd iedere dag maken. Immers, anders zouden auto's 10 km/u in de stad en 30 op de snelweg rijden. Maar die tijdverspilling vinden we niet acceptabel, een paarhonderd verkeersdoden per jaar vinden we misschien in theorie niet acceptabel, maar in praktijk wel, zoals je aan ons gedrag kan zien.

Om kort te gaan: veiligheid is niet gratis, dus meer veiligheid is niet altijd de beste optie.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden treinspoor

Berichtdoor Chris » 18 dec 2021 06:26

Treinen rijden al een aantal jaren op groene 'stroom' dus die afweging kan je al wegstrepen.
En een trein heeft nou één maal een bepaalde massa. Men zit echt niet te ontwerpen om even lekker een zware trein te bouwen. Wat denk je zelf?
En of ik het nu een leuke of geen leuke discussie vindt. Veiligheid is helemaal geen discussie!

Feit is dat we hier op een soort van grote spons wonen en dat ruim honderd jaar geleden toen de Oude Lijn verdubbeld werd en ook onder de draad gebracht is men niet kon bedenken dat er tegenwoordig een metroachtige dienstregeling zou gaan rijden. Ik zie het geplaatste artikel dan meer om een roep om geld. Want om een goed baanvak en uitvoering van die metrodienstregeling te kunnen krijgen dient er dus flink geïnvesteerd te worden.

Maar voor we verder gaan in een gewichtig gesprek misschien eerst maar eens verdiepen wat een railvoertuig weegt. Ik denk dat je na het lezen hiervan niet veel meer in te brengen hebt. Zo zwaar is een trein nu ook niet...

Om nog even wat massa in de strijd te gooien wat gewichten opgezocht:
Plan V: 86 ton.
SGM-2: 106 ton.
SLT-4: 129 ton.
FLIRT-3: kan ik niet vinden
SNG-3: 110 ton
Mat '54 II: 110 ton
Mat '54 IV: 210 ton
ICM 3: 144 ton
ICM 4: 192 ton
VIRM 4: gemiddeld 235 ton
DDZ 4: 76 (MDDm) + 47 (Bv) + 47 (ABv) + 57 (Bvk) = 227 ton

En gewicht is één, aslast is weer wat anders. Zo wordt het gewicht van de motorwagen dubbeldekker natuurlijk verdeeld over zes assen. En zet de treingewichten eens af tegen die van een tram? GTL weegt 37 of 38 ton, Regio Citadis 59 ton en een Avenio 50,7 ton.
Oh ja, RET had nog ideeën om met metro's de Sprinterdiensten te gaan rijden natuurlijk. zo'n Bombardier ding doet 64,3 ton.
En dan kan een voertuig licht of zwaar zijn. Ik prefereer als reiziger toch een wat zwaardere trein dan een metro achtig voertuig om in vervoert te worden. Zit toch net wat lekkerder.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Werkzaamheden treinspoor

Berichtdoor Admin » 18 dec 2021 08:18

Chris is (grotendeels) correct, zij het dat spoorverdubbeling en electrificatie v/d Oude Lijn niet tegelijk plaats vonden: er lag al dubbelspoor voordat tot electrificatie werd besloten. Maar dat terzijde ;)

Wie wil weten hoe soppig de Hollandse klei is hoeft slechts te kijken naar de bouw van het tramlijntje Gouda-Schoonhoven: vele, vele kuubs zand zijn in het veen gestort en bleken de volgende dag verdwenen, simpelweg omdat het veen het gewicht niet aankon. Dat de lijn ooit af kwam is te danken aan "het spoor" want de tramwegmaatschappij is er aan ten onder gegaan. (zover mijn info en geheugen reikt) In onze regio was het de Hofpleinlijn. De ZHESM wist dat op sommige stukken zompig veen lag (men had het voornoemde debacle nog vers voor ogen en had uitgebreid sondages laten uitvoeren, waardoor de bodemgesteldheid redelijk nauwkeurig bekend was) en heeft ter plekke de nieuwe baan onderheid. meer details in het boek over de lijn.

Het Hoofdrailnet (waar NS-R op rijdt) kent baanvakken voor een aslastcategorie D: 22,5 ton. In Europees verband is de (minimum) aslastcategorie voor doorgaand internationaal verkeer vastgelegd op 20 ton, cat. C. Zover mij bekend is er slechts 1 spoorlijn zwaarder uitgevoerd, de ertslijn Narvik-Kiruna-Lulea in Zweden, waar de LKAB met erts-wagens van 125 ton rijdt (25t eigen gewicht, 100t lading) voor een aslast van ruim 30 ton. Met een typische treinlengte van 68 wagens geeft dat een lading-capaciteit van 6800 ton, waarmee de men zware ertstreinen vanaf de Maasvlakte naar het Ruhrgebied (ca 4400t) decimeert.

Zelf heb ik in m'n spoortijd op diverse baanvakken langzamer gereden dan de baanvaksnelheid toeliet, met name tussen Gouda en Woerden en rond Lage Zwaluwe stuiterde je soms van je stoel. Beide waren toen al ruim een eeuw in gebruik!
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Werkzaamheden treinspoor

Berichtdoor Charles » 18 dec 2021 09:49

Admin schreef:Wie wil weten hoe soppig de Hollandse klei is hoeft slechts te kijken naar de bouw van het tramlijntje Gouda-Schoonhoven
En nu, een eeuw later, bestaan die problemen nog steeds aldaar.

De stad Gouda is zichtbaar aan het wegzakken in het veen en het water van de grachten ligt vrijwel op staatniveau :shock:
Overigens dringt nu wel het besef door dat "Heel Holland Zakt". En dat de zeespiegel stijgt... vooral dus in westelijk Nederland wat ook wel de randstad genoemd wordt.
En laat men nu juist in die regio nog veel meer woningen bouwen om het woningtekort op te lossen. Natuurlijk, alles wordt onderheid op een stabiele, diepgelegen zandgrond. Maar dat lost niet het probleem op van het stijgende (zee)water. En dijken kun je niet onbeperkt ophogen.

Ik snap heel goed dat de gewone reiziger niet zal begrijpen waarom een SLT ipv een VIRM intercitydiensten rijdt op de lijn Leiden - Woerden/Gouda. Maar op datzelfde traject (Alphen-Gouda) rijden ook dagelijks goederentreinen en hoe zwaar zijn die eigenlijk?
Over reizigersaantallen zullen we het maar niet hebben, die zijn structureel minder geworden dan vóór 2020.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Werkzaamheden treinspoor

Berichtdoor willem » 18 dec 2021 20:18

Eigenlijk is het Groene Hart een soort moeras waar je niet kunt wonen. Overigens gebeurt dat elders net zo goed: zo dreigt Jakarta een modern Atlantis te worden. Reden voor de Indonesische overheid om elders een nieuwe hoofdstad te bouwen.

Terzake: goederentreinen heb je in alle soorten en maten. Een loc met drie wagons met lichte belading heeft uiteraard een heel ander gewicht dan een zware kolentrein.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Werkzaamheden treinspoor

Berichtdoor Charles » 18 dec 2021 23:28

willem schreef:Terzake: goederentreinen heb je in alle soorten en maten. Een loc met drie wagons met lichte belading heeft uiteraard een heel ander gewicht dan een zware kolentrein.
Het is deze goederentrein welke rijd tbv Elektrolux die in Alphen a/d Rijn zit.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Werkzaamheden treinspoor

Berichtdoor Chris » 20 dec 2021 08:44

Dat ene goederentreintje, wat trouwens maar drie keer per week rijdt, levert witgoed af bij Elektrolux. Die zal met het geringe gewicht het baanvak niet aantasten.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Werkzaamheden treinspoor

Berichtdoor Tiktak » 20 dec 2021 23:52

Altijd mooi die beelden van de stamlijntjes, ik kan helaas niet meer de beelden terug vinden van de stamlijn die door Bennekom reed ( vanaf Eden)
Stond daar als kind vaak te kijken hoe dat tussen het verkeer op straat bewoog.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden treinspoor

Berichtdoor avl » 21 dec 2021 00:44

Is deze video iets?
avl
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 04 jul 2014 20:05

Re: Werkzaamheden treinspoor

Berichtdoor Admin » 21 dec 2021 00:56

Daar waren er veel meer van, ooit. Doorgaans had het een geschiedenis als tramweg, na opheffing daarvan kwam het bij NS die vervolgens de klanten aan de lijn bleef bedienen. Zo kon je ooit van Groningen naar Drachten en van Leeuwarden naar Stiens (beide ex-NTM), van Doetinchem naar Zelhem (was dat de NOLS? ff kwijt), van Nieuwersluis naar Mijdrecht (sloper Koek!, ex-Haarlemmermeerspoorweg), was er in het Gooi nog een lijntje naar Blaricum en/of Laren (ex-GS) en natuurlijk in onze regio de lijn van Delft door het Westland naar de diverse veilingen en zelfs Loosduinen (ex-WSM).
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Werkzaamheden treinspoor

Berichtdoor Tiktak » 21 dec 2021 11:24

avl schreef:Is deze video iets?


Dank je wel
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden treinspoor

Berichtdoor Charles » 25 mei 2022 10:29

Komende nacht rijden er geen treinen van/naar Delft wegens logistieke beperkingen, zo staat te lezen op de NS-site.
Ook website Treinreiziger besteed hier aandacht aan. Op die site staat te lezen dat potentiële reizigers nergens recht op hebben, met NS-twitter als bronvermelding.
De reacties op de site van Treinreiziger zijn, zoals te verwachten, errug negatief over de Nederlandse Spoorwegen.

Ik denk zelf dat de werkelijke oorzaak dat er geen treinen rijden en er ook geen vervangend vervoer geregeld is, komt door personeelsgebrek bij de NS. En dit laatste is waar alle ov-bedrijven momenteel mee te maken hebben. Tja, als er geen personeel beschikbaar is dan houdt het gewoon op en klagen daarover gaat echt niets veranderen. Iets wat je nu ook ziet mbt onze nationale luchthaven Schiphol.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Werkzaamheden treinspoor

Berichtdoor iljitsch » 25 mei 2022 11:46

Irritant dat het ondertussen gewoonte is om de daadwerkelijke situatie te verschuilen achter vage kreten als "logistieke beperkingen".

Ik kan moeilijk geloven dat er vanwege gebrek aan personeel treinen tussen Den Haag HS (!) en Rotterdam omrijden via Gouda in plaats van rechtstreeks te rijden... Niet gewoon werkzaamheden vanwege tunnels / extra sporen tussen Rijswijk en Delft Zuid?

Geen bussen middenin de nacht kan ik nog wel enigszins inkomen. Maar ze hadden de HTM kunnen inhuren voor een paar nachttrams tussen HS en Delft. Kunnen over dat deel van de route van 1 al Avenio's rijden? Die kunnen dan gewoon voor station Delft keren.

En zou het niet handiger geweest zijn om de nachttrein via de HSL te laten rijden tussen schiphol en Rotterdam, en dan een pendeltrein tussen Amsterdam en Den Haag?
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden treinspoor

Berichtdoor willem » 25 mei 2022 14:21

Het materieel waarmee de nachttrein rijdt is niet geschikt voor de HSL.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Werkzaamheden treinspoor

Berichtdoor iljitsch » 25 mei 2022 15:22

Maar middenin de nacht staan de opstelterreinen vol met ongebruikt materieel dat vanalles kan. 8-)
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden treinspoor

Berichtdoor buschauffeur » 25 mei 2022 17:22

Charles schreef:Komende nacht rijden er geen treinen van/naar Delft wegens logistieke beperkingen, zo staat te lezen op de NS-site.
Ook website Treinreiziger besteed hier aandacht aan. Op die site staat te lezen dat potentiële reizigers nergens recht op hebben, met NS-twitter als bronvermelding.
De reacties op de site van Treinreiziger zijn, zoals te verwachten, errug negatief over de Nederlandse Spoorwegen.

Ik denk zelf dat de werkelijke oorzaak dat er geen treinen rijden en er ook geen vervangend vervoer geregeld is, komt door personeelsgebrek bij de NS. En dit laatste is waar alle ov-bedrijven momenteel mee te maken hebben. Tja, als er geen personeel beschikbaar is dan houdt het gewoon op en klagen daarover gaat echt niets veranderen. Iets wat je nu ook ziet mbt onze nationale luchthaven Schiphol.

Er zijn werkzaamheden bij Delft. Komt regelmatig voor. Alleen is er nu geen busvervoer aangevraagd. Of in ieder geval niet gekregen.
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Werkzaamheden treinspoor

Berichtdoor Chris » 26 mei 2022 07:36

En dat laatste is dan een beetje dom of zorgelijk dat er geen bussen rijden. Begreep dat dit bij werkzaamheden tussen Groningen en Meppel laatst ook al een issue was. Veel reizigers gingen omrijden via Leeuwarden wat ook geen feest was wegens overvolle treinen.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Vorige

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten