OV na het covid-19 tijdperk

Voor alles wat niet in de onderstaande categorieën thuis hoort.

OV na het covid-19 tijdperk

Berichtdoor Charles » 30 mei 2020 10:05

Hoe zal het ov eruit zien na het covid-19 tijdperk? Inmiddels komt de samenleving weer op gang en tot leven, weliswaar nog met aanpassingen, maar voor het ov geldt dit niet. Er is nog steeds het dringend advies om alleen van het ov gebruik te maken als dat strikt nodig is, dus niet voor een dagje naar het strand. Er mogen ook maar een beperkt aantal stoelen gebruikt worden. Ondertussen gaat er weer gereden worden volgens normale dienstregeling en met gebruikelijke voertuigsamenstellingen.
Aan de andere kant geven de ov-bedrijven aan grote inkomstenverliezen te hebben, maar dat de kosten gelijk gebleven zijn. Logisch ook als je de mensen het ov uitjaagt door te zeggen dat je alleen mag reizen als dat stikt noodzakelijk is.

Voorts geeft de overheid vele miljarden uit aan staatssteun aan ondernemers en daar lijkt geen limiet aan te zitten. Nu al hoor je geruchten dat de rekening hiervoor bij de burgers gelegd gaat worden en dat deze hete aardappel doorgeschoven wordt naar het volgende kabinet. Immers, maart volgend jaar zijn er verkiezingen en er gaat vast en zeker onvermijdelijk een bezuinigingsronde volgen. Gezien de perikelen rond het ov nu, vermoed ik dat vooral juist het ov flink zou moeten gaan bezuinigen. Ze roepen nu al om veel geld omdat ze forse verliezen lijden. En of de reizigersaantallen weer op het oude nivo zullen komen, is nog maar zeer de vraag.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: OV na het covid-19 tijdperk

Berichtdoor Admin » 30 mei 2020 11:10

Ik zag ook al berichten dat met name de verkoop van electrische fietsen stevig in de lift zit als alternatief voor het OV. Het OV zal een flink deel van het reizigersaanbod gaan verliezen aan de fiets (al-dan-niet met hulpmotor) omdat mensen nu de voordelen ontdekken die ze voorheen niet kenden als OV gebruiker. Gelukkig maar, want het wegennet is niet berekend op een zeer groot aanbod aan forenzen, de kans op lange files, zowel in lengte als tijdsduur, wordt dan exponentieel groter. Wie 4 of zelfs 8 weken terug op de snelweg reed merkt het verschil met nu: het is al (flink) veel drukker geworden. Waar je begin april vooral vrachtauto's en (aannemers)busjes zag rijden, zie je nu meer en meer personenauto's met alleen de bestuurder of families (ook uit het buitenland!) die ergens naar toe gaan. Grote bedrijven zitten ook niet te wachten om hun hele personeelsbestand terug te halen naar kantoor en diverse hebben al aangegeven dat thuiswerken ook in de (nabije) toekomst mogelijk blijft en zelfs wordt aangemoedigd. Ook dat scheelt in de vraag naar vervoer, zowel op de weg als het OV.

Zware bezuinigingen in het OV zullen alleen komen wanneer de komende verkiezingen gewonnen worden door liberaal-rechts, hoewel men ook daar wel al doordrongen is dat winst maken in het OV geen kerntaak is van de OV bedrijven en dat deze een belangrijke maatschappelijke functie hebben als het gaat om de in die kringen zo populaire "zelfredzaamheid" haalbaar te houden.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: OV na het covid-19 tijdperk

Berichtdoor Charles » 30 mei 2020 11:35

Wat betreft de populariteit van de elektrische fiets en de flink gestegen verkoop daarvan, dat heeft alles te maken met timing. Het is voorjaar met uitnodigend weer om naar buiten te gaan en dit in combinatie met het herhaaldelijke verzoek om het ov te mijden. Voor relatief korte afstanden is de e-bike zeker een goed alternatief en je staat niet in de file en hoef ook niet te zoeken naar een parkeerplek.
Maar hoe zal dit straks worden? In het najaar en winterperiode met -veel- regen, wind, kortere dagen etc. Blijft men nog steeds de fiets gebruiken voor forensenverkeer?

