OV na het covid-19 tijdperk

Voor alles wat niet in de onderstaande categorieën thuis hoort.

Re: OV na het covid-19 tijdperk

Berichtdoor PAV » 28 jun 2020 17:28

iljitsch schreef:Ik denk wel dat als we nog een tijd vooruit moeten zo dat er stoelen weg moeten uit de GTL, want het gangpad is echt veel te smal in de huidige situatie. Dan kan je beter aan één kant geen stoelen hebben zodat mensen met wat meer ruimte langs elkaar kunnen en dan blijven staan.

Vanaf 1 juli komen alle plaatsen in het OV weer beschikbaar aldus het kabinet. Mondkapjes blijven wel verplicht. Mensen mogen dus gewoon naast elkaar zitten, staan of lopen in het OV mits ze een mondkapje dragen. Het lijkt me in dit licht nogal vergaand om de GTL's te gaan verbouwen.
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: OV na het covid-19 tijdperk

Berichtdoor Chris » 29 jun 2020 00:03

De GTL's hebben inmiddels allemaal zo'n schot. Die zullen er ook nog wel even in blijven lijkt me zolang Corona dreigt...
Iljitsch, je loopt wat achter. Sinds 1 juni moet je al weer zelf op de knoppen drukken en doet de bestuurder niet meer bij elke halte alle deuren open. Het is niet altijd warm en de lucht is vaker iets te fris dan andersom en dan is het niet fijn als telkens die deuren open gaan... Er werd ook gestopt bij haltes waar niemand in of uit moest.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: OV na het covid-19 tijdperk

Berichtdoor Charles » 02 jul 2020 08:43

PAV schreef:Vanaf 1 juli komen alle plaatsen in het OV weer beschikbaar aldus het kabinet. Mondkapjes blijven wel verplicht. Mensen mogen dus gewoon naast elkaar zitten, staan of lopen in het OV mits ze een mondkapje dragen.
Daarmee wordt het verschil met het vliegtuig opgeheven :)

Maar of het reizen met het ov weer aantrekkelijker wordt, nu de meeste beperkingen zijn komen te vervallen. Ik heb mijn sterke twijfels, niet in de laatste plaats door het feit dat niet iedereen een mondkapje draagt, maar ook dat de NS het meenemen van rijwielen blijft ontmoedigen. Als je een fiets wilt meenemen tijdens de treinreis, dan ben je verplicht om dat aan te melden per treinrit. Dus bij overstappen moet je de fiets wederom vooraf aanmelden voor de treinrit die je na de overstap gaat maken. Waarschijnlijk wil de NS graag zien dat je gebruik maakt van de OV-fiets (is van de NS) ipv je eigen rijwiel mee te nemen in de trein.
Overigens heeft de NS ook overwogen dat iedereen die van de trein gebruik wilt maken, zich vooraf moet registreren. Een reserveringsysteem die vergelijkbaar zou zijn met het vliegtuig en met theaterbezoek. Het is niet doorgezet, maar ik verwacht dat dit op termijn er wel gaat komen. De ov-bedrijven willen gewoon weten hoeveel reizigers er precies zijn op welke tijden en trajecten. Dat heeft een voorspellende waarde, in zekere zin. En natuurlijk weten de ov-bedrijven dan ook precies wie er gebruik maakt van het ov, ook dat is waardevolle informatie. Of het alleen blijft bij het Nationale Spoor of dat àlle ov-bedrijven een (gezamelijke?) reserveringsysteem gaan invoeren, geen idee.

Onlangs werd in een televisieprogramma opnamen getoond die gemaakt waren met een verborgen camera in de trein. Wat je zag kwam overeen met mijn eigen ervaringen tijdens die ene treinreis die ikzelf maakte in coronatijd. Mensen die helemaal geen mondkapje droegen, of onjuist gebruik daarvan. En iemand die het mondkapje afzette toen die persoon moest hoesten... Dit laatste heb ik zelf ook meegemaakt tijdens die ene treinreis in coronatijd die ik maakte.
Alles bij elkaar heeft mij doen besluiten om het ov te mijden, ik maak daarbij geen verschil tussen nationaal vervoer en stadsdiensten. Alleen als het echt niet anders kan en het is een noodzakelijke reis, omdat er geen andere optie is voor mij, dan zal ik nog gebruik maken van het ov.

