Algemeen baanwerkzaamheden topic

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Roland » 14 dec 2021 12:28

wattman schreef:Ik zou zeggen: in deze situatie is het normaal bereden spoor het doorgaande spoor in het uitrijwissel, en het zijspoor takt af. In het door je aangegeven alternatief is juist het zijspoor het doorgaande spoor en het normaal bereden spoor het aftakkende spoor.


Dat is helemaal juist, het meest bereden spoor van een wissel is bij voorkeur de rechtdoorgaande beweging. De afbuigende beweging slijt namelijk harder.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor WeKra » 15 dec 2021 17:36

YC52000 schreef:Waarom zit hier zo'n vreemde knik?


Zoals aangegeven wordt het buitenste spoor als hoofdbaan gebruikt. Om slijtage van de wisseltongen te reduceren ligt de 'rechtdoorstand' in de exploitatie. Maar dan heb je wel een knik nodig voor de aansluiting. Sowieso snap ik dat soort knikken niet. Ruimtetechnisch moet het misschien hier, maar de knik op de Escamplaan is - zelfs na volledige spoorvernieuwing afgelopen zomer - gewoon weer terug, waardoor we moeten afremmen. Of... een whiplash bezorgt bij de reizigers van bestuurders die er niet voor afremmen... :roll:

EDIT: Zie nu pas Roland's reactie. Dubbel gestikt houdt beter.
WeKra
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 26 okt 2014 22:01
Woonplaats: Rijswijk

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor iljitsch » 17 jan 2022 14:34

Vandaag werk bij de halte Carel Reinierszkade van lijn 6:

Afbeelding

Oude kiezels werden opgezogen door een zuigwagen op de weg, en daarna nieuwe uitgestrooid door een graafmachine met rupsbanden plus spoorwielen vanaf het spoor.

Lijkt erop dat het alleen om de halte en een klein stukje vlak erna ging. Wellicht omdat de trams hier veel remmen/optrekken en ballast nodig is om eea stabiel te houden? Maar er is hier geen sprake van een traditionele bielzen/ballast-constructie, voor zover ik volledig ongetraind kan inschatten.

Of vanwege al het zand dat hier in de loop der jaren terecht gekomen is met al dat remmen en optrekken?

Tramverkeer bleef gewoon doorgaan, dus blijkbaar ging de graafmachine steeds als er een tram aankwam even van het spoor af. (Heb dit een wagen voor bovenleidinginspectie ook wel eens zien doen op dezelfde plek.)
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Roland » 18 jan 2022 10:36

Dat is best een goede inschatting. Ballast verliest namelijk zijn functie als het vol met zand zit.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Tiktak » 07 apr 2022 09:39

Nu het traject van lijn 16 tussen de Melis Stokelaan/Loevesteinlaan naar de Goeverneurlaan AV klaar is,
word dan de keerlus Loevesteinlaan binnenkort ook gedaan.
Dit ivm een stremming op de Melis Stokelaan tussen de Loevesteinlaan en de Dedemsvaartweg.
Lijn 9 kan driehoeken in het Zuiderpark, dan kan lijn 16 de keerlus gebruiken op de Loevesteinlaan.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Roland » 07 apr 2022 13:56

Keerlus Loevestein zal opgedoekt worden. Er wordt nog gezocht naar een nieuwe keerlocatie. Dat zal waarschijnlijk ergens op de Melis Stokelaan worden, zodat ook lijn 9 er iets aan heeft.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Tiktak » 07 apr 2022 22:50

Dan zou ik op de Loevesteinlaan een overloopwissel plaatsen voor lijn 16.
Lijn 9 heeft er immers al in één het Zuiderpark. (keerdriehoek)
Hierover hoeft je niet lang over na te denken.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Chris » 08 apr 2022 07:28

Dan kies je toch een locatie waar beide lijnen wat aan hebben? Beetje onlogisch om dan op de Loevesteinlaan wat aan te gaan leggen. Ik zou ergens tussen Leyweg en Leggelostraat handiger vinden.
Keerlus bij Moerwijk blijft nog even in dienst ook al kan Avenio daar niet doorheen. Maar zal in de toekomst verdwijnen. Tijdens de buitendienststelling zijn ook daar kleine werkzaamheden uitgevoerd en op 2 april heeft de 3135 daar nog testgereden.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor xCookiesolax » 08 apr 2022 08:27

Het klinkt logisch om een locatie te kiezen waar beide tramlijnen er gebruik van kunnen maken maar ik hoop dat men ook analyseert op welke locaties er juist vaak problemen zijn. Zo heb ik juist het idee dat de stremmingen in die omgeving vaak worden veroorzaakt door aanrijdingen op de Loevesteinlaan/Erasmusweg & Loevesteinlaan/Melis Stokelaan. Een stremming op het kruispunt Loevesteinlaan/Erasmusweg bekend dan geen tram meer tussen Jonckbloetplein en Loevesteinlaan.
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor OVinDelft » 08 apr 2022 11:42

Zou een overloopwissel direct ten noordoosten van de halte Hardenbroekstraat niet iets zijn voor calamiteiten?

Voor regelmatig gebruik (bijvoorbeeld als die geplande korttrajectritten tot Hardenbroekstraat ooit nog gaan komen), zou je de bestaande keerlus kunnen ombouwen tot keerspoor.

Keerspoor Hardenbroekstraat.jpg
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Tiktak » 08 apr 2022 12:13

xCookiesolax schreef:Het klinkt logisch om een locatie te kiezen waar beide tramlijnen er gebruik van kunnen maken maar ik hoop dat men ook analyseert op welke locaties er juist vaak problemen zijn. Zo heb ik juist het idee dat de stremmingen in die omgeving vaak worden veroorzaakt door aanrijdingen op de Loevesteinlaan/Erasmusweg & Loevesteinlaan/Melis Stokelaan. Een stremming op het kruispunt Loevesteinlaan/Erasmusweg bekend dan geen tram meer tussen Jonckbloetplein en Loevesteinlaan.


De meeste ongevallen zijn op het kruispunt Loevesteinlaan/ Melis Stokelaan.
Hierdoor is lijn 16 meestal gestremd (bocht naar Loevesteinlaan vanaf de Melis Stokelaan v.v.) Lijn 16 rijd dan om via lijn 9.
Maar als het ongeval bij de wissel (bloemenkios) gebeurt dan staan beide lijnen gestremd, dan heb je niks aan een overloopwissel thv de Leggelolstraat.
Lijn 9 heeft dan de mogelijkheid te driehoeken in het Zuiderpark, evt samen met lijn 16 wat mij onlogisch lijkt (vanaf HS het zelfde traject laten volgen).
En als er voor lijn 16 een overloopwissel het zei voor de halte Loevesteinlaan plaats, dan blijft het traject HS - Laakkwartier - Moerwijk - Loevesteinlaan bedient.

Ik zie dat OV in Delft ook een goede oplossing heeft bedacht
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Admin » 08 apr 2022 14:58

En om de zaak universeel te houden kan ook een keerdriehoek worden gemaakt zodat je vanaf het oude beginpunt van lijn 16 ook met éénrichtingwagens kan rijden (GTL/PCC/ander museummaterieel, ex-LTM bv ;) ) Zit je wel met de drukke Erasmusweg, maar daar is ook wel een mouw aan te breien. (doorsteken voorbij het kruispunt, dan VETAG aanvraag "verkeerd spoor" om terug te steken richting Cannenburglaan)
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor iljitsch » 08 apr 2022 20:49

Maar is dat zinnig?

Je hebt al de keerlus van lijn 9 en kan eventueel door naar Wateringen, driehoeken Zuiderpark... Als er nog wat bij moet lijkt me een overloopwissel wel de beste optie.

Kan me ook nog voorstellen dat het zijspoor Zuiderpark aangepast wordt zodat-ie alleen van/naar het centrum werkt, dus nog maar één keer kopmaken voor tweerichtingstrams. Maar dan hebben de éénrichtingstrams er niks meer aan. Of beide opties open houden met nog een extra wissel.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Tiktak » 08 apr 2022 23:28

Zie vandaag het voorbeeld (08-04-22) .
Persoon onder de tram van lijn 9 halte Leyweg, lange tijd geen tram verkeer mogelijk.
lijn 16 kon geen kant op, ik weet niet of ze de oude keerlus gebruikt hebben.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor q-quan » 25 okt 2022 14:24

https://www.zuid-holland.nl/actueel/ver ... houd-2023/

Begin volgend jaar wordt de Hoornbrug voor ongeveer vijf weken afgesloten, ook voor tramlijnen 1 en 15. Er staat dat het vorige grote onderhoud aan deze brug 12 jaar geleden plaats heeft gevonden, welke omleidingen golden er toen?
q-quan
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 06 jun 2018 21:07

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor wattman » 25 okt 2022 16:38

Een variant uit het verleden is lijn 1 tot Voorburg Station, pendelbussen Voorburg - Delft.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor PAV » 25 okt 2022 16:48

Of een veer over de Vliet naar 's-Gavenmade :mrgreen:
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Admin » 25 okt 2022 17:39

Herbouw Schutbrug? :mrgreen:

Snelbus CS-busplatform<->R'damsebaan<->Vrijenbanselaan<->Delft station, pendeltrams Nootdorp<->Abtwoudsepark, belbusje Ypenburg<->Broekpolder<->Vrijenban. In principe zou je stad-uit een ommetje kunnen maken via de halte Bierkade, maar dan moet je op het Rijswijkseplein weer capriolen uithalen om alsnog naar de Binckhorstlaan te komen. De Boomsluiterskade en de Pletterijstraat zijn nou niet bepaald geschikt voor bussen. Snelbussen eigenlijk alleen maar gelede wagens, dan wordt een rondje Centrum toch wel errug krap. :roll:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Slagathor » 25 okt 2022 18:35

PAV schreef:Of een veer over de Vliet naar 's-Gavenmade :mrgreen:


Ik zeg: doen! :lol:

Afbeelding
Bron: Wikipedia.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor iljitsch » 25 okt 2022 19:39

Is er ergens een overloopwissel voor lijn 19 ten noorden van halte leidseveen? Dat is toch de beste tram-aansluiting tussen Delft en Den Haag zonder de Hoornbrug. Maar je hebt natuurlijk ook altijd gewoon de trein tussen Delft en Den Haag.

Kunnen er op dat moment al bredere trams rijden tussen Scheveningen en Rijswijk? En tussen Tanthof en Broekpolder?
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten

cron