Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor YC52000 » 17 mei 2024 22:32

Admin schreef:Klopt. Toen lijn 6 naar de Meppelweg werd verlengd kwam er een nieuwe lus op het Castricumplein. Die is inmiddels ook al weer verdwenen, vervangen door de lus bij Leyenburg, rond de aardwarmtecentrale bij de Zuidwoldestraat. Om het verhaal te completeren: de keerlus Meppelweg bestaat op zich nog steeds, maar is aangepast en maakt nu deel uit v/h sporencomplex rond de remise Zichtenburg. Lijn 4 keert hier niet maar rijdt door naar de Uithof.


Ah ja, de lus op het Castricumplein herinner ik me nog.

De keerlus bij de Meppelweg heb ik niet meegemaakt. Ik lees op Wikipedia dat tram 6 in 1988 werd verlengd naar de Uithof. Dat was vier jaar voordat ik geboren werd.
Maar ik neem aan dat de keerlus bij de Meppelweg het eindpunt was voor de trams met bestemming "Berestein."??

Nu begrijp ik het beter, want ik wist niet waar deze keerlus zich bevond. :shock:
YC52000
 
Berichten: 322
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor avl » 17 mei 2024 23:45

De lus bij het Castricumplein is aangelegd in 1965 toen lijn 6 daar naar toe werd verlengd. In 1971 is lijn 6 verlengd naar Berestein.
avl
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 04 jul 2014 20:05

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Admin » 18 mei 2024 00:38

Ja, dat was het eindpunt Berestein. Waarbij aangetekend dat:

  • de spoorconfiguratie ter plekke anders was dan nu,
  • de halte Beresteinlaan daadwerkelijk bij de Beresteinlaan lag (ter hoogte v/h huidige Mondriaan, toen de Marinus A. Potter MTS, niks te maken met ene Harry die dezelfde achternaam heeft :mrgreen: ) ipv de huidige plek bij de remise gebouwen,
  • het spoor naast de sloot in de andere richting werd bereden.
Dat laatste behoeft enige uitleg: in eerste instantie was er nog geen sprake van een remise op deze locatie, de keerlus was langgerekt gebouwd want de plannen waren er wel. Die zijn pas begin jaren 80 verwezenlijkt en de remise ZGB is in 1983 in dienst gekomen toen ook lijn 2 als tramlijn in dienst kwam. Hierdoor kon de Frans Halsstraat gesloten worden en uiteindelijk naar het HOVM als onderdak voor de alsmaar groeiende collectie. Met de komst van RandstadRail zijn de spoorharpen van ZGB aangepast, de rijrichting op het spoor naast de sloot omgedraaid en de bij de bouw al voorbereide funderingen voor de 2e en 3e hal uiteindelijk gebruikt voor deze doeleinden. Op foto's van voor 2005 kun je de oude situatie nog wel zien: de werkplaats hal stond los v/d rest v/h complex, de buitensporen huisde de PCC reserve-vloot en het afvalstation v/d gemeente was nog op de oude plek. Ook lag het inrukspoor vanaf Kraayenstein op de Nikkelwerf in de straat, nu is dat veranderd naar de Werf zelf.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 754
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Chris » 18 mei 2024 07:06

Het afvalstation van de gemeente heeft altijd op de plek gezeten waar het nu zat.
Op de hoek De Werf / Nikkelwerf zat vroeger het keuringstation van de RDW. Dat is net wat anders...
Overigens is het spoor langs de sloot volgens mij altijd in de richting bereden zoals dat nu wordt gedaan. Heeft lijn 6 tussen begin '80er jaren en verlenging naar Uithof een spoor dichter bij het gebouw van de remise gehad.
Chris
 
Berichten: 511
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor YC52000 » 18 mei 2024 16:11

Volgens mij heb ik per toeval beeldmateriaal gevonden van de eerder genoemde keerlus bij de Meppelweg!
In de eerste 40 seconden van de onderstaande video. :shock:


https://haagsgemeentearchief.nl/mediaba ... 1&page=214
YC52000
 
Berichten: 322
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Chris » 19 mei 2024 17:11

Dank voor de beeldende link. Zo te zien wel een ruimere boog dan dat het huidige spoor langs het slootje had kunnen zijn.
Chris
 
Berichten: 511
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor YC52000 » 24 mei 2024 01:43

Bij de halte Betje Wolffstraat zijn er geen waarschuwingslichten of geluiden.
Het is hier redelijk overzichtelijk, dus het heeft geen hoge prioriteit.
Ik dacht echter dat bij elke kruising met een weg dergelijke lichten en geluiden aanwezig moesten zijn, maar misschien ook niet, want ik ben hier niet echt bekend mee.

Afbeelding
YC52000
 
Berichten: 322
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Chris » 24 mei 2024 06:33

Als het had gemoeten dan hadden ze er wel gestaan.
Verder maar eens in de wet duiken dan om te lezen wanneer een tram voorrang heeft en wanneer niet...
Chris
 
Berichten: 511
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Charles » 24 mei 2024 09:23

In Voorburg zijn op de Monseigneur van Steelaan ook vele tramoversteken die niet voorzien zijn van waarschuwingsbellen en lampen. En soms gaat het ook daar fout door onoplettende weggebruikers.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 927
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 24 mei 2024 16:39

Charles schreef:In Voorburg zijn op de Monseigneur van Steelaan ook vele tramoversteken die niet voorzien zijn van waarschuwingsbellen en lampen. En soms gaat het ook daar fout door onoplettende weggebruikers.


Toevallig reed ik daar eerder vandaag ook langs op mijn fiets met de bovenstaande vraag in gedachten. Mijn conclusie, die echter niet in lijn is met de foto hierboven is:

- Bij rijbaan + tram/busbaan + rijbaan waarbij voetgangersstoplichten zijn zijn er aparte stoplichten voor beide rijbanen en GEEN stoplichten voor voetgangers over de tram/busbaan. Daar staan dan waarschuwingslichten.

- Bij rijbaan + tram/busbaan + rijbaan waarbij er GEEN voetgangersstoplichten zijn soms ook geen waarschuwingslichten voor de tram (de bus moet het met de tramlichten doen :D ), soms wel.

- Voor overig verkeer in principe geen waarschuwingslichten, maar soms wel "tramstoplichten" die op rood gaan als er een tram komt maar als er geen tram voorbijkomt staan ze uit in plaats van groen zoals bij een normaal stoplicht.

Interessant overigens dat na de herinrichting van tramhalte CS laag daar waarschuwingslichten/bellen geplaatst waren, maar die zijn daarna snel verdwenen. Ik neem aan omdat ze nagenoeg continu aan stonden van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat...

Ik kwam ook nog even langs het straatje richting remise Scheveningen, waar een zijstraatje verandert in een fietspad en de trams van onder een flat aan komen dus nagenoeg geen zicht, maar geen lichten. (Wel vlak daarnaast zandzakken op het spoor dus momenteel valt het risico mee.) Verderop lijn 9 met zeer goed zicht voor zowel de trambestuurders als overig verkeer juist weer wel...
iljitsch
 
Berichten: 1774
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 24 mei 2024 16:43

Chris schreef:Als het had gemoeten dan hadden ze er wel gestaan.
Verder maar eens in de wet duiken dan om te lezen wanneer een tram voorrang heeft en wanneer niet...


Tja, als de tram geen voorrang heeft zijn er ook geen waarschuwingsbellen/lichten nodig, want dan moet de bestuurder gewoon wachten tot al het overig verkeer overgestoken is!

Maar je moet wel goed opletten om bij groen licht over te steken en dan beseffen dat er geen stoplicht is over de trambaan EN dan ondanks dat er wel een zebrapad lag over de rijbaan, dit ontbreekt over de trambaan. En die rottige tram staat een minuut stil bij de halte maar gaat precies rijden wanneer jij oversteekt. Dus ik snap de toegevoegde waarde van waarschuwingslichten/bellen wel.
iljitsch
 
Berichten: 1774
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor TrambestuurderAdam » 24 mei 2024 18:05

Het zou op zich best wel fijn als er, met name op drukke locaties, waarschuwingslichten staan. Een tram is nou eenmaal een lang voertuig wat niet snel voor een andere verkeersdeelnemer kan schieten. Zo'n waarschuwingslicht kan er dan voor zorgen dat het overig verkeer de tram voor laat. En dit wordt wel vaker gedaan ;)
TrambestuurderAdam
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 24 aug 2011 18:19

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Charles » 24 mei 2024 20:14

iljitsch schreef:Maar je moet wel goed opletten om bij groen licht over te steken en dan beseffen dat er geen stoplicht is over de trambaan EN dan ondanks dat er wel een zebrapad lag over de rijbaan, dit ontbreekt over de trambaan.
Als wij het hierover gaan hebben, dan zijn er nog wel meer voorbeelden te zien in Den Haag. Weliswaar is er in die situaties geen sprake van een -vrije- trambaan/busbaan.

Er zijn veel wegen in Den Haag met erlangs vrijliggende fietspaden. En de oplettende verkeersdeelnemer zal opmerken dat er een zebrapad is aangebracht op de rijbanen, maar niet op de erlangs liggende fietspaden. Dus je dient als overstekende voetganger de fietsers voorrang te geven...
De voetgangerslichten staan dan ook steevast op de scheiding tussen fietspad en rijbaan.

Overigens is er in Rijswijk een opmerkelijke tramoversteek. Die op de Zuiderweg bij de T-kruising met de Delftweg. Dat is uitgevoerd als een heuse overweg kompleet met spoorbomen en schrikhekken. Heel uniek voor een trambaan. Voor metrobanen zien we dit overigens wel vaker.
Trouwens, de Delftweg is tegenwoordig kennelijk een fietspad geworden zag ik. Ja, je mag er ook met de auto daar rijden, nog wel.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 927
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor YC52000 » 25 mei 2024 18:17

Als je er goed over nadenkt, is deze eenmalige jaren '90 kleurstelling een voorloper van R-net. :lol:

Afbeelding
YC52000
 
Berichten: 322
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 26 mei 2024 13:31

Weer een tramnet-belevenis op de fiets: vandaag zeker een minuut of twee voor een rood stoplicht gestaan vanuit de Ammunitiehaven om het Spui over te steken richting Amsterdamse Veerkade.

Toen ik aankwam hadden de voetgangers groen, maar het licht en de bellen voor de oversteek van de trambaan waren aan, aangezien de toeristentram linksaf wilde. Dat ging wel erg traag, overigens. De 5001 richting Vrederust erachter bleef op afstand, en kwam wat naarvoeren toen de PCC de bocht door was, maar stopte toen weer. Ik keek even de andere kant op, en daarna zag ik de bestuurder in de weer met het wisselijzer...

(Ik neem aan dat toeristen/museumtrams ook een transponder hebben om de wissels automatisch in de goede stand te zetten? In dat geval zouden ze ook een lijnnummer moeten hebben, toch?)

Dus die lijn 9 verder. Erachter een 15. Dus dat waren al drie trams. Ondertussen één vanaf de andere kant, toen een bus, nog een tram vanuit richting Rijswijk, weer en bus en ondertussen lijn 1 richting Delft... en toen kregen de auto’s groen. Overigens waren er ondertussen al flink wat fietsers door rood overgestoken.

Vervolgens door de Torenstraat waar de tram over de straat rijdt en dus ook geen aparte behandeling krijgt met gewoon zebrapaden over de rails (maar niet over het fietspad).

Terug maar een andere route genomen, waar me opviel dat er naast de halte van 1 aan de Alexanderstraat wel een doorlopend zebrapad ligt. Maar wel drie verschillende stoplichten: over de rijbaan de ene kant op, de rijbaan de andere kant op, en ook voor over de trambaan, dus niet een waarschuwingslicht zoals gebruikelijk. Ik neem aan dat dit is omdat als de tram de Mauritskade aan het oversteken is en dan zou moeten stoppen voor voetgangers dit het kruispunt zou blokkeren.
iljitsch
 
Berichten: 1774
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Charles » 26 mei 2024 13:52

iljitsch schreef:(Ik neem aan dat toeristen/museumtrams ook een transponder hebben om de wissels automatisch in de goede stand te zetten? In dat geval zouden ze ook een lijnnummer moeten hebben, toch?)
Volgens mij is dat ook zo, maar het is techniek en soms werkt dat even niet.

Wat betreft genoemd kruispunt, als politie/handhaving echt iedereen op de bon zou slingeren die daar het rode licht negeert dan komen ze menskracht tekort... Het blijkt daar heel normaal te zijn om als (brom)fietser en voetganger alle verkeersregels te negeren.

iljitsch schreef:Terug maar een andere route genomen, waar me opviel dat er naast de halte van 1 aan de Alexanderstraat wel een doorlopend zebrapad ligt. Maar wel drie verschillende stoplichten: over de rijbaan de ene kant op, de rijbaan de andere kant op, en ook voor over de trambaan, dus niet een waarschuwingslicht zoals gebruikelijk. Ik neem aan dat dit is omdat als de tram de Mauritskade aan het oversteken is en dan zou moeten stoppen voor voetgangers dit het kruispunt zou blokkeren.
Deze situatie bestaat nog niet zo lang. Enkele jaren geleden lag die halte zeker 50 meter verder af van het kruispunt en was het zebrapad één geheel zonder onderbrekingen. Eind 2020 is het geheel onderhanden genomen -inclusief brugherstel- en is daarna heringericht. Sindsdien ligt deze halte praktisch naast het zebrapad.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 927
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor r1chardo » 26 mei 2024 15:40

iljitsch schreef:Weer een tramnet-belevenis op de fiets: vandaag zeker een minuut of twee voor een rood stoplicht gestaan vanuit de Ammunitiehaven om het Spui over te steken richting Amsterdamse Veerkade.

Toen ik aankwam hadden de voetgangers groen, maar het licht en de bellen voor de oversteek van de trambaan waren aan, aangezien de toeristentram linksaf wilde. Dat ging wel erg traag, overigens. De 5001 richting Vrederust erachter bleef op afstand, en kwam wat naarvoeren toen de PCC de bocht door was, maar stopte toen weer. Ik keek even de andere kant op, en daarna zag ik de bestuurder in de weer met het wisselijzer...

(Ik neem aan dat toeristen/museumtrams ook een transponder hebben om de wissels automatisch in de goede stand te zetten? In dat geval zouden ze ook een lijnnummer moeten hebben, toch?)

Dus die lijn 9 verder. Erachter een 15. Dus dat waren al drie trams. Ondertussen één vanaf de andere kant, toen een bus, nog een tram vanuit richting Rijswijk, weer en bus en ondertussen lijn 1 richting Delft... en toen kregen de auto’s groen. Overigens waren er ondertussen al flink wat fietsers door rood overgestoken.

Vervolgens door de Torenstraat waar de tram over de straat rijdt en dus ook geen aparte behandeling krijgt met gewoon zebrapaden over de rails (maar niet over het fietspad).

Terug maar een andere route genomen, waar me opviel dat er naast de halte van 1 aan de Alexanderstraat wel een doorlopend zebrapad ligt. Maar wel drie verschillende stoplichten: over de rijbaan de ene kant op, de rijbaan de andere kant op, en ook voor over de trambaan, dus niet een waarschuwingslicht zoals gebruikelijk. Ik neem aan dat dit is omdat als de tram de Mauritskade aan het oversteken is en dan zou moeten stoppen voor voetgangers dit het kruispunt zou blokkeren.


Dit wissel was van de week elektrisch buiten dienst, derhalve moet de bestuurder het wissel met het wisselijzer omleggen.
r1chardo
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 10 jul 2011 14:07

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Charles » 26 mei 2024 19:48

Hebben alle trams dan nog altijd een wisselijzer aan boord?
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 927
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Admin » 26 mei 2024 20:20

Ja.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 754
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor YC52000 » 26 mei 2024 20:54

Lijkt me wel zo handig ja, anders moet je bij een wisselstoring altijd een verplichte route volgen, afhankelijk van de stand van de wissels. :lol:
YC52000
 
Berichten: 322
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten

cron