Wat de schotten in de GTL-tram betreft, in de HTM-bussen zijn die ook geplaatst.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: OV na het covid-19 tijdperk

Berichtdoor wattman » 05 jul 2020 11:23

Het OV zal nog een tijdje aan het overheidsinfuus liggen. Wat daarna zal afhangen van verkiezingen en reizigersaantallen. Dat laatste zou wel eens zorgelijk kunnen worden. Als de passagier niet meer terugkeert kun je alle mooie plannen wel opbergen. Ik zie in Ypenburg nog steeds aantallen passagiers die dramatischer zijn dan de uitloper van de lichte metro van Charleroi naar Anderlues waar in een verleden toch zo smakelijk om gelachen werd.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: OV na het covid-19 tijdperk

Berichtdoor iljitsch » 05 jul 2020 12:56

De vraag is: hoe lang voordat alles weer terug naar (het oude) normaal is?

Tijdelijke effecten: mensen blijven weg van het werkt, gaan er nauwelijks nog op uit in hun vrije tijd en je ziet mensen in de auto stappen om uit de buurt van het virus te blijven.

Maar zodra de files weer terug zijn is de lol daar ook snel vanaf. Dichter bij je werk gaan wonen is ook nog steeds niet te doen met de compleet verziekte woningmarkt in Nederland. En uiteindelijk willen mensen toch ook weer ergens heen.

Permanent is waarschijnlijk dat er meer thuisgewerkt gaat worden.

Mijn inschatting: we klimmen weer uit het dal wanneer het virus onder contgrole is en dan is er 20 a 30 procent vanaf ten opzichte van een half jaar geleden. En daarna gaat de groei die we voorheen hadden weer inzetten, met als gevolg dat we alsnog zwaar in de knel komen met de mobiliteit zoals voorspeld, alleen dan vier tot zes jaar later dan we dachten.

Ik was overigens toch al van plan mijn NS-kortingsabonnement op te zeggen vanwege de verslechterde voorwaarden (geen korting meer eind van de middag), maar nu ik sinds februari geen trein meer van binnen heb gezien (behalve dan gister een VIRM die hier voorbij kwam met de deur van de machinist open??) heeft dat kortingsabonnement natuurlijk helemaal geen zin meer.

Hopelijk is alles in september wat relaxter qua fiets in de trein en kan ik op vakantie in Nederland tussen de zomerdrukte en de mogelijke nieuwe najaarsgolf van het virus in...
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: OV na het covid-19 tijdperk

Berichtdoor xCookiesolax » 02 maart 2021 15:27

De vervoerders zijn in opdracht van de overheid bezig met het opzetten van een Transitieprogramma. Het voorstel van de HTM is om enkele weinig gebruikte haltes samen te gaan voegen. Verder wordt er lichtjes aan de frequenties gesleuteld. Bij EBS en de RET denkt men na over ingrijpendere wijzigingen.

Bron: https://mrdh.notubiz.nl/document/9821326/2/f9337858-5398-4948-9b8f-fb2a507bc964

Overigens stonden de haltes Frankenslag, Statenplein, Alberdingk Thijmstraat, Vlietbrug & Aegonplein sowieso al op de nominatie om te verdwijnen. Dit wordt nu dus wellicht een paar jaar vervroegd.
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: OV na het covid-19 tijdperk

Berichtdoor OVinDelft » 02 maart 2021 15:52

Hier alle documenten van de MRDH over dit onderwerp: https://mrdh.notubiz.nl/vergadering/836 ... 11-03-2021
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: OV na het covid-19 tijdperk

Berichtdoor Brecht » 07 maart 2021 10:42

Met het verdwijnen van tramhaltes wordt het OV minder toegankelijk voor ouderen en mensen met een beperking, verder lopen naar een halte is het resultaat. En wat win je ermee: 1 minuutje eerder op de eindhalte zodat bijvoorbeeld de dagjesmensen via lijn 11 eerder op het strand zijn?
Wie vindt de HTM belangrijker: de regelmatige instappers langs de lijn of de strandgasten die alleen komen als het in het weekend een keertje mooi weer is?
Brecht
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 10 okt 2018 10:33

Re: OV na het covid-19 tijdperk

Berichtdoor HaagsePeter » 11 maart 2021 22:59

Brecht schreef:Met het verdwijnen van tramhaltes wordt het OV minder toegankelijk voor ouderen en mensen met een beperking, verder lopen naar een halte is het resultaat. En wat win je ermee: 1 minuutje eerder op de eindhalte zodat bijvoorbeeld de dagjesmensen via lijn 11 eerder op het strand zijn?
Wie vindt de HTM belangrijker: de regelmatige instappers langs de lijn of de strandgasten die alleen komen als het in het weekend een keertje mooi weer is?

Ik ben voor opheffen van een aantal haltes. De omzetting van tram naar randstadrail 3 en 4 heeft vertraging opgeleverd. Politiek was er toen geen draagvlak om haltes op te heffen en de boel te versnellen, wat wel het plan was om randstadrail aantrekkelijker te maken.
Dat zulke stappen nu wel worden genomen maakt in mijn ogen het OV in het algemeen aantrekkelijker. En voor invaliden is snel OV ook prettig. En voor gebieden waar geen OV komt is de regiotaxi en dergelijke.
HaagsePeter
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 21 jul 2019 12:00

Re: OV na het covid-19 tijdperk

Berichtdoor willem » 12 maart 2021 13:20

Het ov moet wel een ontsluitende functie blijven houden. Het is niet de bedoeling dat mensen (in de stad) een kilometer langs een trambaan moeten lopen voordat ze bij een halte zijn.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: OV na het covid-19 tijdperk

Berichtdoor buschauffeur » 12 maart 2021 13:52

Precies. Met het opheffen van de halte Heliotrooplaan van lijn 3 wordt de afstand naar een andere halte behoorlijk ver. Helemaal als je in acht neemt dat in die buurt veel ouderen wonen.
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: OV na het covid-19 tijdperk

Berichtdoor iljitsch » 12 maart 2021 14:56

willem schreef:Het ov moet wel een ontsluitende functie blijven houden. Het is niet de bedoeling dat mensen (in de stad) een kilometer langs een trambaan moeten lopen voordat ze bij een halte zijn.

Hm, als ik randstadrail, dat op 100 meter van mijn huis langsrijdt, wil gebruiken dan is dat ofwel een kilometer lopen naar station LvNOI ofwel nog iets verder naar station Voorburg 't Loo.

Ik kan natuurlijk ook 200 meter lopen naar lijn 6, alleen gaat die dus niet naar Zoetermeer...

In principe zou je als je weet waar mensen hun reis beginnen en waar ze 'm eindigen je precies uit kunnen rekenen welke halteafstanden de kortste gemiddelde reisduur opleveren. Dan krijg je ongetwijfeld dat je bij langere ritten beter meer ruimte tussen de haltes moet houden. Het scheelt dan ook wel of je uitgaat dat mensen lopend naar de halte komen of ook op de fiets. Bij de voormalige spoorstations die nu RR zijn heb je dan ook altijd veel ruimte om fietsen neer te zetten.

6 slaat wel een beetje door de andere kant op, met 2 km tussen haltes stuyvesantplein en hofzichtlaan, maar wel 4 tussenliggende haltes, dus elke 400 meter een halte. Ik zou zeggen dat je ofwel halte stuyvesantplein (op 250 meter van ternoot) zou kunnen opheffen ofwel haltes carel reinierszkade en reigersbergenweg samenvoegen tot eentje er tussenin.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: OV na het covid-19 tijdperk

Berichtdoor willem » 13 maart 2021 20:45

Het is, afhankelijk van de lijn en plaats, maatwerk. Wellicht kan ergens wel een halte verdwijnen of samengevoegd worden zonder dat omwonenden veel langer naar de halte onderweg zijn. Dat is prima.

Voor nu heb ik het gevoel dat het schrappen van haltes een ding op zichzelf is geworden. Als je maar haltes schrapt wordt het ov sneller en dus aantrekkelijker, zo lijkt men te denken. Dat is te kort door de bocht.
Met name in het streekvervoer geldt dat je 9 van de 10 keer langs een rustige halte kunt rijden zonder te stoppen. Als je zo'n halte schrapt is de tijdwinst nihil: de bus rijdt daar in 99% van de gevallen toch al voorbij.
Omgekeerd geldt wel dat de kinderen van de naast zo'n halte wonende landbouwer of tuinder niet meer vlakbij huis op de bus kunnen stappen om naar school te gaan. Of in het weekeinde wandelaars die halte niet meer als begin- of eindpunt van hun tocht kunnen gebruiken.
De (tijd-)winst van het opheffen is minimaal of niet aanwezig, terwijl de enkele gebruikers toch uit het ov gejaagd worden. Dat maakt mij sceptisch over het overal maar klakkeloos opheffen van haltes.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: OV na het covid-19 tijdperk

Berichtdoor OVinDelft » 14 maart 2021 00:45

Dat is zeker waar, kijk als voorbeeld maar naar bus 455 tussen Delft en Zoetermeer waar vele haltes zijn opgeheven sinds begin dit jaar vanwege 'R-net-kwaliteit', terwijl er nauwelijks rijtijdwinst is geboekt. Dan had er een routeaanpassing moeten worden doorgevoerd, maar dat werd dan weer niet gedaan.

Bij het verbouwen van de GTL-lijnen voor gebruik door brede trams moeten er sowieso op veel plekken grote aanpassingen worden gedaan. Dan is het logisch dat meteen het herstructureren van de straat en het verplaatsen van haltes dan meteen wordt meegenomen. Neem als voorbeeld de aanstaande grote verbouwingen van lijn 16.

Bij lijn 6 kan ik me inbeelden dat bij het aanpassen van het trajectdeel tussen Ternoot en Oostinje de halte Stuyvesantplein niet inpasbaar is voor gebruik met brede trams en gelijkvloerse instap. Aangezien de haltes daar al dicht op elkaar zitten kan je deze halte opheffen, maar omdat de afstand tussen Oostinje en Carel Reinierszkade dan te groot wordt zou je deze haltes kunnen samenvoegen tot een nieuwe halte Van Heutszstraat. Om de halteafstand beter te verdelen kan je de halte Reigersbergenweg dan nog verschuiven naar de Gerstkamp. Halte Margarethaland hef je op omdat deze te dicht bij Aegonplein zit, maar blijft wel bedient door bus 24. Aegonplein zit het dichtst bij de hoofdingang station Mariahoeve dus wordt vernoemd naar dit station, en de halte aan de Appelgaarde vervalt. Bij dit plan ga je op het traject van 8 naar 5 haltes; en van een gemiddelde halteafstand van ongeveer 333 meter naar 500 meter.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: OV na het covid-19 tijdperk

Berichtdoor iljitsch » 14 maart 2021 09:14

Als er gemiddeld (veel) minder dan één persoon per halte in/uitstapt dan kan je inderdaad zoveel haltes hebben als je wilt, want dat heeft dan minimale invloed op het aantal stops. Maar bij de tram stappen bij de meeste haltes wel meerdere mensen in/uit. Als je dan tussen twee haltes een nieuwe bouwt heb je dikke kans dat die voor één of meer mensen dichterbij is en dat je dus op nagenoeg alle haltes moet stoppen. Dan wordt het wel erg sloom.

Stuyvesantplein ligt echt wel heel dicht bij Ternoot, die zou je zonder problemen op kunnen heffen. Halte Carel Reinierszkade opschuiven kost je wel flink wat bomen en betekent verder lopen voor de automobilisten die daar nu parkeren :D want er is geen ruimte voor en een halte en parkeerplaatsen. Die moeten dus verplaatst worden naar waar nu de halte staat.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: OV na het covid-19 tijdperk

Berichtdoor PAV » 14 maart 2021 11:36

OVinDelft schreef:Dat is zeker waar, kijk als voorbeeld maar naar bus 455 tussen Delft en Zoetermeer waar vele haltes zijn opgeheven sinds begin dit jaar vanwege 'R-net-kwaliteit', terwijl er nauwelijks rijtijdwinst is geboekt. Dan had er een routeaanpassing moeten worden doorgevoerd, maar dat werd dan weer niet gedaan.

Op zich ben ik het met je eens, maar momenteel rijdt lijn 455 een omleiding in Pijnacker. Dat kost ook weer extra tijd. Dus echt een goed beeld van het rijtijdverschil heb je nu nog niet.
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: OV na het covid-19 tijdperk

Berichtdoor OVinDelft » 14 maart 2021 14:57

Echt grote tijdwinst bij 455 kan je boeken door het rechttrekken van de route tussen Zuidpoort en Laan der Zeven Linden via de route van bus 62 door de Mijnbouwstraat en Nassaulaan. Echter zit daar weer een nadeel aan: je doet de TU dan niet meer rechtstreeks aan. Grote kans dat dat zoveel reizigers kost dat het niet de moeite waard is, en daaruit kwam dan weer het bestaande compromis.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: OV na het covid-19 tijdperk

Berichtdoor Charles » 08 jun 2021 10:54

Ik ga hier nu reageren op mijn startpost van een jaar terug.

Als de voorbije periode mij iets heeft geleerd dan is het wel dat het beter is om zo weinig mogelijk afhankelijk/aangewezen te zijn op het ov. Niet alleen door de oproepen om het ov alleen te gebruiken voor noodzakelijke reizen, maar ook omdat het ov aangemerkt wordt als bron van covid-19 besmettingen. Een Tebbie nou op je muil is in het ov nog steeds verplicht en ik zie geen aanwijzingen dat deze verplichting binnen afzienbare tijd komt te vervallen.

Mede hierom maak ik enkel nog gebruik van het ov als het echt niet anders kan, maar daarnaast heb ik tevens ook verhuisplannen om het ov-gebruik door mij nog verder te minimaliseren. Het -moeten- reizen in het algemeen gaat mij steeds meer tegenstaan en het reizen per ov nog veel meer.
De vanzelfsprekendheid en het onbezorgd reizen met bus/trein/metro/tram is helaas verleden tijd geworden. In elk geval in mijn beleving.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: OV na het covid-19 tijdperk

Berichtdoor iljitsch » 08 jun 2021 11:21

Ik las vanmorgen ook dat conducteuren veel gedoe ervaren van mensen die zich niet aan de regels houden, mondkapjes niet (goed) op, maar ook roken in de trein en zelfs vrouwen die belaagd worden. En dan allerlei discussies als ze mensen aanspreken op die mondkapjes. Snap ik niet, want "dit is de regel, niet relevant of het nuttig is of niet". Met als gevolg dat conducteurs zich minder nog dan voorheen laten zien en mensen dus denken dat ze alles kunnen maken.

Ook laatst een verhaal over dat er veel op de noodknoppen gedrukt wordt om door de poortjes te komen.

In Amerika hebben ze het voordeel dat het land opgedeeld is tussen degenen die het allemaal zelf beter weten en degenen die voorzichtiger zijn, en in dat eerste deel rijdt dan ook verdacht weinig openbaar vervoer...
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: OV na het covid-19 tijdperk

Berichtdoor Charles » 08 jun 2021 12:36

iljitsch schreef:In Amerika hebben ze het voordeel dat het land opgedeeld is tussen degenen die het allemaal zelf beter weten en degenen die voorzichtiger zijn, en in dat eerste deel rijdt dan ook verdacht weinig openbaar vervoer...
Dat zou voor Nederland betekenen dat we het ov beter kunnen opdoeken. Met ongeveer 16 miljoen betweters die ieder elk veel waarde toekennen aan hun eigen waarheid is handhaving van overheidregels praktisch onuitvoerbaar.
En dit is niet alleen in het ov...
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

VorigeVolgende

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten