Spoorbedrijven willen helpen met graanexport Oekraïne

Voor alles wat niet in de onderstaande categorieën thuis hoort.

Spoorbedrijven willen helpen met graanexport Oekraïne

Berichtdoor iljitsch » 09 jul 2022 10:46

Spoorbedrijven willen helpen met graanexport Oekraïne (BNR):

Een groep Europese spoorbedrijven komt zaterdag samen in de Oostenrijkse hoofdstad Wenen om te praten over hulp bij de export van graan uit Oekraïne. Door de blokkades van Oekraïense havens aan de Zwarte Zee door de Russische invasie is die export ernstig verstoord. Heel veel graan is nu opgeslagen in silo's in zeehavens.


Oekraïne is al bezig de breedte van zijn spoor aan te passen aan de Europese maatstaf. Lutz stelt dat dit een signaal is dat de 'reis van Oekraïne om deel te worden van de Europese familie al vergevorderd is'. Topman Andreas Matthä van ÖBB zegt dat Oekraïens spoorwegpersoneel onder ongelooflijk moeilijke omstandigheden moet werken vanwege de oorlog. Hij wijst op de grote schade aan het spoornetwerk van het land en de dood en verwondingen van veel spoorwerknemers als gevolg van de invasie.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Spoorbedrijven willen helpen met graanexport Oekraïne

Berichtdoor willem » 09 jul 2022 19:54

Het lastige is dat de treinen in Oekraïne een andere spoorwijdte hebben dan in de EU (1520 versus 1435 mm). Dat betekent datalekken graan hoe dan ook overgeladen moet worden, of de wagons op andere onderstellen gezet moeten worden.
Vraag is of de grensstations voldoende capaciteit hebben om dit te verwerken.

Vanuit Oekraïne loopt een breedspoorlijn Slowakije in. Misschien is die lijn hiervoor nuttig.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Spoorbedrijven willen helpen met graanexport Oekraïne

Berichtdoor iljitsch » 09 jul 2022 20:05

Ja, vandaar interessant dat ze blijkbaar in Oekraïne begonnen zijn om de spoorbreedte aan te passen naar de Europese standaard.

Oorspronkelijk was de "oude lijn" hier in NL ook breder dan standaard. Maar dat is na enkele tientallen jaren aangepast. Destijds kon je natuurlijk nog gewoon met een flinke hamer eea op de gewenste breedte vastklinken, tegenwoordig zal dat wat lastiger zijn...

Ik begrijp dat Oekraïne (en Rusland) veel spoor hebben. Voor passagiers is overstappen bij een andere spoorbreedte niet al te problematisch, maar voor vracht is dat veel lastiger dus als je dat gelijk kan trekken helpt dat enorm.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Spoorbedrijven willen helpen met graanexport Oekraïne

Berichtdoor Chris » 10 jul 2022 08:49

Denk niet dat graanwagens uit Oekraïne hier kunnen rijden op notmaalspoordraaistellen. Zal wel iets met profiel zijn...
Dus ja, dat betekent aan de grens overladen. Zoiets gebeurde ook met de China treinen. Daar werden de containers van overgeladen aan de grens.
Graan is wat lastig om eventueel in bulkcontainers te doen maar onmogelijk is het niet. Spul wordt dan in een soort grote zakken geladen die je op de aankomst plek weer uit de container kan halen....
Ben benieuwd. Wel mooi van de plannen om hun breedspoor ook te verbouwen naar normaalspoor.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Spoorbedrijven willen helpen met graanexport Oekraïne

Berichtdoor wattman » 10 jul 2022 17:33

iljitsch schreef:Oorspronkelijk was de "oude lijn" hier in NL ook breder dan standaard. Maar dat is na enkele tientallen jaren aangepast. Destijds kon je natuurlijk nog gewoon met een flinke hamer eea op de gewenste breedte vastklinken, tegenwoordig zal dat wat lastiger zijn...
Van de NRS (Amsterdam - Arnhem) kan ik zelf niet veel terugvinden. In elk geval heeft de ombouw geduurd van 1852 tot 1855. Dit werd gedaan door het aanleggen van een tweede baan naast het bestaande breedspoor tussen Amsterdam en Utrecht, en het versmallen van telkens één baan van het dubbelsporige traject Utrecht - Arnhem.
Het verhaal van de HSM kan als volgt worden samengevat. Na tevergeefse onderhandelingen met de overheid over de rijkssubsidie voor de spoorversmalling (1859-1863), begon in 1865 de HSM op eigen kosten met het werk. De operatie werd aangegrepen om de Oude Lijn (Amsterdam - Rotterdam) tot dubbelspoor uit te bouwen. Er werd langs het bestaande breedspoor een nieuwe baanlichaam aangebracht, waarop de normaalsporige baan werd gebouwd. Dit was begin 1866 gereed, en kon de overgang worden voorbereid. Vermeldenswaardig is dat op 30 april 1866 om half vijf het veevervoer werd gestaakt, hetgeen suggereert dat de bestaande goederensporen van het net werden afgesloten. Vervolgens werd in de nacht van 1 op 2 mei de overgang van breedspoor naar normaalspoor uitgevoerd. Op 2 mei ging dus het reizigersverkeer volledig over normaalspoor. Het veevervoer werd overigens op 9 mei hervat. De complete ombouw met spoorverdubbeling was in 1868 gereed, met de baanvakken Amsterdam - Halfweg en Veenenburg (bij Lisse) - Leiden als laatste.
Nog te bedenken dat men nieuwe locomotieven, rijtuigen en wagons nodig had. Een deel van het breedspoormaterieel is vervolgens omgebouwd. Van de locomotieven betroffen dat slechts vijf, waarbij de laatste in 1872 weer op de baan kwam.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Spoorbedrijven willen helpen met graanexport Oekraïne

Berichtdoor Charles » 10 jul 2022 18:03

willem schreef:Het lastige is dat de treinen in Oekraïne een andere spoorwijdte hebben dan in de EU (1520 versus 1435 mm). Dat betekent datalekken graan hoe dan ook overgeladen moet worden, of de wagons op andere onderstellen gezet moeten worden.
Vraag is of de grensstations voldoende capaciteit hebben om dit te verwerken.

Vanuit Oekraïne loopt een breedspoorlijn Slowakije in. Misschien is die lijn hiervoor nuttig.
En da's niet het enige verschil. Ook de koppelingen van de wagons zijn anders. Russische koppelingen gebruiken ze daar.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Spoorbedrijven willen helpen met graanexport Oekraïne

Berichtdoor joostvansurksum » 10 jul 2022 22:27

De enorme hoeveelheid graan die uiteindelijk moet worden getransporteerd is echter veel te groot om alleen per spoor te vervoeren. Dat zou wel eens een druppel op een gloeiende plaat kunnen zijn, of je krijgt enorme karavanen graanwagons. Heb geen bereking bij de hand echter. Maar scheepvaart is ook nog steeds nodig.
joostvansurksum
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Spoorbedrijven willen helpen met graanexport Oekraïne

Berichtdoor Chris » 11 jul 2022 07:29

Het probleem is juist dat de havens niet goed bereikbaar zijn... Mocht men per spoor gaan vervoeren is nog de vraag of er ook wel genoeg wagons te huur zijn om de vervoeren op de rails te krijgen.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Spoorbedrijven willen helpen met graanexport Oekraïne

Berichtdoor joostvansurksum » 11 jul 2022 09:17

Wat ik nog erger vind is dat de Russen vrij makkelijk de laadstations en spoorinfra kunnen vernielen met een paar raketten. Dan ben je weer terug bij af. :cry:
joostvansurksum
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47


Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron