PAV schreef:Vanaf 1 juli komen alle plaatsen in het OV weer beschikbaar aldus het kabinet. Mondkapjes blijven wel verplicht. Mensen mogen dus gewoon naast elkaar zitten, staan of lopen in het OV mits ze een mondkapje dragen.
Daarmee wordt het verschil met het vliegtuig opgeheven
Maar of het reizen met het ov weer aantrekkelijker wordt, nu de meeste beperkingen zijn komen te vervallen. Ik heb mijn sterke twijfels, niet in de laatste plaats door het feit dat niet iedereen een mondkapje draagt, maar ook dat de NS het meenemen van rijwielen blijft ontmoedigen. Als je een fiets wilt meenemen tijdens de treinreis, dan ben je verplicht om dat aan te melden per treinrit. Dus bij overstappen moet je de fiets wederom vooraf aanmelden voor de treinrit die je na de overstap gaat maken. Waarschijnlijk wil de NS graag zien dat je gebruik maakt van de OV-fiets (is van de NS) ipv je eigen rijwiel mee te nemen in de trein.
Overigens heeft de NS ook overwogen dat iedereen die van de trein gebruik wilt maken, zich vooraf moet registreren. Een reserveringsysteem die vergelijkbaar zou zijn met het vliegtuig en met theaterbezoek. Het is niet doorgezet, maar ik verwacht dat dit op termijn er wel gaat komen. De ov-bedrijven willen gewoon weten hoeveel reizigers er precies zijn op welke tijden en trajecten. Dat heeft een voorspellende waarde, in zekere zin. En natuurlijk weten de ov-bedrijven dan ook precies wie er gebruik maakt van het ov, ook dat is waardevolle informatie. Of het alleen blijft bij het Nationale Spoor of dat àlle ov-bedrijven een (gezamelijke?) reserveringsysteem gaan invoeren, geen idee.
Onlangs werd in een televisieprogramma opnamen getoond die gemaakt waren met een verborgen camera in de trein. Wat je zag kwam overeen met mijn eigen ervaringen tijdens die ene treinreis die ikzelf maakte in coronatijd. Mensen die helemaal geen mondkapje droegen, of onjuist gebruik daarvan. En iemand die het mondkapje afzette toen die persoon moest hoesten... Dit laatste heb ik zelf ook meegemaakt tijdens die ene treinreis in coronatijd die ik maakte.
Alles bij elkaar heeft mij doen besluiten om het ov te mijden, ik maak daarbij geen verschil tussen nationaal vervoer en stadsdiensten. Alleen als het echt niet anders kan en het is een noodzakelijke reis, omdat er geen andere optie is voor mij, dan zal ik nog gebruik maken van het ov.
Wat de schotten in de GTL-tram betreft, in de HTM-bussen zijn die ook geplaatst.