iljitsch schreef:Oorspronkelijk was de "oude lijn" hier in NL ook breder dan standaard. Maar dat is na enkele tientallen jaren aangepast. Destijds kon je natuurlijk nog gewoon met een flinke hamer eea op de gewenste breedte vastklinken, tegenwoordig zal dat wat lastiger zijn...
Van de NRS (Amsterdam - Arnhem) kan ik zelf niet veel terugvinden. In elk geval heeft de ombouw geduurd van 1852 tot 1855. Dit werd gedaan door het aanleggen van een tweede baan naast het bestaande breedspoor tussen Amsterdam en Utrecht, en het versmallen van telkens één baan van het dubbelsporige traject Utrecht - Arnhem.
Het verhaal van de HSM kan als volgt worden samengevat. Na tevergeefse onderhandelingen met de overheid over de rijkssubsidie voor de spoorversmalling (1859-1863), begon in 1865 de HSM op eigen kosten met het werk. De operatie werd aangegrepen om de Oude Lijn (Amsterdam - Rotterdam) tot dubbelspoor uit te bouwen. Er werd langs het bestaande breedspoor een nieuwe baanlichaam aangebracht, waarop de normaalsporige baan werd gebouwd. Dit was begin 1866 gereed, en kon de overgang worden voorbereid. Vermeldenswaardig is dat op 30 april 1866 om half vijf het veevervoer werd gestaakt, hetgeen suggereert dat de bestaande goederensporen van het net werden afgesloten. Vervolgens werd in de nacht van 1 op 2 mei de overgang van breedspoor naar normaalspoor uitgevoerd. Op 2 mei ging dus het reizigersverkeer volledig over normaalspoor. Het veevervoer werd overigens op 9 mei hervat. De complete ombouw met spoorverdubbeling was in 1868 gereed, met de baanvakken Amsterdam - Halfweg en Veenenburg (bij Lisse) - Leiden als laatste.
Nog te bedenken dat men nieuwe locomotieven, rijtuigen en wagons nodig had. Een deel van het breedspoormaterieel is vervolgens omgebouwd. Van de locomotieven betroffen dat slechts vijf, waarbij de laatste in 1872 weer op de baan kwam.