Wanneer word de Utrechtse sneltram vervangen?

Voor alles wat niet in de onderstaande categorieën thuis hoort.

Wanneer word de Utrechtse sneltram vervangen?

Berichtdoor YC52000 » 19 dec 2019 01:08

Ik lees op Wikipedia dat de eerste sneltram is afgeleverd in 1982. Dus we gaan al richting de 40 jaar.
Ik begreep ook dat de trams op een gegeven moment vernieuwd/verbouwd zijn.

En is het al bekend door wat ze vervangen zullen worden? Worden die vervangen door ook bijvoorbeeld lagevloertrams?
Er zou dan weer heel veel verbouwd moeten worden.
Laatst bijgewerkt door YC52000 op 19 dec 2019 03:02, in totaal 1 keer bewerkt
YC52000
 
Berichten: 301
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Wanneer word de Utrechtse sneltram vervangen?

Berichtdoor Stadsbus » 19 dec 2019 01:38

De trams zullen worden vervangen door het zelfde materieel dat op de Uithoflijn (22) rijdt.
Het is de bedoeling dat alle perrons zullen worden verlaagt en de 2 tramlijnen aan elkaar worden gekoppeld. Dan zou je vanaf de Uithof naar IJsselstein/Nieuwegein kunnen rijden zonder over te stappen.
De trams worden setjes van 5+7 bakken CAF Urbos van 75 meter lang. Dat is een heel klein beetje langer dan een gekoppelde Regiocitadis/Randstadrail.
Avatar gebruiker
Stadsbus
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 22 mei 2017 16:59

Re: Wanneer word de Utrechtse sneltram vervangen?

Berichtdoor tetje » 19 dec 2019 19:46

Volgend jaar zomer gaat de lijn omgebouwd worden. Daarna gaat het nieuwe materieel rijden.
tetje
 
Berichten: 118
Geregistreerd: 18 jan 2010 19:20

Re: Wanneer word de Utrechtse sneltram vervangen?

Berichtdoor willem » 20 dec 2019 09:40

Afgelopen zaterdag meegereden bij de opening van de tram naar De Uithof. Die Urbos-trams rijden erg goed.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Wanneer word de Utrechtse sneltram vervangen?

Berichtdoor JoopS » 21 dec 2019 16:01

Inderdaad is CAF er in geslaagd het zijdelingse slingeren bij het nemen van een boog geheel te onderdrukken iets waar bijvoorbeeld Bombardier bij de nieuwe trams in Gent totaal niet in geslaagd is. Daar moest ik mij goed aan de zitting vasthouden om niet van mijn zetel gewipt te worden.
JoopS
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 16 okt 2013 12:16
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Wanneer word de Utrechtse sneltram vervangen?

Berichtdoor Chris » 23 dec 2019 00:59

Beetje appels met peren vergelijken dit... In Utrecht heb je nieuwe trams en nieuwe infra. In Gent rijden de trams op al jaren in gebruik zijnde sporen...
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Wanneer word de Utrechtse sneltram vervangen?

Berichtdoor Admin » 23 dec 2019 02:29

Nog afgezien van het feit dat de ondergrond in beide steden wezenlijk verschilt: in Utrecht vindt je hoofdzakelijk zand, in Gent klei. Laatstgenoemde is duidelijk minder stabiel als daar grote gewichten en krachten op wordt losgelaten. Een dik zandbed helpt, maar is behoorlijk kostbaar en niet altijd haalbaar door plaatselijke omstandigheden. Bekend voorbeeld is de tramlijn tussen Gouda en Schoonhoven, waar dagelijks hele treinladingen zand in de polder werden gestort en de volgende dag bleek men op dezelfde plaats te moeten storten omdat door het gewicht van het zand het zompige veen was weggedrukt en het zand dus simpelweg onder de grondwaterspiegel was verdwenen (extreem voorbeeld van grondzetting). Het heeft de rentabiliteit van de lijn bepaald geen goed gedaan, hoewel afgebouwd is de lijn al snel verdwenen en zover ik weet is later de N207 aangelegd op de oude spoordijk.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Wanneer word de Utrechtse sneltram vervangen?

Berichtdoor iljitsch » 23 dec 2019 08:46

Is het dan niet handiger om het spoor met heipalen te ondersteunen? Zal vast duur zijn maar dan heb je ook wat.

Ik weet nog dat het me opviel hoe relaxter de rit over het nieuwe spoor tussen Lelystad en Zwolle was in vergelijking met het gewiebel als je over de oude route via Amersfoort ging. Daar wat aan doen zal niet makkelijk zijn, kan je beter vantevoren wat meer geld uitgeven.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Wanneer word de Utrechtse sneltram vervangen?

Berichtdoor Admin » 23 dec 2019 13:17

Dat gebeurd ook. Bij de aanleg van de ZHESM (Hofpleinlijn, 1900-1908) is de zuidelijke toerit v/d brug bij Leidschendam onderheid (op staal gezet, zoals dat heeft) over een afstand van enkele 100-en meters en mogelijk zijn ook de werken bij Nootdorp (A12 en spoorlijn naar Gouda) eveneens op dergelijke wijze gesteund. Maar dat was omdat de grondtoestand tevoren redelijk nauwkeurig bekend was, bij de lijn naar Schoonhoven was dit vermoedelijk flink onderschat. Overigens was de ZHE de kiem voor latere betongigant HBM, nu BAM.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Wanneer word de Utrechtse sneltram vervangen?

Berichtdoor willem » 23 dec 2019 16:10

Later is die N207, op het trace van de tram tussen Gouda en Schoonhoven inderdaad onderheid. En ik dacht dat de N210 tussen Schoonhoven en Krimpen ook onderheid is.
Nu is de grond rondom Gouda en in de Krimpenerwaard zo ongeveer het slechtste wat je kunt hebben. Eigenlijk is het een moeras waarin je niet kunt bouwen.

Overigens ligt Gent op zandgrond. Kleigronden zijn in Belgie alleen te vinden in de polders van West-Vlaanderen. De grens tussen Zeeuwsch-Vlaanderen en Belgie is grofweg ook de grens tussen zand en klei.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Wanneer word de Utrechtse sneltram vervangen?

Berichtdoor Admin » 23 dec 2019 18:45

Ah, dank Willem, ik was in de veronderstelling dat de kleilaag in Vlaanderen nog doorliep richting taalgrens.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06


Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten