Pagina 1 van 1

GVB Metrolijnen 50 & 53 gaan fuseren

BerichtGeplaatst: 11 apr 2023 03:30
door YC52000
De directe verbinding tussen station Gaasperplas en Amsterdam Centraal gaat verdwijnen volgens het nieuwe plan van het GVB. Lijn 50 en 53 worden samengevoegd om 'kosten te besparen' aldus het GVB. Wat doet zo'n verandering met de bereikbaarheid en de leefbaarheid van de stad? Het AT5-programma Bouw, Woon, Leef sprak met Marinus de Jong van de reizigersvereniging Rover-Amsterdam over de gevolgen van zo'n verandering aan het metronet.


:o :shock:

https://www.at5.nl/artikelen/219864/met ... verstappen

Re: GVB Metrolijnen 50 & 53 gaan fuseren

BerichtGeplaatst: 11 apr 2023 18:28
door willem
Wat me bij de metro van het GVB steeds verbaast is die lijn die een dubbeling verzorgt tussen CS en Isolatorweg.
Nu weet ik dat bij het opheffen de directe verbinding tussen Amstel en Zuid verloren gaat.

Aan de andere kant krijg je een aantal sterke lijnen terug die geen samenloop hebben.
Maar goed: ik ben geen Amsterdammer en bij het GVB daar zullen ze vast weten waarom ze dit doen.

Re: GVB Metrolijnen 50 & 53 gaan fuseren

BerichtGeplaatst: 11 apr 2023 19:52
door xCookiesolax
Er gaat volgend jaar waarschijnlijk nog wel meer veranderen bij het GVB. Ook bij bus en tram. Zo rijdt er straks bij de Zoutkeetsgracht en het Marie Heinekenplein geen tram meer.
https://over.gvb.nl/content/uploads/2023/03/Concept-GVB-Vervoerplan-2023-en-2024-ter-consultatie.pdf

Re: GVB Metrolijnen 50 & 53 gaan fuseren

BerichtGeplaatst: 12 apr 2023 01:00
door OVinDelft
De huidige ringlijn 51 blijft een vreemd politiek compromis, die zeker met de nieuwe tram 6 geen meerwaarde meer zal hebben. Ik zie persoonlijk meer in omklappen van 51 naar Isolatorweg - Gaasperplas, met behoud van de bestaande lijnen 50, 53 en 54. Zo biedt je toch zoveel mogelijk rechtstreekse verbindingen, maar met lijnen die allemaal in dezelfde interval rijden waardoor de dienstregeling vele malen simpeler in elkaar steekt. Door de infrastructuur bij Van der Madeweg is het mogelijk een altijd een overstap tussen de alternerende bestemmingen te bieden. Op rustige uren kan je dan ook nog eens makkelijk uitsnijden door de lijnen 50 en 53 simpelweg niet te rijden.

Amsterdam metro herindeling.png


Het alternatief is volledige ontvlechting, waarvan ik verwacht dat dit op termijn ook realiteit gaat worden. Dus 50/51/53/54 reduceren tot 2 lijnen: Isolatorweg - Gaasperplas en Centraal Station - Gein.

Amsterdam metro volledige ontvlechting.png

Re: GVB Metrolijnen 50 & 53 gaan fuseren

BerichtGeplaatst: 13 apr 2023 00:17
door YC52000
OVinDelft schreef:De huidige ringlijn 51 blijft een vreemd politiek compromis, die zeker met de nieuwe tram 6 geen meerwaarde meer zal hebben. Ik zie persoonlijk meer in omklappen van 51 naar Isolatorweg - Gaasperplas, met behoud van de bestaande lijnen 50, 53 en 54. Zo biedt je toch zoveel mogelijk rechtstreekse verbindingen, maar met lijnen die allemaal in dezelfde interval rijden waardoor de dienstregeling vele malen simpeler in elkaar steekt. Door de infrastructuur bij Van der Madeweg is het mogelijk een altijd een overstap tussen de alternerende bestemmingen te bieden. Op rustige uren kan je dan ook nog eens makkelijk uitsnijden door de lijnen 50 en 53 simpelweg niet te rijden.

Amsterdam metro herindeling.png


Het alternatief is volledige ontvlechting, waarvan ik verwacht dat dit op termijn ook realiteit gaat worden. Dus 50/51/53/54 reduceren tot 2 lijnen: Isolatorweg - Gaasperplas en Centraal Station - Gein.

Amsterdam metro volledige ontvlechting.png


Zo raar om te zien dat Amsterdam eigenlijk niet zo'n groot metronetwerk heeft.
Gewoon een paar lijnen in elkaar vlechten en het lijkt groot :lol:

Re: GVB Metrolijnen 50 & 53 gaan fuseren

BerichtGeplaatst: 13 apr 2023 15:17
door OVinDelft
In Amsterdam hebben ze het probleem dat er teveel is ingezet op trams en te weinig op metro. Net zoals er in Den Haag het plan bestond voor de semimetro, had je in Amsterdam het Plan Stadsspoor. Beide plannen zijn slechts voor een deel uitgevoerd.
https://www.noordzuidlijnkennis.net/bib ... index.html
https://spoorenkaart.wordpress.com/18-2 ... tadsspoor/

Re: GVB Metrolijnen 50 & 53 gaan fuseren

BerichtGeplaatst: 13 apr 2023 16:34
door Admin
YC52000 schreef:Gewoon een paar lijnen in elkaar vlechten en het lijkt groot :lol:

Je mag het wel met een tandenborsteltje schoonmaken hoor! :mrgreen:

Re: GVB Metrolijnen 50 & 53 gaan fuseren

BerichtGeplaatst: 18 apr 2023 09:49
door willem
OVinDelft schreef:In Amsterdam hebben ze het probleem dat er teveel is ingezet op trams en te weinig op metro. Net zoals er in Den Haag het plan bestond voor de semimetro, had je in Amsterdam het Plan Stadsspoor. Beide plannen zijn slechts voor een deel uitgevoerd.
https://www.noordzuidlijnkennis.net/bib ... index.html
https://spoorenkaart.wordpress.com/18-2 ... tadsspoor/

In de toekomst zie ik daar nog wel eens een oost-west metro komen, zeg even tussen Osdorp en IJburg ofzo.

Re: GVB Metrolijnen 50 & 53 gaan fuseren

BerichtGeplaatst: 19 apr 2023 14:32
door joostvansurksum
Ik denk wanneer ze CS met Isolatorweg hebben doorverbonden.

Re: GVB Metrolijnen 50 & 53 gaan fuseren

BerichtGeplaatst: 19 apr 2023 17:23
door iljitsch
Is dat reƫel? Dat scheelt reizigers een overstap op Sloterdijk, maar de kosten zullen astronomisch zijn.

Ik snap het plan om de Amsterdamse metro naar schiphol en Hoofddorp door te trekken ook niet. Beiden zijn uitstekend per trein te bereiken, en met de huidige tegenwind op budgettair gebied, gebrek aan personeel, stikstofproblematiek en dat andere delen van het land er veel te bekaaid vanaf komen lijkt me dit volledig losgezongen van de realiteit.

Steek dan liever een fractie van dit geld in het laten rijden van materieel op de bestaande lijnen in plaats van hierin te gaan schrappen en een doem-spiraal van minder reizigers = minder OV = minder reizigers in te zetten en ondertussen wel een nieuwe lijn aan te leggen.