Thuiswerken zal idd deels een blijvertje worden en het is herondekt sinds dat Koot en de Bie ons zijn voorgegaan, medio jaren 80. Dat was toen al mogelijk hebben zij laten zien :)
Ze zullen waarschijnlijk nooit gedacht hebben dat het ook echt werkelijkheid zou gaan worden.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: OV na het covid-19 tijdperk

Berichtdoor iljitsch » 30 mei 2020 12:27

Het blijft toch allemaal wel van dik hout zaagt men planken.

Aan de ene kant logisch natuurlijk dat we niet terugwillen naar volle balkons in de spits. Aan de andere kant heb ik na een paar maanden thuis zitten wel zin om eens een keer een dagje ergens heen te gaan met de trein. Dat zou toch moeten kunnen buiten de spits, zou je denken. Misschien zelfs met een reserveringssysteem.

En dan zit je in tram of trein nog een stuk beter dan in het vliegtuig. Ik hoorde alweer verhalen over trein op afstanden tot 750 km. (Ik kan je vertellen dat met trein en boot naar Dublin een flinke reis is...) Maar dan moet er toch echt wel wat gebeuren aan dingen als 10 x stoppen onderweg naar Berlijn of het feit dat je vanuit NL wel met 300 km/u naar Antwerpen kan en diezelfde snelheid tussen Brussel en Parijs, maar het stuk tussen Antwerpen en Brussel is beperkt tot 160 km/u. Ook prijzen en gemak van boeken hebben nog flink aandacht nodig.

Ik verwacht geen enorme bezuinigingen op het OV, want als daar mensen ontslagen worden kost dat bijna net zo veel geld en wat heb je dan? Wel uitstel van allerlei plannen tot uitbreiding en verbetering.

En bezuinigingen in het algemeen: we zijn toch met z'n allen redelijk naar links opgeschoven de laatste tijd, ik verwacht dat dit mee gaat vallen. En als je bedenkt dat uitvoering bij de overheid nu nog steeds kampt met de kaalslag van de vorige crisis zou dat wel beter zijn.

Aan de andere kant wordt er wel erg makkelijk gedaan over steeds maar meer lenen. Vorige crisis kwam door onverantwoord lenen. Oplossing? Meer lenen. De bevolking gaat over niet al te veel tijd krimpen (nu al aan de gang in veel Europese landen) en dan worden staatsleningen een enorme molensteen om de nek van een krimpende bevolking. Sommige mensen zeggen kijk naar Japan, daar gaat het toch goed. Maar de meeste landen zijn geen Japan met grote technologiebedrijven waardoor de economische groei nog net rond het nulpunt blijft ondanks een krimpende bevolking en een omhoogschietende staatsschuld.

Ik zou zeggen: belast winst veel meer. Dus als je geen winst maakt betaal je ook niet. Zo betalen de rijken de crisis, wat mij toch terecht lijkt. (En ik ben een groot voorstander van een flinke erfbelasting, als je dan toch moet betalen is na overlijden wel de minst vervelende optie. Met hoe lang mensen leven gaat zo'n erfenis ook toch vooral naar mensen die zelf al van middelbare leeftijd zijn en het niet echt nodig hebben.)

Maar zoals altijd zal er wel iets van de huidige problemen blijven hangen, maar gaan we toch grotendeels weer terug naar normaal als dit probleem voor het grootste deel opgelost is.

Mijn inschatting is wel dat het nu overal afneemt door het warmere weer = ramen open = betere ventilatie = minder virus in de lucht = minder besmettingen. Zodra we weer allemaal slecht geventileerd binnen gaan zitten in de winter hebben we waarschijnlijk een groot probleem, en waarschijnlijk nog geen vaccin. Maar over anderhalf jaar waarschijnlijk wel en dan kan alles veel meer terug naar het echte normaal.

In de tussentijd: lang leve de oude trams en treinen waar de ramen open kunnen.

Over thuiswerken: ik heb een tijd geschreven voor een Amerikaanse website. Daar werkte iedereen vanuit huis. Dat werkte best goed, maar ik had daar toch een aardig ander gevoel bij dan bij "echte" collega's die je in elk geval een paar dagen per week ziet. Daarna een tijdje bij een grote organisatie gewerkt maar daar was het zo druk dat als ik documenten moest schrijven ik dat maar thuis deed. Alleen dat was op 1 km van kantoor, dus als er wat was sprong ik op mijn fiets. Als je verder weg woont dan is thuis werken voor dit soort kantoorwerk toch wel lastiger, en denk ik dat het meer een kwestie van 2 of 3 vaste dagen per week wordt. Scheelt wel een slok op een borrel maar niet een fundamentele verandering.

En als je in een slachthuis werkt... Ben benieuwd hoe je dat thuis kan doen. Groot verschil tussen witte en blauwe boorden dus.

Echte probleem hierbij is de woningmarkt, het is veel te moeilijk om dichter bij je werk te gaan wonen.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: OV na het covid-19 tijdperk

Berichtdoor Slagathor » 01 jun 2020 18:38

Ik maak me er wel zorgen over omdat het korte-termijndenken nog altijd overheerst. Men doet maar wat met de gedachte "volgend jaar is er een vaccin en kunnen we weer terug naar normaal."

Het slechte nieuws is dat zo'n vaccin er waarschijnlijk nooit komen zal.

De wetenschap geeft het al schoorvoetend toe, maar de politiek is nog niet zover.

We zoeken al decennialang naar vaccins voor andere coronavirussen: de verkoudheid (dat zou de economie heel wat opleveren; niemand ooit nog verkouden), SARS en MERS. Maar het lukt niet.

Omdat een vaccin voor een coronavirus zo goed als onmogelijk blijkt te zijn. Ons afweersysteem onthoudt een coronavirus gewoon nooit erg lang. Na een maand of zes à negen is ons lichaam het alweer vergeten. Dat geldt voor zowel infectie door het virus zelf, als voor kunstmatige infectie via een vaccin.

Maar nergens zie ik mensen nadenken over wat we gaan doen als een vaccin uitblijft...
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: OV na het covid-19 tijdperk

Berichtdoor iljitsch » 02 jun 2020 10:27

Dat is wel een heel pessimistisch verhaal... En ik denk dat we het antwoord op je vraag om ons heen kunnen zien met volle stranden en dammen en winkelstraten: mensen gaan toch weer grotendeels terug naar (het oude) normaal, dat er nog steeds per week 100 a 200 mensen aan COVID-19 doodgaan is niet voldoende om mensen af te schrikken om weer grotendeels de normale dingen te doen.

De vraag is natuurlijk wat er gaat gebeuren als eea toch te veel losgelaten wordt (ik maak me zorgen om restaurants en café's, zeker met alcohol erbij kan dat alleen maar misgaan) en/of wanneer net als bij griep en verkoudheid het aan het begin van de winter weer oplaait.

Dat van "vergeet een vaccin" heb ik nergens gezien, en ik vind dat ook wel heel pessimistisch. Er zijn al wat berichten over een aantal van de 80 ofzo vaccins waaraan gewerkt wordt dat ze de gewenste antistoffen-reactie opleveren. Dat is geen garantie dat het gaat werken maar geeft wel goede hoop. SARS is geen vaccin voor omdat de ziekte al uitgewoed was voordat een vaccin ontwikkeld kon worden en het kon dus ook niet meer getest worden. Die kant gaan we nu ook enigszins op met SARS-COV-2, want als je een zooi mensen vaccineert en er wordt niemand ziek, komt dat omdat het vaccin werkt of omdat er sowieso nog maar weinig mensen besmet worden?

Ik weet niet in hoeverre er serieus aan verkoudheidsvaccins gewerkt is. Wat je daar inderdaad ziet is dat mensen niet permanent of zelfs maar lang immuun worden, maar dat zijn ook oppervlakkige infecties. Interessant is dat SARS-COV-2 ook op die manier kan werken als een verkoudheid als het alleen in je neus blijft. Goede kans dus dat dat geen goede immuniteit oplevert en je het later nog eens kan krijgen. Maar ligt voor de hand dat het dan wel minder zwaar is. En dan wellicht als je oud en/of verzwakt bent dat je dan alsnog de volle COVID-19 kan krijgen, vergelijkbaar hoe jonge gezonde mensen de griep zonder problemen doormaken maar oude mensen veel meer risico lopen eraan te overlijden ook al hebben ze eerder al griep gehad. (Hoewel het verschil is dat griep steeds verandert en SARS-COV-2 op dit moment niet of nauwelijks.)

Als je echter wel de volle mep COVID-19 gehad hebt (in je longen) levert dat een sterke immuunrespons op dus zou je verwachten dat dit goede immuniteit, in elk geval voor een flinke tijd als het al niet levenslang is, oplevert. Als het virus niet muteert zou je dan dus wel voor lange tijd beschermd moeten zijn. Logisch ook: als je flink geïnfecteerd bent en je lichaam weet geen goede immuunrespons op te bouwen dan kan je natuurlijk ook niet beter worden. En als je het net gehad hebt krijg je het niet de volgende dag weer. Of volgende week. Of volgende maand. Volgend jaar? Weten we niet, maar ligt niet enorm voor de hand. Let wel: als je dus goed ziek geweest bent en je immuunsysteem een stevige respons opgebouwd heeft. Als het beperkt blijft tot je neus en het virus slecht voet aan de grond kreeg en/of de meer algemene immuunreactie (zonder specifieke antistoffen) hebben het nagenoeg weggekregen dan is het een ander verhaal.

Met al het bovenstaande in het achterhoofd verwacht ik nu wel dat er nagedacht wordt over betere maatregelen, want dit is natuurlijk allang een heel erg dure grap geworden. Veel sneller het vliegverkeer platgooien als er weer zoiets gebeurt lijkt me in elk geval een no-brainer. Je minder afhankelijk maken van maar een paar plekken in het buitenland voor medicijnen en beschermingsmiddelen ook.

Sowieso was de liefde voor mondialisering al aan het bekoelen, en dit gaat daar zeker in helpen. Maar aan de andere kant blijft het financieel aantrekkelijk om mensen uit armere EU-regio's hier in Polenhotels te stoppen en in te kleine busjes naar steeds verschillende slachterijen te rijden voor optimale besmetting. Sowieso levert naar een ander land verhuizen veel meer vliegverkeer op plus al die vliegvakanties die iedereen denkt nodig te hebben plus een groep zakelijke reizigers die continu de wereld over vliegt. Zou niet verkeerd zijn als dat minder werd, maar ja dan gaan die miljarden voor de nationale vliegmaatschappij natuurlijk helemaal nooit terugverdiend worden.

Misschien ietwat terug naar relevantie voor dit forum: binnen 750 km niet meer vliegen maar met de trein. Moeten ze toch eigenlijk wel weer zorgen dat de raampjes open kunnen, want het lijkt er toch sterk op dat het virus in slecht geventileerde ruimtes goed kan blijven hangen. Natuurlijk komen dan de bekende problemen met internationale treinreizen gelijk terug: duur en lastig te boeken vergeleken bij vliegen. Ook het aantal stops en de aansluitingen kunnen nog veel beter. En natuurlijk de vraag of het spoor wel veel meer internationale treinen aankan.

En het rotte met het spoor is dat het een enorme klus is infrastructuur aan te leggen en alle compromissen daarbij zit je enorm lang aan vast. Bijvoorbeeld (binnenlands dan), de brug over de IJssel bij Zwolle is een bottleneck. Die had meer sporen moeten hebben. Vervolgens vertrek je dan richting Groningen en rij je in een vrij rechte lijn de goede kant op. Tot je naar links afwijkt om bij Meppel te kunnen stoppen en dan naar rechts om Hoogeveen aan te doen. Als je een stuk spoor aanlegt in een rechte lijn tussen Staphorst en Beilen zodat intercity's die omweg kunnen overslaan wordt alles alweer een stuk efficiënter.

Helemaal erg is Nederland - Frankrijk. NL - BE kan op hoge snelheid. FR - BE ook. Alleen het stuk tussen Antwerpen en Brussel niet. Bizar. En Brussel - Rijssel (Lille) is natuurlijk ook niet de effectiefste manier om een route tussen Antwerpen en Parijs in te richten.

Ik denk wel dat het op afstand werken (meer thuis en minder zakelijk reizen) een flinke impuls gekregen heeft maar je ziet ook wel dat dit voor sommige mensen lastig blijft en dat video toch geen 100% vervanging is voor echt bij elkaar komen.

Er zullen vast systemen komen om de drukte op bepaalde tijden in het OV tegen te gaan. Maar hoe je dat kan doen zonder een week vantevoren te moeten reserveren voor je reis van Den Haag CS naar Amsterdam Zuid vraag ik me af...

Ik ben wel benieuwd wat voor effect dit gaat hebben op de eerdere trend waarbij je op kantoor een flexplek hebt. Ik denk niet dat we teruggaan naar een vaste plek op kantoor, waar vervolgens altijd de helft leeg is omdat mensen in deeltijd werken, thuis werken of vergaderen. Maar lekker typen op het toetsenbord waar vanochtend nog iemand anders op zat te niezen is natuurlijk niet handig.

En wat te doen met liften? In grote gebouwen zoals al die ministeries bij CS heb je op drukke tijden al flinke files, als je in die lift 1,5 m afstand moet houden dan heb je iets van vijf keer zoveel liften nodig. En een paar trappen is leuk, maar 10 of 20 kan natuurlijk niet. Ook al omdat hijgend aankomen weer kans op virusdeeltjes geeft.

Maar sowieso gaat die 1,5 m-regel eraan, dat is op veel plekken niet te doen en mensen gaan het sowieso niet volhouden als ze niet het idee hebben dat dichterbij komen echt heel gevaarlijk is.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: OV na het covid-19 tijdperk

Berichtdoor grizzler » 09 jun 2020 15:53

Wat ik mij vooral afvraag is wat er gebeurt als straks blijkt dat van die duizenden op de Dam helemaal niemand besmet is geraakt (nog een weekje wachten en we weten het). Ik denk dat dan de bodem uit dat anderhalve-meterbeleid dondert. En de regering kan dan waarschijnlijk ook dat spoedwetje in haar r**t steken. Wat overigens alleen maar positief zou zijn, want wat daarin allemaal wordt afgedwongen moeten we écht niet willen...
Avatar gebruiker
grizzler
 
Berichten: 149
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:20
Woonplaats: Scheveningen (Noord)

Re: OV na het covid-19 tijdperk

Berichtdoor iljitsch » 09 jun 2020 16:02

Als je nu ziet hoe druk het is en hoe mensen zich steeds minder aan die anderhalve meter en andere maatregelen houden is het wel duidelijk dat we in een andere fase beland zijn.

Persoonlijk denk ik dat het virus gewoon slecht tegen warmer zonnig weer kan. Het is in dat opzicht interessant om te zien dat het in slachterijen hard om zich heen grijpt (hoewel veel mensen er niet (erg) ziek van worden) maar op andere plekken waar soortgelijke werkomstandigheden gelden niet. Grote verschil: in een slachthuis wordt het koud gehouden. Dat zou dus goed kunnen betekenen dat dit virus net als de griep zo rond deze tijd zo goed als verdwenen is maar in december weer gezellig terugkomt.

Ik heb zelf altijd de 1,5m-religie wat overdreven gevonden, het is echt niet zo dat je op 1,4 m besmet wordt en op 1,6m niet. Sowieso niet als je in een halve tel iemand voorbij loopt.

Maar met 30 mensen op het balkon in de trein of een concert of voetbalwedstrijd of in de kroeg (met nog alcohol om de regels extra soepel te interpreteren) is natuurlijk vragen om problemen. Vliegtuig vraag ik me ook af. Aan de ene kant veel luchtcirculatie met erg droge lucht (dus druppeltjes zijn zo verdampt) maar ja je zit wel uren vlakbij andere mensen uit andere regio's.

Probleem alleen is wat dan nu? Het is wel duidelijk dat alleen de allersimpelste regels begrepen worden.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: OV na het covid-19 tijdperk

Berichtdoor willem » 09 jun 2020 23:04

Uit het feit dat het virus nu in o.a. Brazilië (in verhouding tot de bevolking is de Amazone een van de zwaarst getroffen delen) en Saudi-Arabië tekeer gaat blijkt dat het zich bij hogere temperaturen toch kan handhaven.
Die anderhalve meter is een makkelijk te onthouden afstand waarop je zeker weet dat je veilig bent. Natuurlijk is 149 cm. niet extreem gevaarlijk ten opzichte van 151 cm., maar je moet iets communiceren wat te onthouden is.

Op de wat langere termijn zal thuiswerken toch op de een of andere manier een plaats krijgen. Daardoor wordt het zowel op de weg als in het ov rustiger. Tegelijk zullen meer mensen voor de auto kiezen omdat je dan minder anderen tegen komt en dus minder risico op besmetting loopt. Corona is dan als epidemie voorbij, maar zal een ziekte als alle andere geworden zijn. En nu is gebleken dat ov een besmettingsbron voor ziektes kan zijn. Ook na de pandemie is die gedachte niet weg.

De komende jaren zal het dus op zowel de weg als in het ov (in het ov meer dan op de weg) rustiger zijn dan voor de pandemie. Over zeg vijf jaar zul je zien dat mensen de pandemie weer gaan vergeten. Pas dan zul je een stijging van het gebruik van het ov gaan zien.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: OV na het covid-19 tijdperk

Berichtdoor wattman » 10 jun 2020 09:35

Wat is jullie beeld van het gebruik van het OV momenteel?
Lijn 19 lijkt op sterven na dood, ritten met 0 - 5 passagiers wat ik zie.
Lijn 15 heeft in Nootdorp weinig vervoer. Na Rijswijk wordt hij wel drukker.

De andere lijnen?
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: OV na het covid-19 tijdperk

Berichtdoor iljitsch » 10 jun 2020 09:39

Het is twee maanden geleden dat ik voor het laatst in de tram zat, langer voor de trein... Dus ik heb geen flauw idee. Af en toe werp ik een blik in een langsrijdende tram of bus om te zien hoeveel mensen erin zitten, maar vaak kan ik het niet goed zien, dus nog steeds geen flauw idee.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: OV na het covid-19 tijdperk

Berichtdoor iljitsch » 10 jun 2020 10:29

Het lijkt erop dat het virus wel flink op de terugweg is, zelfs ondanks alle versoepelingen. Dat zou erop kunnen wijzen dat het net als verkoudheidsvirussen en de griep slecht overleeft in de zomer en goed in de winter, dus dan zou het goed terug kunnen komen in de winter.

Vraag is dan: wat is wijsheid? Je zou voor OV-voertuigen kunnen inzetten op zoveel mogelijk ventilatie, bijvoorbeeld door ramen open te zetten (eventueel dit zelfs aanpassen in voertuigen waar dat nu niet kan). Dat zou nu perfect werken met het warme weer. Maar als het dan koud wordt heb je kans dat het virus zich daar lekkerder bij voelt en ondanks de koude tocht zich toch in het OV verspreid. Alternatief is een (binnen grenzen van het redelijke) zo hoog mogelijke temperatuur in voertuigen. Maar ja dan kan je natuurlijk geen zware ventilatie hebben want dan blijft het niet warm in de winter.

Ik hou er in elk geval rekening mee dat het weer thuis zitten wordt vanaf eind van het jaar, dus ik ga de komende maanden nog wel een paar keer gebruik maken van de mogelijkheid om de trein te nemen nu dat enigszins kan.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: OV na het covid-19 tijdperk

Berichtdoor Charles » 10 jun 2020 18:24

Heb zeer recent een treinreis gemaakt en vraag me af waarom je in de trein een mondkapje moet dragen. Reden zou zijn dat in het ov niet mogelijk is om 1,5 m afstand te houden. De trein waarmee ik reisde telde 220 zitplaatsen en ik kwam met mijn telling niet verder dan 9 reizigers. Dus dat argument klopt al niet.
Voorts werd er beweerd dat de treinen vaker en beter schoongemaakt zouden worden. Ook dat blijkt in de praktijk niet waargemaakt te worden. De treinen zijn nog net zo vies als voor het covid-19 tijdperk. Zowel buitenzijde alsook in de trein. Etensresten op de zittingen, lege blikjes en flesje die rondslingeren en er lijkt wel een kleuterklas gereisd te hebben, afgaand op de vele bekladdingen op diverse plekken in de trein. Maar ook de graffiti aan de buitenzijde is niet verwijderd, kortom mooie woorden maar geen daden.

Hier zie ik de lijnen 6, 24 en 27 voorbij komen en zelfs op zaterdagmiddag zitten er maar weinig passagiers in de voertuigen. En die mondkapjes heb ik ervaren als adembenemend.
Voor mij is het nu wel duidelijk: mijn laatste reis met het ov heb ik inmiddels gemaakt. Het is niet prettig reizen en beloftes worden niet nagekomen, in het bijzonder wat betreft de reinheid van de voertuigen.
Voorheen was het aanmerkelijk drukker en soms zat er luidruchtig volk in, maar daar had je slechts in beperkte mate hinder van. Vaak zaten die gasten trouwens ook maar voor een korte rit in de trein, tram of metro.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: OV na het covid-19 tijdperk

Berichtdoor PAV » 11 jun 2020 21:46

Slagathor schreef:We zoeken al decennialang naar vaccins voor andere coronavirussen: de verkoudheid (dat zou de economie heel wat opleveren; niemand ooit nog verkouden), SARS en MERS. Maar het lukt niet.

Even googelen levert mij op dat er wel degelijk vaccins voor SARS en MERS zijn ontwikkeld.

Zie dit artikel met betrekking tot het SARS-virus. En zie hier inzake het MERS-virus.

De SARS- en MERS-uitbraken waren echter alweer uitgedoofd toen de vaccins in ontwikkeling, waardoor de behoefte aan de vaccins er uiteindelijk niet meer was. Als ik het goed heb begrepen, verwijzen beide artikelen dan ook naar vaccins die wel in een gevorderd stadium zijn ontwikkeld en getest, maar niet definitief op de markt zijn gebracht , een soort "proto-vaccins" dus. Ontwikkelaars gaan dan ook geen extra tijd en geld in verder onderzoek steken.

De SARS- en MERS-virussen hadden ook een lager reproductiegetal (hoeveel anderen 1 besmet persoon gemiddeld besmet) dan het huidige virus. SARS-CoV-2 is dus "van nature" besmettelijker dan SARS-CoV-1 en MERS-CoV. Voor het huidige virus wordt binnenkort gestart met testen op mensen, wat betekent dat er enige wetenschappelijke basis is om te denken dat er een potentieel werkend vaccin is. Als er voor het huidige virus een vaccin komt, wat dus gezien mijn korte Google Search niet uitgesloten is, kan dat dus wel degelijk toegevoegde waarde hebben om toekomstige uitbraken te voorkomen dan wel de effecten ervan te beperken. Puntje van aandacht: in welke mate en hoe lang je met zo'n vaccin beschermd wordt, is altijd de vraag waar langeretermijnonderzoek antwoord op moet geven.

Wat betreft verkoudheid: daar is tot op heden inderdaad geen vaccin voor gevonden, ondanks ongetwijfeld veel onderzoek. Verkoudheid kan overigens zowel door coronavirussen als rhinovorussen worden veroorzaakt. Dat het zo veel verschillende virussen/virusstammen zijn die verkoudheid kunnen veroorzaken, maakt het ook zo lastig om er een vaccin tegen te ontwikkelen. Bij de jaarlijkse griepprik is het ook altijd een gok welke stammen de farmaceutische industrie kiest om het vaccin voor te ontwikkelen. Ondanks dat het lastig is, wordt het toch ieder jaar gedaan omdat we het kennelijk toch de moeite en het geld waard vinden het te proberen. Er zijn dus voor het griepvaccin vooralsnog voldoende maatschappelijke en economische baten om ondanks de onzekerheden toch jaarlijks een vaccin te ontwikkelen.

Los van een eventueel vaccin, ervaar ik het reizen met mondkapje op eveneens als oncomfortabel. Echter, ik ben inmiddels als verpleegkundige ook gewend hele diensten met mondkapje op te werken, en dan ben je toch wat inspannender bezig. Dan valt in het OV zitten met zo'n ding op relatief mee, al zou het wel prettig zijn als het geen permanente maatregel zou zijn.

Verder zie ik in het ov ook veel onjuist gebruik van mondkapjes, zoals mensen die hem ondersteboven op hebben. Dit is te herkennen aan het ijzerdraadje dat boven zit om het juist rondom je neus te vormen. Ook zag ik mensen die enkel hun mond bedekten, of enkel hun neus. Dan is een mondkapje dus niet effectief. Ik kan mij er dan ook behoorlijk aan ergeren als ik dat zie.
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: OV na het covid-19 tijdperk

Berichtdoor wattman » 12 jun 2020 18:13

Zijn er nog forumgenoten die hun waarnemingen op andere lijnen willen delen? Ik ben wel erg benieuwd naar de invloed van alle maatregelen op de bezetting.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: OV na het covid-19 tijdperk

Berichtdoor OVinDelft » 14 jun 2020 15:53

Op zaterdagmiddag rijdt lijn 1 om de 8 minuten, maar desondanks zag ik toch 20 à 30 passagiers in elke tram zitten in Delft. Die wordt dus best goed gebruikt. Lijn 19 heb echter maximaal 5 passagiers per tram gezien, wat ook de bezetting is van de meeste bussen in Delft.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: OV na het covid-19 tijdperk

Berichtdoor wattman » 14 jun 2020 19:04

Vandaag (zondag) lijn 9 op het Scheveningse deel. 10 minuten frequentie: handjevol passagiers per tram. Natuurlijk geen strandweer.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: OV na het covid-19 tijdperk

Berichtdoor wattman » 18 jun 2020 08:46

Aardig om te lezen:
Dokter Frans stelt een diagnose
http://www.fransmensonides.nl/uitjes.html#vervolg
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: OV na het covid-19 tijdperk

Berichtdoor Charles » 28 jun 2020 14:44

Vraagje:
Weet iemand waar die groene stoelstickers verkrijgbaar zijn welke door de NS zijn gebruikt om op de ramen van de treinen te plakken?
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: OV na het covid-19 tijdperk

Berichtdoor iljitsch » 28 jun 2020 15:09

Ik zat van de week voor het eerst sinds de dienstregeling oorspronkelijk aangepast is in het OV, lijn 6 om precies te zijn. Ik was na een wandelingetje ingestapt één of twee haltes vanaf Leidsenhage, richting centrum Den Haag. Er zaten toen al minstens 12 mensen in de tram, dus het zal verderop wel druk geworden zijn.

Toch best lastig in zo'n smalle GTL een plekje zoeken en ook in/uitstappen en dan langs mensen moeten. Iedereen had wel een mondkapje op en de ramen stonden tegen elkaar open. Daarnaast was er een triplex plaat met een raam erin geplaatst tussen de eerste en tweede rij stoelen om de bestuurder af te schermen, maar daarmee waren natuurlijk wel de voorste deuren buiten gebruik.

De bestuurder opende overigens niet de deuren, dus je moest wel zelf op de knoppen duwen. Ik kan me voorstellen dat in een vrij lege tram je wel de "stop"-knoppen wilt gebruiken om niet onnodig op een halte te stoppen, maar nu in de zomer dat het buiten niet koud is waarom opent de bestuurder gewoon niet alle deuren? Iedereen wat frisse lucht en de in/uitstappers hoeven niet op de knoppen te duwen waar makkelijk virusdeeltjes op terecht komen. (Deurknoppen zijn er relatief weinig, stopknoppen relatief veel en ook omdat ze uitsteken makkelijker in te drukken met je arm in plaats van een vinger, wat wel nodig is voor de deurknoppen omdat die verzonken zijn.)

Ik denk wel dat als we nog een tijd vooruit moeten zo dat er stoelen weg moeten uit de GTL, want het gangpad is echt veel te smal in de huidige situatie. Dan kan je beter aan één kant geen stoelen hebben zodat mensen met wat meer ruimte langs elkaar kunnen en dan blijven staan.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Volgende

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten