Pagina 1 van 1

Wanneer word de Utrechtse sneltram vervangen?

BerichtGeplaatst: 19 dec 2019 01:08
door YC52000
Ik lees op Wikipedia dat de eerste sneltram is afgeleverd in 1982. Dus we gaan al richting de 40 jaar.
Ik begreep ook dat de trams op een gegeven moment vernieuwd/verbouwd zijn.

En is het al bekend door wat ze vervangen zullen worden? Worden die vervangen door ook bijvoorbeeld lagevloertrams?
Er zou dan weer heel veel verbouwd moeten worden.

Re: Wanneer word de Utrechtse sneltram vervangen?

BerichtGeplaatst: 19 dec 2019 01:38
door Stadsbus
De trams zullen worden vervangen door het zelfde materieel dat op de Uithoflijn (22) rijdt.
Het is de bedoeling dat alle perrons zullen worden verlaagt en de 2 tramlijnen aan elkaar worden gekoppeld. Dan zou je vanaf de Uithof naar IJsselstein/Nieuwegein kunnen rijden zonder over te stappen.
De trams worden setjes van 5+7 bakken CAF Urbos van 75 meter lang. Dat is een heel klein beetje langer dan een gekoppelde Regiocitadis/Randstadrail.

Re: Wanneer word de Utrechtse sneltram vervangen?

BerichtGeplaatst: 19 dec 2019 19:46
door tetje
Volgend jaar zomer gaat de lijn omgebouwd worden. Daarna gaat het nieuwe materieel rijden.

Re: Wanneer word de Utrechtse sneltram vervangen?

BerichtGeplaatst: 20 dec 2019 09:40
door willem
Afgelopen zaterdag meegereden bij de opening van de tram naar De Uithof. Die Urbos-trams rijden erg goed.

Re: Wanneer word de Utrechtse sneltram vervangen?

BerichtGeplaatst: 21 dec 2019 16:01
door JoopS
Inderdaad is CAF er in geslaagd het zijdelingse slingeren bij het nemen van een boog geheel te onderdrukken iets waar bijvoorbeeld Bombardier bij de nieuwe trams in Gent totaal niet in geslaagd is. Daar moest ik mij goed aan de zitting vasthouden om niet van mijn zetel gewipt te worden.

Re: Wanneer word de Utrechtse sneltram vervangen?

BerichtGeplaatst: 23 dec 2019 00:59
door Chris
Beetje appels met peren vergelijken dit... In Utrecht heb je nieuwe trams en nieuwe infra. In Gent rijden de trams op al jaren in gebruik zijnde sporen...

Re: Wanneer word de Utrechtse sneltram vervangen?

BerichtGeplaatst: 23 dec 2019 02:29
door Admin
Nog afgezien van het feit dat de ondergrond in beide steden wezenlijk verschilt: in Utrecht vindt je hoofdzakelijk zand, in Gent klei. Laatstgenoemde is duidelijk minder stabiel als daar grote gewichten en krachten op wordt losgelaten. Een dik zandbed helpt, maar is behoorlijk kostbaar en niet altijd haalbaar door plaatselijke omstandigheden. Bekend voorbeeld is de tramlijn tussen Gouda en Schoonhoven, waar dagelijks hele treinladingen zand in de polder werden gestort en de volgende dag bleek men op dezelfde plaats te moeten storten omdat door het gewicht van het zand het zompige veen was weggedrukt en het zand dus simpelweg onder de grondwaterspiegel was verdwenen (extreem voorbeeld van grondzetting). Het heeft de rentabiliteit van de lijn bepaald geen goed gedaan, hoewel afgebouwd is de lijn al snel verdwenen en zover ik weet is later de N207 aangelegd op de oude spoordijk.

Re: Wanneer word de Utrechtse sneltram vervangen?

BerichtGeplaatst: 23 dec 2019 08:46
door iljitsch
Is het dan niet handiger om het spoor met heipalen te ondersteunen? Zal vast duur zijn maar dan heb je ook wat.

Ik weet nog dat het me opviel hoe relaxter de rit over het nieuwe spoor tussen Lelystad en Zwolle was in vergelijking met het gewiebel als je over de oude route via Amersfoort ging. Daar wat aan doen zal niet makkelijk zijn, kan je beter vantevoren wat meer geld uitgeven.

Re: Wanneer word de Utrechtse sneltram vervangen?

BerichtGeplaatst: 23 dec 2019 13:17
door Admin
Dat gebeurd ook. Bij de aanleg van de ZHESM (Hofpleinlijn, 1900-1908) is de zuidelijke toerit v/d brug bij Leidschendam onderheid (op staal gezet, zoals dat heeft) over een afstand van enkele 100-en meters en mogelijk zijn ook de werken bij Nootdorp (A12 en spoorlijn naar Gouda) eveneens op dergelijke wijze gesteund. Maar dat was omdat de grondtoestand tevoren redelijk nauwkeurig bekend was, bij de lijn naar Schoonhoven was dit vermoedelijk flink onderschat. Overigens was de ZHE de kiem voor latere betongigant HBM, nu BAM.

Re: Wanneer word de Utrechtse sneltram vervangen?

BerichtGeplaatst: 23 dec 2019 16:10
door willem
Later is die N207, op het trace van de tram tussen Gouda en Schoonhoven inderdaad onderheid. En ik dacht dat de N210 tussen Schoonhoven en Krimpen ook onderheid is.
Nu is de grond rondom Gouda en in de Krimpenerwaard zo ongeveer het slechtste wat je kunt hebben. Eigenlijk is het een moeras waarin je niet kunt bouwen.

Overigens ligt Gent op zandgrond. Kleigronden zijn in Belgie alleen te vinden in de polders van West-Vlaanderen. De grens tussen Zeeuwsch-Vlaanderen en Belgie is grofweg ook de grens tussen zand en klei.

Re: Wanneer word de Utrechtse sneltram vervangen?

BerichtGeplaatst: 23 dec 2019 18:45
door Admin
Ah, dank Willem, ik was in de veronderstelling dat de kleilaag in Vlaanderen nog doorliep richting taalgrens.