Toekomst...?

Voor alles wat niet in de onderstaande categorieën thuis hoort.

Toekomst...?

Berichtdoor Charles » 29 nov 2024 13:51

Ik ben zelf inmiddels bijna een pensionado en tegelijk vraag ik me af hoe de toekomst eruit ziet als we het over deze hobby hebben. Volgens berichten in de media zou over 30 jaar driekwart van de bevolking uit pensionado's bestaan. Waarschijnlijk zal de AOW en andere uitkeringen dan niet meer bestaan wegens onbetaalbaar.

Nu al lees ik teleurstellende berichten van nabestaanden die postzegelverzamelingen en muntencollecties niet aan de straatstenen kwijt raken omdat daar vrijwel geen vraag meer naar is. Maar hun dierbare heeft gedurende zijn/haar leven heel veel geld daaraan uitgegeven, wie herinnert zich nog de befaamde gouden tientjes en zilveren rijksdaalders? En sommige postzegels blijken minder zeldzaam te zijn dan decennia lang werd beweerd.

In dat licht gezien vraag ik mij af hoe dat zal zijn over 20-30 jaar mbt modeltreinen en modelbouw in het algemeen. En de algemene interesse voor railvervoer, spoorwegen en het ov in de zin van hobby en interesse daarvoor. Zal dat ook minder geworden zijn over zoveel jaar?
Heb alle originele doosjes bewaard waarin de modeltreintjes geleverd werden, want dat schijnt heel belangrijk te zijn en toegevoegde waarde te hebben. Overigens ook bewaard in geval van een eventuele verhuizing.

Zomaar wat overpeizingen van mijn kant.
Charles

Re: Toekomst...?

Berichtdoor Rob Kievit » 08 dec 2024 14:29

Mooie gedachten voor de tijd van het jaar, Charles. Terugkijken, en vooruitkijken. Ik doe ook graag een duit in het zakje.

Hoe zal het verder gaan met de railgebonden hobby's? Wat het modelspoor betreft, blijkt het iedere keer weer mee te vallen. In de tijd van de 'model'-treinen met een opwindveer dachten de rijke heren: de industrie maakt nu treintjes met een elektrische motor erin; daar gáát onze hobby! Daarna verdween de stoomtractie, en dachten modelspoorders: straks weet niemand meer wat een stoomlocomotief was, en wie heeft er nu aardigheid in zo'n vierkante e-lok? Daar gáát onze hobby!

Modelbouwers van de oude stempel, die zelf hele treinstellen bouwden uit messingplaat en ruitenwissermotoren, zagen dat de hobby ging draaien om industrieproducten in schaal h0. Daar gáát onze hobby? Nee, ik denk dat de (model-)spoorliefhebberij zo veerkrachtig is dat nieuwe ontwikkelingen steeds weer worden opgenomen. Dat geeft telkens een nieuwe impuls. Ook aan ons, pensionado's. (Ik ben van 1956.)

LEDs, digitale aansturing, 3D-printen: welke nieuwe uitvinding er ook opduikt, steeds zijn er inventive mensen die zoiets willen toepassen op de modelbouwhobby.

Dat een hobby geld kost, ja dat is nu eenmaal zo. Maar niet alles hoef je te kopen. Ik ben zuinig van aard (en gelukkig ook handig) en gebruik van alles voor mijn modelbouw. Zowel modelspoorspullen die bij mij al aan hun derde leven bezig zijn, als materialen die helemaal niet voor modelspoor bedoeld zijn. Maar het idee dat je door je creativiteit waarde toevoegt, die je terugkrijgt wanneer je de oude zooi verkoopt, moet je loslaten. De handelswaarde van oude modelbanen, en ook van veel rollend materieel, is nihil. Bij de Britten is dat blijkbaar anders; sommigen bouwen iedere paar jaar een modelbaan die ze dan nog met winst verkopen ook. Voor mij telt vooral het maakplezier, nu, en het resultaat, zolang ik er nog ben.

En wat de 1:1-railhobby betreft? Er zullen steeds weer jongetjes (en af en toe meisjes) zijn die even blijven staan kijken als er zo'n groot voertuig op rails voorbijschuift. Of het nu de Avenio naar Tanthof is, de Flirt-sprinter naar Dordrecht, of straks een GTL van het HOVM - ik noem maar wat. Een groot deel van zulke jonge kijkertjes raakt geïnteresseerd in railvervoer.

En dat Charles en ik ons wellicht moeilijk kunnen voorstellen dat de Tina straks een even grote aantrekkingskracht voor jongeren heeft als de HTM-Zwitsers uit 1948 voor ons: dat ligt dan aan ons ouwetjes, denk ik. Kortom, geen zorgen, ik zie de toekomst van de spoor- en tramhobby's met groot vertrouwen tegemoet. Een positieve gedachte voor het komende jaar!
Rob Kievit

Berichtdoor Admin » 08 dec 2024 15:33

Rob Kievit schreef:De handelswaarde van oude modelbanen, en ook van veel rollend materieel, is nihil.

Ik heb in recente jaren op online veilingen het nodige gekocht. Wás het maar nihil, die handelswaarde, dat had me bergen geld gescheeld! :roll:
Voorbeeld: een 4-delige Hondekop van Artitec. Met nog bijna anderhalve dag te gaan staat dit kavel al ruim boven de 400€:
https://www.catawiki.com/en/l/91214199- ... decoder-ns

Het probleem is dat er investeerders zijn die denken dat álle modeltreintjes een boel geld waard zijn. Da's niet waar. Messing kleinserie als Philotrain, Lemaco etc of oud Märklin spul, OK, daar kan ik nog wel inkomen, maar een Piko ICE3 voor meer dan 100€ (wat de nieuwprijs is voor een startset) is al van de zotte. Daarmee is de 2e hands markt voor kleine-beurs instappers als jongeren eigenlijk al buiten bereik. En niet iedereen kan/wil naar beurzen als Houten, waar de meeste handelaren niet eens willen onderhandelen over gebruikt materiaal wat al meer kost dan nieuwprijs+verzending bij een Duitse dozenschuiver. :roll:
Admin
Site Admin

Berichtdoor Charles » 08 dec 2024 20:59

Admin schreef:Wás het maar nihil, die handelswaarde, dat had me bergen geld gescheeld! :roll:
Voorbeeld: een 4-delige Hondekop van Artitec. Met nog bijna anderhalve dag te gaan staat dit kavel al ruim boven de 400€:
En wat te denken van deze NZH wagen? Gewoon de nieuwprijs vragen voor een gebruikt exemplaar...
Charles

Berichtdoor Rob Kievit » 09 dec 2024 13:49

Ja, okee, modellen van Nederlands materieel dat in kleine series is geproduceerd zijn zeldzaam, en die zijn daardoor nog wel te verkopen.

Ik doelde vooral op twee andere categorieën die moeilijk aan de man te brengen zijn:
* De grote aantallen standaardloks, -rijtuigen en -wagons die we allemaal wel hebben, maar die niet bijzonder zijn en vaak al gedateerd qua detaillering en techniek.
* Plus zelfbouwmodellen waar je zelf wel tevreden over bent, en aan bent gehecht, maar waar een koper niet van onder de indruk raakt.

Zie daar maar eens netjes vanaf te komen.

Mee eens: het prijsniveau op de tweedehandsmarkt is zo hoog dat (jonge c.q. beginnende) instappers erdoor worden afgeschrikt. Dat is wel een schaduw over de toekomst van de modelspoorhobby. Waarbij we weer terug zijn bij het oorspronkelijke topic van Charles ;)
Rob Kievit

Berichtdoor Charles » 09 dec 2024 17:04

Admin schreef:een 4-delige Hondekop van Artitec. Met nog bijna anderhalve dag te gaan staat dit kavel al ruim boven de 400€:
Met nog 3 uur te gaan staat de teller momenteel op €617

En de Blauwe Engel op diezelfde veiligsite staat momenteel op €500 en men heeft nog vier dagen de tijd om een bod uit te brengen.

Dit zijn naar mijn mening forse bedragen en daar komen nog veilingkosten en verzending bovenop. Kennelijk zijn er modelspoorders of verzamelaars die zulke bedragen ervoor over hebben, en het klaarblijkelijk ook gewoon kunnen betalen.
Voor de gewone man is het zowat onbetaalbaar geworden.
Charles

Berichtdoor Admin » 09 dec 2024 17:38

Zoals gezegd Charles, dit zijn geen modelbouwers of eenvoudige verzamelaars, dit gaat om goed gevulde investeerders die dit zien als (weer) een (andere) manier om (snel) veel geld te verdienen, want reken maar dat die modellen binnenkort weer gewoon te koop zijn voor een veel, heel veel hogere prijs :roll:
Admin
Site Admin

Berichtdoor iljitsch » 13 dec 2024 16:10

Charles schreef:Ik ben zelf inmiddels bijna een pensionado en tegelijk vraag ik me af hoe de toekomst eruit ziet als we het over deze hobby hebben. Volgens berichten in de media zou over 30 jaar driekwart van de bevolking uit pensionado's bestaan. Waarschijnlijk zal de AOW en andere uitkeringen dan niet meer bestaan wegens onbetaalbaar.

Dat getal klopt uiteraard niet. Zie de bevolkingspiramide van het CBS. Daar zie je goed de babyboomers van direct na de 2e wereldoorlog die nu 75 - 80 jaar oud zijn. Dat worden er natuurlijk elk jaar minder nu ze zo oud zijn. De komende tien jaar ofzo gaan er ieder jaar wat meer mensen met pensioen dan het jaar daarvoor. Dat stabiliseert dan even en over 20 jaar wordt het juist weer minder. Er worden dan ook elk jaar minder kinderen volwassen, maar het echte probleem begint over 30 jaar wanneer er jaarlijks weer meer mensen met pensioen gaan maar, tenzij er iets onverwachts gebeurt, het aantal kinderen dat volwassen wordt alleen maar verder omlaag blijft gaan ieder jaar. Tegen die tijd is de wereldbevolking ook ruimschoots aan het krimpen. (Eigenlijk nu al als je Afrika niet meetelt.)

Wij hebben flink gespaard voor onze pensioenen en dat geld verdwijnt niet. Door de hoge huizenprijzen erven veel mensen ook flinke bedragen niet lang voor ze zelf met pensioen gaan. Maar met alleen AOW zal de gepensioneerde van 2054 weinig geld hebben voor dure hobby's...

Ik denk dat modelspoor een nogal andere hobby is dan verzamelen van bijvoorbeeld postzegels of munten. Je doet modelspoor niet om een uitgebreide en dus waardevolle collectie aan te leggen. En in ons geval is ouder niet beter, maar juist slechter.

Het modelspoor heeft zich de afgelopen decennia eigenlijk steeds opnieuw heruitgevonden met nieuwe technieken. Ik kan nu digitaal doen op een klein baantje wat vroeger analoog alleen mogelijk was met ongelooflijk ingewikkelde systemen.

In dat licht gezien vraag ik mij af hoe dat zal zijn over 20-30 jaar mbt modeltreinen en modelbouw in het algemeen. En de algemene interesse voor railvervoer, spoorwegen en het ov in de zin van hobby en interesse daarvoor. Zal dat ook minder geworden zijn over zoveel jaar?

We kunnen nu 3D scannen en printen, en andere fabricagetechnieken zijn ook veel beter en goedkoper geworden. Dus wellicht zijn prijsdalingen en/of betere beschikbaarheid van minder populaire modellen in de toekomst beter haalbaar. Of maak het gewoon zelf thuis...

Ik denk dat het grootste risico voor de modelspoorhobby is dat treinen tegenwoordig minder modelbaar zijn. Nu met de nieuwe dienstregeling TRAXX + ICR uit dienst is rijdt er in onze regio niks meer rond waar je op schaal N een model voor kan kopen. Op H0 waren er ooit koplopers. Dat is drie bakken dus nog enigszins te overzien. Maar die treinen worden steeds langer dus steeds duurder om te maken en steeds meer ruimte nodig om te rijden.

En wat mij betreft wordt deze hobby een stuk minder leuk als je niet met iets kan rijden wat je op het grootspoor meegemaakt hebt.
iljitsch

Keer terug naar Algemeen