HTM schaft 2 Brussels PCC's aan?

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

HTM schaft 2 Brussels PCC's aan?

Berichtdoor verst107 » 11 jun 2010 17:59

Hallo,
In het Belgische tijdschrift Spoorwegjournaal van mei/juni 2010 staat een wetenswaardig artikel over de de geschiedenis van de Brussels PCC's type 7000 (4-assers). Op pagina 52 wordt melding gemaakt van de -aanstaande?- verkoop van twee van deze trams aan de HTM. Weet iemand waarvoor deze trams worden aangeschaft? Pekeltrams misschien? Maar waarom gebruikt HTM in dat geval niet haar eigen PCC's daarvoor? Zij hebben er zelf toch ook nog een stuk of vier.

Groet,
Nelis
verst107
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 11 jun 2010 17:20

Re: HTM schaft 2 Brussels PCC's aan?

Berichtdoor hharry » 11 jun 2010 20:57

Vorig jaar was er toch ook al een discussie over Brusselse PCC's naar Den Haag?
Toen ging het verhaal dat er twee-richtings PCC's nodig waren in Delft, vanwege de aanstaande afsluiting van de Irenetunnel ivm aanleg spoortunnel aldaar.
hharry
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 20 jan 2010 22:38

Re: HTM schaft 2 Brussels PCC's aan?

Berichtdoor joostvansurksum » 11 jun 2010 21:50

Hmmm... zou de HTM overwegen om een aantal trams te laten pendelen tussen Delft Tanthof en de Krakeelpolderweg, tijdens de afsluiting van de Irenetunnel? Tweerichtingtrams zijn dan handiger dan keren op de kruising van de Westlandseweg/K.weg. Lijkt mij helemaal geen gek idee.
joostvansurksum
 
Berichten: 281
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: HTM schaft 2 Brussels PCC's aan?

Berichtdoor Wouter » 11 jun 2010 21:57

De TW's kunnen zeker niet daarheen? :P
Wouter
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 01 maart 2010 18:25

Re: HTM schaft 2 Brussels PCC's aan?

Berichtdoor joostvansurksum » 11 jun 2010 22:14

Wouter schreef:De TW's kunnen zeker niet daarheen? :P

Ik meen dat die indertijd voor eenrichtingsverkeer ingericht waren. Staan die uberhaupt nog wel in Den Haag, zijn ze inmiddels niet afgevoerd?
joostvansurksum
 
Berichten: 281
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: HTM schaft 2 Brussels PCC's aan?

Berichtdoor Roland » 11 jun 2010 22:17

Eind vorig jaar heb ik nog door een van de TW's in de Lijsterbesstraat gelopen, overal lag een dikke laag stof op en het een en ander lag uit elkaar. Voor een prikkie werkende trams met vertrouwde techniek aanschaffen ligt dan meer voor de hand.

Voor zover ik weet is er nog niet naar een concrete oplossing gekeken om tijdelijk te kunnen keren.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: HTM schaft 2 Brussels PCC's aan?

Berichtdoor robert55 » 12 jun 2010 09:12

Het verhaal over de aankoop door HTM van 2 7000-en kwam ik ook op een andere plaats tegen, maar dat zegt nog niet zoveel.
Als je er twee losse koppen bij zou kunnen kopen zou je een paar mooie tweerichtings pekeltrams kunnen maken. In Brussel zijn er ook een paar tot tweerichtingswerkwagen verbouwd. De 'B-cabine' van de 1315 lijkt me erg behelpen.

Wat betreft de 6000-en: er gaat ook een verhaal dat Boedapest [waar er al 60 rijden] van plan zou zijn er meer te kopen i.p.v. doorgaan met een dure revisie van de Ganz 8-assers. Aankoop zou zowel uit Hannover als Den Haag komen. Daarbij hebben de Haagse wagens natuurlijk het voordeel dat ze vrijwel de hele tijd dat ze buiten dienst zijn binnen hebben gestaan.
Bij HTM zullen ze nooit meer rijden denk ik.
robert55
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 20 jan 2010 18:35

Re: HTM schaft 2 Brussels PCC's aan?

Berichtdoor trambestuurder » 12 jun 2010 15:44

Waarom schaft de HTM in vredesnaam weer oude wagens uit het buitenland aan voor een korte duur
Als alles weer normaal is staan deze wagen net als de tw weg te roesten in een Remise waar er toch
al ruimte te kort is.
Ze kunnen ze dan beter in bruikleen nemen dan blijf je achteraf niet met onbruikbare wagens zitten

Maar ik heb er niet voor gestudeerd natuurlijk :?
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: HTM schaft 2 Brussels PCC's aan?

Berichtdoor wattman » 12 jun 2010 17:16

Ik vrees dat dit tijdschrift twee zaken door elkaar heeft gehaald en samen heeft gevoegd:
a) Het verhaal over de komst van de twee 7700'en naar Den Haag (en waar vervolgens over een oorverdovende stilte is ingetreden).
b) Het verhaal dat Den Haag draaistellen wil overnemen die afkomstig zijn van de 7000'en die dit jaar bd zjn gegaan. Hierbij is (volgens het tijdschrift Tram 2000) er sprake van dat de draaistellen van de bij ongevallen beschadigde 7164 en 7165 aan de HTM zijn toegezegd.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1091
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: HTM schaft 2 Brussels PCC's aan?

Berichtdoor YC52000 » 12 jun 2010 18:54

het zou leuk zijn als ze hier dan op lijn 19 gingen rijden :P lol uhauhahuahuauh
YC52000
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: HTM schaft 2 Brussels PCC's aan?

Berichtdoor dAb » 12 jun 2010 20:20

wattman schreef:Ik vrees dat dit tijdschrift twee zaken door elkaar heeft gehaald en samen heeft gevoegd:
a) Het verhaal over de komst van de twee 7700'en naar Den Haag (en waar vervolgens over een oorverdovende stilte is ingetreden).
b) Het verhaal dat Den Haag draaistellen wil overnemen die afkomstig zijn van de 7000'en die dit jaar bd zjn gegaan. Hierbij is (volgens het tijdschrift Tram 2000) er sprake van dat de draaistellen van de bij ongevallen beschadigde 7164 en 7165 aan de HTM zijn toegezegd.

De beide vermoedens zouden kunnen sporen, daar de (6 à 8 assige) gelede trams over BN-draaistellen beschikken, die voorlopers van de jongste primair + secundair geveerde GTL8-draaistellen zijn, ook al omdat men (m.i. ten onrechte) meent dat de PCC-B3-draaistellen nu afgedaan zouden hebben, (bijv.) wegens scheefloop en scheluwte door de lichtgewicht torsieslappe constructie, die wij echter -- d.w.z.: dr.ir. Harry Hondius, ir. J.K. Diekhuis, ir. Leo Haring en ik -- voldoende bedrijfszeker vinden als tenminste het regelmatig onderhoud niet verwaarloosd wordt. :!: ... De eventuele ruitvormige dropjesstructuur kan met weinig inspanning vermeden worden, maar is mogelijk voor de aanschaf van nieuw materieel van stal gehaald. [respect]
Enfin: 8-) D.A. Borgdorff :shock:
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: HTM schaft 2 Brussels PCC's aan?

Berichtdoor hharry » 14 jun 2010 20:41

joostvansurksum schreef:Hmmm... zou de HTM overwegen om een aantal trams te laten pendelen tussen Delft Tanthof en de Krakeelpolderweg, tijdens de afsluiting van de Irenetunnel? Tweerichtingtrams zijn dan handiger dan keren op de kruising van de Westlandseweg/K.weg. Lijkt mij helemaal geen gek idee.


Wanneer en hoe lang wordt de Irenetunnel afgesloten?
In de discussie van vorig jaar ging het meer om de ruimte voor een keerlus bij Station Delft. Als die er niet is, zijn twee-richtingswagens makkelijker (kijk maar in Brussel), daar gebruiken ze overloopwissels om te keren.

Als de Irenetunnel dicht gaat, is Westlandseweg-Delft Tanthof geïsoleerd van de rest van het net. Ik weet dan niet hoe er dan een (éénsporig)verbindingsspoor aangelegd kan worden. De wagens voor die pendeldienst moeten wel ergens gestald en onderhouden worden.
hharry
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 20 jan 2010 22:38

Re: HTM schaft 2 Brussels PCC's aan?

Berichtdoor Admin » 15 jun 2010 03:05

Op het eindpunt is voldoende plek om een handjevol wagens neer te zetten (meer dan 4 heb je echt niet nodig), zowel bij de driehoek als de lus is voldoende ruimte om een dieplader neer te zetten als er uitgewisseld moet worden en met name de Westlandseweg is goed bereikbaar met ruime wegen vanaf ZGB. Nadeel is dan wel dat je de hele kruising af moet sluiten, dat moeten ze niet te vaak doen, anders gaat de gemeente steigeren ;) De HTM heeft zoiets nl al eerder gedaan, toen het tramviaduct bij Ternoot er uit ging (en dat gaat binnenkort weer gebeuren, is de verwachting: de boog onder de nieuwe uitbreiding v/d Kon. Bieb. is dringend aan vervanging toe...) en lijnen 2 en 6 ge-isoleerd werden. Rondjes rijden kon toen nog niet, dat kwam pas later.

Alleen: dat kost bakken met geld en in deze tijden is dat domweg niet verantwoord. Daarnaast is ook de vervoersvraag niet zo heel groot en kan men het met wat extra bussen ook wel af.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 741
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: HTM schaft 2 Brussels PCC's aan?

Berichtdoor wattman » 15 jun 2010 09:22

We zullen het wel gaan zien, maar een eilandbedrijf in Delft lijkt me onwaarschijnlijk. Lopend vanaf station zijde-centrum, naar het huidige busstation dat aan de achterkant ligt is inmiddels al iets van 5 minuten, en dan ben je nog niet bij de Krakeelpolderweg!
De Irenetunnel gaat voor het wegverkeer slechts gedeeltelijk (in fases) dicht, dus pendelbussen lijken mij waarschijnlijk.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1091
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: HTM schaft 2 Brussels PCC's aan?

Berichtdoor Tiktak » 15 jun 2010 13:09

Voorlopig wordt alles weer een jaar uitgesteld, dit stond vandaag op de web-site van radio West.
Tiktak
 
Berichten: 692
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: HTM schaft 2 Brussels PCC's aan?

Berichtdoor trambestuurder » 18 jun 2010 07:12

wattman schreef:De Irenetunnel gaat voor het wegverkeer slechts gedeeltelijk (in fases) dicht, dus pendelbussen lijken mij waarschijnlijk.


Ik zou wel eens willen weten hoe jij dit dan voor je ziet ?
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: HTM schaft 2 Brussels PCC's aan?

Berichtdoor wattman » 18 jun 2010 08:01

Zie http://www.spoorzonedelft.nl/Contact/Ve ... index.aspx

Gaat de Irenetunnel dicht?

Nee, de Irenetunnel gaat niet dicht. De werkzaamheden worden gefaseerd uitgevoerd. Daardoor kan de Irenetunnel open blijven voor alle verkeer, wel met smallere rijstroken. Alleen de tram zal er ongeveer anderhalf jaar niet doorheen kunnen rijden van rond de jaarwisseling van 2011/2012 tot halverwege 2013. Gedurende die periode worden bussen ingezet.


en

Op het moment dat de trams niet meer door de Irenetunnel kunnen rijden, is de halte NS station op de Westvest de laatste halte. Passagiers stappen hier uit en nemen aan de achterzijde van het station op het busstation de bus. Een tijdelijke buslijn rijdt dezelfde route als de tram. Er wordt nog overlegd met de vervoerders of zij tussen tramhalte NS-station en het busstation een pendelbus kunnen inzetten zodat passagiers niet via het tunneltje of de loopbrug naar het busstation hoeven te lopen. Er wordt een keerlus aangelegd voor de trams zodat zij om kunnen draaien en over de Westvest en Phoenixstraat de retourroute kunnen rijden.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1091
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: HTM schaft 2 Brussels PCC's aan?

Berichtdoor tetje » 19 jun 2010 09:37

Gaat dit topic over de Brusselse PCC's of over Delft :?:
tetje
 
Berichten: 118
Geregistreerd: 18 jan 2010 19:20

Re: HTM schaft 2 Brussels PCC's aan?

Berichtdoor wattman » 19 jun 2010 19:25

In het verleden is een koppeling gelegd tussen de komst van Brusselse (gelede) PCC's en de werkzaamheden aan de Delftse spoortunnel, dus vandaar deze "ontsporing". ;)
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1091
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: HTM schaft 2 Brussels PCC's aan?

Berichtdoor trambestuurder » 21 jun 2010 00:38

wattman schreef:Zie http://www.spoorzonedelft.nl/Contact/Ve ... index.aspx

Gaat de Irenetunnel dicht?

Nee, de Irenetunnel gaat niet dicht. De werkzaamheden worden gefaseerd uitgevoerd. Daardoor kan de Irenetunnel open blijven voor alle verkeer, wel met smallere rijstroken. Alleen de tram zal er ongeveer anderhalf jaar niet doorheen kunnen rijden van rond de jaarwisseling van 2011/2012 tot halverwege 2013. Gedurende die periode worden bussen ingezet.


en

Op het moment dat de trams niet meer door de Irenetunnel kunnen rijden, is de halte NS station op de Westvest de laatste halte. Passagiers stappen hier uit en nemen aan de achterzijde van het station op het busstation de bus. Een tijdelijke buslijn rijdt dezelfde route als de tram. Er wordt nog overlegd met de vervoerders of zij tussen tramhalte NS-station en het busstation een pendelbus kunnen inzetten zodat passagiers niet via het tunneltje of de loopbrug naar het busstation hoeven te lopen. Er wordt een keerlus aangelegd voor de trams zodat zij om kunnen draaien en over de Westvest en Phoenixstraat de retourroute kunnen rijden.


Oké sorry Wattman dit had ik ff niet gelezen
Mijn excusses
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21


Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten