OVinDelft schreef:Wat betreft de aanleg van de bovenleiding: hier zijn ze al mee bezig over het hele traject van de splitsing van lijn 1 op de Zuidwal tot en met de Michel de Ruyterweg. Op de Mekelweg inderdaad weinig beweging.
Afgelopen week wel weer gerommel gehoord uit de Delftse gemeenteraad dat men niet blij is met de straks slechtere dienstverlening die tram 19 gaat bieden ten opzichte van bus 69. Ook alsnog verlengen van de tram naar het oorspronkelijk bedoelde eindpunt Heertjeslaan wordt geopperd. Het lijkt er toch echt op dat de TU Delft de verkoop van dure grond belangrijker vind dan bereikbaarheid van hun eigen campus.
De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) legt op dit moment een nieuwe trambaan, halte en keervoorziening aan voor tramlijn 19 in Delft. Vanwege twee tegenvallers – een leveringsfout van een kabel en het lastig kunnen vinden van een leverancier voor een speciaal betonmengsel - zijn de werkzaamheden op de Mekelweg tijdelijk stilgelegd. Hierdoor schuift de geplande ingebruikname van de tramlijn in het voorjaar van 2024 naar achter. De werkzaamheden aan de halte en de keervoorziening op de Van den Broekweg gaan wel door.
Tiktak schreef:Ook de tram in Luxemburg.
Geschiedenis
paardentram
Al sinds het jaar 1875 waren er in de stad Luxemburg tramlijnen. Eerst een paardentram; later was dat een electrische tram. In de jaren '50 van de vorige eeuw wilde men met de moderne tijd megaan. Een tram was ouderwets, lag in de weg. Je kon beter met de auto gaan, dat was moderner. En dus werd de laatste tram in de stad in 1964 naar het museum gebracht.
electrische tram
Maar al snel kwam men tot de ontdekking dat auto's en autobussen ook niet alles was. Files, druk auto- en busverkeer en bijbehorende luchtverontreiniging werden steeds meer een probleem. Vandaar dat men toch weer ging nadenken over een tramlijn in de stad. Maar dan een moderne tramlijn.
Vele plannen werden gemaakt. Vele plannen kwamen op de tekentafel en bleven daar vervolgens op liggen. Bezwaren waren er vooral tegen de lelijke bovenleiding die in het centrum van de stad zou komen te hangen.
nieuwe tram
Rond 2010 waren de plannen toch zover gevorderd, dat met de aanleg kon worden begonnen. Voor het probleem van de lelijke bovenleiding had men een oplossing gevonden. Moderne trams kunnen worden uitgerust met een accu, die onder de draad wordt opgeladen. Op het plateau van de Kirchberg zou de tram onder bovenleiding rijden. En in het centrum zou de tram dan van deze ingebouwde accu gebruik kunnen maken.
Het eerste stuk werd geopend in december 2017. Het betrof het traject over het plateau van Kirchberg vanaf de Pont Adolphe (die grote rode brug over het dal van de Alzette) tot bij het meest oostelijke punt bij de Luxexpo, waar ook de remise zou komen.
Op 27 juli 2018 werd de lijn aan de kant van het centrum verder doorgetrokken over de Pont Adolphe tot op de Limpertsberg bij de halte Etoile. Later zal de lijn nog worden doorgetrokken tot bij het station. In 2017 werd besloten, dat de lijn in de toekomst ook wordt verlengd naar Bonnevoie, Howald en Gaasperich.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten