OVinDelft schreef:Echt grote tijdwinst bij 455 kan je boeken door het rechttrekken van de route tussen Zuidpoort en Laan der Zeven Linden via de route van bus 62 door de Mijnbouwstraat en Nassaulaan. Echter zit daar weer een nadeel aan: je doet de TU dan niet meer rechtstreeks aan. Grote kans dat dat zoveel reizigers kost dat het niet de moeite waard is, en daaruit kwam dan weer het bestaande compromis.
Aan het begin van het jaar ben ik regelmatig in 455 naar Pijnacker gestapt.
De bestemmingen in Pijnacker lagen in Noord en Tolhek. Ik kan me nog ‘van vroeger’ herinneren dat de bus destijds een grote lus door Pijnacker Noord reed. Voor Pijnacker Noord stapte ik nu uit op halte aan het einde van de Vlielandseweg, om vervolgens nog een stukje door te lopen en via een landweggetje naar Pijnacker Noord te lopen. Daarmee is Pijnacker Noord in een minuut of vijf lopen van de halte te bereiken. Als ik me niet vergis, is de betreffende halte inmiddels opgeven.. De dichtbij zijnde haltes zijn nu Pijnacker Centrum of Pijnacker Metrostation Pijnacker Centrum. Die liggen echt op een steenworp van elkaar en op ruim 20 minuten lopen van Pijnacker Noord.
In Tolhek, aan de zuidkant van Pijnacker komt helemaal geen bus maar aan de rand daarvan ligt metrostation Pijnacker-Zuid. Al met al zijn de ‘buitenwijken’ van Pijnacker met de bus maar matig bereikbaar.
De omweg door de TU-wijk kost behoorlijk wat tijd. Ik weet niet of de haltes voor het Corona-tijdperk ook zo matig werden gebruikt. In de periode dat ik er met 455 doorheen reed, slechts enkele uitstappers die aan het beginpunt of Zuidpoort waren ingestapt en daarmee lijkt de route van 455 door de TU-wijk vooral lokaal gebruikt. Inmiddels weet ik de omweg te vermijden door bij de Laan der Zeven Linden in Delfgauw over te stappen op lijn 62. Verder viel me op, dat in de smalle woonstraten voorbij de TU-wijk de bus regelmatig vertraging opliep door verkeerd geparkeerde auto’s, werkverkeer en busjes van pakketbezorgers.
Lijn 455 in Delft de route van lijn 62 te laten rijden in plaats van de omweg door de TU-wijk lijkt me meer in het concept van R-Net te passen. R-Net staat toch ook voor snelheid en directe verbindingen. Vreemd is het daarom om met een overstap van een R-Netlijn op een reguliere stadslijn sneller (en voordeliger!) op plaats van bestemming te zijn.