HTM Vervoerplan 2021

Voor alles wat niet in de onderstaande categorieën thuis hoort.

HTM Vervoerplan 2021

Berichtdoor xCookiesolax » 20 maart 2020 10:41

Het voorlopige vervoerplan van de HTM voor het jaar 2021 is bekend.
Er komen dienstregelingskilometers voor de tram beschikbaar waardoor er vaker trams kunnen rijden.

Per december 2020
Extra inzet in de spits op lijnen 2k en 11
Extra inzet in de randen van de spits op lijnen 3k en 4k
Extra inzet op koopdonderdagen op lijnen 2, 6 en 9
Extra inzet in het weekend op lijnen 1, 2, 3k en 6. Tevens rijdt 3k dan door naar Loosduinen.

Door de extra inzet op tramlijn 2 zal de Regio Citadis meer op deze lijn te zien zijn. Tramlijn 19 gaat volledig met Avenio's rijden.

Na de zomerdienstregeling in 2021
Spitstramlijn 10 rijdt met de GTL tussen Schev. n-strand en Moerwijk (voormalig eindpunt lijn 16). Kort traject (1K) vervalt en frequentie van tramlijn 16 gaat terug naar 6x p/u.
Tramlijn 15 rijdt met de Avenio tussen Nootdorp en Den Haag CS. Gekoppeld aan lijn 16.
Tramlijn 16 rijdt met de Avenio tussen Wateringen en Den Haag CS via Moerwijk. Gekoppeld aan lijn 15.
Tramlijn 17 rijdt met de Avenio tussen Wateringen en Statenkwartier. In het Statenkwartier ligt dan een tailtrack en blijkbaar is de Zoutmanstraat dan ook opgelost.

Onbekend
Doortrekken van tram 19 naar TU - Campus Zuid zodra dit mogelijk is.

Wijzigingen voor de bus
Hogere frequenties in de avond voor lijnen 20, 21, 24 en 25
Extra ritten voor bus 21 in de ochtendspits
Extra ritten voor bus 24, met name in het weekend
Extra ritten in ochtendspits en andere invulling middagspits voor bus 26
Andere invulling bus 23 in het weekend

Het voorlopige concept is hier te vinden: https://mrdh.nl/system/files/projectbestanden/2.%20Concept%20vervoerplannen%202021%20HTM%20%28Tram%20en%20Bus%29.PDF
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: HTM Vervoerplan 2021

Berichtdoor Brecht » 23 maart 2020 14:33

Voor lijn 17, nu lijn 16, worden geen aanpassingen aan infrastructuur genoemd op Factsheet maatregel 8 op blz 46 terwijl die wel nodig zijn zoals inderdaad de Zoutmanstraat, Laan van Meerdervoort en Statenlaan. Het lijkt mij sterk dat ze die aanpassingen aan infrastructuur in ruim één jaar nog gaan realiseren.
Brecht
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 10 okt 2018 10:33

Re: HTM Vervoerplan 2021

Berichtdoor Tiktak » 23 maart 2020 15:08

Wel fijn dat lijn 10 terugkomt, wellis waar via een andere route maar wel op zijn oude vertrouwde HS.
Ook fijn dat de keerlus Loevesteinlaan weer gebruik gaat worden, hierdoor kunnen deoudere bewoners van de zorgcentra's, het Onderwaterhof en de Strijp
mooi gebruik van maken als ze naar HS of CS moeten met de halte op de Cannenburglaan zonder de drukke Loevesteinlaan over te steken.
En misschien in de zomermaanden een mooie strandlijn vanuit die wijken.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: HTM Vervoerplan 2021

Berichtdoor Chris » 24 maart 2020 10:39

En ik denk zo maar dat men gewoon op de normale halte van 16 mag uit en instappen dan...
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: HTM Vervoerplan 2021

Berichtdoor iljitsch » 24 maart 2020 16:56

Ze hebben het erover dat de centrale delen van het tramnet al aardig hoog belast zijn, maar niet echt een oplossing. Ook als je ziet dat er al vier lijnen door diezelfde tramtunnel rijden, is het niet tijd voor wat alternatieve routes?

Lijn 19 was in dit opzicht interessant, die komt totaal niet in de buurt bij de meeste andere tramlijnen. Zou een iets minder radicale nieuwe lijn kunnen helpen?

Misschien vertrammen van de verbinding LvNOI - Scheveningen?

Of een manier om vanuit Voorburg, bezuidenhout of benoordenhout bij HS te kunnen komen?

Ik was laatst overigens in kijkduin, daar wordt enorm veel gebouwd. Een tramverbinding daar naartoe zou waarschijnlijk ook geen kwaad kunnen.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: HTM Vervoerplan 2021

Berichtdoor Chris » 25 maart 2020 07:49

Dus maar tramlijnen aanleggen in stilte gebieden is de oplossing? Lijn 19 is niet echt een drukke lijn...
En de mensen die gebruikmaken van 2, 3, 4 en 6 zullen wel door die drukke tramtunnel willen blijven reizen omdat het de snelste route is... In Schaalsprong OV welke vorige jaar is geschreven werd ook gemeld dat men de tunnel liever verlengd naar Leyenburg en er meer metroachtige voertuigen door de tunnel zouden rijden.

Met nu een bus eens per kwartier tussen de Laan van NOI en Scheveningen lijkt me een tram geen alternatief. En waar gaat ie dan rijden? Gaan we de straat dan versmallen voor de lege tram?

Om een tram naar Kijkduin te krijgen wordt al vaker geroepen. Eventueel lijn 3 die kant op laten rijden in plaats van het Arnold Spoelplein... Zou ook een mooi alternatief zijn voor de strandgangers...
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: HTM Vervoerplan 2021

Berichtdoor vincent95 » 25 maart 2020 10:36

Het Schenkviaduct staat op de nominatie om vervangen te worden en ik meen mij te herinneren dat een tram over het nieuwe viaduct op het wensenlijstje stond. Verlengen van lijn 11 of 12 naar Laan van Noi en evt. verder zou vervolgens een makkelijke en niet ingrijpende vervolgstap zijn (als die vervanging er dan dus komt, met tramspoor). Wellicht dat dan een deel van de reizigers die nu vanuit Voorburg/Leidschendam/Bezuidenhout naar de andere kant van de stad moeten dan van 11/12 gebruik gaan maken, ipv van 2/3/4/6. Dat zou de druk op de tramtunnel dan verlichten. En bijkomend voordeel is dat er een tweede verbinding komt tussen de stad en Voorburg/Leidschendam, handig bij calamiteiten. Maar goed, hier is dus pas sprake van als het Schenkviaduct daadwerkelijk wordt vervangen.
vincent95
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 15 feb 2016 14:28

Re: HTM Vervoerplan 2021

Berichtdoor iljitsch » 25 maart 2020 10:58

Bij mij om de hoek stopt 6 en wat verderop 2, 3 en 4. Die gaan allemaal door de tramtunnel. Dus als ik verder dan CS wil heb ik geen keus, of ik nu een fan van de tramtunnel ben of niet.

De tram van LvNOI naar scheveningen zou gewoon kunnen rijden waar nu de bus rijdt, trams kunnen gewoon over straat rijden. :geek:

Dit is niet de drukste lijn ooit, maar voor mensen uit de richtingen Leiden en Zoetermeer zou dit een goed alternatief kunnen zijn voor overstappen op 9 bij CS.

Naar kijkduin zou ik liever zien dat 6 hier naartoe gaat, die kan dan mooi diagonaal rijden waar nu 9, 4, 2 en 3 allemaal parallel rijden. En zo raak je de bediening rond het huidige eindpunt van 3 niet kwijt.

Overigens kijkend naar die kaartjes zie je dat 12 eigenlijk leeg is tot de Laan van Meerdervoort, waarna-ie maar een paar haltes heeft die niet ook door een andere lijn bediend worden... Ik ging vaak en graag met 12 voor ik verhuisde, maar als ik dit zo zie vraag ik me af hoeveel toekomst die lijn heeft. Of misschien dat-ie straks over het schenkviadukt kan zodat ik net als voorheen weer 12 naar HS kan nemen. ;)

(Gek genoeg woon in nu in bezuidenhout dichter bij HS dan voorheen in regentes/valkenbos, maar ik kom er zowat nooit meer omdat er daar nauwelijks treinen stoppen die niet ook op LvNOI of CS stoppen.)
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: HTM Vervoerplan 2021

Berichtdoor Chris » 27 maart 2020 06:29

Denk je nu echt dat er tramlijnen gaan komen waar geen mensen in gaan zitten?
Dwarsverbinding die je noemt voor lijn 6 was er ooit als buslijn 27 en later 129. Die rijden niet voor niks meer.
Vervoer van poppetjes gaan doorgaans van buitenwijken naar centra en stations en terug. En gezien het vele publiek rijden 2, 3, 4 en 6 niet voor niks. En laat daar nu net die tramtunnel voor verzonnen zijn om ze snel naar CS te krijgen.

Laan van NOI heeft veel overgenomen van CS en HS, waar die treinen ook stoppen, en wegens de vele kantoren in de buurt van dit station. Heel fijn ook als je in het Bezuidenhout woont dat je niet eerst naar HS moet voor een IC.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: HTM Vervoerplan 2021

Berichtdoor Admin » 27 maart 2020 07:17

Bus 27 (Beethovenplantsoen-Vrederustlaan) was voor die tijd (begin jaren 80) een redelijk bezette lijn die later nog is doorgetrokken naar Wateringen. Daarna is de lijn overgegaan naar het streekvervoer als lijn 129 (2e helft jaren 80, R'dam-Kijkduin via Schiedam, Delft, R'wijk, Wateringen en Vrederust) totdat wegens verplichte OV aanbesteding (Paars!) de lijn geknipt moest worden omdattie de concessiegrens overstak en er geen geld werd uitgegeven voor lijnen in andere concessiegebieden. Ik was zelf regelmatig gebruiker van deze lijnen op diverse deeltrajecten in deze periodes.

In later tijden is de demografie van met name Vrederust zodanig veranderd dat de vervoersvraag idd meer naar het Centrum kwam, met vooral ook de Haagse Markt als bestemming (bus 25).
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: HTM Vervoerplan 2021

Berichtdoor buschauffeur » 27 maart 2020 11:13

27 begon als zomerlijn tussen Kijkduin en Vrederust maar werd in 1979 omgezet in een vaste lijn. En dat was geen succes. En ook 129 van Westnederland reed zo goed als leeg heen en weer. Dwarsverbindingen hebben in dat deel van de stad totaal geen toegevoegde waarde.

Ook heden ten dage hebben de bussen van en naar Kijkduin nauwelijks passagiers, de mooie zomerweekenden daargelaten. Lijn 23 is niet voor niets ingekort tot het Colijnplein. En ga maar eens kijken bij bus 26. Nauwelijks reizigers tussen het Arnold Spoelplein en Kijkduin. Ik begrijp dat tramhobbyisten graag overal rails zien verschijnen maar de realiteit laat zien dat daar totaal geen behoefte aan is. Ook het stuk LvNOI naar Scheveningen is niet tramwaardig. Alleen in de ochtendspits is 23 druk tussen LvNOI en de Waalsdorperweg. Dan krijgen een paar extra spitsbussen de mensen makkelijk op hun plaats maar de rest van de dag is er niet veel aanbod.

Maar goed, dagdromen is niets op tegen.
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: HTM Vervoerplan 2021

Berichtdoor iljitsch » 27 maart 2020 11:24

Chris, ben je laatst nog wel eens in kijkduin geweest? Daar wordt nu als een gek gebouwd. In veel delen van de stad, trouwens. Volgens een inventarisatie van bouwprojecten van het wijkkrantje zou het aantal inwoners van bezuidenhout de komende vier jaar van 17000 naar 37000 (!!!) gaan.

Een Den Haag met 600000 inwoners heeft heel andere vervoersbehoeften dan een Den Haag met 400000 inwoners. De wijsheid die gold toen we op dat lage aantal stonden moet nu absoluut opnieuw ter discussie gesteld worden.

Zeker ook omdat in grote delen van de stad de auto een steeds slechtere optie is, de wegen worden immers niet breder met de toenemende inwoneraantallen.

Het zou wat mij betreft beter zijn om de rol van CS toch wat minder prominent te maken, want daar ga je ook tegen beperkingen aanlopen. Aan de andere kant zit je natuurlijk wel met het feit dat voor een groot deel van de stad het centrum logischerwijs bereikbaar is via lijnen die door de tramtunnel en dus over CS rijden, en is CS het enige intercitystation richting Utrecht en staan er omheen al die grote ministeries. Maar reden temeer om mensen die niet per se op CS hoeven te zijn andere opties te geven.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: HTM Vervoerplan 2021

Berichtdoor Chris » 27 maart 2020 23:36

Iljitsch,
Zoals Buschauffeur boven je ook al schreef, dagdromen mag maar er komt echt niet overal rails. Met die paar flats extra in Kijkduin zal er nog niet genoeg emplooi zijn voor een tramlijn.
Die extra bewoners van het Bezuidenhout komen volgens mij veelal in de buurt van het CS, of komt er ergens een nieuwe wijk?

Over welke beperkingen van CS heb je het? Er komen trams, bussen, treinen en metro's... Qua spoor hebben ze voorlopig genoeg ruimte want er liggen nog altijd twee sporen werkloos bij die zonodig snel terug naar Prorail moesten...

Waar ik hier niemand verder over hoor is zijn de nieuwe wijken aan de overkant van de Lozerlaan en het verlengde daarvan naar Kijkduin. Wellicht is het een mooie optie om te kijken om wat tramlijnen richting die wijken wat te verlengen...
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: HTM Vervoerplan 2021

Berichtdoor iljitsch » 27 maart 2020 23:54

Ja inderdaad, een vriend van mij woont daar en het voelt erg ver weg... Misschien dat 2 of 4 doorgetrokken kunnen worden.

Probleem capaciteit CS heb ik het met name over het aantal mensen dat er rond moet lopen. Dat zal zo zeker niet makkelijker worden met het afsnoepen van de stationshal door de verplaatsing van de poortjes.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: HTM Vervoerplan 2021

Berichtdoor Tiktak » 28 maart 2020 11:42

iljitsch schreef:Ja inderdaad, een vriend van mij woont daar en het voelt erg ver weg... Misschien dat 2 of 4 doorgetrokken kunnen worden.

Hierin had ik al een idee ge-oppert in de Topic OV naar Vroomdaal, om lijn 6 via de Zuidwoldestraat - Dedemsvaartweg - Escamplaan - Nieuweweg - Madepolderweg zo Vroomdaal in te laten rijden
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: HTM Vervoerplan 2021

Berichtdoor OVinDelft » 28 maart 2020 16:39

Interessant om te zien dat het de bedoeling is dat er in de ochtendspits per uur 44 ritten per richting (omdat 4K met koppelstellen rijdt dus 50 trams per richting) door de Tramtunnel Grote Markstraat moeten gaan rijden. Gemiddeld gezien wordt er dan per richting elke 1 minuut en 22 seconden door de tramtunnel gereden.

Wellicht dat het op termijn zo nodig nog mogelijk is de frequentie van lijn 6 met vier extra ritten te verhogen naar een 5 minuten frequentie in de spits, maar dan zit de tunnel aannemelijk toch wel vol met een interval van elke 1 minuut en 15 seconden.

Misschien dat het mogelijk is om uiteindelijk ook andere lijnen dan 4K met koppelstellen te gaan rijden? De enige maatregelen die je daarvoor hoeft door te voeren is het verlengen van halteperrons. Grote werken zoals een verlengde tramtunnel zorgen voor de broodnodige reistijdverkorting, maar zullen slechts beperkte gevolgen hebben voor de capaciteit als vervolgens alle lijnen door diezelfde tunnel blijven rijden.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: HTM Vervoerplan 2021

Berichtdoor iljitsch » 28 maart 2020 16:47

Als ik me niet vergis passen er drie trams achter elkaar in de tramtunnel, dus vrij hoge frequenties zijn niet onmogelijk.

Maar zou het niet een idee zijn om een lijn via de grote kerk te laten rijden? Dat scheelt capaciteit in de tramtunnel en geeft weer wat meer opties voor reizigers. Het komt dan wel weer allemaal bij elkaar op CS maar daar heb je twee perrons per richting dus dat is een stuk makkelijker.

Bijvoorbeeld lijn 2 via de grote kerk en dan CS hoog. Voor mensen die op spui/grote marktstraat moeten zijn is de overstap op 3 of 4 makkelijk genoeg.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: HTM Vervoerplan 2021

Berichtdoor OVinDelft » 28 maart 2020 18:46

Goed om te weten dat hogere frequenties waarschijnlijk nog mogelijk zijn. Maar wat bereik je ermee om een van de tramtunnellijnen via de Grote Kerk te laten rijden als ze vervolgens toch weer samenkomen op het tramviaduct tussen CS en Ternoot/Beatrixkwartier?
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: HTM Vervoerplan 2021

Berichtdoor iljitsch » 28 maart 2020 20:59

Het is in elk geval prettig om die extra halte gravenstraat te bedienen (toen er een omleiding was stapten daar best wat mensen in/uit) en de haltes in de tramtunnel zijn een bottleneck, CS veel minder vanwege de dubbele perrons per richting, en daarna gaan 2 en 6 naar ternoot en 3 en 4 naar beatrixkwartier dus dan zitten ze elkaar op de haltes niet meer in die mate de weg.

Op zich zijn de perrons in de tunnel lekker lang, maar meerdere trams tegelijk achter elkaar op dezelfde halte stoppen blijft lastig. Je kan immers moeilijk doorrijden als er nog in/uit gestapt wordt, en het extra lopen naar een tram die niet vooraan staat van de instappers kost ook weer extra tijd.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: HTM Vervoerplan 2021

Berichtdoor Chris » 28 maart 2020 21:13

We weten inmiddels dat je graag tramlijnen om laat rijden maar het blijft totale onzin.
Die mensen die tijdens de werkzaamheden uitstapten bij de Gravenstraat hadden dat normaal bij de Grote Markt of Spui gedaan dus dat is geen vergelijk.
Dus je wil de vele reizigers die wel van ten zuiden van het centrum naar CS willen reizen of andersom ook nog laten overstappen. Nou, dat is service! Daar winnen we een hoop klanten mee, not! En die mogen dan ook nog overstappen in een andere volle tram zeker???

Er kunnen ook meer trams dan drie in de tramtunnel. Blokken zijn relatief kort. Alleen op de haltes maken de huidige trambestuurders nog maar weinig gebruik van de mogelijkheid om met een aantal voertuigen achter elkaar te halteren. Men rijdt liever stapvoets zo lang mogelijk door zodat ze op de eerste halte plaats kunnen halteren.. Iets wat veel reizigers ook best irritant vinden...
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Volgende

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron