Pagina 64 van 65

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 26 mei 2024 21:34
door HaagsePeter
TrambestuurderAdam schreef:Het zou op zich best wel fijn als er, met name op drukke locaties, waarschuwingslichten staan. Een tram is nou eenmaal een lang voertuig wat niet snel voor een andere verkeersdeelnemer kan schieten. Zo'n waarschuwingslicht kan er dan voor zorgen dat het overig verkeer de tram voor laat. En dit wordt wel vaker gedaan ;)

Bij Den Haag Centraal zijn de lichten juist weggehaald, omdat men er op ging rekenen en ze vaak storing hadden..

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 27 mei 2024 05:07
door WeKra
Overigens is er in Rijswijk een opmerkelijke tramoversteek. Die op de Zuiderweg bij de T-kruising met de Delftweg. Dat is uitgevoerd als een heuse overweg kompleet met spoorbomen en schrikhekken. Heel uniek voor een trambaan. Voor metrobanen zien we dit overigens wel vaker.


In zoverre uniek dat er in Rijswijk nog een staat: Bij de Albert Schweitzerlaan (lijn 17) staat een VOSje: Een Veiligheids Ondersteunende Slagboom. Als we het dan hebben over totale willekeurigheid van TWI's (TramWaarschuwingsInstallaties), waar overigens inderdaad geen regels voor zijn en geheel aan de wegeigenaar/gemeente is om in te vullen, is deze nog wat merkwaardiger. Deze beveiligt overigens enkel de voetgangers en niet de bestuurders op de weg waardoor deze totaal zinloos is, terwijl bij de rotonde een 200 meter verderop al talloze klappers zijn geweest.

(Ik neem aan dat toeristen/museumtrams ook een transponder hebben om de wissels automatisch in de goede stand te zetten? In dat geval zouden ze ook een lijnnummer moeten hebben, toch?)


Dat klopt, onder de PCC's zit nog het oudere VeTag. Behalve onder de 1165, die heeft vorig jaar VeCom ingebouwd gekregen.

Echter, het wissel aldaar is op dit moment elektrisch buiten dienst. Iedere tram die een andere kant op wilt gaan dan de tram die ervoor was, zal nu moeten uitstappen en het wissel handmatig omleggen.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 27 mei 2024 14:44
door Tiktak
WeKra schreef:
Overigens is er in Rijswijk een opmerkelijke tramoversteek. Die op de Zuiderweg bij de T-kruising met de Delftweg. Dat is uitgevoerd als een heuse overweg kompleet met spoorbomen en schrikhekken. Heel uniek voor een trambaan. Voor metrobanen zien we dit overigens wel vaker.


In zoverre uniek dat er in Rijswijk nog een staat: Bij de Albert Schweitzerlaan (lijn 17) staat een VOSje: Een Veiligheids Ondersteunende Slagboom. Als we het dan hebben over totale willekeurigheid van TWI's (TramWaarschuwingsInstallaties), waar overigens inderdaad geen regels voor zijn en geheel aan de wegeigenaar/gemeente is om in te vullen, is deze nog wat merkwaardiger. Deze beveiligt overigens enkel de voetgangers en niet de bestuurders op de weg waardoor deze totaal zinloos is, terwijl bij de rotonde een 200 meter verderop al talloze klappers zijn geweest.

De Delftweg (buitenlijn) viel toentertijd onder de wet en regelgeving van de spoorwegen, waarin deze verplicht waren.
op de Delftweg zie ook nog steeds Andreaskruizing bij de inritten van de bedrijven.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 27 mei 2024 16:40
door Slagathor
Een Veiligheid Ondersteunende Slagboom. Zouden er in die catalogus ook nog Veiligheid Beperkende Slagbomen staan?

Gottegot welke ambtenaar heeft dat verzonnen. Je zal moeten samenwerken met dat soort mensen. :lol:

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 27 mei 2024 17:15
door joostvansurksum
Wat was er mis met AKI en AHOB? Moesten ze weer wat nieuws verzinnen? :shock:

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 27 mei 2024 19:21
door wattman
Een VOS is een extra voorziening bij een VRI (verkeersregelinstallatie = "verkeerslichten"/"stoplichten"). Als ik het goed heb zijn de VOS het eerst bij de sneltram van de RET toegepast omdat er bij de oversteken die door een VRI werden geregeld ernstige aanrijdingen plaatsvonden. Dan wordt dat "Veiligheids Ondersteunend" wat begrijpelijker: een extratje bij een met een VRI geregeld kruispunt.

Aanvullingen/correcties zijn welkom, want ik ben geen specialist.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 27 mei 2024 20:07
door iljitsch
Dit is nogal abstract... waar hebben we het concreet over?

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 28 mei 2024 17:23
door PAV
Om het minder abstract te maken: als ik het zo lees gaat het het dus gewoon om een slagboom/spoorboom bij een verkeerslicht. Maar kennelijk heeft men tegenwoordig overal en kek acroniem voor nodig om het officieel te laten klinken.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 28 mei 2024 20:21
door Charles
Met streetview gekeken naar betreffende kruising en wat zie ik? Enkel twee korte slagboompjes tbv het voetpad. Voor de naastgelegen rijbanen voldoet een gewone TWI kennelijk voldoende.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 29 mei 2024 06:19
door iljitsch
Ik stel voor om alle oversteken van de trambaan te voorzien van ophaalbruggen. Wel zo veilig.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 29 mei 2024 07:56
door q-quan
VOO: Veiligheids Ondersteunende Ophaalbrug?

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 29 mei 2024 10:00
door YC52000
Speaking of bruggen. Deze deed het niet meer he
https://regio15.nl/nieuws/overige/36861 ... -rijswijk/

Ik weet niet of de Hoftram of een degelijke pcc hier last van had.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 29 mei 2024 13:08
door Charles
YC52000 schreef:Speaking of bruggen. Deze deed het niet meer he
https://regio15.nl/nieuws/overige/36861 ... -rijswijk/
Jammer weer dat die nieuwssite onjuistheden bevat. De Geestbrug ligt namelijk niet in Rijswijk en dat is ook te zien op de beelden. Vóór de brug staat het plaatsnaambord Rijswijk met een streep erdoor en voorbij de brug het plaatsnaambord Voorburg. En deze twee plaatsen behoren tevens tot twee verschillende gemeentes.
Conclusie: de Geestbrug ligt in een stukje niemandsland tussen Rijswijk en Voorburg in.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 29 mei 2024 14:01
door iljitsch
Dat niemandsland is ook bekend onder de naam "’s-Gravenhage". Bij de herindeling waarbij Den Haag Ypenburg e.o. kreeg ging ook de trekvliet en de fietsstraat ten westen daarvan over naar Den Haag (maar niet de daaraan liggende percelen). Het idee was dat zo een tunnel daaronder van Den Haag zou zijn. Maar uiteindelijk kwam de Rotterdamsebaan onder Voorburg door.

En blijkbaar zijn/waren er plannen om de oude situatie terug te brengen: Voormalige grens tussen Den Haag en Rijswijk komt terug, maar of dat ook daadwerkelijk gebeurd is blijft onduidelijk.

Gemeentegrenzen zijn vrij precies geregeld, ik kan me niet voorstellen dat er een grote brug ergens ligt zonder dat duidelijk is binnen welke gemeente die valt. Ik woon vlak bij het spoor dat bezuidenhout van Voorburg scheidt en daar valt op dat de bordjes "Den Haag" zo staan dat al het spoor en ik geloof ook de sloot naast de spoordijk gemeente Den Haag is en niet Voorburg.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 29 mei 2024 19:29
door Admin
Dat Den Haag die strook grond kreeg had niet zo zeer te maken met de latere tunnel, maar de Wet die (simplistisch gezegd) stelt dat een gemeente bestaat uit een aaneengesloten stuk grond. Ypenburg had geen enkel raakvlak met Haags grondgebied en dus moest er wat gefabriceerd worden. Rijswijk en Voorburg wilden niet nog meer grond afstaan, vanwege de WOZ opbrengsten, dus werd de huidige situatie bedacht: een onbebouwde strook tussen Rijswijk en Voorburg waarbij, als gezegd, woningen in de gemeente bleven waar zij al decennia toe behoorden.

À propos de Oude Lijn: bij bouw daarvan, en de bijbehorende stations en haltes, lag de HIJSM spoorlijn wel degelijk op Voorburgs grondgebied. Pas later moest Voorburg inschikken en land afstaan aan Den Haag. Nu de gemeente Den Haag voornemens is de groenstrook tussen spoorlijn en gemeentegrens bij station Laan van NOI vol te plempen met hoogbouw hebben Voorburg en z'n direct betrokken bewoners hard moeten trekken om enige inspraak te krijgen. In hoeverre dat leidt tot beter ingepaste plannen valt nog te bezien. Uit een rondmailing v/d projectorganisatie begrijp ik dat het geheel in 2030 klaar moet zijn. Daar hoort ook een nieuw OV knooppunt bij, om het onderwerp maar weer even op de rails te krijgen ;)

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 29 mei 2024 20:25
door wattman
Hier zijn de gemeentegrenzen te bestuderen.
Over de nauwkeurigheid: een gemeentegrens loopt per defintiei samen met een kadastrale perceelsgrens. Er zijn geen gaten tussen gemeentegrenzen of overlappingen van gemeentelijk gebied.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 01 jun 2024 08:48
door YC52000
Toen de eerste GTL-trams per trein werden afgeleverd, reed deze trein dan op een afzonderlijk spoor waarop de PCC niet mocht rijden, of werd dit spoor gedeeld door beide?

Terwijl ik deze vraag typ zie ik volgens mij meteen het antwoord.
Ik zie geen bovenleiding op het linkerspoor, dus ik neem aan dat PCC's hier niet konden rijden.
Het lijkt me veilig om aan te nemen dat het HTM-spoor niet verbonden was met het treinspoor, en dat enige interactie tussen de sporen alleen bestond uit kruisingen, zoals te zien is op de foto.

Afbeelding

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 01 jun 2024 09:26
door buschauffeur
Jawel, het treinspoor was op verschillende punten verbonden met het HTMspoor. Namelijk voor en na het Hobbemaplein en bij de locloods bij de Monstersestraat.
Het hoogte van de Doornstraat in Scheveningen takte er weer een spoorlijn af waarop NSwagens reden.

https://www.scheveningen-haven.nl/yabbs ... ic=1083.30

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 01 jun 2024 11:50
door Tiktak
De bovenleiding liep van af de aansluiting lijn 11 ( thv de 's-Gravenzandelaan ) naar het Marktterrein
Dit was noodzakelijk om de H51 en de H52 van stroom te voorzien, deze stonden gestald in de Loods Delftselaan
De goederenwagons werden voor het Hobbemaplein los gekoppeld, waarna de locomotief werd uitgerangeerd op het zijspoor naast de markt.
De H51 of H52 stakt het Hobbemaplein over en deze werden gekoppeld aan de goederenwagons.
Het geheel werd meegenomen over het Hobbemaplein en hier werden de wagons bestemd voor Scheveningen losgekoppeld en verder vervoer
over het aansluitwissel en verder op via het overloopwissel verder naar Scheveningen gebracht.
De locomotief werd uit het rangeerspoor gereden en koppel daar weer aan de achterste goederen wagon
Het hele konvooi werd opgeduwd naar de handelaren die zaten op het Uiterhagenterrein.
De Vam wagons werden via een zijspoor opgeduwd naar de vuilverbrandings terrein aan de Gaslaan
Op You tube zijn vast nog wel beelden van te vinden.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 01 jun 2024 15:10
door Charles
Aankomst eerste GTL tram (3001) in Den Haag.
https://www.youtube.com/watch?v=O1dfjPDlNn4 Duurt bijna een half uur en er zitten veel oude beelden in over het goederenspoor.