agressie in het ov

Voor alles wat niet in de onderstaande categorieën thuis hoort.

agressie in het ov

Berichtdoor Charles » 10 jul 2022 18:12

Vandaag de dag is het kennelijk heel gewoon geworden om je agressief te reageren naar medewerkers in het ov.
Niet alleen in de regio Haaglanden maar ook bij de RET in Schiedam. klik.
Bij het Nationale Spoor is het zelfs bijna dagelijks wel ergens raak.
Wanneer houdt dit op? Beter nog, wat is hiertegen te doen om zulk gedrag te doen stoppen?
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: agressie in het ov

Berichtdoor Charles » 27 aug 2022 13:17

Op twitter is een videootje te zien hoe NS-personeel omgaat met een reiziger die kort daarvoor een conducteur mishandeld had.
De geplaatste reacties zijn wel opvallend racistisch van toon.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: agressie in het ov

Berichtdoor Admin » 27 aug 2022 14:42

Probleem met dat soort beelden is dat ze zelden tot nooit de héle situatie laten zien. Vaak omdat de maker pas met opnemen begint als een situatie al behoorlijk ver ontwikkeld is, maar tegenwoordig helaas ook doelbewust dingen weglaten en/of insinueren met als doel een persoon of groep in diskrediet te brengen. Zelf negeer ik dit soort berichten op (anti)"social" media, omdat de waarheid doorgaans heel anders is als voorgesteld (zie eerder).

Wat geweld van NS-ers betreft: conducteurs zijn BOA, ofwel gelijkgesteld aan een agent. In die hoedanigheid mogen ze dus niet alleen arresteren, maar ook beletten dat iemand vlucht, indien nodig met (gepast) geweld. Vergis je niet: de agressor is degene die de klappen krijgt, want hij had al eerder een NS-er aangevallen, en dus niet de conducteur!
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: agressie in het ov

Berichtdoor Charles » 27 aug 2022 22:00

Ik ben het geheel eens met het eerste deel van jou reactie. Inderdaad wordt gewoonlijk een fragment gepost op social media kanalen.
Dit voorval speelde zich af in een stationsgebouw en daar hangen heel veel camera's. Ik neem aan dat de beelden van die camera's zeker bekeken zijn of gaan worden om een juist beeld te krijgen van deze situatie.

Wat het tweede deel van jouw reactie betreft vraag ik me af of hier geen sprake is van onprofessioneel gedrag van de NS-medewerker in kwestie. Ook al is de betreffende reiziger zelf agressief geweest naar het NS-personeel.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant


Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten