Charles schreef:Ik ben zelf inmiddels bijna een pensionado en tegelijk vraag ik me af hoe de toekomst eruit ziet als we het over deze hobby hebben. Volgens berichten in de media zou over 30 jaar driekwart van de bevolking uit pensionado's bestaan. Waarschijnlijk zal de AOW en andere uitkeringen dan niet meer bestaan wegens onbetaalbaar.
Dat getal klopt uiteraard niet. Zie de
bevolkingspiramide van het CBS. Daar zie je goed de babyboomers van direct na de 2e wereldoorlog die nu 75 - 80 jaar oud zijn. Dat worden er natuurlijk elk jaar minder nu ze zo oud zijn. De komende tien jaar ofzo gaan er ieder jaar wat meer mensen met pensioen dan het jaar daarvoor. Dat stabiliseert dan even en over 20 jaar wordt het juist weer minder. Er worden dan ook elk jaar minder kinderen volwassen, maar het echte probleem begint over 30 jaar wanneer er jaarlijks weer meer mensen met pensioen gaan maar, tenzij er iets onverwachts gebeurt, het aantal kinderen dat volwassen wordt alleen maar verder omlaag blijft gaan ieder jaar. Tegen die tijd is de wereldbevolking ook ruimschoots aan het krimpen. (Eigenlijk nu al als je Afrika niet meetelt.)
Wij hebben flink gespaard voor onze pensioenen en dat geld verdwijnt niet. Door de hoge huizenprijzen erven veel mensen ook flinke bedragen niet lang voor ze zelf met pensioen gaan. Maar met alleen AOW zal de gepensioneerde van 2054 weinig geld hebben voor dure hobby's...
Ik denk dat modelspoor een nogal andere hobby is dan verzamelen van bijvoorbeeld postzegels of munten. Je doet modelspoor niet om een uitgebreide en dus waardevolle collectie aan te leggen. En in ons geval is ouder niet beter, maar juist slechter.
Het modelspoor heeft zich de afgelopen decennia eigenlijk steeds opnieuw heruitgevonden met nieuwe technieken. Ik kan nu digitaal doen op een klein baantje wat vroeger analoog alleen mogelijk was met ongelooflijk ingewikkelde systemen.
In dat licht gezien vraag ik mij af hoe dat zal zijn over 20-30 jaar mbt modeltreinen en modelbouw in het algemeen. En de algemene interesse voor railvervoer, spoorwegen en het ov in de zin van hobby en interesse daarvoor. Zal dat ook minder geworden zijn over zoveel jaar?
We kunnen nu 3D scannen en printen, en andere fabricagetechnieken zijn ook veel beter en goedkoper geworden. Dus wellicht zijn prijsdalingen en/of betere beschikbaarheid van minder populaire modellen in de toekomst beter haalbaar. Of maak het gewoon zelf thuis...
Ik denk dat het grootste risico voor de modelspoorhobby is dat treinen tegenwoordig minder modelbaar zijn. Nu met de nieuwe dienstregeling TRAXX + ICR uit dienst is rijdt er in onze regio niks meer rond waar je op schaal N een model voor kan kopen. Op H0 waren er ooit koplopers. Dat is drie bakken dus nog enigszins te overzien. Maar die treinen worden steeds langer dus steeds duurder om te maken en steeds meer ruimte nodig om te rijden.
En wat mij betreft wordt deze hobby een stuk minder leuk als je niet met iets kan rijden wat je op het grootspoor meegemaakt hebt.